postelein gezond

Postelein – een smakelijk “onkruid” dat vol zit met voedingsstoffen

Postelein – een smakelijk “onkruid” dat vol zit met voedingsstoffen

Postelein wordt vaak beschouwd als onkruid.

Het is echter ook eetbaar en zeer voedzaam.

In feite is postelein rijk aan voedingsstoffen, waaronder omega-3 vetzuren.

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op postelein en de gevolgen voor de gezondheid.

Wat is postelein?

Postelein is een groene bladgroente dat rauw of gekookt kan worden gegeten.

Het is wetenschappelijk bekend als Portulaca oleracea.

Deze vetplant bevat ongeveer 93% water. Het heeft rode stengels en kleine, groene bladeren. Het heeft een lichtzure of zoute smaak, vergelijkbaar met spinazie en waterkers.

Het kan op veel dezelfde manieren worden gebruikt als spinazie en sla, zoals in salades of broodjes.

Postelein groeit in vele delen van de wereld, in verschillende omgevingen.

Het kan groeien in tuinen maar ook in het wild, maar kan zich ook aanpassen aan zwaardere omstandigheden. Dit omvat droogte evenals zeer zoute of uitgeputte bodems(1, 2).

Postelein heeft een lange geschiedenis van gebruik in traditionele / alternatieve geneeskunde(3, 4).

Het is ook rijk aan vele voedingsstoffen. Een 100 gram portie bevat(5):

  • Vitamine A (uit bètacaroteen): 26% van de ADH.
  • Vitamine C: 35% van de ADH.
  • Magnesium: 17% van de ADH.
  • Mangaan: 15% van de ADH.
  • Kalium: 14% van de ADH.
  • Ijzer: 11% van de ADH.
  • Calcium: 7% van de ADH.
  • Het bevat ook kleine hoeveelheden vitamine B1, B2, B3, foliumzuur , koper en fosfor.

U krijgt al deze voedingsstoffen met slechts 16 calorieën! Dit maakt het een van de meest voedselrijke voedingsmiddelen op aarde, calorie voor calorieën.

Kortom: Postelein is een onkruid dat groeit in vele delen van de wereld.Het is ook een zeer voedzame groente die rauw of gekookt kan worden gegeten.

Postelein bevat veel Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren zijn belangrijk vetten die het lichaam niet zelf kan produceren.

Daarom moeten we ze uit de voeding halen.

Terwijl postelein weinig vet bevat, heeft een groot deel van het vet dat het bevat, de vorm van omega-3-vetzuren.

In feite bevat het twee soorten omega-3 vetzuren, ALA en EPA. ALA wordt gevonden in vele planten, maar EPA komt vooral voor in dierlijke producten (zoals vette vis ) en algen.

In vergelijking met andere groenten, is het uitzonderlijk hoog in ALA. Het bevat 5-7 keer meer ALA dan spinazie(6, 7).

Interessant is dat het ook sporenhoeveelheden EPA bevat. Dit omega-3 vet is actiever in het lichaam dan ALA en wordt meestal niet gevonden in planten die op het land groeien (6).

Kortom:Postelein is veel hoger in omega-3-vetzuren dan andere groenten. Het bevat grote hoeveelheden ALA, maar ook sporen van EPA, een meer biologisch actieve vorm van omega-3.

Postelein vol met antioxidanten

Postelein is rijk aan verschillende antioxidanten en heilzame plantaardige stoffen:

  • Vitamine C: Ook bekend als ascorbinezuur, is vitamine C een antioxidant die essentieel is voor het onderhoud van huid, spieren en botten (7).
  • Vitamine E: Het bevat hoge niveaus van een vorm van vitamine E die alfa-tocoferol wordt genoemd. Het kan de celmembranen beschermen tegen schade (78).
  • Vitamine A: Het bevat bètacaroteen, een antioxidant dat het lichaam omzet in vitamine A. Vitamine A is vooral bekend vanwege zijn rol in de gezondheid van het oog(7).
  • Glutathione: deze belangrijke antioxidant kan cellen beschermen tegen schade (79).
  • Melatonine: Het bevat ook melatonine, een hormoon dat je kan helpen in slaap te vallen. Het heeft ook verschillende andere voordelen (10).
  • Betalaïne: Het synthetiseert Betalaïnen, anti-oxidanten die hebben aangetoond dat low-density lipoprotein (LDL) deeltjes te beschermen tegen schade(11, 12, 13).

Een studie bij zwaarlijvige tieners die postelein zaden aten verlagende (het ‘ slechte’) LDL cholesterol en triglyceriden, die beide geassocieerd zijn met een verhoogd risico op hartaandoeningen (14).

De onderzoekers schreven dit effect toe aan de antioxidanten en plantaardige stoffen in de zaden.

Kortom: Postelein heeft een zeer hoog gehalte aan antioxidanten en nuttige plantaardige stoffen, die verschillende gezondheidsvoordelen kunnen hebben.

Postelein is rijk aan belangrijke mineralen

Postelein is ook rijk aan verschillende belangrijke mineralen (5).

Het is een goede bron van kalium, een mineraal dat helpt bij het reguleren van de bloeddruk. Een hoge inname van kalium is in verband gebracht met een lager risico op een beroerte en kan ook het risico op hartaandoeningen verminderen (15).

Postelein is ook een goede bron van magnesium, een ongelooflijk belangrijke voedingsstof die betrokken is bij meer dan 300 enzymatische reacties in het lichaam. Magnesium kan beschermen tegen hartaandoeningen en diabetes type 2 (1617).

Het bevat ook wat calcium, het meest voorkomende mineraal in het lichaam. Calcium is belangrijk voor de gezondheid van de botten (18).

Fosfor en ijzer worden ook gevonden, in kleinere hoeveelheden.

De meer volwassen planten kunnen hogere hoeveelheden mineralen dan jongere planten bevatten(19).

Kortom: Verscheidene belangrijke mineralen worden gevonden in postelein, waaronder kalium, magnesium en calcium.

Postelein bevat ook oxalaten

Aan de andere kant bevat postelein ook grote hoeveelheden oxalaten (20).

Dit kan een probleem zijn voor mensen die snel de neiging hebben om nierstenen te ontwikkelen, aangezien oxalaten bijdragen tot de vorming van nierstenen(21, 22).

Oxalaten hebben ook antinutriënten eigenschappen, waardoor ze kunnen interfereren met de absorptie van mineralen zoals calcium en magnesium(23, 24).

Postelein gekweekt in de schaduw kan hogere hoeveelheden oxalaten bevatten, vergeleken met planten die direct zijn blootgesteld aan zonlicht (20).

Als u zich zorgen maakt over het oxalaatgehalte, probeer het dan toe te voegen aan yoghurt, waarvan is aangetoond dat het de hoeveelheid oxalaten aanzienlijk vermindert (20).

Kortom: Postelein bevat oxalaten, die de opname van bepaalde mineralen kunnen verminderen en kunnen bijdragen aan de vorming van nierstenen.

Tot slot

Ondanks het vaak wordt gezien als een onkruid in sommige culturen is het zeer voedzaam bladgroenten.

Het zit vol met antioxidanten, mineralen, omega-3 vetzuren en heilzame plantaardige stoffen.

Calorie voor calorie, postelein is één van de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.