Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Probiotica en prebiotica: Wat is het verschil?

1889 Views

Probiotica en prebiotica: Wat is het verschil?

Probiotica en prebiotica zijn tegenwoordig behoorlijk grote onderwerpen in voeding.

Maar hoewel ze hetzelfde klinken, spelen de twee verschillende rollen voor je gezondheid.

Pr o biotica zijn goedaardige bacteriën, terwijl pre biotica voedsel is voor deze bacteriën.

In dit artikel wordt uitgelegd wat je moet weten over deze twee.

Wat zijn probiotica en prebiotica?

Zowel prebiotica als probiotica zijn belangrijk voor de gezondheid van de mens. Ze spelen echter verschillende rollen:

    • Probiotica: Dit zijn levende bacteriën gevonden in bepaalde voedingsmiddelen of supplementen. Ze kunnen tal van voordelen voor de gezondheid bieden.
    • Prebiotica: Deze stoffen zijn afkomstig van soorten koolhydraten (meestal vezels) dat de mens niet kan verteren. De gunstige bacteriën in je darmen eten deze vezels.

De darmbacteriën, gezamenlijk aangeduid als de darmflora  of darmmicrobiota, vervullen veel belangrijke functies in het lichaam.

Het eten van evenwichtige hoeveelheden van zowel pro- als prebiotica kan helpen ervoor te zorgen dat u de juiste balans van deze bacteriën hebt, wat uw gezondheid zou moeten verbeteren.

Kortom: Probiotica zijn nuttige bacteriën die in bepaalde voedingsmiddelen of supplementen worden aangetroffen. Prebiotica zijn vezels die de vriendelijke bacteriën in het spijsverteringsstelsel voeden.

Waarom zijn deze darmbacteriën heilzaam?

De goede bacteriën in uw spijsverteringskanaal helpen u beschermen tegen schadelijke bacteriën en schimmels.

Ze sturen ook signalen naar je immuunsysteem en helpen ontstekingen te reguleren(1, 2).

Bovendien vormen sommige van uw darmbacteriën vitamine K en korte keten vetzuren.

Vetzuren met een korte keten zijn de belangrijkste voedingsbron van de cellen aan de binnenkant van de dikke darm. Ze bevorderen een sterke darmbarrière die schadelijke stoffen, virussen en bacteriën tegenhoudt. Dit vermindert ook de ontsteking en kan het risico op kanker verminderen(3).

Kortom: De darmbacteriën helpen bij een verscheidenheid van biologische werkzaamheden. Ze bieden ook belangrijk voeding aan voor de cellen van het spijsverteringskanaal.

Hoe beïnvloedt voedsel de darmflora?

Het voedsel dat u eet, speelt een belangrijke rol in de balans tussen goede en slechte darmbacteriën.

Een dieet met een hoog suiker- en vetgehalte beïnvloedt bijvoorbeeld de darmbacteriën negatief, waardoor schadelijke soorten kunnen overgroeien(456).

Als u regelmatig de verkeerde bacteriën voedt, kunnen ze sneller groeien en gemakkelijker koloniseren, zonder dat er veel nuttige bacteriën zijn om te voorkomen dat ze dat doen(7, 8).

De schadelijke bacteriën kunnen ook leiden tot het absorberen van meer calorieën dan mensen met een gezonde balans van bacteriën in de darm, die doorgaans slanker zijn(9).

Bovendien, voedsel behandeld met bestrijdingsmiddelen zoals Roundup kan negatieve gevolgen hebben voor de darmbacteriën. Er is echter meer onderzoek voor nodig(10, 11, 12).

Studies hebben ook aangetoond dat antibiotica permanente veranderingen kunnen veroorzaken in bepaalde soorten bacteriën, vooral wanneer het wordt ingenomen tijdens de kindertijd en de adolescentie.

Omdat antibioticagebruik zo wijdverbreid is, bestuderen onderzoekers nu hoe dit gezondheidsproblemen kan veroorzaken bij mensen later in het leven(13, 14).

Kortom: Darmbacteriën worden beïnvloed door het voedsel dat u eet. Chemische resten en antibiotica kunnen ook de balans in de darmbacteriën verstoren.

Welke voedingsmiddelen bevatten prebiotia?

Voordat je naar de winkel gaat en dure prebiotische supplementen koopt, bedenk dan dat veel voedingsmiddelen ze van nature bevatten.

Dat komt omdat prebiotica soorten vezels zijn die voorkomen in groenten, fruit en peulvruchten.

Deze soorten vezels zijn niet verteerbaar voor de mens, maar uw goede darmbacteriën kunnen ze verteren.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan prebiotische vezels zijn onder andere:

Eén van de dingen die je goede darmbacteriën doen met prebiotische vezels is het omzetten in een vetzuur met korte keten, butyraat genaamd.

Butyraat is uitgebreid bestudeerd en er is aangetoond dat het ontstekingsremmende effecten in de dikke darm heeft(15).

Het kan ook de genexpressie beïnvloeden, de groei van kankercellen blokkeren en brandstof helpen leveren aan gezonde cellen, zodat ze normaal kunnen groeien en delen.

Kortom: Prebiotica zijn soorten vezels die mensen niet kunnen verteren, maar uw darmbacteriën wel. Deze soorten vezels leveren voedingsstoffen aan de bacteriën die een gezonde spijsvertering en immuunfunctie ondersteunen.

Welke voedingsmiddelen bevatten probiotica?

Er zijn ook veel probiotische voedingsmiddelen die van nature nuttige bacteriën bevatten, zoals yoghurt .

Een goede kwaliteit yoghurt met levende culturen kan een fantastische aanvulling op uw dieet zijn als u nuttige bacteriën wilt toevoegen.

Gefermenteerde voedingsmiddelen zijn een andere geweldige optie, omdat ze nuttige bacteriën bevatten die gedijen op de van nature voorkomende suiker of vezels in het voedsel.

Voorbeelden van gefermenteerde voedingsmiddelen zijn onder andere:

      • Zuurkool.
      • Kimchi.
      • Kombucha thee.
      • Kefir (zuivel en niet-zuivel).
      • Sommige soorten gemarineerd (niet gepasteuriseerd).
      • Andere ingemaakte groenten (niet gepasteuriseerd).

Als je gefermenteerd voedsel gaat eten voor hun probiotische voordelen, zorg er dan voor dat ze niet gepasteuriseerd zijn, omdat dit proces de bacteriën doodt.

Sommige van die voedingsmiddelen kunnen ook als synbiotisch worden beschouwd, omdat ze zowel heilzame bacteriën bevatten en prebiotische bron van vezels zijn die de bacteriën voeden.

Een voorbeeld van symbiotische voedingsmiddelen is zuurkool.

Kortom: Probiotisch voedsel bevat van nature nuttige bacteriën. Veel van deze voedingsmiddelen kunnen thuis worden gemaakt of bij een supermarkt worden gekocht.

Hoe zit het met probiotische supplementen?

Probiotische supplementen zijn pillen, capsules of vloeistoffen die levende, nuttige bacteriën bevatten.

Ze zijn erg populair en makkelijk te vinden, maar niet alle van hen zijn hun geld waard. Ze bevatten niet allemaal dezelfde soorten bacteriën, of dezelfde concentraties.

Ook komen ze meestal niet met vezelachtige voedselbronnen voor de bacteriën om te eten.

Sommige probiotische supplementen zijn ontworpen om de bacteriën helemaal naar uw dikke darm te voeren voor betere effecten, terwijl andere waarschijnlijk niet voorbij uw maagzuur komen.

Er zijn enkele personen die geen probiotica moeten nemen, of die mogelijk verergerde symptomen ervaren, zoals mensen met bacteriële overgroei in de dunne darm (SIBO) of mensen die gevoelig zijn voor ingrediënten in het supplement.

De juiste soorten probiotica kunnen echter voor sommige mensen ongelooflijk heilzaam zijn.

Zoals met alle supplementen, kunt u dit overleggen met een arts die goed is geïnformeerd over probiotica.

Kortom: Probiotische supplementen zijn ontworpen om zeer specifieke soorten bacteriën aan de menselijke darm af te leveren. Niet alle probiotische supplementen zijn echter van dezelfde kwaliteit of bevatten dezelfde hoeveelheid bacteriën.

Tot slot

Het in balans houden van uw darmbacteriën is belangrijk voor veel aspecten van de gezondheid.

Om dit te doen, eet veel prebiotische en probiotische voedingsmiddelen, omdat deze de meest ideale balans tussen goede en slechte darmbacteriën helpen bevorderen.

U kunt ook probiotisch supplement proberen, maar overleg dit met een opgeleide medische professional. 

Het optimaliseren van uw darmflora kan grote voordelen voor uw gezondheid hebben.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien − 11 =

It is main inner container footer text