Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Is quinoa gezond?

1410 Views

Is quinoa gezond?

Ja Quinoa is supergezond en behoort tot de superfoods. in een paar jaar tijd is quinoa hier een totaal onbekend product uitgegroeid tot een hip pseudograan. Quinoa is inheems in Zuid-Amerika, waar het op de hoogvlakten van het Andesgebergte – in het huidige Bolivia, Chili en Peru- door de inca’s al meer dan 5000 jaar geleden werd verbouwd als basisvoedsel. tot de Spanjaarden in de 16e eeuw teelt ervan verboden om de Inca’s tot overgave te dringen. hierdoor raakte het gewas in vergetelheid en werd pas eind jaren zeventig van de vorige eeuw weer herontdekt. Quinoa is rijk aan eiwitten met een voor ons lichaam goede combinatie aan aminozuren en het is een goede bron van voedingsvezel B-vitamines en mineralen als ijzer en calcium. Bovendien heeft quinoa een lage glykemische index van 35.

Wat zijn Quinoazaadjes?

Quinoazaadjes groeien aan eenjarige planten die botanisch gezien familie zijn van rode biet, snijbiet en spinazie. Quinoaplanten zijn sterk, ze groeien op droge zanderige gronden, vaak op grote hoogte, en kunnen zowel kou als warmte verdragen. De plant wordt wel één tot drie meter hoog. De quinoakorrels groeien in mooie pluimen met fantastische kleuren. De kleine zaadjes zijn wit, geel, roze, rood of zwart van kleur. Ze hebben een ufo achtige vorm en een aparte nootachtige smaak. De zaadjes zijn na de oogst nog omhuld met giftig laagje saponine om vijanden op afstand te houden. Dit laagje is bij verpakte quinoa vaak al verwijderd. Maar als dat niet vermeld staat, is het verstandig om quinoa voor het koken in een zeef te spoelen met koud stromend water.

Quinoa is glutenvrij!

Recente studie’s hebben aangetoond dat tegenwoordig 1 op de 100 mensen allergisch is voor gluten, een aandoening die ook wel coeliakie genoemd wordt. Een groeiend aantal mensen vermijdt daarom glutenhoudende producten. Of je nu zelf lijdt aan coeliakie, dan wel licht gevoelig bent voor gluten, of voor iemand moet koken met dit soort problemen, het is belangrijk om te weten welke granen glutenvrij zijn. Veel van die granen, zoals quinoa, gierst en amarant, zijn eerder verwant aan planten- grassoorten dan aan tarwe. Deze glutenvrije soorten kunnen ook in de vorm van meel gebruikt worden om glutenvrij mee te bakken.

Vitamines en mineralen

Stapel van Quinoa

Quinoa is een goede bron van antioxidanten en mineralen, met meer magnesium, ijzer, zink en vezels dan veel voorkomende granen.

Hieronder worden de belangrijkste vitaminen en mineralen in quinoa:

  • Mangaan: In hoge hoeveelheden hele granen, dit sporenelement metabolisme essentieel voor de groei en ontwikkeling.
  • Fosfor: vaak gevonden in eiwitrijke voedingsmiddelen, dit mineraal is essentieel voor de gezondheid en het onderhoud van verschillende lichaamsweefsels.
  • Koper: een mineraal dat vaak ontbreekt in de westerse voeding, belangrijk voor de gezondheid van het hart.
  • Folaat: Een van de B-vitaminen, essentiële voor celfunctie en weefselgroei.Foliumzuur wordt als bijzonder belangrijk voor zwangere vrouwen.
  • Ijzer: Een essentieel mineraal dat vele belangrijke functies in het lichaam, zoals het vervoeren van zuurstof naar de rode bloedcellen uitvoert.
  • Magnesium: Belangrijk voor vele processen in het lichaam en wordt vaak beschouwd als ontoereikend in de westerse voeding.
  • Zink: Een mineraal dat belangrijk voor de algehele gezondheid en participeert in een groot aantal chemische reacties in het lichaam.

Andere plantenstoffen

Quinoa bevat veel plantaardige stoffen die bijdragen aan de smaak en gezondheidseffecten.

Hier zijn de belangrijkste:

  • Saponine: Plant glycosiden dat quinoa zaden tegen insecten en andere bedreigingen te beschermen. Ze zijn bitter smakende en beschouwd als giftig, en zijn meestal geëlimineerd met inweken, wassen of roosteren vóór het koken .
  • Quercetine: Een krachtige polyfenol antioxidant, die kunnen helpen beschermen tegen verschillende ziekten zoals hartziekten, osteoporose en bepaalde vormen van kanker.
  • Kaempferol: Een polyfenol antioxidant dat de kans op chronische ziekten, zoals kanker kan verminderen.
  • Squaleen: Voorloper van steroïden en een antioxidant in het lichaam.
  • Fytinezuur: Een antinutrient . Dat de absorptie van mineralen, zoals ijzer en zink kunnen remmen Fytinezuur kan worden verminderd door het weken of uitkoken van de quinoa vóór het koken.
  • Oxalaten: Ze kunnen binden aan calcium, de opname te verminderen en verhogen het risico van niersteenvorming bij gevoelige personen.

Bittere quinoa rassen zijn rijker aan antioxidanten dan zoeter variëteiten, maar beide zijn goede bronnen van antioxidanten en mineralen.

Een onderzoek werd geconcludeerd dat quinoa het hoogste gehalte aan antioxidanten van 10 graan, peulvruchten en pseudograssoorten hebben.

Quinoa en verwante gewassen zelfs beter geïdentificeerd als bronnen van flavonoïde antioxidanten dan rode bosbessen , die worden beschouwd als zeer flavonoid-rijk.

De antioxidanten kunnen afnemen bij het koken.

Voordelen van de Gezondheid van Quinoa

Uiterst voedzaam en rijk aan vele mineralen en plantaardige stoffen, kan quinoa zeker een gezonde aanvulling op het dieet zijn.

Rood, Wit en zwart Quinoa, Kleinere

Sommige gegevens blijkt dat het toevoegen van quinoa aan het dieet de algemene nutritionele waarde kan verhogen, en kan helpen om de bloedsuikerspiegel en de bloeddruk triglyceriden te verminderen.

Lagere bloedsuikerspiegel

Mensen met diabetes type 2 zijn niet in staat om insuline effectief te gebruiken, waardoor een hoge bloedsuikerspiegel en allerlei complicaties.

Geraffineerde koolhydraten zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op diabetes type 2 en hartziekte, terwijl hele granen (zoals quinoa) zijn in verband gebracht met een verlaagd risico.

Een studie toonde aan dat quinoa, gevoerd aan ratten met een hoge fructose dieet, verminderde meeste bijwerkingen veroorzaakt door de fructose, die zijn geassocieerd met diabetes type 2. Het verlaagd cholesterolgehalte in het bloed met 26%, triglyceriden met 11% en de bloedsuikerspiegel met 10%.

Een menselijke studie vergeleek de effecten van quinoa met traditionele glutenvrije tarwe producten.

Quinoa verlaagde zowel bloed triglyceriden en vrije vetzuren, en had een kleinere invloed op de bloedsuikerspiegel dan glutenvrije pasta, glutenvrije brood en traditionele brood.

Kan helpen bij het afvallen

Quinoa heeft veel eigenschappen die het een te maken gewichtsverlies vriendelijke voedsel .

Het is hoger in eiwit dan vergelijkbare voedingsmiddelen, zoals rijst, maïs en volkoren.

Eiwit wordt beschouwd als een van de belangrijkste factoren voor gewichtsverlies door het stimuleren metabolisme en verzadiging, en kan helpen obesitas en verwante ziekten te voorkomen.

Vezels zijn ook belangrijk voor gewichtsverlies bevorderen verminderde calorie-inname door verhoging van het verzadigingsgevoel, alsmede verbetering darmgezondheid.

Quinoa heeft meer vezels dan veel volkoren voedingsmiddelen.

Bijwerkingen

Quinoa wordt meestal goed verdragen er zijn geen bestaande gegevens blijkt dat het nadelige effecten heeft.

fytaten

Net als bij de meeste andere granen en zaden, quinoa bevat fytaten.

Fytaten kan de opname van mineralen zoals ijzer en zink verminderen.

Oxalaten

Quinoa is een lid van de Chenopodiaceae familie, waarvan bekend is dat grote hoeveelheden oxalaten bevatten. Andere soorten in dezelfde familie zijn spinazie en rode biet.

Deze voedingsmiddelen kunnen bijdragen tot niersteenvorming bij gevoelige personen.

Deze effecten kunnen worden verminderd door spoelen van quinoa vóór het koken.

Overzicht

Quinoa is hoger in voedingsstoffen dan de meeste andere granen en relatief hoog kwaliteit eiwitten.

Het bevat een hoog gehalte aan vitaminen, mineralen en plantaardige stoffen, en is vooral rijk aan antioxidanten – zelfs hoger dan cranberry’s!

Quinoa is glutenvrij , kan bijdragen tot lagere bloedsuikerspiegel en is zeer gewichtsverlies vriendelijk.

Als u wilt dat de voedingsstoffen inhoud van uw voeding verhogen, ter vervanging van andere granen (zoals rijst of tarwe) met quinoa kan het een goed begin zijn.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text