Fruit

Rambutan: Een smakelijk fruit met gezondheidsvoordelen

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Rambutan (Nephelium lappaceum) is een vrucht afkomstig uit Zuidoost-Azië.

Het groeit aan een boom die tot 27 meter hoog kan worden en het beste gedijt in tropische klimaten, zoals in Maleisië en Indonesië.

Rambutan dankt zijn naam aan het Maleisische woord voor haar omdat het fruit een harige rode tot groene schil heeft. Het onmiskenbare uiterlijk wordt vaak vergeleken met dat van een zee-egel
(1).

De vrucht is gerelateerd aan de lychee en longan fruit en heeft een vergelijkbaar uiterlijk wanneer gepeld. Het doorschijnende witte vruchtvlees heeft een zoete maar romige smaak en bevat een zaadje in het midden.

Rambutan is zeer voedzaam en kan gezondheidsvoordelen bieden, gaande van gewichtsverlies en betere spijsvertering tot verhoogde weerstand tegen infecties.

Hier zijn enkele van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van rambutan en hoe deze te eten.

Rijk aan voedingsstoffen en antioxidanten

De rambutan is rijk aan veel vitamines, mineralen en heilzame plantaardige stoffen.

Het vruchtvlees biedt ongeveer 1,3-2 gram aan vezels per 100 gram – vergelijkbaar met wat je zou vinden in dezelfde hoeveelheid appels, sinaasappels of peren(2).

Het is ook rijk aan vitamine C, een voedingsstof die ervoor zorgt dat je lichaam het ijzer uit de voeding gemakkelijker opneemt. Deze vitamine werkt ook als een antioxidant en beschermt de cellen van uw lichaam tegen beschadiging. Het eten van 5-6 rambutan zal voldoen aan 50% van je dagelijkse vitamine C-behoeften(34).

Rambutan bevat ook een goede hoeveelheid koper, die een rol speelt bij de juiste groei en onderhoud van verschillende cellen, waaronder die van uw botten, hersenen en hart.

Het biedt ook kleinere hoeveelheden mangaan, fosfor, kalium, magnesium, ijzer en zink. Het eten van 100 gram – of ongeveer vier stuks fruit – zal 20% van je dagelijkse koperbehoefte en 2-6% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van de andere voedingsstoffen dekken(3).

De rambutan schil en zaad worden beschouwd als rijke bronnen van voedingsstoffen, antioxidanten en andere nuttige verbindingen. Hoewel sommige mensen ze eten, worden ze momenteel niet als eetbaar beschouwd(56789).

In feite lijken ze bepaalde verbindingen te bevatten die toxisch kunnen zijn voor mensen(1011).

Het roosteren van de zaden kan deze effecten verminderen en individuen uit sommige culturen lijken ze op deze manier te consumeren. Er is echter momenteel geen betrouwbare informatie over de juiste roost procedure beschikbaar.

Totdat er meer bekend is, is het misschien het veiligst om te voorkomen dat deze zaden worden opgegeten.

Kortom: Rambutan is rijk aan vezels, vitamine C en koper en bevat kleinere hoeveelheden andere voedingsstoffen. Zijn schil en zaad bevatten ook veel voedingsstoffen, maar worden over het algemeen als oneetbaar beschouwd.

Bevordert een gezonde spijsvertering

Rambutan kan bijdragen aan een gezonde spijsvertering vanwege het vezelgehalte.

Ongeveer de helft van de vezels in het vruchtvlees is onoplosbaar, wat betekent dat het onverteerd door uw darm gaat.

Onoplosbare vezels voegen bulk toe aan uw ontlasting en helpen de darmtransit versnellen, waardoor uw kans op constipatie wordt verminderd(2).

De andere helft van de vezel is oplosbaar. Oplosbare vezels zorgen voor voedsel voor uw heilzame darmbacteriën. Op hun beurt produceren deze vriendelijke bacteriën vetzuren met een korte keten, zoals acetaat, propionaat en butyraat, die de cellen van uw darm voeden.

Deze vetzuren met een korte keten kunnen ook de ontsteking verminderen en de symptomen van darmaandoeningen verbeteren, waaronder Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa (121314).

Kortom: Rambutan is een goede bron van oplosbare en onoplosbare vezels, die constipatie kunnen voorkomen en de symptomen van bepaalde darmaandoeningen kunnen verbeteren.

Kan gewichtsverlies bevorderen

Net als de meeste vruchten kan rambutan gewichtstoename voorkomen en gewichtsverlies in de tijd bevorderen(15161718).

Met ongeveer 75 calorieën en 1,3-2 gram vezels per 100 gram bevat het relatief weinig calorieën voor de hoeveelheid vezels die het levert(2).

Dit kan u helpen langer vol te houden, waardoor uw kans op overeten afneemt en gewichtsverlies in de loop van de tijd wordt bevorderd(1920).

Bovendien kan de oplosbare vezel in rambutan oplossen in water en een gelachtige substantie in uw darmen vormen die de spijsvertering en de opname van voedingsstoffen vertraagt. Het kan ook leiden tot verminderde eetlust en grotere gevoelens van volheid(212223).

Bovendien bevat rambutan veel water en kan het je helpen om gehydrateerd te blijven, wat overeten en overgewicht kan voorkomen(24).

Kortom: Rambutan bevat weinig calorieën, maar is rijk aan water en vezels. Deze combinatie kan overeten voorkomen en u langer vol houden – beide kunnen in de loop van de tijd tot gewichtsverlies leiden.


Kan helpen om infecties te bestrijden

De rambutan fruit kan op verschillende manieren bijdragen aan een sterker immuunsysteem.

Om te beginnen is het rijk aan vitamine C, wat de productie van de witte bloedcellen die uw lichaam nodig heeft om infecties te bestrijden, kan stimuleren(25).

Te weinig vitamine C in uw voeding, kan uw immuunsysteem verzwakken, waardoor u vatbaarder wordt voor infecties(26).

Bovendien wordt rambutan schil al eeuwen gebruikt om infecties te bestrijden. Uit reageerbuisstudies blijkt dat het verbindingen bevat die uw lichaam kunnen beschermen tegen virussen en bacteriële infecties(272829).

Sommige mensen eten de schil echter, maar worden over het algemeen als oneetbaar beschouwd.

Kortom: Verschillende verbindingen die worden aangetroffen in het rambutan vruchtvlees en de schil, kunnen uw immuunsysteem versterken en infecties helpen bestrijden.

Andere potentiële voordelen

Rambutan biedt mogelijk extra gezondheidsvoordelen – de best onderzochte omvatten:

  • Kan kankerrisico verminderen: Enkele cel- en dierstudies hebben aangetoond dat verbindingen in rambutan de groei en verspreiding van kankercellen kunnen helpen voorkomen(3031).
  • Kan beschermen tegen hartziekten: Een dierstudie toonde aan dat extracten gemaakt van rambutan schil het totale cholesterol- en triglyceridengehalte in diabetische muizen verlaagde(32).
  • Kan beschermen tegen diabetes: Uit cel- en dierstudies blijkt dat ramboetan schil-extract de insulinegevoeligheid kan verhogen en de nuchtere bloedsuikerspiegels en insulineresistentie kan verlagen(32333435).

Hoewel ze veelbelovend zijn, zijn deze drie extra voordelen over het algemeen gekoppeld aan verbindingen in de rambutan schil of zaden – die meestal niet door mensen worden geconsumeerd.

Bovendien zijn de meeste van deze voordelen alleen waargenomen in cel- en dieronderzoek. Meer studies bij mensen zijn nodig.

Kortom: Verbindingen gevonden in rambutan schil en zaden kunnen enige bescherming bieden tegen kanker, diabetes en hartziekte. Er zijn echter meer studies door mensen nodig.

Rambutan versus Lychee en Longan

Eenmaal gepeld lijkt de rambutan veel op de lychee en longan.

Alle drie behoren tot dezelfde Sapindaceae – of soapberry – familie, groeien op bomen die inheems zijn in Zuid-Azië en hebben doorschijnend wit vlees met een zaadje in het midden. Hun voedingsprofielen lijken ook erg op elkaar(3637).

Het uiterlijk van het uiterlijk verschilt echter. Rambutan is de grootste van de drie en draagt ​​een roodachtig harige schil.

Lychee is iets kleiner en heeft een taaie, getextureerde rode schil, terwijl de longan een bruine, gladde schil heeft die bedekt is met kleine haartjes.

Hun smaken variëren ook enigszins. Rambutan wordt vaak omschreven als zoet en romig, terwijl de lychee een helderdere, iets minder zoete smaak heeft. Longans zijn de minst zoete van de drie en zijn uitgesproken scherp.

Kortom: De rambutan fruit is gerelateerd aan de lychee en longan fruit. Ondanks hun verschillende smaken en uiterlijke kenmerken, is hun vlees qua kleur en voedingsprofiel vergelijkbaar.

Hoe ze te eten

Rambutan kan zowel vers, in blik, als een sap of als een jam worden gekocht.

Zorg dat de vruchten rijp zijn en kijk naar de kleur van de punten. Hoe roder ze zijn, hoe rijper de vrucht zal zijn.

Je moet de schil verwijderen voordat je hem eet. Snijd hiervoor het midden van de schil met een mes en knijp vervolgens aan de tegenoverliggende zijden van de snede. Het witte fruit moet loskomen.

Het zoete, doorschijnende vruchtvlees bevat een groot zaad in het midden, dat over het algemeen als oneetbaar wordt beschouwd. Het zaad kan ofwel worden verwijderd met een mes of uitgespuugd na het eten van het vruchtvlees.

Het vruchtvlees kan een zoete smaak toevoegen aan een verscheidenheid aan recepten, variërend van salades en curries tot puddingen en ijsjes.

Kortom: Rambutan kan rauw worden geconsumeerd, ofwel van vers of ingeblikt fruit. Het vruchtvlees kan worden gebruikt om sap of jam te maken en kan een vleugje zoetheid toevoegen aan veel recepten.

Potentiële risico’s

Het vruchtvlees van de rambutan wordt als veilig voor menselijke consumptie beschouwd.

Aan de andere kant worden schillen en zaden over het algemeen als oneetbaar beschouwd.

Hoewel studies bij mensen momenteel ontbreken, rapporteren dierstudies dat de schil toxisch kan zijn wanneer deze regelmatig en in zeer grote hoeveelheden wordt gegeten(10).

Vooral wanneer rauw geconsumeerd, lijkt het zaad narcotische en analgetische effecten te hebben, die symptomen als slaperigheid, coma en zelfs de dood kunnen veroorzaken(9).

Momenteel is roosteren de enige bekende manier om de natuurlijke narcotische eigenschappen van het rauwe zaad te bestrijden. Er zijn echter geen duidelijke richtlijnen beschikbaar over hoe het best geroosterd kan worden om het veilig te maken voor menselijke consumptie.

Het is misschien het beste om het zaad helemaal niet te eten totdat het onderzoek iets anders zegt.

Kortom: Het vlees van de rambutan is veilig om te eten. De schil en zaden ervan kunnen echter giftig zijn wanneer ze rauw worden gegeten of in zeer grote hoeveelheden.

Tot slot

Gerelateerd aan lychee en longan is rambutan een Zuidoost-Aziatisch fruit met een harige schil en met zoet eetbaar vruchtvlees.

Het is voedzaam maar caloriearm en kan je spijsvertering, immuunsysteem en gewichtsverlies helpen.

Hoewel sommige mensen de schil en het zaad eten, worden ze over het algemeen als oneetbaar beschouwd.

Maar het vlees kan een zoete smaak toevoegen aan salades, curries en desserts of kan op zichzelf worden genoten.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.