img

Probiotica en prebiotica: Wat is het verschil?

1745 Views

Probiotica en prebiotica: Wat is het verschil?

Probiotica en prebiotica zijn allebei behoorlijk grote thema’s in de voeding deze dagen.

Maar hoewel ze hetzelfde klinken, spelen ze verschillende rollen.

Pr o biotica zijn goedaardige bacteriën, terwijl pre biotica voedsel is voor deze bacteriën.

In dit artikel wordt uitgelegd wat je moet weten over deze twee.

Wat zijn probiotica en prebiotica?

Zowel pre- en probiotica zijn belangrijk voor de gezondheid van de mens. Echter, ze spelen verschillende rollen:

    • Probiotica: Dit zijn levende bacteriën gevonden in bepaalde voedingsmiddelen of supplementen. Ze kunnen tal van voordelen voor de gezondheid bieden.
    • Prebiotica: Deze stoffen zijn afkomstig van soorten koolhydraten (meestal vezels) dat de mens niet kan verteren. De gunstige bacteriën in je darmen eten deze vezels.

De darmbacteriën, gezamenlijk aangeduid als de darmflora , vervullen vele belangrijke functies in het lichaam.

Het eten van een evenwichtige hoeveelheden van zowel pro- en prebiotica kan ervoor zorgen dat je de juiste balans van deze bacteriën hebt, die uw gezondheid verbeteren.

Kortom: Probiotica zijn goede bacteriën gevonden in bepaalde voedingsmiddelen of supplementen. Prebiotica zijn soorten vezels die de vriendelijke bacteriën voeden in het spijsverteringsstelsel.

Waarom zijn deze darmbacteriën gunstig?

De goede bacteriën in het spijsverteringskanaal helpen u beschermen tegen schadelijke bacteriën, gisten en parasieten.

Ze geven ook signalen naar uw immuunsysteem en helpen het reguleren van ontstekingen(1, 2).

Bovendien kunnen sommige van deze darmbacteriën helpen verteren of omzetten in voedingsstoffen zoals vitamine K , suikers, vezels , aminozuren, vetzuren met korte keten.

Zonder deze gunstige bacteriën, zou je lichaam niet in staat zijn om een aantal van deze voedingsstoffen uit je voedsel te halen.

Darmbacteriën bieden ook bepaalde voedingsstoffen die de darmcellen nodig heeft om een sterke barrière van ongewenste virussen en bacteriën te vormen. Dit helpt bij het bestrijden van verschillende soorten ontstekingen, waaronder sommige vormen van kanker(3).

Conclusie: De darmbacteriën helpen bij een verscheidenheid van biologische werkzaamheden. Ze bieden ook belangrijk voeding aan de epitheelcellen van het spijsverteringskanaal.

Hoe beïnvloedt voedsel de darmflora?

Yoghurt en Bosbessen

Het voedsel dat je eet speelt een belangrijke rol in de balans van goede en slechte darmbacteriën.

Bijvoorbeeld, een hoog suikergehalte en vetrijk dieet beïnvloedt de darmbacteriën negatief, waardoor schadelijke soorten overgroeien.

Zodra u regelmatig de verkeerde bacteriën voed, zijn ze in staat om sneller te groeien en makkelijker te koloniseren zonder dat er veel nuttige bacteriën zijn om te voorkomen dat ze dat doen(7, 8).

De schadelijke bacteriën kunnen ook leiden tot het absorberen van meer calorieën dan mensen met een gezonde balans van bacteriën in de darm, dit heeft de neiging om slanker te worden(9).

Bovendien, voedsel behandeld met bestrijdingsmiddelen, zoals Roundup kan negatieve gevolgen hebben voor de darmbacteriën. Er is echter meer onderzoek voor nodig(10, 11, 12).

Studies hebben ook aangetoond dat antibiotica permanente veranderingen in bepaalde bacteriën veroorzaken, vooral wanneer genomen tijdens de kindertijd en adolescentie.

Omdat antibioticagebruik zo wijdverbreid is, bestuderen onderzoekers nu hoe dit kan leiden tot gezondheidsproblemen bij mensen later in het leven(13, 14).

Kortom: bacteriën worden beïnvloed door het voedsel dat je eet.Chemische residuen en antibiotica kunnen ook verstoringen van de darmbacteriën veroorzaken.

Welke voedingsmiddelen bevatten prebiotia?

Hele Gesneden en Gepelde Bananen

Voordat je naar de winkel gaat en dure prebiotische supplementen koopt, bedenk dan dat veel voedingsmiddelen ze van nature bevatten.

Dat komt omdat prebiotica zijn soorten vezels gevonden in groenten, fruit en peulvruchten.

Deze soorten vezels zijn niet verteerbaar door de mens, maar je goede darmbacteriën kan ze verteren.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan prebiotische vezels zijn onder andere:

Een van de dingen die goede darm bacteriën met uw prebiotische vezel doen is het in een korte keten-vetzuren omzetten genaamd butyraat.

Butyraat is uitgebreid bestudeerd en er is aangetoond dat het ontstekingsremmende  effecten bevat in de dikke darm(15).

Het kan ook genexpressie beïnvloeden, blokkeert de groei van kankercellen en geeft brandstof voor de gezonde cellen, zodat ze kunnen groeien en normaal verdelen.

Kortom: Prebiotica zijn soorten vezels die de mens niet kan verteren, maar uw darmbacteriën wel. Dit soort vezels zijn voedingsstoffen voor de bacteriën die een gezonde spijsvertering en het immuunsysteem  ondersteunen.

Welke voedingsmiddelen bevatten probiotica?

Er zijn ook vele probiotische voedingsmiddelen die van nature nuttige bacteriën bevatten, zoals yoghurt .

Een goede kwaliteit yoghurt met levende culturen kan een fantastische aanvulling op uw voeding zijn als je goede bacteriën wilt toevoegen.

Gefermenteerde levensmiddelen zijn een andere goede optie, omdat gunstige bacteriën gedijen op de natuurlijke voorkomende suikers of vezels in de voeding.

Voorbeelden van gefermenteerde levensmiddelen zijn onder meer:

      • Zuurkool.
      • Kimchi.
      • Kombucha thee.
      • Kefir (zuivel en niet-zuivel).
      • Sommige soorten gemarineerd (niet gepasteuriseerd).
      • Andere ingemaakte groenten (niet gepasteuriseerd).

Als het gaat om gefermenteerde levensmiddelen om hun probiotische voordelen, zorg ervoor dat ze niet worden gepasteuriseerd, dit proces doodt de bacteriën.

Sommige van deze voedingsmiddelen kan ook worden beschouwd als symbiotische , omdat ze zowel heilzame bacteriën bevatten en prebiotische bron van vezels zijn die de bacteriën voeden.

Een voorbeeld van symbiotische voedingsmiddelen is zuurkool.

Kortom: Probiotische voedingsmiddelen bevatten van nature behulpzaam bacteriën. Veel van deze voedingsmiddelen kan thuis worden gemaakt of gekocht bij een supermarkt.

Hoe zit het met probiotische supplementen?

Geel Vitamine Bottle

Probiotische supplementen zijn pillen, capsules of vloeistoffen die gunstige bacteriën bevatten.

Ze zijn erg populair en makkelijk te vinden, maar niet alle van hen zijn hun geld waard. Ze bevatten niet allemaal dezelfde soorten bacteriën, of dezelfde concentraties.

Ze komen meestal ook niet met vezelige voedselbronnen voor de bacteriën om deze te eten.

Sommige probiotische supplementen zijn ontworpen om de bacteriën helemaal naar uw dikke darm te vervoeren voor betere effecten, terwijl anderen waarschijnlijk niet langs je maagzuur komen.

Er zijn een aantal mensen die een probioticum niet moet nemen, of die misschien de symptomen verergeren als ze dat doen, zoals mensen met een ervaren dunne darm bacteriële overgroei of mensen die gevoelig zijn voor ingrediënten in het supplement.

De juiste stammen van probiotica kunnen ongelooflijk nuttig zijn wanneer gebruikt in combinatie met de juiste persoon. Maar te weten welke u moet nemen kan verwarrend zijn, tenzij u testen gedaan hebt om te bepalen welke soorten bacteriën u nodig heeft.

Probiotische supplementen hebben meestal slechts een paar specifieke soorten bacteriën. Ze bevatten dan niet alle types die u nodig hebt, afhankelijk van uw klachten.

Aan de andere kant kan probiotische voedingsmiddelen kan enkele honderden verschillende soorten bacteriën die samenwerken om uw evenwicht van goede en slechte bacteriën te beïnvloeden.

Zoals met alle supplementen, kunt u dit overleggen met een arts die goed is geïnformeerd over probiotica.

Kortom: Probiotische supplementen zijn ontworpen om zeer specifieke soorten bacteriën te leveren aan de menselijke darm. Niet alle probiotische supplementen zijn van dezelfde kwaliteit of dezelfde hoeveelheid bacteriën bevatten.

Kort samengevat

Uw darmbacteriën goed in evenwichtig te houden is belangrijk voor vele aspecten van de gezondheid.

Om dit te doen, eet veel prebiotische en probiotische voedingsmiddelen, omdat hen zal helpen het bevorderen van de meest ideale balans tussen goede en slechte darmbacteriën.

U kunt ook probiotisch supplement proberen, maar overleg dit met een opgeleide medische professional. 

Het optimaliseren van uw darmflora kan grote voordelen voor uw gezondheid hebben.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

dertien − 12 =

It is main inner container footer text