Frambozen zijn heerlijke vruchten boordevol voedingsstoffen.

Van de verschillende soorten zijn rode frambozen de meest voorkomende, terwijl zwarte frambozen minder populair zijn bevatten ze wel meer antioxidanten.

Dit artikel bespreekt de belangrijkste verschillen tussen rode en zwarte frambozen.

Wat zijn rode frambozen en zwarte frambozen?

Zowel rode als zwarte frambozen zijn klein en zijn bedekt met kleine witte haartjes. Beide soorten hebben een vergelijkbare smaak, hoewel sommige mensen zwarte frambozen zoeter vinden.

Spotify Premium account

18 maanden reclamevrij luisteren

Nu voor slechts €14,99 

NAAR DEAL >>>

Ongeacht hun kleur, frambozen zijn zeer voedzaam. Een 123 gram frambozen levert het volgende op ( 1 ):

  • Calorieën: 64 calorieën
  • Koolhydraten: 15 gram
  • Eiwitten: 1 gram
  • Vet: minder dan 1 gram
  • Vezel: 29% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Vitamine C: 43% van de ADH
  • Vitamine K: 11% van de ADH
  • Vitamine E: 7% van de ADH

Frambozen zijn een uitstekende bron van vezels, met een portie van 123 gram die 29% van de ADH levert. Voedingsvezels ondersteunen uw spijsvertering, bevorderen de gezondheid van het hart en kunnen helpen bij het afvallen ( 2 , 3 , 4 ).

Net als andere vruchten , frambozen zijn rijk aan vitamine C en E, die krachtige antioxiderende werking hebben in je lichaam. Antioxidanten zijn verbindingen die celschade voorkomen die wordt veroorzaakt door moleculen die vrije radicalen worden genoemd(5).

Kortom: Zwarte en rode frambozen zijn qua grootte, anatomie en smaak vergelijkbaar. Frambozen zijn een rijke bron van belangrijke voedingsstoffen waaronder vezels en vitamine C en E.

Zwarte frambozen bevatten meer antioxidanten

Zowel rode als zwarte frambozen bevatten krachtige antioxidanten die uw cellen beschermen tegen schade veroorzaakt door een hoog gehalte van vrije radicalen in uw lichaam. Een gezonde balans van antioxidanten en vrije radicalen is noodzakelijk om een ​​optimale gezondheid te behouden ( 6 ).

Dat gezegd hebbende, zwarte frambozen bevatten meer antioxidanten dan de rode variëteit ( 7 , 8 ).

In het bijzonder hebben zwarte frambozen hoge gehalten aan polyfenolen, wat plantenstoffen zijn die antioxiderende activiteit hebben en gezondheidsvoordelen bieden. Hierna volgen de belangrijkste polyfenolen in zwarte frambozen ( 9 , 10 ):

  • anthocyanen
  • ellagitannines
  • fenolzuren

Het hoge gehalten aan antioxidanten in zwarte frambozen kunnen hun potentiële kankerbestrijdende eigenschappen verklaren.

Een studie gaf mensen met darmkanker 60 gram zwart frambozenpoeder per dag gedurende maximaal 9 weken. Het poeder stopte de verspreiding en veroorzaakte de dood van darmkankercellen bij degenen die het poeder gedurende ten minste 10 dagen hadden ingenomen ( 11 ).

Behandeling met zwart frambozenpoeder toonde ook ontstekingsremmende voordelen en verminderde cellulaire schade in een kleine studie bij mensen met Barrett’s slokdarm, een ziekte die gepaard gaat met een hoger risico op slokdarmkanker ( 12 ).

Sterker nog, sommige reageerbuis- en dierstudies hebben ontdekt dat zwart frambozenextract kan helpen beschermen tegen bepaalde kankers zoals borst-, darm en prostaatkanker ( 13 , 14 , 15 ).

In deze studies werden echter sterk geconcentreerde vormen van zwart frambozenextract of poeder gebruikt – niet hele frambozen.

Meer onderzoek is nodig om de potentiële ontstekingsremmende en kankerbestrijdende effecten van zwarte frambozen te bepalen.

Kortom: Zwarte frambozen hebben hogere hoeveelheden antioxidanten dan rode frambozen, wat hun mogelijke anti-kanker activiteit kan verklaren.

Beschikbaarheid en gebruik

Rode en zwarte frambozen worden op verschillende manieren geteeld en gebruikt in de voedselproductie.

Rode frambozen

Rode frambozen worden meestal in uw lokale supermarkt de meeste maanden van het jaar aangetroffen.

Ze worden over de hele wereld geteeld in gebieden met een mild klimaat.

Je kunt rode frambozen uit de hand eten of ze toevoegen aan voedingsmiddelen zoals havermout of smoothies voor natuurlijke zoetheid.

Zwarte frambozen

Zwarte frambozen zijn moeilijk te vinden en zijn alleen tijdens de midzomer enkele weken verkrijgbaar

Terwijl u kunt genieten van verse zwarte frambozen, worden de meeste commercieel gekweekte zwarte frambozen gebruikt in speciale voedingsmiddelen zoals jam en puree of worden gebruikt om producten zoals voedingssupplementen en natuurlijke kleurstoffen te maken.

Beide zijn voedzaam

Hoewel zwarte frambozen meer antioxidanten bevatten dan rode frambozen, zijn beide zeer voedzame opties die uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Net als ander fruit zijn alle frambozen rijk aan vitamines, mineralen en vezels. Over het algemeen wordt aangeraden om een ​​voeding te eten dat rijk is aan fruit en groenten om uw gezondheid te optimaliseren en uw risico op chronische ziekten te verminderen.

Je kunt zwarte of rode frambozen zo uit de hand eten of ze gebruiken als een verse en smaakvolle toevoeging aan yoghurt , havermout of smoothies.

Kortom: Zowel rode als zwarte frambozen kunnen een gezonde aanvulling in uw voeding zijn.

Tot slot

Rode en zwarte frambozen zijn rijk aan voedingsstoffen waaronder vezels en vitamine C en zijn qua grootte, smaak en structuur vergelijkbaar.

Zwarte frambozen bevatten echter meer antioxidanten dan rode frambozen, wat de mogelijke kankerbestrijdende activiteit in verband met zwart frambozenextract kan verklaren.

Hoewel je meestal rode frambozen kunt vinden in je plaatselijke supermarkt, zijn zwarte frambozen moeilijker te vinden. Het maakt niet uit welk soort u kiest, beide zijn een heerlijke manier om uw voedingsinname te verhogen.