Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Wat is probiotica en waarom zijn ze zo goed voor u?

1686 Views

Wat is probiotica en waarom zijn ze zo goed voor u?

Wist u dat er meer bacteriën in je lichaam zijn dan het aantal cellen!

Het is waar, en de meeste van hen wonen in je darmen.

Maar er is echt geen reden tot paniek, de meeste bacteriën zijn vrij onschuldig.

Met de juiste bacteriën is er ook in verband gebracht met talrijke gezondheidsvoordelen(1).

Dit omvat gewichtsverlies, betere spijsvertering, verbeterde immuunfunctie, betere huid en een verlaagd risico op veel ziekten(2).

Dit leidt ons tot het onderwerp bij de hand te nemen, probiotica.

Probiotica zijn voedingsmiddelen of supplementen die deze vriendelijke bacteriën bevatten, en er wordt verondersteld te helpen onze darmen te koloniseren met gezonde- micro-organismen.

Het belang hiervan kan niet worden overschat.

Het verzorgen van je darmen, en de vriendelijke bacteriën die er wonen, kan één van belangrijkste dingen die je voor je gezondheid kan doen.

Wat is probiotica?

Volgens de officiële definitie, probiotica zijn ‘levende micro-organismen die indien ze in voldoende hoeveelheden zijn, een positief gezondheidseffect hebben op de gastheer'(3).

Probiotica zijn meestal bacteriën, maar er is ook een soort gist die kan fungeren als een probioticum.

U kunt probiotica krijgen van supplementen, alsmede levensmiddelen die worden bereid door bacteriële fermentatie.

Probiotische voedingsmiddelen bevatten yoghurt, kefir, zuurkool, tempeh, kimchi en meer.

Probiotica moet niet worden verward met prebiotica (let op de “e”), dit zijn voedingsvezels die helpen de vriendelijke bacteriën die al in de darm zitten te voeden(4).

Er zijn eigenlijk tientallen verschillende probiotische bacteriën die hebben aangetoond voordelen voor de gezondheid te bieden.

De meest voorkomende groepen omvatten Lactobacillus en Bifidobacterium. Dat zijn veel verschillende soorten binnen elke groep, en elke soort heeft vele stammen.

Interessant is dat lijken verschillende probiotica te werken voor verschillende gezondheidsvoorschriften. Het kiezen van het juiste type (of typen) van probiotica is daarom essentieel.

Veel probiotische supplementen zijn te combineren met verschillende soorten samen in hetzelfde supplement. Deze staan ​​bekend als breed-spectrum probiotica of meerdere probiotica.

Houd in gedachten dat dit een nieuw, maar snel groeiende gebied van onderzoek is.

Hoewel het bewijs veelbelovend is, is het niet onomstotelijk bewezen dat probiotica kan helpen met al in dit artikel omschreven gezondheidsvoordelen(5).

Kortom: Probiotica zijn levende micro-organismen die voordelen voor de gezondheid bieden wanneer geconsumeerd in voldoende hoeveelheden.Er zijn veel verschillende soorten, en je kunt ze krijgen van voedingsmiddelen of supplementen.

Het belang van micro-organismen in de darm

Anatomie van het spijsverteringsstelsel, Female

De complexe gemeenschap van micro-organismen in de darmen wordt de darmflora genoemd(6).

Uw darm bevat honderden verschillende soorten micro-organismen, met een aantal nummers gaan zo hoog als 1000.

Dit omvat bacteriën, gisten en virussen. De grote meerderheid zijn bacteriën.

De meeste in de darmflora wordt gevonden in de dikke darm, het laatste deel van het spijsverteringskanaal.

De metabolische activiteiten van de darmflora lijken op die van een orgaan. Daarom verwijzen sommige wetenschappers naar de darmflora als “vergeten orgaan”(7).

De darmflora hebben feitelijk vele functies die belangrijk zijn voor de gezondheid. Het produceert vitamines, waaronder vitamine K en enkele B-vitaminen(8).

Het dient tevens vezels in korte keten vetzuren, zoals butyraat, propionaat en acetaat, die de darmwand voeden en het uitvoeren van vele metabolische functies(9, 10).

Ze stimuleren ook het immuunsysteem, en regelen de integriteit van de darm. Dit kan helpen voorkomen dat ongewenste stoffen “lekken” in het lichaam en het uitlokken van een immuunrespons (11, 12, 13, 14).

Echter, niet alle organismen in de darm zijn vriendelijk. Sommige zijn goed, andere zijn slecht.

De darmflora is eigenlijk zeer gevoelig en studies tonen aan dat een “onevenwichtige” darmflora is verbonden met talrijke ziekten(15, 16).

Dit omvat obesitas, diabetes type 2, metabool syndroom, hartziekten, darmkanker, ziekte van Alzheimer, depressie en nog veel meer (17, 18, 19, 20, 21, 22, 23).

Probiotica (en prebiotische vezels) kan helpen dit te corrigeren, om ervoor te zorgen dat onze “vergeten orgaan” optimaal functioneert(24).

Kortom:Uw darmflora bestaat uit honderden verschillende soorten micro-organismen. Probiotica helpen om uw darmflora optimaal  te laten presteren.

Probiotica en gezonde spijsvertering

Probiotica zijn het meest bestudeerd met betrekking tot de spijsvertering(25).

Het sterkste bewijsmateriaal heeft te maken met antibiotica-geassocieerde diarree.

Wanneer mensen antibiotica nemen, in het bijzonder voor langere tijd,  hebben ze vaak last van diarree lang nadat de infectie is uitgeroeid.

Dit komt omdat antibiotica doden vele natuurlijke bacteriën in de darm, die het evenwicht verschuift en zorgt dat “slechte” bacteriën gedijen.

Tientallen studies hebben sterk bewijs dat probiotische supplementen kunnen helpen genezen van antibiotica-geassocieerde diarree(26, 27, 28).

Probiotica zijn ook gunstig gebleken tegen prikkelbare darmsyndroom, een veel voorkomende spijsverteringsaandoening. Ze kunnen helpen met het verminderen van gas,opgeblazen gevoel, constipatie, diarree en andere symptomen(29, 30, 31).

Sommige studies tonen ook aan dat probiotica heilzaam zijn tegen inflammatoire darmziekten zoals de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa(32).

Probiotica kan ook nuttig zijn tegen Helicobacter pylori infecties, de belangrijkste veroorzaker van maagzweren en maagkanker(33, 34, 35, 36).

Als u momenteel problemen met de spijsvertering heeft die u niet kunt toeschrijven aan iets, dan is misschien een probiotische supplement iets wat je zou moeten overwegen.

Kortom: Probiotica zijn effectief gebleken tegen verschillende problemen met de spijsvertering. Dit omvat antibiotica geassocieerde diarree en prikkelbare darmsyndroom.

Probiotica en gewichtsverlies

Fles van de pil die in het meten Tape

Zwaarlijvige personen hebben meer verschillende darmbacteriën dan slanke mensen(37, 38).

Dierlijke studies hebben ook aangetoond fecale transplantaties van magere dieren kunnen zorgen dat zwaarlijvige dieren afvallen(39, 40).

Daarom, veel wetenschappers geloven nu dat onze darmbacteriën zijn bepalend voor het lichaamsgewicht (41, 42).

Hoewel dit wel veel meer moet worden bestudeerd, sommige probiotische stammen bleken te helpen met gewichtsverlies(43).

De meest indrukwekkende studie over dit werd gepubliceerd in 2013. Het was een studie bij 210 personen met centrale obesitas en veel buikvet.

In deze studie, waarbij het ​​probioticum Lactobacillus gasseri bij mensen 8,5% van de buik vetmassa gedurende 12 weken verloren(44).

Wanneer ze gestopt waren met het probioticum, kregen ze het buikvet terug binnen 4 weken.

Er is ook enig bewijs dat Lactobacillus rhamnosus en Bifidobacterium lactis kunnen helpen met gewichtsverlies en preventie van obesitas (45).

Dit dient echter nog te worden onderzocht voordat aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Er zijn ook een aantal dierlijke studies die aantonen dat andere probiotische stammen zelfs zou kunnen leiden tot gewicht winst, geen verlies(46).

Kortom:Er zijn aanwijzingen dat het probioticum Lactobacillus mensen kan helpen met verliezen van buikvet. Dit moet veel meer worden bestudeerd.

Andere gezondheidsvoordelen van probiotica

Appel en Diet Pills

Krijgen van alle geweldige voordelen van probiotica valt buiten dit artikel.

Echter, er zijn een paar die zeker de moeite waard zijn om hier te benadrukken:

  • Ontsteking: Probiotica bleken systemische ontsteking, een belangrijke veroorzaker van vele ziekten te verminderen(47).
  • Depressie en angst: De probiotische stammen Lactobacillus helveticus en Bifidobacterium longum zijn gebleken om de symptomen van angst en depressie te verminderen bij patiënten met klinische depressie(48, 49).
  • Bloedcholesterol: Verscheidene probiotica heeft aangetoond dat het totale en LDL-cholesterol niveaus verlagen(50, 51).
  • Bloeddruk: Probiotica hebben ook aangetoond dat kleine veranderingen in de bloeddruk veroorzaakt(52, 53).
  • Immuunfunctie: Verscheidene verschillende probiotische stammen kan het immuunsysteem verbeteren en leiden tot minder kans op infecties, zoals verkoudheid(54, 55).
  • Gezondheid huid: Er zijn aanwijzingen dat probiotica nuttig kan zijn tegen acne, rosacea en eczeem, alsmede andere huidaandoeningen(56, 57, 58, 59).

Dit is slechts het topje van de ijsberg. Probiotica zijn bestudeerd, en hebben aangetoond  gunstig te zijn voor een breed scala van andere gezondheidsproblemen.

Conclusie: Probiotica is bekend om zijn talrijke gezondheidsvoordelen. Zij kunnen depressie en angst verminderen, het verbeteren van gezondheid van het hart en het verbeteren van het immuunsysteem, om een paar te noemen.

Zijn er bijwerkingen?

Probiotica worden over het algemeen goed verdragen en veilig beschouwd voor de meeste mensen.

Echter, in de eerste paar dagen, u kunt bijwerkingen ervaren die verband houden met de spijsvertering. Dit is inclusief gas en milde buikklachten(60).

Nadat deze eerste aanpassingsperiode voorbij zijn, zal je spijsvertering beter zijn dan het voorheen was.

Probiotica kunnen gevaarlijk zijn, en zelfs leiden tot infecties bij mensen met een gecompromitteerd immuunsysteem. Dit omvat mensen met HIV, AIDS en diverse andere gezondheidsproblemen(61).

Als u een medische aandoening heeft, zeker in overleg met uw arts voordat u aan probiotische supplementen begint.

Kortom: Probiotische supplementen kan leiden tot spijsvertering symptomen, maar dit moet verdwijnen binnen enkele dagen. Ze kunnen gevaarlijk zijn voor mensen met bepaalde medische aandoeningen.

Wat zijn de beste probiotische supplementen?

Fles met blauwe pillen

Er zijn honderden verschillende probiotische supplementen beschikbaar.

Als je een gezondheidsprobleem hebt en je wilt een probioticum voor dat doel uit proberen, dan is het zeer belangrijk dat u de juiste stam kiest.

Zorg ervoor dat u probiotica koopt van een gerenommeerde fabrikant.

Volgens een studie, het beste om probiotica te nemen is hetzij vlak voor, of samen met een maaltijd die wat vet bevatten.

Buiten dat, moet u de instructies op de verpakking lezen. Houd er rekening mee dat sommige producten moeten worden gekoeld.

Overzicht

Gezonde Mens die een Zak

Behoud van een gezonde darm gaat veel verder dan alleen het nemen van een probiotische supplementen.

Wat je doet van dag tot dag is net zo belangrijk.

Een gezonde levensstijl, het krijgen van een goede nachtrust, en het eten van onbewerkt voedsel met veel vezels is de sleutel.

In veel gevallen kunnen probiotische voedingsmiddelen en supplementen nuttig zijn.

Ik ben onlangs begonnen met het nemen van een probiotische supplement.

Mijn spijsvertering is aanzienlijk verbeterd, en ik voel dat mijn energie is verbeterd.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text