Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Is rauw voedsel gezonder dan gekookt voedsel?

1305 Views

Is rauw voedsel gezonder dan gekookt voedsel?

Het koken van voedsel kan de smaak verbeteren, maar het verandert ook de voedingswaarde.

Interessant is dat sommige vitaminen verloren gaan wanneer voedsel wordt gekookt, terwijl anderen meer beschikbaar voor uw lichaam zijn om te worden gebruikt.

Sommigen beweren dat het eten van vooral rauw voedsel het pad naar een betere gezondheid is. Echter, bepaalde gekookte voedingsmiddelen hebben duidelijke voedingswaarde voordelen.

Dit artikel bespreekt de voordelen van zowel rauw als gekookt voedsel.

Wat is een rauw-voedsel dieet?

Rauw voedsel is voedsel dat niet gekookt of verwerkt is.

Hoewel er verschillende niveaus van rauw-voedsel dieet zijn, betrekken ze allemaal het eten meestal onverwarmd, ongekookte en onbewerkte voedingsmiddelen. In het algemeen, een rauw-voedsel dieet bestaat uit ten minste 70% rauwe voeding.

Het dieet bevat vaak gefermenteerde levensmiddelen, gekiemde granen, noten en zaden, in aanvulling op rauwe groenten en fruit.

Veel raw foodists verbruiken een vegetarisch of veganistisch dieet, verwijdering van dierlijke producten en eten meestal rauwe plantaardige voedingsmiddelen. Een klein aantal ook rauwe zuivelproducten, vis en zelfs rauw vlees.

Voorstanders beweren dat rauwe voedingsmiddelen zijn voedzamer dan gekookt voedsel, omdat enzymen, samen met een aantal voedingsstoffen, worden vernietigd in het kookproces. Sommigen geloven dat gekookt eten eigenlijk giftig is.

Er zijn weliswaar enkele duidelijke voordelen aan het eten van rauwe groenten en fruit, er zijn ook een aantal potentiële problemen met een rauw-voedsel dieet.

Een strikte rauw-voedsel dieet is zeer moeilijk te volgen, en het aantal mensen die zich aan een volledig rauw dieet op lange termijn kunnen houden is zeer klein.

Bovendien sommige voedingsmiddelen bevatten gevaarlijke bacteriën en micro-organismen die alleen worden verwijderd door het te koken. Het eten van een compleet rauwe dieet dat vis en vlees bevat wordt geleverd met een risico op het ontwikkelen van een door voedsel overdraagbare ziektes.

Samenvatting: rauw-voedsel diëten betrekken eten voornamelijk uit rauwe groenten en fruit. Het eten van rauw voedsel heeft een aantal voordelen, maar er zijn ook mogelijke problemen.

Koken kan enzymen in levensmiddelen vernietigen

Bevroren groentes

Wanneer u een voedsel consumeert, helpen spijsverteringsenzymen in uw lichaam het afbreken in moleculen die kunnen worden geabsorbeerd.

Het voedsel dat je eet bevat ook enzymen die de spijsvertering afbreekt.

Enzymen zijn warmtegevoelig en snel deactiveren bij blootstelling aan hoge temperaturen. In feite zijn bijna alle enzymen gedeactiveerd bij temperaturen boven de 47 ° C.

Dit is een van de belangrijkste argumenten in het voordeel van rauw-voedsel dieet. Wanneer enzymen een levensmiddel worden gewijzigd tijdens het kookproces, zijn meer enzymen vereist van uw lichaam om het te verteren.

Voorstanders van het rauw-voedsel dieet beweren dat dit stress op je lichaam brengt en tot enzym deficiëntie kan leiden. Er zijn echter geen wetenschappelijke studies om deze eis te steunen.

Sommige wetenschappers beweren dat het belangrijkste doel van voedingsenzymen is om de groei van de plant te voeden – niet om mensen hen te verteren.

Bovendien, het menselijk lichaam produceert de enzymen die nodig zijn om het voedsel te verteren. En het lichaam absorbeert en scheidt opnieuw bepaalde enzymen, waardoor het onwaarschijnlijk is dat het verteren van voedsel tot een enzym deficiëntie zal leiden.

Bovendien, de wetenschap heeft nog geen nadelige gevolgen voor de gezondheid van het eten van gekookt voedsel met gedenatureerde enzymen aangetoond.

Samenvatting: het bereiden van voedsel deactiveert de enzymen gevonden in hen. Er is echter geen bewijs dat voedingsenzymen bijdragen aan een betere gezondheid.

Sommige water-oplosbare vitaminen gaan verloren in het kookproces

Rauw voedsel kan rijker aan bepaalde voedingsstoffen zijn dan gekookte levensmiddelen.

Sommige voedingsstoffen worden gemakkelijk gedeactiveerd of kunnen worden uitgespoeld tijdens het kookproces uit het voedsel. Water-oplosbare vitaminen, zoals vitamine C en B-vitaminen, zijn vooral gevoelig tijdens het koken en gaan gemakkelijk verloren.

In feite kan het koken van groenten het gehalte aan in water oplosbare vitaminen verminderen met wel 50-60%.

Sommige mineralen en vitamine A gaan ook verloren tijdens het koken, zij het in mindere mate. Vetoplosbare vitamines D, E en K worden meestal niet beïnvloed door het koken.

Gekookt resulteert in het grootste verlies aan voedingsstoffen, terwijl andere kookmethodes beter het gehalte aan voedingsstoffen van voedsel kan bewaren.

Stomen, braden en roerbakken zijn enkele van de beste methoden voor het koken van groenten als het gaat om het behoud van voedingsstoffen.

Tenslotte de tijdsduur dat een levensmiddel blootgesteld aan warmte af aan haar voedingswaarde. Hoe langer een voedsel wordt gekookt, des te groter het verlies van voedingsstoffen.

Samenvatting: Sommige voedingsmiddelen, met name in water oplosbare vitaminen, gaan verloren gedurende het kookproces. Rauwe groenten en fruit kunnen meer voedingsstoffen zoals vitamine C en B-vitamines bevatten.

Gekookt voedsel is makkelijker en beter te kauwen en te verteren

Kauwen is een belangrijke eerste stap in het spijsverteringsproces. De handeling van het kauwen breekt grote stukken voedsel in kleine deeltjes die kunnen worden verteerd.

Onjuist gekauwd voedsel is veel moeilijker voor het lichaam te verteren en kan leiden tot gas en opgeblazen gevoel. Bovendien vereist het aanzienlijk meer energie en inspanning om rauw voedsel goed te kauwen dan gekookt voedsel.

Het proces van voedselbereiding breekt enkele van haar vezels en plantaardige celwanden, waardoor het makkelijker wordt voor het lichaam het te verteren en het opnemen van de voedingsstoffen.

Gekookt verbetert ook in het algemeen de smaak en het aroma van voedsel, waardoor het veel lekkerder is om het te eten.

Hoewel het aantal ruwe foodists die rauw vlees consumeren klein is, vlees is makkelijker te kauwen en te verteren wanneer gekookt.

Goed koken van granen en peulvruchten verbetert niet alleen hun verteerbaarheid, maar het vermindert ook het aantal anti-voedingsstoffen die ze bevatten. Anti-voedingsstoffen zijn stoffen die een remmende werking op het vermogen van het lichaam om voedingsstoffen in plantaardig voedsel te absorberen.

De verteerbaarheid van een levensmiddel is belangrijk omdat je lichaam alleen voordelen voor de gezondheid van een levensmiddel kan ontvangen als het in staat is om de voedingsstoffen te absorberen.

Sommige gekookt voedsel kan het lichaam voorzien van meer voedingsstoffen dan hun rauwe tegenhangers omdat ze makkelijker te kauwen en te verteren zijn.

Samenvatting: Gekookt voedsel is makkelijker te kauwen en te verteren dan rauw voedsel. Goede spijsvertering is noodzakelijk om van een levensmiddel voedingsstoffen te absorberen.

Koken Verhoogt de antioxidant capaciteit van sommige groenten

Tomaat, Tomaat soep en basilicum bladeren

Studies hebben aangetoond dat koken van groenten verhoogt de beschikbaarheid van antioxidanten zoals beta-caroteen en luteïne.

Bèta-caroteen is een krachtige antioxidant die het lichaam omgezet in vitamine A.

Een dieet rijk aan beta-caroteen is in verband gebracht met een verlaagd risico op hartziekten.

De anti-oxidant lycopeen wordt ook gemakkelijk geabsorbeerd door je lichaam van gekookt voedsel in plaats van rauwe levensmiddelen.

Lycopeen is geassocieerd met een verminderd risico op prostaatkanker bij mannen en lager risico op hartziekten.

Een studie wees uit dat het koken van tomaten hun gehalte aan vitamine C, verminderd met 29%, terwijl hun lycopeengehalte meer dan verdubbeld binnen 30 minuten van het koken. Ook de totale antioxiderende capaciteit van tomaten met meer dan 60%.

Een andere studie bleek dat koken verhoogt de antioxidant capaciteit en de inhoud van plantaardige stoffen gevonden in wortelen, broccoli en courgette.

Antioxidanten zijn belangrijk omdat ze het lichaam beschermen tegen schadelijke moleculen, de zogenaamde vrije radicalen. Een dieet rijk aan antioxidanten is geassocieerd met een lager risico op chronische ziekte.

Samenvatting: Uw groenten koken kan bepaalde anti-oxidanten meer beschikbaar maken voor je lichaam dan in rauwe levensmiddelen.

Koken doodt schadelijke bacteriën en micro-organismen

Het is beter om bepaalde voedingsmiddelen gekookt te eten, aangezien rauwe versies schadelijke bacteriën kunnen bevatten. Koken van voedsel doodt effectief bacteriën die voedsel overdraagbare ziekte kunnen veroorzaken.

Echter, groenten en fruit zijn algemeen rauw veilig te consumeren, zolang ze niet zijn verontreinigd.

Spinazie, sla, tomaten en rauwe spruiten zijn enkele van de groenten en fruit die het vaakst besmet zijn met bacteriën.

Rauw vlees, vis, eieren en zuivelproducten bevatten vaak bacteriën die je ziek kan maken.

E. coli , Salmonella , Listeria en Campylobacter zijn enkele van de meest voorkomende bacteriën die kunnen worden gevonden in rauwe levensmiddelen.

De meeste bacteriën kunnen niet overleven bij temperaturen boven 60 ° C. Dit betekent dat koken effectief bacteriën doodt en vermindert het risico van door voedsel overdraagbare ziekte vermindert.

Commercieel geproduceerde melk wordt gepasteuriseerd, waardoor het werd blootgesteld aan warmte om schadelijke bevattende bacteriën te doden.

Het is niet aan te raden om rauw of onvoldoende verhit vlees, eieren of zuivel te consumeren. Als u ervoor kiest om deze voedingsmiddelen rauw te eten , zorg ervoor dat uw eten vers is en koopt het van een betrouwbare bron.

Samenvatting: gekookt voedsel  doodt effectief bacteriën die voedsel overdraagbare ziekten kan veroorzaken. Dit geldt vooral voor vlees, eieren en zuivelproducten.

Het kan afhangen van het Voedsel

Vlees, aardappelen en fruit op een plaat

Noch een volledig rauw noch helemaal gaar dieet kan worden gerechtvaardigd door de wetenschap.

Dat komt omdat zowel rauwe en gekookte groenten en fruit hebben verschillende voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van een lager risico op chronische ziekten.

De waarheid is dat de vraag of voedingsgrondstoffen moet worden geconsumeerd of gekookt kan afhangen van het voedsel.

Hier zijn een paar voorbeelden van voedingsmiddelen die ofwel gezonder rauw of gekookt gezonder zijn:

Voedingsmiddelen die gezonder Rauw zijn

  • Broccoli: Rauwe broccoli bevat drie maal de hoeveelheid van sulforafaan , een kankerbestrijdende verbinding, dan gekookte broccoli heeft.
  • Kool: Koken van kool vernietigt het enzym myrosinase, die een rol speelt in de preventie van kanker. Als u kiest voor gekookte kool, doe dat dan voor een korte periode.
  • Uien: Rauwe ui een anti-bloedplaatjes middel, dat bijdraagt tot het voorkomen van hartziekten. Gekookte uien vermindert het gunstige effect.
  • Knoflook: Zwavelverbindingen gevonden in rauwe knoflook hebben anti-kanker eigenschappen. Gekookte knoflook vernietigt deze zwavelverbindingen.

Voedingsmiddelen die gezonder zijn als gekookt

  • Asperges: Gekookte asperges breekt de vezelachtige celwanden, waardoor foliumzuur en vitamine A, C en E beter beschikbaar zijn om te worden geabsorbeerd.
  • Paddenstoelen: Gekookte paddenstoelen helpt degraderen Agaritine , een potentieel kankerverwekkende stof gevonden in paddenstoelen. Koken helpt ook het vrijkomen van ergothioneine , een krachtige paddestoel antioxidant.
  • Spinazie: voedingsstoffen zoals ijzer, magnesium, calcium en zink zijn meer beschikbaar voor absorptie als spinazie gaar is.
  • Tomaten: Gekookt verhoogt de antioxidant lycopeen in tomaten.
  • Wortelen: Gekookte wortelen bevatten meer bèta-caroteen dan rauwe wortelen.
  • Aardappelen: Het zetmeel in aardappelen is bijna onverteerbaar tot een aardappel gaar is.
  • Peulvruchten: rauw of onvoldoende verhit peulvruchten bevatten gevaarlijke gifstoffen lectinen genoemd. Lectines worden geëlimineerd met het goed inweken en koken.
  • Vlees, vis en gevogelte: Rauw vlees, vis en gevogelte kan bacteriën die door voedsel overdraagbare ziekten kunnen veroorzaken. Koken van deze voedingsmiddelen doodt schadelijke bacteriën.

Samenvatting: Sommige voedingsmiddelen zijn beter rauw te eten, en sommige zijn gezonder als ze worden gekookt. Eet een combinatie van gekookt en rauw voedsel voor een maximale voordelen voor de gezondheid.

Tot Slot

Sommige voedingsmiddelen zijn voedzamer als rauw gegeten worden, terwijl andere meer voedzamer zijn nadat ze zijn gekookt.

Echter, het is niet nodig om een ​​volledig rauwe voeding voor een goede gezondheid te volgen.

Voor de grootste voordelen voor de gezondheid, eet een verscheidenheid van voedzame rauw en gekookt voedsel.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text