Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Wat is probiotica en waarom zijn ze zo goed voor u?

1774 Views

Wat is probiotica en waarom zijn ze zo goed voor u?

Wist u dat er meer bacteriën in je lichaam zijn dan het aantal cellen!

Het is waar, en de meeste van hen wonen in je darmen.

Maar er is echt geen reden tot paniek, de meeste bacteriën zijn vrij onschuldig.

Met de juiste bacteriën is er ook in verband gebracht met talrijke gezondheidsvoordelen(1).

Dit omvat gewichtsverlies, betere spijsvertering, verbeterde immuunfunctie, betere huid en een verlaagd risico op veel ziekten(2).

Dit leidt ons tot het onderwerp bij de hand te nemen, probiotica.

Probiotica zijn voedingsmiddelen of supplementen die deze vriendelijke bacteriën bevatten, en er wordt verondersteld te helpen onze darmen te koloniseren met gezondheidsbevorderende micro-organismen.

Het belang hiervan kan niet worden overschat.

Het verzorgen van je darmen, en de vriendelijke bacteriën die er wonen, kan één van belangrijkste dingen die je voor je gezondheid kunt doen.

Wat is probiotica?

Volgens de officiële definitie zijn probiotica “levende micro-organismen, die wanneer ze in voldoende hoeveelheden worden toegediend, een gezondheidsvoordeel voor de gastheer opleveren”(3).

Probiotica zijn meestal bacteriën, maar er is ook een soort gist dat kan functioneren als een probioticum.

U kunt probiotica krijgen van supplementen, evenals voedingsmiddelen die zijn bereid door bacteriële fermentatie.

Probiotische voedingsmiddelen bevatten yoghurt, kefir, zuurkool, tempeh, kimchi en andere.

Probiotica moeten niet worden verward met prebiotica (let op de “e”), voedingsvezels die helpen bij het voeden van de vriendelijke bacteriën die zich al in de darm bevinden(4).

Er zijn in feite tientallen verschillende probiotische bacteriën waarvan is aangetoond dat ze gezondheidsvoordelen hebben.

De meest voorkomende groepen omvatten Lactobacillus en Bifidobacterium . Dan zijn er binnen elke groep veel verschillende stammen en heeft elke soort vele stammen.

Interessant is dat verschillende probiotica lijken te werken voor verschillende gezondheidsomstandigheden. Daarom is het essentieel om het juiste type (of typen) probiotica te kiezen.

Veel probiotische supplementen combineren verschillende soorten samen in hetzelfde supplement. Deze staan ​​bekend als breedspectrum probiotica, of multi-probiotica.

Houd in gedachten dat dit een nieuw maar snel groeiend onderzoeksgebied is.

Hoewel het bewijs veelbelovend is, is het niet onomstotelijk bewezen dat probiotica kan helpen met al in dit artikel omschreven gezondheidsvoordelen(5).

Kortom: Probiotica zijn levende micro-organismen die gezondheidsvoordelen opleveren wanneer ze in voldoende hoeveelheden worden geconsumeerd. Er zijn veel verschillende soorten, en je kunt ze krijgen van voedingsmiddelen of supplementen.

Het belang van micro-organismen in de darm

De complexe gemeenschap van micro-organismen in de darmen wordt de darmflora genoemd(6).

Uw darm bevat in feite honderden verschillende soorten micro-organismen, waarbij sommige getallen oplopen tot 1000.

Dit omvat bacteriën, gisten en virussen. De grote meerderheid zijn bacteriën.

De meeste in de darmflora wordt gevonden in de dikke darm, het laatste deel van het spijsverteringskanaal.

De metabolische activiteiten van de darmflora lijken op die van een orgaan. Daarom verwijzen sommige wetenschappers naar de darmflora als “vergeten orgaan”(7).

De darmflora vervult feitelijk vele functies die belangrijk zijn voor de gezondheid. Het produceert vitamines, waaronder vitamine K en enkele B-vitamines(8).

Het verandert vezels ook in vetten met een korte keten, zoals butyraat, propionaat en acetaat, die de darmwand voeden en vele metabole functies uitvoeren(9, 10).

Ze stimuleren ook het immuunsysteem en reguleren de integriteit van de darm. Dit kan helpen voorkomen dat ongewenste stoffen in het lichaam “lekken” en een immuunrespons veroorzaken (11, 12, 13, 14).

Niet alle organismen in de darm zijn echter vriendelijk. Sommige zijn goed, andere zijn slecht.

De darmflora is zelfs zeer gevoelig en studies tonen aan dat een “onevenwichtige” darmflora verbonden is met talrijke ziekten(15, 16).

Dit omvat obesitas, diabetes type 2, metabool syndroom, hartziekten, darmkanker, ziekte van Alzheimer, depressie en nog veel meer (17, 18, 19, 20, 21, 22, 23).

Probiotica (en prebiotische vezels) kunnen helpen om dit evenwicht te corrigeren en ervoor te zorgen dat ons “vergeten orgaan” optimaal functioneert (24).

Kortom:Uw darmflora bestaat uit honderden verschillende soorten micro-organismen. Probiotica helpen om uw darmflora optimaal  te laten presteren.

Probiotica en gezondheid van de spijsvertering

Probiotica zijn het meest bestudeerd met betrekking tot de spijsvertering(25).

Het sterkste bewijsmateriaal heeft te maken met antibiotica-geassocieerde diarree.

Wanneer mensen antibiotica nemen, in het bijzonder voor langere tijd,  hebben ze vaak last van diarree lang nadat de infectie is uitgeroeid.

Dit komt omdat de antibiotica veel van de natuurlijke bacteriën in de darm doden, waardoor het evenwicht verschuift en de “slechte” bacteriën kunnen gedijen.

Tientallen studies hebben sterk bewijs geleverd dat probiotische supplementen kunnen helpen bij het genezen van antibiotica-geassocieerde diarree(26, 27, 28).

Probiotica hebben ook bewezen heilzaam te zijn tegen het prikkelbare darm syndroom, een veel voorkomende spijsverteringsstoornis. Ze kunnen helpen gas, opgeblazen gevoel, obstipatie, diarree en andere symptomen te verminderen(29, 30, 31).

Sommige studies tonen ook aan dat probiotica gunstig kunnen zijn tegen inflammatoire darmaandoeningen zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa (32).

Probiotica kan ook nuttig zijn tegen Helicobacter pylori infecties, de belangrijkste veroorzaker van maagzweren en maagkanker(33, 34, 35, 36).

Als u momenteel problemen met de spijsvertering heeft die u niet kunt toeschrijven aan iets, dan is misschien een probiotische supplement iets wat je zou moeten overwegen.

Kortom: Probiotica bleken effectief te zijn tegen verschillende spijsverteringsproblemen. Dit omvat antibiotica-geassocieerde diarree en prikkelbare darm syndroom.

Probiotica en gewichtsverlies

Zwaarlijvige personen hebben meer verschillende darmbacteriën dan slanke mensen(37, 38).

Dierstudies hebben ook aangetoond dat fecale transplantaties van magere dieren zwaarlijvige dieren afvallen (39, 40).

Om deze reden geloven veel wetenschappers nu dat onze darmbacteriën belangrijk zijn bij het bepalen van lichaamsgewicht (41, 42).

Hoewel dit nog veel meer moet worden bestudeerd, is aangetoond dat sommige probiotische stammen helpen bij het afvallen(43).

De meest indrukwekkende studie hierover werd in 2013 gepubliceerd. Het was een studie van 210 personen met centrale obesitas (veel vet in de buikstreek ).

In deze studie zorgde het nemen van de probiotische Lactobacillus gasseri ervoor dat mensen gedurende een periode van 12 weken 8,5% van hun buikvetmassa verloren(44).

Toen ze stopten met het nemen van het probioticum, kregen ze het buikvet binnen 4 weken terug.

Er zijn ook aanwijzingen dat Lactobacillus rhamnosus en Bifidobacterium lactis kunnen helpen bij gewichtsverlies en obesitaspreventie(45).

Dit dient echter nog te worden onderzocht voordat er aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Er zijn ook enkele dierstudies die aantonen dat andere probiotische stammen zelfs zouden kunnen leiden tot gewichtstoename, niet tot verlies(46).

Kortom:Er is enig bewijs dat de bepaalde probiotische stammen mensen helpen gewicht te verliezen, maar dit moet nog veel meer worden bestudeerd.

Andere gezondheidsvoordelen van probiotica

Krijgen van alle geweldige voordelen van probiotica valt buiten dit artikel.

Er zijn echter een paar die zeker de moeite waard zijn om te benadrukken:

  • Ontsteking: Probiotica bleken systemische ontstekingen te verminderen, een belangrijke veroorzaker van vele ziekten (47).
  • Depressie en angst: De probiotische stammen Lactobacillus helveticus enBifidobacterium longum bleken symptomen van angst en depressie te verminderen bij mensen met klinische depressie(48, 49).
  • Bloedcholesterol: Verscheidene probiotica heeft aangetoond dat het totale en LDL-cholesterol niveaus verlagen(50, 51).
  • Bloeddruk: Het heeft ook aangetoond dat probiotica een bescheiden verlaging van de bloeddruk kan veroorzaken(52, 53).
  • Immuunfunctie: Verschillende probiotische stammen kunnen de immuunfunctie versterken en leiden tot een verminderd risico op infecties, inclusief verkoudheid(54, 55).
  • Huidgezondheid: Er zijn aanwijzingen dat probiotica nuttig kan zijn tegen acne, rosacea en eczeem, alsmede andere huidaandoeningen(56, 57, 58, 59).

Dit is slechts het topje van de ijsberg. Probiotica bleken gunstig te zijn voor een breed scala van andere gezondheidsproblemen.

Kortom: Probiotica hebben aangetoond dat ze tal van voordelen voor de gezondheid hebben.Ze kunnen depressie en angst verminderen, de gezondheid van het hart verbeteren en de immuunfunctie verbeteren, om er maar een paar te noemen.

Zijn er bijwerkingen?

Probiotica worden over het algemeen goed verdragen en veilig beschouwd voor de meeste mensen.

In de eerste paar dagen kunt u echter bijwerkingen ervaren die verband houden met de spijsvertering. Dit omvat gas en milde abdominale ongemakken(60).

Nadat deze eerste aanpassingsperiode voorbij is, zou je spijsvertering beter moeten zijn dan voorheen.

Bij mensen met een aangetast immuunsysteem kunnen probiotica tot gevaarlijke infecties leiden. Dit omvat mensen met HIV, AIDS en verschillende andere aandoeningen(61).

Als u een medische aandoening heeft, overleg dan zeker met uw arts voordat u een probiotica-supplement neemt.

Kortom: Probiotische supplementen kunnen spijsverteringsklachten veroorzaken, maar dit zou binnen enkele dagen moeten verdwijnen. Ze kunnen gevaarlijk zijn voor mensen met bepaalde medische aandoeningen.

Tot slot

Het handhaven van een gezonde darm gaat veel verder dan alleen het nemen van een probioticum supplement.

Wat je doet van dag tot dag is net zo belangrijk.

Een gezonde levensstijl, het krijgen van een goede nachtrust, en het eten van onbewerkt voedsel met veel vezels is de sleutel.

In veel gevallen kunnen probiotische voedingsmiddelen en supplementen nuttig zijn.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 + dertien =

It is main inner container footer text