Groenten

Rode pepers: Voedingswaarde en gezondheidsvoordelen

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Rode pepers zijn de vruchten van Capsicum peper planten, bekend om hun hete smaak.

Ze zijn lid van de nachtschadefamilie, gerelateerd aan paprika’s en tomaten. Er bestaan ​​veel soorten rode pepers, zoals cayenne en jalapeños.

Rode pepers worden voornamelijk als specerij gebruikt en kunnen worden gekookt of gedroogd en als poedervorm.

Capsaïcine is de belangrijkste bioactieve plantaardige stof in rode pepers, die verantwoordelijk is voor hun unieke scherpe (hete) smaak en veel van hun gezondheidsvoordelen.

Ze komen in verschillende kleuren voor, de meest voorkomende daarvan zijn groen (onrijpe) en rode.

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over rode pepers.

Voedingswaarde

Verse rode pepers bestaan ​​voornamelijk uit water (88%) en koolhydraten (9%).

De onderstaande tabel geeft de belangrijkste voedingsstoffen weer die te vinden zijn in rode peper(1).

Voedingswaarde rode peper- per 100 gram

Hoeveelheid
Calorieën40
Water88%
Eiwit1,9 g
Koolhydraten8,8 g
Suiker5,3 g
Vezels1,5 g
Vet0,4 g
Verzadigd0,04 g
Enkelvoudig onverzadigde0,02 g
Meervoudig onverzadigde0,24 g
Omega 30,01 g
Omega-60,23 g
Transvet

Kortom: Rode pepers bevatten enkele koolhydraten en bieden een kleine hoeveelheid eiwitten en vezels.

Vitaminen en mineralen

Rode pepers zijn rijk aan verschillende vitamines en mineralen.

Omdat ze echter slechts in kleine hoeveelheden worden gegeten, is hun bijdrage aan de dagelijkse inname erg klein.

  • Vitamines C: Rode pepers zijn erg rijk aan deze krachtige antioxidant, die belangrijk is voor wondgenezing en immuunfunctie.
  • Vitamine K1: Ook ok bekend als phylloquinone, vitamine K1 is essentieel voor de bloedstolling en gezonde botten en nieren.
  • Kalium: Een essentieel mineraal in de voeding dat verschillende functies dient, kalium,kan het risico op hartaandoeningen verminderen wanneer het in voldoende hoeveelheden wordt geconsumeerd.(2).
  • Vitamine B6: Een familie van B-vitamines, waarvan sommige belangrijke functies in het stofwisselingsenergie.
  • Koper: Vaak ontbreekt het in het westerse voeding, koper is een essentieel spoorelement, belangrijk voor sterke botten en gezonde neuronen.
  • Vitamine A: Rode pepers bevatten veel bètacaroteen, dat je lichaam omzet in vitamine A.

Kortom: Rode pepers zijn rijk aan verschillende vitamines en mineralen, maar worden meestal in kleine hoeveelheden gegeten – dus ze dragen niet significant bij aan uw dagelijkse inname van micronutriënten.

Andere plantaardige stoffen

Rode pepers zijn een rijke bron van het pittige capsaïcine.

Ze bevatten ook heel veel antioxiderende carotenoïden, die gekoppeld zijn aan tal van gezondheidsvoordelen.

Hier zijn de belangrijkste bioactieve plantaardige stoffen in rode pepers:

  • Capsanthine: De belangrijkste carotenoïde in rode rode pepers – tot 50% van het totale carotenoïde gehalte – capsanthine is verantwoordelijk voor hun rode kleur. Zijn krachtige antioxiderende eigenschappen kunnen kanker bestrijden(3, 4).
  • Violaxanthine: De belangrijkste carotenoïde antioxidant in gele rode pepers, violaxanthine is goed voor 37-68% van het totale carotenoïde gehalte(3, 5).
  • Luteïne: Het meeste overvloedig in groene (onrijpe) rode pepers, de hoeveelheid van luteïne hangt af van de rijping. Hoge consumptie van luteïne is in verband gebracht met verbeterde ooggezondheid(6, 7).
  • Capsaicine: Eén van de meest bestudeerde plantaardige stoffen in rode pepers, capsaïcine is verantwoordelijk voor hun scherpe (hete) smaak en veel van hun gezondheidseffecten.
  • Sinapinezuur: Een antioxidant, ook bekend als sinapinezuur. Het heeft verschillende gezondheidsvoordelen(8, 9).
  • Ferulinezuur: Net zoals sinapinezuur is ferulazuur een antioxidant die kan helpen beschermen tegen verschillende chronische ziekten(9, 10).

Het antioxidantgehalte van volwassen (rode) pepers is veel hoger dan van niet-rijpe (groene) pepers(3).

Kortom: Rode pepers zijn rijk aan antioxidante plantaardige stoffen die zijn gekoppeld aan verschillende gezondheidsvoordelen. Meest opvallend is capsaïcine, dat verantwoordelijk is voor de scherpe (hete) smaak van rode pepers.

Gezondheidsvoordelen van rode pepers

Ondanks hun brandende smaak worden rode pepers al lang beschouwd als een gezonde specerij.

Pijnstilling

Capsaïcine, de belangrijkste bioactieve plantaardige stof in rode pepers heeft een aantal unieke eigenschappen.

Het bindt zich aan pijnreceptoren, die zenuwuiteinden zijn die pijn voelen. Dit induceert een brandend gevoel maar veroorzaakt geen echte brandwonden.

Zelfs dan kan een hoge consumptie van rode pepers (of capsaïcine) de pijnreceptoren in de loop van de tijd beschadigen, waardoor desensibilisatie van de brandende smaak van pepers wordt veroorzaakt.

Het maakt deze pijnreceptoren ook ongevoelig voor andere vormen van pijn, zoals brandend maagzuur veroorzaakt door zure terugvloeiing.

Eén studie toonde aan dat wanneer er dagelijks aan de mensen met maagzuur 2,5 gram rode pepers werd gegeven, de pijn aan het begin van de 5 weken durende behandeling verslechterde maar in de loop van de tijd verbeterde(11).

Dit wordt ondersteund door nog een kleine studie van 6 weken die aantoont dat 3 gram rode peper elke dag zuurbranden verbeterde bij mensen met zure reflux(12).

Het ongevoelig effect lijkt niet permanent te zijn en een studie merkte op dat het 1-3 dagen na stopzetting van de consumptie van capsaïcine was teruggedraaid(13).

Gewichtsverlies

Obesitas is een ernstige gezondheidstoestand die het risico op veel chronische ziekten, zoals hartaandoeningen en diabetes verhoogt.

Er zijn aanwijzingen dat capsaïcine gewichtsverlies kan bevorderen door de eetlust te verminderen en de vetverbranding te vergroten(14, 15).

Studies tonen zelfs aan dat 10 gram rode chili peper de vetverbranding bij zowel mannen als vrouwen aanzienlijk kan verhogen (16,17,18,19,20,21).

Capsaïcine kan ook de calorie-inname verminderen Een onderzoek onder 24 mensen die rode peper consumeren, ontdekte regelmatig dat het nemen van capsaïcine vóór een maaltijd leidde tot een verminderde calorie-inname (22).

Een andere studie observeerde een significante vermindering van eetlust en calorie-inname alleen bij degenen die niet regelmatig rode peper consumeerden(23).

Niet alle onderzoeken hebben aangetoond dat rode pepers effectief zijn. Andere studies hebben geen significante effecten op de calorie-inname of vetverbranding waargenomen(25, 26).

Ondanks het gemengde bewijs lijkt het erop dat regelmatige consumptie van rode pepers of capsaïcine supplementen gewichtsverlies kan bevorderen in combinatie met andere gezonde leefstijlstrategieën(15).

Rode pepers zijn waarschijnlijk niet erg effectief op zichzelf. Bovendien kan de tolerantie voor de effecten van capsaïcine in de loop van de tijd toenemen, waardoor de effectiviteit beperkt wordt.

Kortom: Rode pepers zijn geassocieerd met verschillende gezondheidsvoordelen. Ze kunnen het gewichtsverlies bevorderen in combinatie met andere gezonde leefstijlstrategieën en kunnen helpen de pijn te verlichten die wordt veroorzaakt door zure reflux.

Nadelige effecten en individuele zorgen

Rode peperes kunnen bij sommige mensen nadelige gevolgen hebben en veel mensen houden niet van het branderige gevoel.

Brandend gevoel

Rode pepers staan bekend om hun hete, brandende gevoel.

De verantwoordelijke stof is capsaïcine, dat zich bindt aan pijnreceptoren en een intens brandend gevoel veroorzaakt.

Om deze reden is het samengestelde oleohars-capsicum dat is geëxtraheerd uit rode pepers het hoofdingrediënt in peperspray(27).

In grote hoeveelheden veroorzaakt het ernstige pijn, ontsteking, zwelling en roodheid(28).

Na verloop van tijd kan regelmatige blootstelling aan capsaïcine ervoor zorgen dat bepaalde pijnneuronen ongevoelig worden voor verdere pijn.

Maagpijn en diarree

Het eten van rode pepers kan bij sommige mensen darmklachten veroorzaken.

De symptomen kunnen zijn: buikpijn, brandend gevoel in de darm, krampen en pijnlijke diarree.

Dit komt vaker voor bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Rode pepers kan tijdelijk symptomen verergeren bij mensen die het niet regelmatig eten(29, 30, 31).

Om deze reden kunnen mensen met PDS hun consumptie van chili en ander gekruid voedsel willen beperken.

Risico op kanker

Kanker is een ernstige ziekte die wordt gekenmerkt door abnormale groei van cellen.

Bewijsmateriaal over de effecten van rode peper op kanker is verdeeld.

Uit reageerbuis- en dierstudies blijkt dat capsaïcine, een plantensoort in rode pepers, uw risico op kanker kan verhogen of verlagen (32).

Observationele onderzoeken bij mensen hebben de consumptie van rode peper gekoppeld aan een verhoogd risico op kanker, vooral in de galblaas en de maag (33, 34).

Bovendien is rode chilipoeder geïdentificeerd als een risicofactor voor mond- en keelkanker in India(35).

Houd in gedachten dat observatiestudies niet kunnen aantonen dat rode pepers kanker veroorzaken, alleen dat mensen die grote hoeveelheden rode pepers aten meer kans hadden om het te krijgen.

Verdere studies zijn nodig om te bepalen of veel rode peper-inname of capsaïcine supplementen op de lange termijn veilig zijn.

Kortom: Rode pepers zijn niet goed voor iedereen. Ze veroorzaken een brandend gevoel en kunnen bij sommige personen maagpijn en diarree veroorzaken. Sommige studies associëren rode peper consumptie met een verhoogd risico op kanker.

Tot slot

Rode pepers zijn een populair specerij in vele delen van de wereld, bekend om hun hete, branderige smaak.

Ze zijn rijk aan vitamines, mineralen en verschillende unieke plantaardige stoffen.

Deze omvatten capsaïcine, de stof die ervoor zorgt dat je mond brandt. Capsaïcine is gekoppeld aan verschillende gezondheidsvoordelen, evenals bijwerkingen.

Aan de ene kant kan het helpen gewichtsverlies te bevorderen en pijn te verlichten als het regelmatig wordt gebruikt.

Aan de ene kant kan het helpen gewichtsverlies te bevorderen en pijn te verlichten wanneer het regelmatig wordt geconsumeerd.

Aan de andere kant veroorzaakt het een branderig gevoel, wat onaangenaam is voor veel mensen, vooral degenen die niet gewend zijn om rode pepers te eten. Het is ook gekoppeld aan spijsverteringsproblemen.

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan uw eigen tolerantieniveaus bij het eten van rode pepers. Gebruik ze als specerij kan gezond zijn, maar degenen die last hebben van spijsverteringsproblemen, moeten ze vermijden.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.