Er zijn meer dan 1.000 verschillende soorten bananen over de hele wereld
(1).

Rode bananen zijn een subgroep van bananen uit Zuidoost-Azië.

Ze zijn zacht en hebben een zoete smaak als ze rijp zijn. Sommige mensen zeggen dat ze smaken als een gewone banaan – maar met een vleugje frambozen zoetheid.

Ze worden vaak gebruikt in desserts maar passen ook goed bij hartige gerechten.

Rode bananen bevatten veel essentiële voedingsstoffen en kunnen uw immuunsysteem, de gezondheid van het hart en de spijsvertering ten goede komen.

Hier zijn 7 voordelen van rode bananen – en hoe ze verschillen van gele.

1. Bevat veel belangrijke voedingsstoffen

Net als gele bananen leveren rode bananen essentiële voedingsstoffen.

Ze zijn bijzonder rijk aan kalium, vitamine C en vitamine B6 en bevatten een redelijke hoeveelheid vezels.

Een kleine rode banaan van 100 gram biedt ( 2 ):

  • Calorieën: 90 calorieën
  • Koolhydraten: 21 gram
  • Eiwit: 1,3 gram
  • Vet: 0,3 gram
  • Vezel: 3 gram
  • Kalium: 9% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH)
  • Vitamine B6: 28% van de ADH
  • Vitamine C: 9% van de ADH
  • Magnesium: 8% van de ADH

Een kleine rode banaan heeft slechts ongeveer 90 calorieën en bestaat meestal uit water en koolhydraten. De hoge hoeveelheden vitamine B6, magnesium en vitamine C maken dit bananenras bijzonder voedzaam.

Kortom: De rode banaan is van grote voedingswaarde. Het is rijk aan essentiële mineralen, vitamine B6 en vezels.

2. Kan de bloeddruk verlagen

Kalium is een mineraal dat essentieel is voor de gezondheid van het hart vanwege zijn rol bij het reguleren van de bloeddruk.

Rode bananen zijn rijk aan kalium – met een kleine vrucht die 9% van de RDI levert.

Onderzoek toont aan dat het eten van meer kaliumrijk voedsel kan helpen de bloeddruk te verlagen ( 3 , 4 , 5 ).

Een review van 22 gecontroleerde onderzoeken wees uit dat het eten van meer kalium de systolische bloeddruk (het hoogste cijfer van een aflezing) verlaagde met 7 mm Hg. Dit effect was het sterkst bij mensen met hoge bloeddruk aan het begin van het onderzoek ( 3 ).

Een ander belangrijk mineraal voor bloeddrukregeling is magnesium. Een kleine rode banaan geeft ongeveer 8% van uw dagelijkse behoefte aan dit mineraal.

Een review van 10 onderzoeken wees uit dat het verhogen van uw magnesium inname met 100 mg per dag uw risico op hoge bloeddruk met maximaal 5% kan verlagen ( 6 ).

Bovendien kan het verhogen van uw inname van zowel magnesium als kalium effectiever zijn bij het verlagen van de bloeddruk dan het eten van meer van slechts één van de mineralen ( 7).

Kortom: Rode bananen zijn rijk aan kalium en magnesium. Het verhogen van uw inname van deze twee mineralen kan helpen de bloeddruk te verlagen.

3. Ondersteund ooggezondheid

Rode bananen bevatten carotenoïden – pigmenten die de vruchten hun roodachtige schil geven ( 8 ).

Luteïne en bèta-caroteen zijn twee carotenoïden in rode bananen die de gezondheid van het oog ondersteunen.

Luteïne kan bijvoorbeeld helpen bij het voorkomen van leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD), een ongeneeslijke oogziekte en een belangrijke oorzaak van blindheid ( 9 ,10 ).

Een overzicht van 6 studies toonde zelfs aan dat het eten van voedsel dat rijk is aan luteïne, het risico op late leeftijdsgebonden maculaire degeneratie met 26% kan verlagen( 11 ).

Bèta-caroteen is een andere carotenoïde die de gezondheid van de ogen ondersteunt, en rode bananen bieden meer dan andere bananensoorten ( 8 ).

Beta-caroteen kan worden omgezet in vitamine A in uw lichaam – één van de belangrijkste vitamines voor de gezondheid van de ogen ( 12 ).

Kortom: Rode bananen bevatten carotenoïden zoals luteïne en bèta-caroteen die de gezondheid van het oog bevorderen en het risico op maculaire degeneratie kunnen verminderen.

4. Rijk aan antioxidanten

Net als de meeste andere groenten en fruit bevatten rode bananen krachtige antioxidanten . In feite bieden ze hogere hoeveelheden van sommige antioxidanten dan gele bananen ( 8 ).

Antioxidanten zijn verbindingen die cellulaire schade voorkomen veroorzaakt door moleculen die vrije radicalen worden genoemd. Overmatige vrije radicalen in uw lichaam kunnen leiden tot een onevenwichtigheid die bekend staat als oxidatieve stress, die verband houdt met aandoeningen zoals hartaandoeningen, diabetes en kanker ( 13 , 14 , 15 ).

De belangrijkste antioxidanten in rode bananen zijn onder andere ( 8 ):

  • carotenoïden
  • anthocyanen
  • vitamine C
  • dopamine

Deze antioxidanten kunnen beschermende voordelen voor de gezondheid bieden. Zo bleek uit één systematische review dat de inname van anthocyanines via de voeding het risico op coronaire hartziekten met 9% verminderde ( 16 ).

Het eten van fruit dat rijk is aan antioxidanten – zoals rode bananen – kan het risico op een aantal chronische aandoeningen verlagen ( 17 , 18 ).

Kortom: Rode bananen bevatten veel antioxidanten die celbeschadiging door vrije radicalen kunnen voorkomen en het risico op bepaalde ziekten verlagen.

5. Kan uw immuunsysteem ondersteunen

Rode bananen zijn rijk aan vitamine C en B6. Deze voedingsstoffen zijn essentieel voor een gezond immuunsysteem ( 19 ).

Een kleine rode banaan levert respectievelijk 9% en 28% van de ADH voor vitamine C en B6.

Vitamine C verhoogt de immuniteit door de cellen van uw immuunsysteem te versterken. Dienovereenkomstig suggereert enig onderzoek dat zelfs een marginale vitamine C tekort kan worden geassocieerd met een verhoogd risico op infectie ( 20 , 21 ).

Hoewel vitamine C tekort in Nederland relatief zeldzaam is en ongeveer 7% van de volwassenen treft, is het belangrijk om voor voldoende inname te zorgen ( 22 ).

De vitamine B6 in rode bananen speelt ook een belangrijke rol bij het ondersteunen van je immuunsysteem.

In feite kan een tekort aan vitamine B6 de productie van witte bloedcellen en immuunantistoffen door uw lichaam verminderen, die allebei de infectie bestrijden ( 23 ).

Kortom: Rode bananen zijn een goede bron van vitamine C en vitamine B6, vitamines die een sterk immuunsysteem ondersteunen en infecties bestrijden.

6. Kan de gezondheid van de spijsvertering verbeteren

Rode bananen ondersteunen je spijsverteringsstelsel op veel manieren.

Bevat prebiotica

Prebiotica zijn een soort vezels die uw heilzame darmbacteriën voeden. Net als gele bananen zijn rode bananen een grote bron van prebiotische vezels.

Fructooligosacchariden zijn het belangrijkste type prebiotische vezels in bananen, maar ze bevatten ook een ander type inuline ( 24 ).

Prebiotica in bananen kunnen het opgeblazen gevoel verminderen, de diversiteit van de darmbacteriën vergroten en constipatie verminderen ( 25 , 26 ).

Eén studie toonde aan dat het innemen van 8 gram fructooligosacchariden per dag gedurende 2 weken de populatie van nuttige darmbacteriën met 10 keer verhoogde ( 27 ).

Goede bron van vezels

Een kleine rode banaan levert 3 gram vezels – ongeveer 10% van de ADH voor deze voedingsstof.

Voedingsvezels profiteren van uw spijsvertering door( 28 , 29 ):

  • bevordering van regelmatige stoelgang
  • het verminderen van ontstekingen in uw darm
  • het stimuleren van de groei van vriendelijke darmbacteriën

Bovendien kan een vezelrijke voeding uw risico op inflammatoire darmaandoeningen (IBD) verlagen.

Een studie bij 170.776 vrouwen vond dat een vezelrijke voeding – vergeleken met een vezelarme voeding – geassocieerd was met een 40% verlaagd risico op de ziekte van Crohn ( 30 ).

Kortom: Rode bananen zijn rijk aan prebiotica en vezels, die een optimale spijsvertering bevorderen en het risico op IBD kunnen verlagen.

7. Heerlijk en gemakkelijk toe te voegen aan je maaltijd

Naast hun gezondheidsvoordelen, zijn rode bananen heerlijk en gemakkelijk te eten.

Ze zijn een uiterst handige en draagbare snack. Vanwege hun zoete smaak bieden rode bananen ook een gezonde manier om een ​​recept op een natuurlijke manier te verzoeten.

Hier zijn een paar manieren om rode bananen aan je maaltijd toe te voegen:

  • Neem ze op in een smoothie.
  • Snijd en gebruik ze als een topping in havermout .
  • Vries en meng rode bananen in zelfgemaakt ijs.
  • Combineer met pindakaas voor een vullende snack.

Rode bananen zijn ook een geweldige aanvulling in recepten voor muffins, pannenkoeken en zelfgebakken brood.

Kortom: Rode bananen zijn een geweldige snack. Hun zoete smaak maakt ze ook een geweldige aanvulling in verschillende recepten.

Rode bananen versus gele bananen

Rode bananen lijken redelijk op hun gele tegenhangers.

Ze zijn beide goede bronnen van voedingsvezels en bieden een vergelijkbare hoeveelheid calorieën en koolhydraten.

Toch hebben de twee rassen een paar verschillen. Bijvoorbeeld gele bananen vergeleken met rode bananen ( 8 , 31 ):

  • zijn kleiner en dichter
  • hebben een mild zoetere smaak
  • bevat meer vitamine C
  • zijn hoger in sommige antioxidanten
  • hebben een lagere glycemische index (GI) -score

Hoewel rode bananen zoeter zijn, hebben ze een lagere GI-score dan gele bananen. De GI is een schaal van 0 tot 100 die meet hoe snel voedsel de bloedsuikerspiegel verhoogt.

Lagere GI-scores wijzen op een tragere absorptie in het bloed. Gele bananen hebben een gemiddelde GI-score van 51, terwijl rode bananen op ongeveer 45 punten lager scoren.

Het volgen van een voeding met een lage GI kan een goede controle van de bloedsuikerspiegel ondersteunen en het cholesterolgehalte verlagen ( 31 , 32 , 33 , 34 ).

Kortom: Rode bananen zijn kleiner en zoeter dan gele bananen. Ze zijn hoger in bepaalde voedingsstoffen – zoals antioxidanten en vitamine C – maar hebben een lagere GI-score.

Tot slot

Rode bananen bieden veel gezondheidsvoordelen.

Ze zijn rijk aan antioxidanten, vitamine C en vitamine B6. Ze bieden een caloriearme maar vezelrijke toevoeging aan maaltijden, snacks en voedzame desserts.

Onder andere kunnen de voedingsstoffen in rode bananen bijdragen aan een betere gezondheid van het hart en de spijsvertering als ze worden gegeten als onderdeel van een algeheel gezonde voedingsplan.

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com