Rijstzemelenolie wordt gewonnen uit rijstzemelen, de buitenste laag van de rijstkorrel.

Het wordt vaak gebruikt als bakolie in veel Aziatische landen, waaronder Japan, India en China.

Als bijproduct van rijstmalen worden rijstzemelen meestal gebruikt als diervoeder of weggegooid als afval. Toch heeft het onlangs aandacht gekregen voor zijn potentiële gezondheidsvoordelen als olie.

Hier zijn 9 indrukwekkende voordelen van rijstzemelenolie.

Spotify Premium account

18 maanden reclamevrij luisteren

Nu voor slechts €14,99 

NAAR DEAL >>>

1. Bevat nuttige voedingsstoffen

Rijstzemelenolie biedt gezonde vetten en een verscheidenheid aan andere voedingsstoffen.

Een eetlepel (14 ml) bevat 120 calorieën en 14 gram vet ( 1 ).

Net als andere niet-tropische plantaardige oliën zoals canola en olijfolie, bevat rijstzemelenolie een hoger gehalte aan onverzadigde vetten die gezond zijn voor het hart dan verzadigde vetten.

Het heeft ook 29% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine E , een vetoplosbare vitamine die betrokken is bij de immuunfunctie en de gezondheid van de bloedvaten. ( 1 , 2 ).

Andere verbindingen in rijstzemelenolie, zoals tocotriënolen, oryzanol en plantensterolen, zijn bestudeerd voor hun gezondheidsvoordelen.(3).

Kortom: Rijstzemelenolie is een goede bron van onverzadigde vetten, vitamine E en andere belangrijke voedingsstoffen.

2. Kan een gezonde bloedsuikerspiegel ondersteunen

Rijstzemelenolie kan een gezonde bloedsuikerspiegel ondersteunen door het verbeteren van de insulineresistentie, een risicofactor voor diabetes type 2(4).

Insuline verlaagt de bloedsuikerspiegel door suiker naar uw cellen te transporteren. Maar als u insulineresistentie ontwikkelt , reageert uw lichaam niet meer op dit hormoon.

In een reageerbuisstudie in muizencellen verminderde rijstzemelenolie de insulineresistentie door vrije radicalen te neutraliseren, wat instabiele moleculen zijn die kunnen leiden tot oxidatieve stress (5).

In een 17-daagse studie bij muizen met diabetes type 2 verlaagde rijstolie de bloedsuikerspiegel aanzienlijk door de insulinespiegels te verhogen, vergeleken met de controlegroep (6).

Een menselijke studie heeft vergelijkbare resultaten gevonden. De ochtend na 19 gezonde mannen aten een enkele maaltijd met 3,7 gram rijstzemelen gemengd in olie, hun bloedsuikerspiegel daalde met 15%, vergeleken met degenen die dit ingrediënt niet aten (7).

Er zijn echter geen veranderingen in insulinespiegels opgetreden, wat erop wijst dat rijstzemelenolie zelfs een gezonde bloedsuikerspiegel kan ondersteunen zonder insuline te beïnvloeden (8).

Als zodanig is meer onderzoek nodig.

Kortom: Rijstzemelenolie kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen en de insulineresistentie te verbeteren, hoewel er meer menselijke studies nodig zijn.

3. Kan de gezondheid van het hart bevorderen

Rijstzemelenolie kan de gezondheid van het hart bevorderen (9).

In feite, erkent de Japanse overheid deze olie als gezond voedsel wegens zijn cholesterolverlagende effecten(3).

Eerdere studies bij muizen tonen aan dat rijstzemelenolie het LDL (slechte) cholesterol aanzienlijk verlaagt en tegelijkertijd het HDL (goede) cholesterol verhoogt (1011).

Menselijke studies merken ook op dat deze olie LDL (slechte) cholesterol verlaagt(12).

Een overzicht van 11 gerandomiseerde, gecontroleerde proeven bij 344 mensen verbond de inname van rijstzemelenolie aan een significant lager LDL (slecht) cholesterolgehalte – een gemiddelde daling van 6,91 mg/dL. Slechts een daling van 1 mg/dL in LDL kan het risico op hart- en vaatziekten met 1-2% verminderen(13).

Bij acht van de onderzoeken waren mensen betrokken met hyperlipidemie of hoge vetconcentraties in het bloed, terwijl bij de overige mensen mensen zonder deze aandoening werden gevolgd.

In een 4 weken durende studie bij mensen met hyperlipidemie leidde het volgen van een caloriearm dieet met 2 eetlepels (30 ml) rijstzemelenolie per dag tot een aanzienlijk verlaagde LDL (slechte) cholesterol, evenals verlagingen van andere risicofactoren voor hartziekten. , zoals lichaamsgewicht en heupomtrek (14).

Onderzoekers schreven de verbetering van het cholesterolgehalte toe aan de plantensterolen van de olie, die verhinderen dat uw lichaam cholesterol absorbeert.

Kortom: Rijstzemelenolie kan het risico op hart- en vaatziekten verminderen door het cholesterolgehalte te verhogen.

4. Heeft antioxiderende en ontstekingsremmende effecten

Verschillende verbindingen in rijstzemelenolie hebben antioxiderende en ontstekingsremmende effecten.

Een van deze verbindingen is oryzanol, waarvan is aangetoond dat het verschillende enzymen onderdrukt die ontstekingen bevorderen(15).

In het bijzonder kan het ontstekingen in uw bloedvaten en hartmembraan tegengaan. Indien onbehandeld, kan deze ontsteking atherosclerose veroorzaken – het verharden en vernauwen van de slagaders, wat kan leiden tot hart- en vaatziekten(16).

Verder onthullen reageerbuisstudies in muizencellen dat andere actieve stoffen die tocotrienolen worden genoemd ontstekingen remmen (17).

In een 4 weken durende studie namen 59 mensen met hyperlipidemie 2 eetlepels (30 ml) rijstzemelenolie of sojaolie. In vergelijking met sojaolie verhoogde rijstzemelolie de antioxidantcapaciteit van mensen aanzienlijk , wat kan helpen oxidatieve stress te bestrijden (18).

Kortom: Verschillende actieve verbindingen in rijstzemelenolie, waaronder oryzanol en tocotrienolen, kunnen antioxiderende en ontstekingsremmende effecten hebben.

5. Kan anti-kanker effecten hebben

Tocotriënolen, een groep antioxidanten in rijstzemelenolie, kunnen een anti-kanker effect hebben.

Uit reageerbuis- en dierstudies blijkt dat tocotrienolen de groei van verschillende kankercellen onderdrukken, waaronder die van de borst, long, eierstok, lever, hersenen en alvleesklier (19 20).

In een reageerbuisstudie leken tocotrienolen uit rijstzemelenolie menselijke en dierlijke cellen te beschermen die werden blootgesteld aan ioniserende straling, waarvan hoge niveaus waarvan schadelijke gevolgen zoals kanker kunnen veroorzaken(21).

Aanvullende reageerbuisstudies onthullen dat tocotrienolen sterke anti-kanker effecten hebben in combinatie met andere geneesmiddelen tegen kanker of chemotherapie (22).

Het is echter controversieel om tijdens de chemotherapie een supplement toe te voegen met antioxidanten. Dat komt omdat onderzoek verdeeld is of dit de behandeling verhoogt of schaadt (23).

Er zijn dus meer studies nodig. Houd er rekening mee dat rijstzemelenolie niet moet worden beschouwd als een behandeling tegen kanker.

Kortom: Testbuis- en dierstudies suggereren dat verbindingen in rijstzemelenolie zich tegen kanker kunnen beschermen, maar verder onderzoek is nodig.

6–8: Andere veelbelovende voordelen

Rijstzemelenolie heeft verschillende andere opkomende voordelen.

6. Kan slechte adem bestrijden

Olietrekken is een oude praktijk waarbij olie in je mond wordt rondgespoeld zoals mondwater om de mondgezondheid te verbeteren.

Een onderzoek bij 30 zwangere vrouwen wees uit dat olietrekken met rijstzemelenolie een slechte adem verminderde(24).

Onderzoekers speculeren dat het rijke antioxidantgehalte van de olie mogelijk verantwoordelijk is.

7. Kan de gezondheid van het immuunsysteem verbeteren

Rijstzemelenolie kan uw immuunrespons verbeteren, wat de eerste verdedigingslinie van uw lichaam is tegen bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkende organismen.

Uit een reageerbuisstudie in muizencellen bleek bijvoorbeeld dat een oryzanolrijk extract uit rijstzemelenolie de immuunrespons verbeterde (25).

Het is echter onduidelijk of dit effect optreedt bij mensen (26).

8. Kan de gezondheid van de huid verbeteren

De antioxidanten in rijstzemelenolie kunnen de gezondheid van de huid ondersteunen .

In een 28-daagse studie, ervoeren de mensen verbeteringen in de dikte van de onderarmhuid, de ruwheid en de elasticiteit na het gebruik van een gel en een crème met twee keer per dag rijstzemelextract(27).

Ondanks een gebrek aan onderzoek bevatten verschillende vochtinbrengers en andere producten die op de markt worden gebracht voor mensen die op zoek zijn naar een jonger uitziende huid, rijstzemelenolie.

Kortom: Studies tonen aan dat rijstzemelenolie een slechte adem kan bestrijden, uw immuunsysteem kan verbeteren en de gezondheid van de huid kan bevorderen. Toch is meer onderzoek nodig.

9. Eenvoudig toe te voegen aan uw voeding

Rijstzemelenolie is vrij veelzijdig.

In tegenstelling tot olijf- en koolzaadolie is het ideaal om te bakken en frituren omdat de subtiele smaak een gerecht niet zal overmeesteren. Het heeft een nootachtige, aardse smaak die vergelijkbaar is met die van arachideolie .

Het hoge rookpunt betekent dat het geschikt is voor koken op hoge temperatuur. Bovendien zijn de nuttige verbindingen ervan, zoals oryzanol en tocotrienolen, goed bewaard als ze worden gebakken/frituren (28).

Hoewel maar weinig producten productiemethoden specificeren, kan rijstzemelenolie die is verwerkt met behulp van oplosmiddelextractie in plaats van koud persen, meer nuttige verbindingen bevatten(29).

Je kunt de olie gebruiken voor wokgerechten, soepen, dressings en vinaigrettes. Het is ook gemakkelijk om toe te voegen aan warme ontbijtgranen zoals havermout (30).

Voor een unieke draai kun je rijstzemelenolie mengen met andere oliën, zoals olijfolie of koolzaadolie (31).

Kortom: Rijstzemelenolie is veelzijdig en gemakkelijk toe te voegen aan uw maaltijd. Zijn hoge rookpunt en milde smaak maken het ideaal voor roerbakgerechten, soepen, dressings en vinaigrettes.

Tot slot

Rijstzemelenolie wordt geproduceerd uit rijstzemelen, de buitenste laag van een rijstkorrel.

Het wordt steeds populairder vanwege de potentiële gezondheidsvoordelen, zoals verbeterde bloedsuikerspiegel en hartgezondheid. Bovendien biedt het verschillende antioxidanten en kan het ontstekingsremmende en kankerbestrijdende effecten hebben.

U kunt rijstzemelenolie vinden in uw plaatselijke supermarkt of online.