Quercetine is een natuurlijk pigment dat aanwezig is in veel fruit, groenten en granen.

Het is een van de meest voorkomende antioxidanten in de voeding en speelt een belangrijke rol bij het helpen van uw lichaam bij het bestrijden van schade door vrije radicalen, die verband houdt met chronische ziekten.

Bovendien kunnen de antioxiderende eigenschappen ervan helpen om ontstekingen, allergiesymptomen te verminderen en bloeddruk te verlagen.

Dit artikel onderzoekt de toepassingen, voordelen, bijwerkingen en dosering van quercetine.

Disney+ en Netflix abonnement

Onbeperkt Films kijken

Nu voor slechts vanaf €29,99 

NAAR DEAL >>>

Wat is quercetine?

Quercetine is een pigment dat behoort tot een groep plantaardige stoffen die flavonoïden worden genoemd.

Flavonoïden zijn aanwezig in groenten, fruit, granen, thee en wijn. Ze zijn gekoppeld aan verschillende gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderd risico op hartaandoeningen, kanker en degeneratieve hersenaandoeningen (12).

De gunstige effecten van flavonoïden zoals quercetine komen voort uit hun vermogen om als antioxidanten in uw lichaam te functioneren (3).

Antioxidanten zijn verbindingen die kunnen binden aan en neutraliseren van vrije radicalen.

Vrije radicalen zijn onstabiele moleculen die cellulaire schade kunnen veroorzaken wanneer hun niveaus te hoog worden. Schade veroorzaakt door vrije radicalen is in verband gebracht met talrijke chronische aandoeningen, waaronder kanker, hartaandoeningen en diabetes (4).

Quercetine is de meest voorkomende flavonoïde in de voeding. Naar schatting verbruikt de gemiddelde persoon dagelijks 10-100 mg via verschillende voedselbronnen (5).

Voedingsmiddelen die vaak quercetine bevatten, zijn uien, appels, druiven, bessen, broccoli, citrusvruchten, kersen , thee en kappertjes (5).

Het is ook verkrijgbaar als voedingssupplement in poeder- en capsulevorm.

Mensen nemen dit supplement om verschillende redenen, bijvoorbeeld om de immuniteit te verhogen, ontstekingen te bestrijden, allergieën te bestrijden, de trainingsprestaties te verbeteren en de algemene gezondheid te behouden.

Kortom: Quercetine is een plantenpigment met krachtige antioxiderende eigenschappen. Het is aanwezig in veel veelvoorkomend voedsel, zoals uien, appels, druiven en bessen. Het kan ook worden gekocht als voedingssupplement voor verschillende doeleinden.

Gezondheidsvoordelen van quercetine

Onderzoek heeft de antioxiderende eigenschappen van quercetine gekoppeld aan verschillende potentiële gezondheidsvoordelen.

Hier zijn enkele van de beste wetenschappelijke gebaseerde.

Kan ontsteking verminderen

Vrije radicalen kunnen meer doen dan alleen uw cellen beschadigen. Onderzoek toont aan dat hoge niveaus van vrije radicalen kunnen helpen bij het activeren van genen die ontstekingen bevorderen. Hoge niveaus van vrije radicalen kunnen dus leiden tot een verhoogde ontstekingsreactie (3).

Hoewel een kleine ontsteking nodig is om uw lichaam te helpen genezen en infecties te bestrijden, is aanhoudende ontsteking gekoppeld aan gezondheidsproblemen, waaronder bepaalde vormen van kanker, evenals hart- en nieraandoeningen (6).

Studies tonen aan dat quercetine kan helpen ontsteking te verminderen .

In reageerbuisstudies reduceerde quercetine markers van ontsteking in menselijke cellen, waaronder de moleculen tumornecrosefactor alfa (TNFα) en interleukine-6 ​​(IL-6) (78).

Een onderzoek van 8 weken bij 50 vrouwen met reumatoïde artritis constateerde dat deelnemers die 500 mg quercetine gebruikten, een aanzienlijk verminderde stijfheid in de vroege ochtend, ochtendpijn en pijn na de activiteit ervoeren (9).

Ze hadden ook verminderde markers van ontsteking, zoals TNFα, vergeleken met degenen die een placebo kregen (9).

Hoewel deze bevindingen veelbelovend zijn, is meer menselijk onderzoek nodig om de potentiële ontstekingsremmende eigenschappen van de stof te begrijpen.

Kan allergiesymptomen verlichten

De potentiële ontstekingsremmende eigenschappen van Quercetine kunnen allergie symptomen verlichting bieden.

Uit reageerbuis- en dierstudies is gebleken dat het enzymen kan blokkeren die een rol spelen bij ontstekingen en ontstekingsbevorderende chemicaliën zoals histamine (10,11,12).

Een onderzoek toonde bijvoorbeeld aan dat het nemen van quercetine supplementen bij anamnese veroorzaakte pinda gerelateerde anafylactische reacties bij muizen onderdrukte (13).

Toch is het onduidelijk of de verbinding hetzelfde effect heeft op allergieën bij mensen, dus meer onderzoek is nodig voordat het kan worden aanbevolen als een alternatieve behandeling.

Kan anti-kankereffecten hebben

Omdat quercetine antioxiderende eigenschappen heeft, kan het kankerbestrijdende eigenschappen hebben (14).

In een overzicht van reageerbuis- en dierstudies werd gevonden dat quercetine de celgroei onderdrukt en celdood in prostaatkankercellen induceert( 15 ).

Uit andere reageerbuis- en dierstudies is gebleken dat de verbinding vergelijkbare effecten had op de lever, de longen, de borst, de blaas, het bloed, de dikke darm, de eierstok, de lymfoïde en de bijnierkankercellen (16171819).

Hoewel deze bevindingen veelbelovend zijn, zijn er menselijke studies nodig voordat quercetine kan worden aanbevolen als een alternatieve behandeling voor kanker.

Kan het risico op chronische hersenstoornissen verlagen

Onderzoek wijst uit dat de antioxiderende eigenschappen van quercetine kunnen helpen beschermen tegen degeneratieve hersenaandoeningen, zoals de ziekte van Alzheimer en dementie (20).

In één onderzoek ontvingen muizen met de ziekte van Alzheimer quercetine-injecties om de twee dagen gedurende drie maanden. Aan het einde van de studie hadden de injecties verschillende markers van Alzheimer omgekeerd en de muizen presteerden veel beter op leertests (21).

In een ander onderzoek verminderde een quercetinerijk dieet markers van de ziekte van Alzheimer en een verbeterde hersenfunctie bij muizen in het vroege middenstadium van de aandoening. Het dieet had echter weinig tot geen effect op dieren met midden-late stadium van de ziekte van Alzheimer (22).

Koffie is een populaire drank die is gekoppeld aan een lager risico op de ziekte van Alzheimer. Onderzoek toont zelfs aan dat quercetine, niet cafeïne, de primaire stof in koffie is die verantwoordelijk is voor de potentiële beschermende effecten ervan tegen deze ziekte (23).

Hoewel deze bevindingen veelbelovend zijn, is meer onderzoek bij de mens nodig.

Kan de bloeddruk verlagen

Hoge bloeddruk treft een op de drie Nederlandse volwassenen. Het verhoogt uw risico op hartziekten – de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland(24).

Onderzoek wijst uit dat quercetine de bloeddruk kan helpen verlagen. In reageerbuisstudies bleek de verbinding een ontspannend effect te hebben op de bloedvaten(25,26).

Wanneer muizen met hoge bloeddruk gedurende 5 weken dagelijks quercetine kregen, namen hun systolische en diastolische bloeddrukwaarden (de bovenste en onderste aantallen) af met respectievelijk gemiddeld 18% en 23% (27).

Evenzo bleek uit een onderzoek van 9 menselijke onderzoeken bij 580 personen dat inname van meer dan 500 mg quercetine als supplement dagelijks de systolische en diastolische bloeddruk verlaagde met respectievelijk een gemiddelde van 5,8 mm Hg en 2,6 mm Hg (28).

Hoewel deze bevindingen veelbelovend zijn, zijn meer menselijke onderzoeken nodig om te bepalen of de verbinding een alternatieve therapie voor hoge bloeddruk zou kunnen zijn.

Andere potentiële voordelen

Hier zijn enkele andere potentiële voordelen van quercetine:

  • Kan veroudering helpen bestrijden. Reageerbuis- en dieronderzoek suggereert dat quercetine kan helpen verouderingscellen te verjongen of te elimineren en markers van veroudering te verminderen. Er is echter meer onderzoek door de mens nodig (29,30,31).
  • Kan helpen bij sportprestaties. Een overzicht van 11 studies bij mensen gevonden dat het nemen van quercetine kunnen enigszins verbeteren uithoudingsvermogen sportprestaties (32).
  • Kan de bloedsuikerspiegel verlagen. Onderzoek van mensen en dieren wijst uit dat de verbinding de nuchtere bloedsuikerspiegels in kan verlagen en bescherming kan bieden tegen complicaties van diabetes (333435).

Kortom: Quercetine kan de ontsteking, bloeddruk, trainingsprestaties en bloedsuikerspiegel verbeteren. Bovendien kan het hersen-beschermende, anti-allergie en anti-kanker eigenschappen hebben. 
Toch is meer onderzoek bij mensen nodig.

Voedselbronnen en dosering

Quercetine wordt van nature aangetroffen in veel plantaardig voedsel, met name in de buitenste laag of schil ( 36 ).

Goede voedselbronnen zijn onder andere ( 36 ,37):

  • kappertjes
  • pepers – geel en groen
  • uien – rood en wit
  • sjalotten
  • asperges – gekookt
  • kersen
  • tomaten
  • rode appels
  • rode druiven
  • broccoli
  • boerenkool
  • rode bladsla
  • bessen – alle soorten, zoals cranberries, bosbessen en frambozen
  • thee – groen en zwart

Merk op dat de hoeveelheid quercetine in voedingsmiddelen kan afhangen van de omstandigheden waarin het voedsel werd gekweekt. Organische tomaten lijken bijvoorbeeld tot 79% meer quercetine te bevatten dan commercieel gekweekte tomaten (38).

Quercetine supplementen

U kunt quercetine online bij Holland & Barrett kopen als voedingssupplement en bij natuurvoedingswinkels. Het is verkrijgbaar in verschillende vormen, waaronder capsules en poeders.

Typische doseringen variëren van 500-1.000 mg per dag (39,40).

Op zichzelf heeft quercetine een lage biologische beschikbaarheid, wat betekent dat uw lichaam het slecht absorbeert (41,42).

Dat is de reden waarom de supplementen andere verbindingen kunnen bevatten, zoals vitamine C of spijsverteringsenzymen zoals bromelaïne, omdat ze de absorptie kunnen verhogen( 43 , 44 ).

Bovendien wijst onderzoek erop dat quercetine een synergistisch effect heeft in combinatie met andere flavonoïde supplementen, zoals resveratrol, genisteïne en catechinen(45,4647).

Kortom: Quercetine is aanwezig in veel algemeen geconsumeerd voedsel en is verkrijgbaar als voedingssupplement. 
Typische doses variëren van 500-1.000 mg per dag.

Veiligheid en bijwerkingen

Quercetine wordt in veel soorten fruit en groenten gevonden en is veilig om te consumeren.

Als supplement lijkt het over het algemeen veilig te zijn met weinig tot geen bijwerkingen.

In sommige gevallen kan het nemen van meer dan 1.000 mg quercetine per dag milde symptomen zoals hoofdpijn, maagpijn of tintelingen veroorzaken (48).

Wanneer het wordt geconsumeerd in voedsel, is quercetine veilig voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Er zijn echter geen onderzoeken naar de veiligheid van quercetine supplementen voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, dus je moet je zorgverlener raadplegen voordat je hem gebruikt (48).

Zoals met elk supplement, moet je, je zorgverlener raadplegen voordat je quercetine gebruikt, omdat het kan interageren met bepaalde medicijnen, waaronder antibiotica en bloeddrukmedicatie (48).

Kortom: Quercetine lijkt over het algemeen veilig te zijn met weinig tot geen bijwerkingen. Het kan echter een wisselwerking hebben met verschillende medicijnen en is mogelijk niet geschikt voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Neem daarom contact op met je zorgverlener voordat je het gebruikt.

Tot slot

Quercetine is de meest voorkomende flavonoïde in de voeding.

Het is gekoppeld aan verbeterde trainingsprestaties en verlaagde ontsteking, bloeddruk en bloedsuikerspiegel . Bovendien heeft het mogelijk hersen-beschermende, anti-allergie en anti-kanker eigenschappen.

Hoewel de voordelen veelbelovend lijken, is meer menselijk onderzoek nodig.