Ad Clicks :Ad Views :
img

Alles over rauwe honing: hoe anders dan gewone honing?

167 Views

Alles over rauwe honing: hoe anders dan gewone honing?

Honing is een dikke, zoete siroop gemaakt door honingbijen.

Het zit boordevol gezonde plantensubstanties en is gekoppeld aan verschillende gezondheidsvoordelen.

Er is echter een controverse rond welk type honing – rauw of gewone – het gezondst is.

Sommige mensen geloven dat de rauwe variëteit aan honing beter is voor een optimale gezondheid, terwijl anderen beweren dat er geen verschil is tussen de twee.

Wat is rauwe honing?

Rauwe honing wordt het best omschreven als honing “zoals het in de bijenkorf voorkomt” (1).

Het wordt gemaakt door honing van de honingraten van de bijenkorf te halen en het over een gaas of nylon doek te gieten om de honing te scheiden van onzuiverheden zoals bijenwas en dode bijen(2).

Eenmaal gespannen, wordt rauwe honing gebotteld en klaar om van te genieten.

Aan de andere kant omvat de productie van gewone honing nog een aantal stappen voordat het wordt gebotteld – zoals pasteurisatie en filtratie(1).

Pasteurisatie is een proces dat de gist die in honing zit vernietigt door hoge hitte toe te passen.Dit helpt de houdbaarheid te verlengen en maakt het vloeiender(2).

Ook verwijdert filtratie verder onzuiverheden zoals vuil en luchtbellen, zodat de honing langer een heldere vloeistof blijft. Dit is esthetisch aantrekkelijk voor veel consumenten (2).

Sommige commerciële honing worden bovendien verwerkt door het ondergaan van ultrafiltratie. Dit proces verfijnt het verder om het transparanter en gladder te maken, maar het kan ook nuttige voedingsstoffen zoals pollen, enzymen en antioxidanten verwijderen(234).

Bovendien kunnen sommige fabrikanten hieraan suiker of zoetstoffen aan honing toevoegen om de kosten te verlagen.

Kortom: Rauwe honing kan het beste worden omschreven als honing “zoals het voorkomt in de bijenkorf.” Het wordt uit de bijenkorf gehaald, gespannen en rechtstreeks in de fles gegoten, waarbij commerciële verwerkingsmethoden worden omzeild.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen rauwe en gewone honing?

Rauwe en normale honing wordt heel anders verwerkt.

Dit kan leiden tot een verscheidenheid aan onderscheid tussen de twee, vooral in kwaliteit.

Hier zijn de belangrijkste verschillen tussen rauwe en normale honing.

Rauwe honing is voedzamer

Ruwe honing bevat een grote verscheidenheid aan voedingsstoffen.

Het heeft ongeveer 22 aminozuren, 31 verschillende mineralen en een breed scala aan vitamines en enzymen. De voedingsstoffen zijn echter alleen in sporenhoeveelheden aanwezig(567).

Het meest indrukwekkende aan rauwe honing is dat het bijna 30 soorten bioactieve plantenstoffen bevat. Dit worden polyfenolen genoemd en ze fungeren als antioxidanten (389).

Veel onderzoeken hebben deze antioxidanten in verband gebracht met indrukwekkende gezondheidsvoordelen, waaronder een verminderde ontsteking en een lager risico op hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker(61011).

Omgekeerd kunnen commerciële honing minder antioxidanten bevatten vanwege verwerkingsmethoden.

In een studie werden bijvoorbeeld de antioxidanten vergeleken in rauwe en bewerkte honing van een lokale markt. Ze ontdekten dat de rauwe honing tot 4,3 keer meer antioxidanten bevatte dan het verwerkte ras(3).

Interessant is dat een niet-officieel onderzoek door de in de VS gevestigde National Honey Board vond dat minimaal verwerkte honing niveaus van antioxidanten en mineralen bevat die vergelijkbaar zijn met die van rauwe honing.

Er zijn echter maar heel weinig studies die de twee typen met elkaar vergelijken. Meer onderzoek op dit gebied kan helpen licht werpen op de impact van verwerking op de antioxidanten in honing.

De meeste gewone honing bevat geen stuifmeel (pollen)

Bijen reizen van bloem naar bloem en verzamelen nectar en stuifmeel.

De nectar en het stuifmeel worden teruggebracht naar de bijenkorf, waar ze in de honingraat worden gepakt en uiteindelijk een voedselbron voor de bijen worden(12).

Bijenpollen zijn verrassend voedzaam en bevatten meer dan 250 stoffen, waaronder vitaminen, aminozuren, essentiële vetzuren, micronutriënten en antioxidanten(13).

In feite erkent het Duitse federale ministerie van gezondheid bijenstuifmeel als een medicijn(14).

Bijenpollen zijn in verband gebracht met vele indrukwekkende gezondheidsvoordelen. Studies hebben aangetoond dat het kan helpen ontstekingen te bestrijden en de leverfunctie te verbeteren. Het heeft ook eigenschappen die kunnen helpen bij de bestrijding van hartziekten en beroertes(15).

Helaas kunnen verwerkingsmethoden zoals warmtebehandeling en ultrafiltratie bijenpollen verwijderen(2).

Bijvoorbeeld één onofficieel studie analyseerde 60 monsters van commerciële honingmerken in de VS en ontdekte dat meer dan 75% van alle monsters geen stuifmeel bevatten.

Normale honing kan verborgen suikers of zoetstoffen bevatten

Ongeveer 400 miljoen pond honing wordt elk jaar in de VS geconsumeerd(16).

Omdat honing zo populair is, is het moeilijk om aan deze vraag van alleen lokale leveranciers te voldoen. Dit is de reden waarom ongeveer 70% van de honing die wordt geconsumeerd in de VS wordt geïmporteerd(17).

Wereldwijd bestaat er echter grote bezorgdheid over het feit dat gewone honing wordt verontreinigd met suiker of andere zoetstoffen zoals glucose-fructosestroop (181920).

Kortom: Rauwe en normale honing verschillen voornamelijk in de manier waarop ze worden verwerkt. Rauwe honing bevat stuifmeel, kan voedzamer zijn en bevat geen toegevoegde suikers of zoetstoffen, die beide in commerciële honing aanwezig kunnen zijn.

De meeste gezondheidsvoordelen worden toegeschreven aan rauwe honing

Honing is gekoppeld aan een aantal indrukwekkende gezondheidsvoordelen .

Studies hebben aangetoond dat het kan helpen bij het verminderen van risicofactoren voor hartziekten zoals bloeddruk en cholesterol, het verbeteren van wondgenezing en zelfs het behandelen van hoest(212223).

Het is echter waarschijnlijk dat deze gezondheidsvoordelen voornamelijk verband houden met rauwe honing, omdat het hoger is in antioxidanten en andere voordelige componenten.

Eén van deze componenten is een enzym dat glucose-oxidase wordt genoemd. Dit enzym helpt moleculen produceren die honing antimicrobiële en antibacteriële eigenschappen geven(24).

Helaas kan dit enzym worden vernietigd door processen zoals verwarmen en filteren (2).

Ook is het niet helemaal duidelijk of minimaal verwerkte honing dezelfde niveaus van antioxidanten hebben als rauwe honing. Bijvoorbeeld een niet-officiële studie vond dat minimaal verwerkte honing had vergelijkbare niveaus van antioxidanten als rauwe honing, maar significant minder enzymen.

Als je zeker wilt zijn dat je alle gezondheidsvoordelen krijgt, dan moet je rauwe honing kiezen.

Kortom: De meeste gezondheidsvoordelen van honing kunnen worden toegeschreven aan de antioxidanten en enzymen. Omdat commerciële honing wordt verwerkt, kunnen ze minder antioxidanten bevatten.

Rauwe honing is niet hetzelfde als biologische honing

Rauwe en biologische honing zijn onderworpen aan verschillende voorschriften in verschillende landen.

Honing die als rauw is geclassificeerd, mag niet worden gepasteuriseerd of verwerkt.

Omgekeerd moet biologische honing afkomstig zijn van een bijenboerderij die voldoet aan de normen voor biologische veehouderij(25).

Dit betekent dat de bijen, bloemen en honing niet in contact mogen komen met pesticiden, chemicaliën en andere factoren die indruisen tegen de criteria(binnen een straal van 5-7 kilometer geen industrie, niet-biologische landbouw of snelwegen voorkomen).

Er is echter geen specifieke regel die zegt dat het niet kan worden gepasteuriseerd of verwerkt. In de NL betekent dit dat biologische honing ook kan worden gepasteuriseerd en verwerkt.

Kortom: Rauwe en biologische honing zijn onderhevig aan verschillende voorschriften in verschillende landen. In de NL bestaat er geen regel dat biologische honing niet kan worden verwarmd of verwerkt, wat betekent dat het misschien niet rauw is.

Risico’s van het eten van rauwe honing

Rauwe honing kan sporen van de bacteriën bevatten Clostridium botulinum .

Deze bacterie is vooral schadelijk voor baby’s, kinderen onder de leeftijd van één jaar en zwangere vrouwen. Het kan botulisme vergiftiging veroorzaken, wat resulteert in levensbedreigende verlamming(2627).

Botulisme is echter zeer zeldzaam bij gezonde volwassenen en oudere kinderen. Naarmate het lichaam ouder wordt, ontwikkelt de darm zich voldoende om te voorkomen dat de botulinumsporen groeien.

Dat gezegd hebbende, als u na het eten van rauwe honing bijwerkingen ervaart zoals misselijkheid, braken en diarree, moet u onmiddellijk uw arts raadplegen.

Merk op dat gewone honing kan ook  Clostridium botulinum- sporen bevatten. Dit betekent dat baby’s, kinderen jonger dan één en zwangere vrouwen dit ook moeten vermijden.

Kortom: Hoewel rauwe honing veilig is voor gezonde volwassenen, kan het gevaarlijk zijn voor baby’s en zwangere vrouwen. Het kan sporen van de bacteriën bevatten Clostridium botulinum , dat kan groeien tijdens de ontwikkeling van zuigelingen.

Hoe de gezondste honing te kiezen

Als het gaat om het kiezen van de gezondste honing, moet je op zoek naar één die rauw is.

Rauwe honing is niet gepasteuriseerd en bypass-filtratie, een proces dat zijn voedingsstoffen kan verminderen.

Hoewel minimaal verwerkte honing niet slecht is, is het moeilijk om te weten welke minimaal worden verwerkt zonder van tevoren tests uit te voeren.

Als je een minimaal verwerkte honing prefereert vanwege de textuur, is het het beste om het bij een lokale imker te kopen, omdat het veel minder vaak wordt ge-ultrafiltreerd.

Kortom: Als het gaat om het kiezen van honing, is het beste om voor rauwe te gaan. Hoewel niet alle commerciële honing slecht is, is het moeilijk om te weten welke gezond of ongezond zijn zonder vooraf een test te doen.

Tot slot

Rauwe en gewone honing worden anders verwerkt.

Rauwe honing wordt alleen gespannen voordat het wordt gebotteld, wat betekent dat het de meeste nuttige voedingsstoffen en antioxidanten behoudt die het van nature bevat.

Omgekeerd kan reguliere honing een verscheidenheid aan behandelingen ondergaan, die nuttige voedingsstoffen zoals stuifmeel kunnen verwijderen en het gehalte aan antioxidanten kunnen verminderen.

Als het gaat om het kiezen van een gezonde honing, is je beste kans om rauw te gaan, zodat je precies weet wat je krijgt.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twee × twee =

This div height required for enabling the sticky sidebar