Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

7 Gezondheidsvoordelen van Psyllium (vlozaad)

1883 Views

7 Gezondheidsvoordelen van Psyllium (vlozaad)

Psyllium ook wel vlozaad genoemd  is een type vezels dat gewoonlijk wordt gebruikt als een zacht, bulkvormend laxeermiddel.

Omdat het een oplosbare vezel is, kan psyllium door uw spijsverteringsstelsel passeren zonder volledig te worden afgebroken of geabsorbeerd.

In plaats daarvan absorbeert het water en wordt het een visceuze stof die helpt bij constipatie , diarree , bloedsuiker, bloeddruk , cholesterol en gewichtsverlies.

Dit artikel vertelt u alles wat u moet weten over psyllium, inclusief 7 manieren waarop het uw gezondheid ten goede kan komen.

Wat is Psyllium?

Psyllium is een oplosbare vezel die is afgeleid van de zaden van Plantago ovata, een kruid dat voornamelijk in India wordt gekweekt(1).

Het wordt gebruikt als voedingssupplement en wordt meestal aangetroffen in de vorm van zaden, capsules of poeder. Het kan echter ook worden verkregen door middel van verrijkte ontbijtgranen en gebak (2).

Vanwege zijn uitstekende oplosbaarheid in water, kan psyllium water absorberen en een dikke, viskeuze verbinding worden die weerstand biedt aan de spijsvertering in de dunne darm.

Zijn weerstand tegen spijsvertering maakt het mogelijk om te helpen bij het reguleren van hoge cholesterol, triglyceriden en bloedsuikerspiegels. Het kan ook helpen bij gewichtsbeheersing, diarree en obstipatie verlichten(2, 3, 4).

Bovendien wordt psyllium, in tegenstelling tot sommige andere krachtige bronnen van vezels, goed verdragen.

Kortom: Psyllium is een vezel die wordt geëxtraheerd uit een plant genaamd Plantago ovata.Het kan worden gevonden in verschillende vormen en heeft veel voordelen voor de gezondheid.

1. Psyllium verlicht constipatie

Psyllium wordt gebruikt als een laxeermiddel. Het werkt door ontlasting te vergroten en helpt dus het verlichten van constipatie(5, 6).

Aanvankelijk werkt het door te binden aan gedeeltelijk verteerd voedsel dat van de maag in de dunne darm overgaat.

Het helpt dan bij de opname van water, waardoor de grootte en het vocht van de ontlasting toeneemt. Het eindproduct is groter en gemakkelijker begaanbare ontlasting (3, 7, 8).

Eén studie toonde aan dat psyllium een ​​groter effect had dan tarwezemelen op het vocht, het totale gewicht en de textuur van de ontlasting(9).

Een andere studie toonde aan dat het innemen van 5,1 gram tweemaal daags gedurende twee weken het watergehalte en het gewicht van ontlasting aanzienlijk deed toenemen, evenals het totale aantal stoelgangen bij 170 personen met chronische constipatie(10).

Om deze redenen bevordert het nemen van psylliumsupplementen de stoelgang.

Kortom: Psyllium staat bekend als een bulkvormend laxeermiddel dat helpt obstipatie te verminderen en stoelgang te bevorderen.

2.

Het kan helpen diarree te behandelen

Herb Capsules

Psyllium heeft ook aangetoond dat het diarree verlicht(2, 11, 12, 13).

Het doet dit door op te treden als een waterabsorberend middel, dat de stoelgang kan verhogen en de doorgang door de dikke darm kan vertragen.

Een studie toonde aan dat psyllium diarree aanzienlijk verminderde  bij 30 kankerpatiënten die radiotherapie ondergingen (14).

Een andere studie behandelde acht mensen die dagelijks drie keer per dag lactulose-geïnduceerde diarree kregen met 3,5 gram. Door dit te doen verhoogde de ledigingstijd van de maag van 69 tot 87 minuten, wat minder stoelgang betekende(15).

Dus psyllium kan zowel constipatie voorkomen als diarree verminderen, waardoor het helpt bij het normaliseren van je stoelgang als je problemen hebt.

Kortom: Psyllium kan diarree helpen behandelen door de stoelgang te vergroten en de doorgang door het darmkanaal te vertragen.

3. Het kan de bloedsuikerspiegel verlagen

Van vezelsupplementen is aangetoond dat ze de glycemische respons op een maaltijd reguleren en de insulinespiegel en bloedsuikerspiegel verlagen. Dit is met name het geval bij wateroplosbare vezels zoals psyllium(16, 17, 18, 19, 20).

Psyllium werkt zelfs beter dan andere vezels zoals zemelen. Dit komt omdat de gelvormende vezels de vertering van voedsel kunnen vertragen, wat helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel (21, 22).

Eén studie behandelde 56 diabetische mannen met 5,1 gram psyllium tweemaal per dag gedurende acht weken. Het verlaagde hun dagelijkse bloedsuikerspiegel met 11%(23).

In een andere studie bij mensen met diabetes type 2, resulteerde een hogere dagelijkse dosis (vijf gram drie keer per dag) gedurende zes weken in een 29% verlaging van de bloedsuikerspiegel in de eerste twee weken(19).

Omdat psyllium de vertering van voedsel kan vertragen, wordt het aanbevolen om het met voedsel te gebruiken, in plaats van alleen, dus het heeft een groter effect op uw bloedsuikerspiegels(22).

Het lijkt erop dat een dagelijkse dosis van ten minste 10,2 gram een ​​lagere bloedsuikerspiegel kan bevorderen (23, 24, 25).

Kortom: Psyllium kan de voedselvertering vertragen, wat helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Een dagelijkse dosis van 10,2 gram ingenomen bij de maaltijd lijkt de bloedsuikerspiegel significant te beïnvloeden.

4.Het kan verzadiging stimuleren en gewichtsverlies ondersteunen

Schalen, een vork, een mes en een meetlint

Vezels zoals psyllium die viskeuze verbindingen vormen, kunnen de eetlust onder controle houden en helpen bij het afvallen(20, 26, 27, 28).

In één onderzoek hadden 12 gezonde deelnemers 10,8 gram psyllium ingenomen vlak voor een maaltijd.

Ze ervoeren significant vertraagde maaglediging vanaf het derde uur na de maaltijd en verlengde gevoelens van verzadiging zes uur na de maaltijd (29).

Een andere studie onderzocht de effecten van twee doses van 20 gram bij 17 gezonde deelnemers. Eén dosis werd drie uur vóór een maaltijd ingenomen, terwijl de andere dosis onmiddellijk voor een maaltijd werd ingenomen.

De resultaten duidden op verhoogde gevoelens van volheid een uur na de maaltijd en een verminderde totale vetinname gedurende de dag, vergeleken met de placebo (30).

Studies die een directe relatie tussen psyllium en gewichtsverlies onderzoeken, lijken echter gemengde resultaten te vertonen.

Eén studie toonde aan dat 16 weken caloriebeperkt dieet gepaard met drie gram psyllium, hetzij tweemaal of driemaal per dag, resulteerde in een gemiddeld gewichtsverlies van respectievelijk 4,52 kg en 10,12 kg(31).

Bovendien toonde een andere studie aan dat supplementatie met alleen psyllium, gecombineerd met een vezelrijk dieet, resulteerde in een aanzienlijke vermindering van het gewicht, de body mass index en het percentage lichaamsvet(32).

In tegenstelling tot andere studies rapporteerden geen significante effecten op het lichaamsgewicht(19, 33).

Kortom: Psyllium helpt de eetlust onder controle te houden door het leegmaken van de maag te vertragen en de eetlust te verminderen. Verminderde eetlust en calorie-inname kunnen gewichtsverlies ondersteunen.

5. Het kan ook cholesterolgehalte verlagen

Psyllium kan zich binden aan vet en galzuren, wat de uitscheiding uit uw lichaam bevordert.

Tijdens het vervangen van deze verloren galzuren gebruikt de lever cholesterol om meer te produceren. Als gevolg hiervan neemt het cholesterolgehalte in het bloed af (34).

Eén studie meldde een toename in galzuursynthese en verlaagde LDL (“slechte”) cholesterol bij 20 personen die gedurende 40 dagen dagelijks met 15 gram psyllium werden behandeld (34).

In een ander onderzoek ondervonden 47 gezonde deelnemers 6% minder LDL-cholesterol nadat ze zes gram per dag gedurende zes weken hadden ingenomen(33).

Bovendien kan psyllium helpen het HDL (“goede”) cholesterolgehalte te verhogen(18, 19).

Zo resulteerde het gebruik van 5,1 gram tweemaal per dag gedurende acht weken in een afname van het totale en LDL-cholesterol, evenals een toename in HDL-spiegels bij 49 patiënten met diabetes type 2(18).

Tenslotte behandelde één onderzoek 125 diabetes type 2 met 5 gram doses van psyllium driemaal daags gedurende zes weken. Deelnemers ervoeren stijgingen van HDL-cholesterol tot 45,7%(19).

Interessant is dat een beoordeling van 21 studies meldde dat reducties in totaal en LDL-cholesterol dosisafhankelijk zijn. Dit betekent dat grotere resultaten werden waargenomen bij behandelingen van 20,4 gram psyllium per dag dan 3 gram per dag.

Kortom: Psyllium kan het totale cholesterolgehalte verlagen door de verwijdering van galzuren uit het lichaam te bevorderen. Er is aangetoond dat het LDL-cholesterol verlaagt en HDL-cholesterol significant verhoogt.

6. Het lijkt goed te zijn voor je hart

Theelepel Psyllium Husk

Het toevoegen van in water oplosbare vezels zoals psyllium aan uw dieet kan bloedtriglyceriden, bloeddruk en het risico op hartaandoeningen verminderen (36, 37).

Eén studie bevestigde dat 5 gram psyllium driemaal daags gedurende zes weken triglyceriden met 26% verlaagde, vergeleken met de placebo (19).

Bovendien waren de triglyceridengehalten bij 40 patiënten met diabetes type 2, significant verminderd na twee maanden behandeling met psylliumvezels(36).

Bovendien verlaagde een dieet met een extra 12 gram vezels van suppletie met psyllium de systolische bloeddruk met 5,9 mmHg bij 36 mensen met hoge bloeddruk.

Voorts een voeding met een extra 12 gram vezels uit psyllium suppletie resulteerde in een vermindering van 5,9 mmHg systolische bloeddruk bij 36 mensen met hoge bloeddruk(38).

Ten slotte toonde een andere studie bij obese personen aan dat een dagelijkse dosis van 7 gram gedurende 12 weken leidde tot een afname van de bloeddruk met zeven procent in de eerste zes weken van de behandeling(39).

Kortom: Regelmatige inname van psylliumvezel is in verband gebracht met verlaagde bloeddruk, verlaagde triglyceridenspiegels en verminderd risico op hartaandoeningen.

7. Het heeft prebiotische effecten

Prebiotica zijn niet-verteerbare stoffen die darmbacteriën voeden en helpen groeien. Psyllium wordt geacht prebiotische effecten te hebben(40, 41).

Hoewel psyllium enigszins resistent is tegen fermentatie, kan een klein deel van de psylliumvezels worden gefermenteerd door darmbacteriën. Deze fermentatie kan korte-ketenvetzuren (SCFA) produceren, die in verband zijn gebracht met gezondheidsvoordelen(3, 42, 43, 44).

Eén studie toonde aan dat 10 gram tweemaal daags gedurende 12 maanden de productie van het SCFA-butyraat verhoogde(45).

Omdat het langzamer fermenteert dan andere vezels, neemt het gas en het spijsverteringsongemak niet toe.

In feite hielp de behandeling met psyllium gedurende vier maanden de spijsverteringsklachten met 69% te verminderen bij patiënten met colitis ulcerosa (UC) (46).

Bovendien lijkt een combinatie van psyllium en probiotica bijzonder effectief te zijn bij de behandeling van colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn (47, 48).

Kortom: Psyllium wordt als een prebiotische vezel beschouwd. Het kan de productie van vetzuren met een korte keten bevorderen en het spijsverteringsongemak verminderen bij patiënten met colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn.

Veiligheid en bijwerkingen

Open Groene Fles Gevuld met Capsules

Psyllium lijkt door de meeste mensen goed te worden verdragen.

Doseringen van 5-10 gram die driemaal per dag worden ingenomen, houden geen verband met ernstige bijwerkingen. Er kan echter wat kramp, gas of een opgeblazen gevoel optreden(19, 49, 50).

Ook zou psyllium de absorptie van bepaalde medicijnen kunnen vertragen. Daarom wordt het niet aanbevolen om het te gebruiken met andere geneesmiddelen.

Hoewel het soms voorkomt, kunnen sommige allergische reacties zoals huiduitslag, jeuk of moeite met ademhalen het gevolg zijn van het inslikken of hanteren van psyllium (51, 52).

Kortom: Psyllium lijkt niet veel bijwerkingen te hebben en wordt goed verdragen. Sommige allergische reacties kunnen echter optreden bij mensen die gevoelig zijn voor vezels.

Dosering en hoe te gebruiken

Psyllium kan worden geconsumeerd in doses van 5-10 gram bij de maaltijd, eenmaal per dag.

Als het echter om vezels gaat, is meer niet altijd beter. De voordelen van de meeste onderzoeken zijn gekoppeld aan innames van 3 – 20,4 gram per dag, en het innemen van meer kan spijsverteringsproblemen veroorzaken(35).

Het is belangrijk om het in te nemen met water en dan regelmatig water te drinken gedurende de dag.

Als bulk-laxerend supplement wordt vaak 5 gram met een glas water driemaal daags als uitgangspunt aanbevolen. Dit kan geleidelijk worden verhoogd, zolang het wordt getolereerd.

Het is het beste om de doseringsinstructies op de verpakking te volgen.

Kortom: Het wordt aanbevolen om driemaal daags psylliumsuppletie te starten met doses van 5 gram. Zorg ervoor dat u de doseringsinstructies volgt.

Tot slot

Psyllium wordt vaak gebruikt als laxeermiddel. Het kan echter ook diarree verlichten en helpen de triglyceriden-, cholesterol-, bloedsuiker- en bloeddrukniveaus te verlagen.

Dit vezelsupplement kan worden opgenomen in uw voeding en regelmatig worden geconsumeerd als onderdeel van een gezond voedingspatroon.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 × vijf =

It is main inner container footer text