Prei zijn allium groenten die nauw verwant zijn aan uien , knoflook , sjalotten en lente-uitjes. Met een zachtere smaak en een grotere afmeting passen ze goed bij alles, van salades tot soepen, waar ze nuttige vezels en bulk toevoegen, samen met vitaminen, mineralen en antioxidanten polyfenolen.

De eetbare delen van de preiplant zijn de lichtgroene stengel en de witte bol, terwijl de donkergroene bladscheden meestal weggegooid vanwege hun vezelige consistentie. Het is echter verstandig om ook de donkergroene bladeren (fijngehakt of geperst) te gebruiken, omdat ze de bestanddelen zijn met het hoogste gehalte aan mineralen en vitamines.

Hoewel prei een scherpe smaak heeft, is hun smaak zoeter en delicater dan die van uien. Prei kan worden gebruikt in een verscheidenheid aan gerechten, hetzij rauw of gekookt, of gebruikt om heerlijke sappen te bereiden.

Voedingswaarde van prei

Prei bestaat voornamelijk uit water, ongeveer 90%. Ze bevatten ook voedingsvezels, mineralen-nikkel, kalium, ijzer, magnesium, calcium, mangaan, fosfor; vitamine A, C en K, foliumzuur en gematigde hoeveelheden vitamines van het B-complex (B1, B2, B3 en B6).

Prei is een uitstekende groenten die zeer weinig calorieën bevat, maar boordevol is met meerdere gezonde voedingsstoffen en fytonutriënten.

Gezondheidsvoordelen van prei

Geweldig voor hartgezondheid

Ze bevatten organozwavel verbindingen die zijn gekoppeld aan het verlagen van de bloeddruk en het cholesterolgehalte .

Gezond voor je ogen

Prei bevatten veel  vitamine A, wat noodzakelijk is voor gezonde ogen . Ook hebben ze een overvloed aan antioxidanten die schade aan de ogen voorkomen. Vitamine A helpt je ogen beter te zien als het licht zwak is.

Goed voor de spijsvertering

Er is een vezel genaamd oligofructose in prei die soorten diarree helpt voorkomen en behandelen volgens een  studie uit 2005,  gepubliceerd in Clinical Gastroenterology and Hepatology.

Hulpmiddel om af te vallen

Ze hebben slechts 61 calorieën per 100 gram. Ook is prei een vezelrijke groenten die je een vol gevoel geeft en veel tijd nodig heeft om te verteren, dus je zult geen honger hebben kort nadat je ze hebt opgegeten.

Nuttig tegen kanker

Prei bevatten een aantal elementen die helpen bij het voorkomen en bij de behandeling van kanker.

  • Prei behoort tot de Allium-familie en uit onderzoek is gebleken dat de kankers van het maagdarmkanaal worden verminderd.
  • Ook is gevonden dat Allium-groenten het risico op prostaatkanker verlagen .
  • Prei hebben een element genaamd kaempferol, waarvan is vastgesteld dat het het risico op maagkanker  en zelfs  colorectale kanker verlaagt .

Bevordert een betere stemming

Prei bevat inuline en er werd vastgesteld dat wanneer de deelnemers aan een onderzoek inuline consumeerden, ze gelukkiger waren dan toen ze de placebo consumeerden.

Let op: prei zit in dezelfde plantenfamilie die stoffen bevat die oxalaten worden genoemd en die geen groot gezondheidsrisico vormen als ze in redelijke hoeveelheden worden gegeten; er zijn gevallen waarbij het eten van hoge gehaltes van oxalaten ongezond kan zijn.

Selecteer de beste prei

Selecteer stevige, rechte stelen met donkergroene bladeren en witte stelen. Blijf weg van gele verwelkten prei of degenen met gebarsten of gekneusd bollen. Kies prei met een breedte van 2,5 cm of minder, want extra grote prei kan een te vezelige textuur hebben.  

Hoe op te slaan

Het beste is om ze ongewassen op te slaan en niet langer één tot twee weken in de koelkast te bewaren. Wikkel ze losjes in een plastic zak zodat ze niet uitdrogen.

Houd er rekening mee dat wanneer u prei heeft gekookte, ze niet langer dan twee dagen in de koelkast goed blijven. Je kunt prei drie tot vier maanden in de vriezer bewaren.

Tips voor het koken van prei

Verwijder de buitenste harde bladeren, snijd de wortel af en snijd de prei in de lengte doormidden om het makkelijker schoon te maken. Spoel het onder stromend water af. Snijd prei in lengtes van 5 centimeter.

Over het algemeen wordt prei gekookt, gebakken of rauw gegeten. De hoogste concentratie antioxidanten en gezondheidsvoordelen wordt echter behouden bij het stomen van prei in plaats van het bakken of koken.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.