probiotica en gezondheid van het hart

Heeft probiotica een positieve invloed op de gezondheid van het hart?

Hart-en vaatziekten is de meest voorkomende doodsoorzaak wereldwijd.

Daarom is het belangrijk om goed voor je hart te zorgen, vooral als je ouder wordt.

Er zijn veel voedingsmiddelen die de gezondheid van het hart ten goede komen. Recente onderzoeken hebben aangetoond dat probiotica ook nuttig kunnen zijn.

In dit artikel wordt besproken hoe probiotica de gezondheid van het hart ten goede kunnen komen.

Wat is probiotica?

Probiotica zijn levende micro-organismen die wanneer gegeten bepaalde voordelen voor de gezondheid kunnen bieden( 1 ).

Probiotica zijn meestal bacteriën zoals Lactobacilli en Bifidobacteria. Niet alle zijn echter hetzelfde en kunnen verschillende effecten op uw lichaam hebben.

Uw darmen bevatten zelfs biljoenen microben, voornamelijk bacteriën, die uw gezondheid op verschillende manieren beïnvloeden (2).

Uw darmbacteriën bepalen bijvoorbeeld hoeveel energie u verliest van bepaald voedsel. Daarom spelen ze een belangrijke rol in uw gewicht (3).

Uw darmbacteriën kunnen ook uw bloedsuikerspiegel, hersengezondheid en gezondheid van het hart beïnvloeden door het cholesterolgehalte, de bloeddruk en de ontsteking te verlagen (456).

Probiotica kunnen helpen bij het herstel van gezonde darmbacteriën, die de gezondheid van uw hart kunnen verbeteren.

Kortom: Probiotica zijn levende micro-organismen met bepaalde gezondheidsvoordelen. Ze kunnen helpen bij het herstellen van gezonde darm microben, waarvan vele aspecten van uw gezondheid kunnen profiteren.

Probiotica verlagen mogelijk uw cholesterol

Een aantal grote studies hebben aangetoond dat bepaalde probiotica mogelijk het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verlagen, vooral bij mensen met een hoog cholesterolgehalte.

Een van deze onderzoeken, een beoordeling van 15 studies, heeft specifiek de effecten van Lactobacilli onderzocht.

Er zijn twee hoofdtypen cholesterol: high-density lipoprotein (HDL) cholesterol, dat over het algemeen wordt gezien als “goed” cholesterol, en low-density lipoproteïne (LDL) cholesterol, dat over het algemeen als “slecht” cholesterol wordt beschouwd.

Uit deze beoordeling bleek dat Lactobacillus probiotica gemiddeld zowel het totale cholesterol als het ‘slechte’ LDL-cholesterolgehalte significant verlaagden (7).

Uit de beoordeling bleek ook dat twee soorten Lactobacillus probiotica, L. plantarum en L. reuteri bijzonder effectief waren in het cholesterolgehalte te verlagen.

In een onderzoek onder 127 mensen met een hoog cholesterolgehalte nam L. reuteri gedurende 9 weken het totale cholesterol met 9% en het ‘slechte’ LDL-cholesterol met 12% significant af (8).

Een grotere meta-analyse die de resultaten van 32 andere studies combineerde, vond ook een significant gunstig effect bij het verlagen van cholesterol (9).

In dit onderzoek waren L. plantarum, VSL#3, L. acidophilus en B. lactis bijzonder effectief.

Probiotica waren ook effectiever wanneer het werd ingenomen door mensen met een hoger cholesterolgehalte, wanneer het gedurende een langere periode werd ingenomen en wanneer het werd ingenomen in capsulevorm.

Er zijn een aantal manieren waarop probiotica cholesterol kan verlagen (10).

Ze kunnen zich binden met cholesterol in de darmen om te voorkomen dat het wordt opgenomen. Ze helpen ook bepaalde galzuren te produceren, die helpen om vet en cholesterol in je lichaam te metaboliseren.

Bepaalde probiotica kunnen ook vetzuren met een korte keten produceren, dit zijn verbindingen die kunnen helpen voorkomen dat cholesterol door de lever wordt gevormd.

Kortom: Er is goed bewijs dat bepaalde probiotica met name Lactobacilli, kunnen helpen het cholesterol te verlagen. Ze doen dit door te voorkomen dat cholesterol wordt gemaakt en geabsorbeerd en door te helpen het af te breken.

Ze kunnen ook de bloeddruk verlagen

Hoge bloeddruk is een andere risicofactor voor hartziekten en kan worden verlaagd door bepaalde probiotica.

Een studie onder 36 rokers wees uit dat het gedurende 6 weken nemen van Lactobacilli plantarum de bloeddruk aanzienlijk verlaagde (11).

Niet alle probiotica zijn echter effectief voor het verbeteren van de hartgezondheid.

Uit een afzonderlijk onderzoek onder 156 mensen met hoge bloeddruk bleek dat twee soorten probiotica, Lactobacilli en Bifidobacteria, had geen gunstig effect op de bloeddruk bij toediening in capsules of yoghurt (12).

Echter, andere grote beoordelingen die de resultaten van andere onderzoeken combineren, hebben een algemeen gunstig effect van bepaalde probiotica op de bloeddruk gevonden.

Een van deze grote onderzoeken vond een verlaging van de bloeddruk, vooral onder de volgende omstandigheden (13):

  • Als de bloeddruk hoger was dan oorspronkelijk
  • Wanneer meerdere soorten probiotica werden genomen op hetzelfde moment
  • Toen de probiotica werden genomen voor meer dan 8 weken
  • Wanneer de dosis hoog was

Een groter onderzoek dat de resultaten van 14 andere studies inclusief 702 mensen in totaal combineerde, vond dat probiotische gefermenteerde melk ook de bloeddruk significant verlaagde bij mensen met een hoge bloeddruk (14).

Kortom: Een aantal onderzoeken hebben aangetoond dat bepaalde probiotica de bloeddruk aanzienlijk kunnen verlagen, vooral bij mensen met hoge bloeddruk.

Probiotica kunnen ook de triglyceriden verlagen

Probiotica kunnen ook helpen bloedtriglyceriden te verlagen, dit zijn vetsoorten die kunnen bijdragen aan hartaandoeningen.

Een onderzoek onder 92 mensen met hoge triglyceriden in het bloed vond dat het nemen van twee probiotica, Lactobacillus curvatus en Lactobacillus plantarum gedurende 12 weken significant de triglyceriden in het bloed verlaagden( 15 ).

Grotere studies die de resultaten van veel andere onderzoeken combineren, hebben echter aangetoond dat probiotica de triglyceriden niveaus mogelijk niet beïnvloeden.

Twee van deze grote meta-analyses één combineerde 13 studies en de andere 27 studies vonden geen significant gunstig effect van probiotica op bloedtriglyceriden(1617).

Over het geheel genomen zijn er meer menselijke onderzoeken nodig alvorens conclusies te trekken over de vraag of probiotica kunnen helpen de triglyceriden in het bloed te verlagen.

Kortom: Hoewel sommige individuele onderzoeken een gunstig effect laten zien, is het nog steeds onduidelijk of bepaalde probiotica kunnen helpen bloedtriglyceriden te verlagen.

Probiotica kunnen ontstekingen verminderen

Een ontsteking treedt op wanneer uw lichaam uw immuunsysteem inschakelt om een ​​infectie te bestrijden of een wond te genezen.

Dit kan echter ook gebeuren als gevolg van een slechte voeding, roken of een ongezonde leefstijl, en als dit lang duurt kan het bijdragen aan hartaandoeningen.

Uit een onderzoek onder 127 mensen met een hoog cholesterolgehalte bleek dat het nemen van een Lactobacillus reuteri probioticum gedurende 9 weken de ontstekingschemicaliën C-reactief proteïne (CRP) en fibrinogeen aanzienlijk verminderde (18).

Fibrinogeen is een chemische stof die bloed helpt stollen, maar het kan bijdragen aan plaques in de bloedvaten bij hartaandoeningen. CRP is een door de lever gemaakte chemische stof die betrokken is bij ontsteking.

Een andere studie onder 30 mannen met een hoog cholesterolgehalte vond dat het nemen van een voedingssupplement met fruit, gefermenteerde havermout en het probiotische Lactobacillus plantarum gedurende 6 weken ook significant fibrinogeen verminderde(19).

Kortom: Als er lange tijd ontsteking optreedt, kan dit bijdragen aan hartaandoeningen. Bepaalde probiotica kunnen helpen ontstekingschemicaliën in het lichaam te verminderen, wat het risico op hart- en vaatziekten kan verlagen.

Tot slot

Probiotica zijn levende microben die bepaalde gezondheidsvoordelen hebben. Er is goed bewijs dat bepaalde probiotica cholesterol, bloeddruk en ontsteking kunnen verlagen.

De meeste deelnemers aan de studie hadden echter al hoge bloeddruk of cholesterol. Bovendien zijn niet alle probiotica hetzelfde en slechts enkele kunnen de gezondheid van het hart ten goede komen.

Over het algemeen kunnen bepaalde probiotica, als u een hoog cholesterolgehalte of bloeddruk heeft nuttig zijn naast andere geneesmiddelen, voeding- en levensstijl veranderingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.