img

Postelein – een smakelijk “onkruid” dat vol zit met voedingsstoffen

1816 Views

Postelein – een smakelijk “onkruid” dat vol zit met voedingsstoffen

Postelein wordt vaak beschouwd als onkruid.

Het is echter ook eetbaar en zeer voedzaam.

In feite is postelein rijk aan voedingsstoffen, waaronder omega-3 vetzuren.

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op postelein en de gevolgen voor de gezondheid.

Wat is postelein?

Postelein is een groene bladgroente dat rauw of gekookt kan worden gegeten.

Het is wetenschappelijk bekend als Portulaca oleracea.

Deze vetplant bevat ongeveer 93% water. Ze heeft rode stengels en kleine, groene bladeren. Het heeft een licht zure of zoute smaak, vergelijkbaar met spinazie en waterkers.

Het kan worden gebruikt op dezelfde manier als spinazie en sla, zoals in salades of sandwiches.

Postelein groeit in vele delen van de wereld, in verschillende omgevingen.

Het kan groeien in tuinen maar ook in het wild, maar kan zich ook aanpassen aan zwaardere omstandigheden. Dit omvat droogte, evenals zeer zoute of uitgeputte bodems(1, 2).

Postelein heeft een lange geschiedenis van gebruik in traditionele / alternatieve geneeskunde(3, 4).

Het is ook rijk aan vele voedingsstoffen. Een 100 gram portie bevat(5):

  • Vitamine A (uit bètacaroteen): 26% van de ADH.
  • Vitamine C: 35% van de ADH.
  • Magnesium: 17% van de ADH.
  • Mangaan: 15% van de ADH.
  • Kalium: 14% van de ADH.
  • Ijzer: 11% van de ADH.
  • Calcium: 7% van de ADH.
  • Het bevat ook kleine hoeveelheden vitamine B1, B2, B3, foliumzuur , koper en fosfor.

Je krijgt alle van deze voedingsstoffen met slechts 16 calorieën! Dit maakt het één van de meest voedzame voedingsmiddelen op de planeet, calorie voor calorie.

Kortom: Postelein is een onkruid dat groeit in vele delen van de wereld.Het is ook een zeer voedzame groente die rauw of gekookt kan worden gegeten.

Postelein is rijk aan omega-3 vetzuren

Single Postelein Branch

Omega-3 vetzuren zijn belangrijk vetten die het lichaam niet zelf kan produceren.

Daarom moeten we ze uit de voeding halen.

Terwijl postelein laag is in vet, een groot deel van het vet dat bestaat in de vorm van omega-3 vetzuren.

In feite bevat het twee soorten omega-3 vetzuren, ALA en EPA. ALA wordt gevonden in vele planten, maar EPA komt vooral voor in dierlijke producten (zoals vette vis ) en algen.

In vergelijking met andere groenten, is het uitzonderlijk hoog in ALA. Het bevat 5-7 keer meer ALA dan spinazie(6, 7).

Interessant genoeg bevat het ook sporen van EPA. Dit omega-3 vetzuur wordt actief in het lichaam meer dan ALA, en in het algemeen wordt het niet gevonden in planten die groeien op het land(6).

Postelein vol met antioxidanten

Plaat van Postelein

Postelein is rijk aan verschillende anti-oxidanten en heilzame plantaardige stoffen:

  • Vitamine C: Ook bekend als ascorbinezuur,vitamine C is een antioxidant die essentieel is voor het behoud van de huid, spieren en bot (7).
  • Vitamine E: Het bevat hoge niveaus van een vorm van vitamine E genaamd alfa-tocoferol . Kan celmembranen beschermen tegen beschadiging(7, 8).
  • Vitamine A: Het bevat beta-caroteen, een antioxidant die het lichaam verandert in vitamine A. Vitamine A is vooral bekend als haar rol voor de gezondheid van het oog(7).
  • Glutathion: Deze belangrijke antioxidant kan cellen beschermen tegen schade(7, 9).
  • Melatonine: Het bevat ook melatonine , een hormoon dat kan helpen bij het ​​in slaap vallen. Het heeft ook een aantal andere voordelen(10).
  • Betalaïne: Het synthetiseert Betalaïnen, anti-oxidanten die hebben aangetoond dat low-density lipoprotein (LDL) deeltjes te beschermen tegen schade(11, 12, 13).

Een studie met zwaarlijvige tieners die postelein zaden aten verlagende (het ‘ slechte’) LDL cholesterol en triglyceriden, die beide geassocieerd zijn met een verhoogd risico op hart-en vaatziekten(14).

De onderzoekers wijten dit effect aan de antioxidanten en plantaardige stoffen in de zaden.

Kortom: Postelein is zeer rijk aan antioxidanten en heilzame plantaardige stoffen, die verschillende voordelen voor de gezondheid kunnen bieden.

Postelein is rijk aan belangrijke mineralen

Postelein is ook rijk aan een aantal belangrijke mineralen(5).

Het is een goede bron van kalium, een mineraal dat helpt met het reguleren van de bloeddruk. Hoge inname van kalium is gekoppeld aan een lager risico op een beroerte, en kan ook het risico op hart-en vaatziekten verlagen(15).

Postelein is ook een grote bron van magnesium, een ongelooflijk belangrijke voedingsstof die betrokken is bij meer dan 300 enzymatische reacties in het lichaam. Magnesium kan bescherming bieden tegen hart-en vaatziekten en diabetes type 2(16, 17).

Het bevat ook calcium, het meest voorkomende mineraal in het lichaam. Calcium is belangrijk voor gezonde botten(18).

Fosfor en ijzer zijn ook gevonden, in kleinere hoeveelheden.

De meer volwassen planten kunnen hogere hoeveelheden mineralen dan jongere planten bevatten(19).

Conclusie: Verscheidene belangrijke mineralen worden gevonden in postelein, waaronder kalium, magnesium en calcium.

Postelein bevat ook oxalaat

Box of Postelein

Aan de andere kant, postelein bevat ook een hoog gehalte aan oxalaten (20).

Dit kan een probleem zijn voor mensen die snel de neiging hebben om nierstenen te ontwikkelen, aangezien oxalaten bijdragen tot de vorming van nierstenen(21, 22).

Oxalaten hebben ook Antinutriënten eigenschappen, waardoor ze kunnen interfereren met de absorptie van mineralen zoals calcium en magnesium(23, 24).

Postelein gekweekt in de schaduw kan hogere hoeveelheden oxalaten bevatten, vergeleken met planten die direct zijn blootgesteld aan zonlicht (20).

Als u zich zorgen maakt over de aanwezigheid van oxalaat , voeg dan yoghurt toe, waarvan is aangetoond dat het hoeveelheid van oxalaat  aanzienlijk verminderd(20).

Conclusie: Postelein bevat oxalaten, die de absorptie van bepaalde mineralen kan verminderen en bijdragen tot de vorming van nierstenen.

Kort samengevat

Ondanks het vaak wordt gezien als een onkruid in sommige culturen is het zeer voedzaam bladgroenten.

Het zit vol met antioxidanten, mineralen, omega-3 vetzuren en heilzame plantaardige stoffen.

Calorie voor calorie, postelein is één van de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × vier =

It is main inner container footer text