Probiotica en prebiotica zijn tegenwoordig beide vrij grote onderwerpen in de voeding.

Maar ook al klinken ze vergelijkbaar, de twee spelen een verschillende rol voor je gezondheid.

Probiotica zijn nuttige bacteriën, terwijl prebiotica voedsel zijn voor deze bacteriën.

Dit artikel legt uit wat je moet weten over de twee.

Wat zijn probiotica en prebiotica?

Zowel prebiotica als probiotica zijn belangrijk voor de menselijke gezondheid. Ze spelen echter een verschillende rol:

    • Probiotica: Dit zijn levende bacteriën die in bepaalde voedingsmiddelen of supplementen voorkomen. Ze kunnen tal van gezondheidsvoordelen bieden.
    • Prebiotica: Deze stoffen zijn afkomstig van soorten koolhydraten (meestal vezels) die de mens niet kan verteren. De heilzame bacteriën in je darmen eten deze vezel op.

De darmbacteriën, gezamenlijk aangeduid als de darmflora of darmmicrobiota, vervullen veel belangrijke functies in het lichaam.

Het eten van evenwichtige hoeveelheden van zowel pro- als prebiotica kan helpen om ervoor te zorgen dat u de juiste balans van deze bacteriën heeft, wat uw gezondheid ten goede komt.

Kortom: Probiotica zijn nuttige bacteriën die in bepaalde voedingsmiddelen of supplementen voorkomen. Prebiotica zijn soorten vezels die de vriendelijke bacteriën in het spijsverteringsstelsel voeden.

Waarom zijn deze darmbacteriën heilzaam?

De goede bacteriën in uw spijsverteringskanaal helpen u te beschermen tegen schadelijke bacteriën en schimmels.

Ze sturen ook signalen naar uw immuunsysteem en helpen ontstekingen te reguleren(1, 2).

Daarnaast vormen sommige van uw darmbacteriën vitamine K en korte-keten vetzuren.

Korte-keten vetzuren zijn de belangrijkste voedingsbron van de cellen die de dikke darm van de huid bedekken. Ze bevorderen een sterke darmbarrière die schadelijke stoffen, virussen en bacteriën buiten de deur houdt. Dit vermindert ook ontsteking, en kan het risico van kanker verlagen(3).

Kortom: De darmbacteriën helpen bij diverse biologische taken. Ze zorgen ook voor belangrijke voeding voor de cellen van uw spijsverteringskanaal.

Hoe beïnvloedt voedsel de darmflora?

Het voedsel dat je eet speelt een belangrijke rol in de balans tussen goede en slechte darmbacteriën.

Een voeding met een hoog suiker- en vetgehalte beïnvloedt bijvoorbeeld de darmbacteriën negatief, waardoor schadelijke soorten kunnen overgroeien(456).

Als je regelmatig de verkeerde bacteriën voedt, kunnen ze sneller groeien en gemakkelijker koloniseren, zonder dat er veel nuttige bacteriën zijn om te voorkomen dat ze dat doen(7, 8).

De schadelijke bacteriën kunnen ook leiden tot het absorberen van meer calorieën dan mensen met een gezonde balans van bacteriën in de darm, die doorgaans slanker zijn(9).

Daarnaast kunnen voedingsmiddelen die behandeld zijn met pesticiden zoals Roundup negatieve effecten hebben op de darmbacteriën. Nochtans, is meer menselijk onderzoek nodig op dit gebied(10, 11, 12).

Studies hebben ook aangetoond dat antibiotica permanente veranderingen in bepaalde soorten bacteriën kunnen veroorzaken, vooral wanneer ze in de kindertijd en de adolescentie worden gebruikt.

Omdat het antibiotische gebruik zo wijdverspreid is, bestuderen de onderzoekers nu hoe dit gezondheidsproblemen bij mensen later in het leven kan veroorzaken(13, 14).

Kortom: De darmbacteriën worden beïnvloed door het voedsel dat je eet. Ook chemische resten en antibiotica kunnen het evenwicht in de darmbacteriën verstoren.

Welke voedingsmiddelen bevatten prebiotia?

Voordat je op stap gaat en dure prebiotische supplementen koopt, moet je er rekening mee houden dat veel voedingsmiddelen deze van nature bevatten.

Dat komt omdat prebiotica soorten vezels zijn die in groenten, fruit en peulvruchten voorkomen.

Deze soorten vezels zijn niet verteerbaar voor de mens, maar uw goede darmbacteriën kunnen ze wel verteren.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan prebiotische vezels zijn onder andere:

Eén van de dingen die je goede darmbacteriën doen met prebiotische vezels is het omzetten in een korte-keten vetzuur genaamd butyraat.

Het butyraat is uitgebreid bestudeerd, en is getoond om ontstekingsremmende gevolgen binnen de dikke darm te hebben.(15).

Het kan ook de genexpressie beïnvloeden, de groei van kankercellen blokkeren en helpen om gezonde cellen van brandstof te voorzien zodat ze normaal kunnen groeien en zich kunnen delen.

Kortom: Prebiotica zijn soorten vezels die mensen niet kunnen verteren, maar uw darmbacteriën wel. Deze soorten vezels leveren voedingsstoffen aan de bacteriën die een gezonde spijsvertering en immuunfunctie ondersteunen.

Welke voedingsmiddelen bevatten probiotica?

Er zijn ook veel probiotische voedingsmiddelen die van nature nuttige bacteriën bevatten, zoals yoghurt .

Een hoogwaardige yoghurt met levende culturen kan een fantastische aanvulling in uw voeding zijn als u nuttige bacteriën wilt toevoegen.

Gefermenteerde voedingsmiddelen zijn een andere goede optie, omdat ze gunstige bacteriën bevatten die gedijen op de natuurlijke voorkomende suikers of vezels in het voedsel.

Voorbeelden van gefermenteerde voedingsmiddelen zijn onder andere:

      • Zuurkool.
      • Kimchi.
      • Kombucha thee.
      • Kefir (zuivel en niet-zuivel).
      • Sommige soorten gemarineerd (niet gepasteuriseerd).
      • Andere ingemaakte groenten (niet gepasteuriseerd).

Als je gefermenteerd voedsel gaat eten vanwege de probiotische voordelen, zorg er dan voor dat het niet gepasteuriseerd is, want dit proces doodt de bacteriën.

Sommige van deze voedingsmiddelen kunnen ook als synbiotisch worden beschouwd, omdat ze zowel gunstige bacteriën bevatten als een prebiotische bron van vezels voor de bacteriën om zich te voeden.

Een voorbeeld van symbiotische voedingsmiddelen is zuurkool.

Kortom: Probiotische voedingsmiddelen bevatten van nature nuttige bacteriën. Veel van deze voedingsmiddelen kunnen thuis worden gemaakt of in een supermarkt worden gekocht.

Hoe zit het met probiotische supplementen?

Probiotische supplementen zijn pillen, capsules of vloeistoffen die levende nuttige bacteriën bevatten.

Ze zijn erg populair en gemakkelijk te vinden, maar niet allemaal zijn ze je geld waard. Ze hebben niet allemaal dezelfde soorten bacteriën of dezelfde concentraties.

Ze komen meestal ook niet met vezelrijke voedselbronnen voor de bacteriën om te eten.

Sommige probiotische supplementen zijn ontworpen om de bacteriën helemaal naar je dikke darm te leiden voor betere effecten, terwijl andere waarschijnlijk niet voorbij je maagzuur komen.

Er zijn enkele personen die geen probiotica moeten nemen, of die mogelijk verergerde symptomen ervaren, waaronder mensen met bacteriële overgroei in de dunne darm (SIBO) of mensen die gevoelig zijn voor ingrediënten in het supplement.

De juiste probioticastammen kunnen echter voor sommige mensen ongelofelijk gunstig zijn.

Zoals met alle supplementen, kunt u dit overleggen met een arts die goed is geïnformeerd over probiotica.

Kortom: Probiotische supplementen zijn ontworpen om zeer specifieke bacteriesoorten aan de menselijke darm te leveren. Niet alle probiotische supplementen zijn echter van dezelfde kwaliteit of bevatten dezelfde hoeveelheid bacteriën.

Tot slot

Het in balans houden van uw darmbacteriën is belangrijk voor veel aspecten van de gezondheid.

OmOm dit te doen, eet veel prebiotisch en probiotisch voedsel, omdat ze zullen helpen bij het bevorderen van de meest ideale balans tussen goede en slechte darmbacteriën.

Uiteindelijk kan het optimaliseren van uw darmflora grote voordelen hebben voor uw gezondheid.

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.