Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Rode wijn gezond of ongezond voor je

1562 Views

Rode wijn gezond of ongezond

Velen geloven dat elke dag een glas rode wijn tijdens dieet een waardevol onderdeel is voor een goede gezondheid, terwijl anderen denken dat rode wijn enigszins overschat wordt. Er moet natuurlijk een lijn getrokken worden tussen matig en overmatig.

Dit artikel heb ik geschreven omdat er omtrent dit onderdeel nog al wat vragen rijzen. Rode wijn tijdens dieet lijkt een moeilijk onderwerp. Ik geef je een kijk op rode wijn en de gevolgen voor je gezondheid.

Wat is de rode wijn en hoe wordt het gemaakt?

Rode wijn wordt gemaakt door het pletten en fermenteren van donker gekleurde druiven. Er zijn vele soorten rode wijn, die variëren in smaak en kleur. Voorkomende soorten zijn onder andere Shiraz, Merlot, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir en Zinfandel. Het alcoholpercentage varieert meestal 12-15%.

Het consumeren van matige hoeveelheden rode wijn kan voordelen hebben voor de gezondheid. Dit is voornamelijk te wijten aan het hoge gehalte aan krachtige antioxidanten. De alcohol in rode wijn wordt ook verondersteld om een aantal voordelen te bieden bij een matige consumptie van rode wijn tijdens dieet.

De Franse paradox

Rode wijn wordt vaak verondersteld verantwoordelijk te zijn voor de “French paradox”.

Deze zin verwijst naar de waarneming dat de Franse bevolking weinig hartziektes heeft ondanks ze veel verzadigd vet en cholesterol verbruiken. Sommige deskundigen geloven dat rode wijn tijdens dieet een middel was ter bescherming van de Franse bevolking tegen de schadelijke effecten van bepaalde voedingsstoffen.

Echter hebben nieuwe studies aangetoond dat cholesterol en verzadigde vetten geen hartziekte veroorzaken wanneer het wordt gebruikt in redelijke toelaatbare hoeveelheden. De ware reden achter de goede gezondheid van de Franse bevolking is waarschijnlijk het feit dat ze meer zuiver voedsel eten. Ze leven over het algemeen ook een gezondere levensstijl.

Kortom: Sommige mensen geloven dat rode wijn is verantwoordelijk voor de goede gezondheid van de Franse bevolking en dat is de belangrijkste verklaring voor de Franse paradox.

Rode wijn bevat krachtige plantaardige stoffen en antioxidanten, inclusief Resveratrol

Rode wijn tijdens dieet blijkt dan toch niet zo slecht te zijn, althans voor je algehele rode wijn gezondgezondheid. Druiven zijn rijk aan vele soorten antioxidanten. Deze omvatten resveratrol, catechine, epicatechine en proanthocyanidinen. Deze antioxidanten, vooral resveratrol en proanthocyanidinen worden verondersteld verantwoordelijk te zijn voor de gezondheidsvoordelen van rode wijn tijdens een dieet.

Proanthocyanidinen kan oxidatieve schade in het lichaam verminderen. Ze kunnen ook helpen hartziekten en kanker te voorkomen. Resveratrol zit in de huid van de druif.

Deze antioxidant is verbonden aan veel gezondheidsvoordelen, waaronder bestrijding tegen ontsteking en bloedstolling, en het vermindert het risico op hart- en vaatziekten en kanker. Resveratrol kan ook proefdieren langer doen leven. De resveratrol inhoud van rode wijn is tamelijk laag.

Je zou een aantal flessen per dag moeten consumeren om de hoeveelheid die in de dierenstudies worden gebruikt te bereiken. Dit is natuurlijk niet aan te raden. Als het drinken van wijn alleen voor de resveratrol inhoud zou zijn, zou het geen goed idee zijn rode wijn tijdens het dieet te drinken.

Kortom: De krachtige plantaardige stoffen in rode wijn zijn in verband gebracht met vele voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van verminderde ontsteking, lager risico op hart-en vaatziekten en kanker, en verlengde levensduur.

Rode wijn kan het risico van hartziekten, beroertes en vroegtijdige dood verlagen

Kleine hoeveelheden rode wijn zijn gekoppeld aan meer gezondheidsvoordelen dan andere rode wijnalcoholische dranken. Mensen die ongeveer 150 ml rode wijn per dag drinken lijken 32% minder risico te hebben op gezondheidsklachten zoals hartziekten en beroertes dan niet-drinkers. Echter, hogere inname verhoogt dan weer het risico op hart-en vaatziekten aanzienlijk (Bron).

Het drinken van kleine hoeveelheden rode wijn kan het risico op hart-en vaatziekten verminderen door de ‘goede’ HDL-cholesterol in het bloed te behouden. Oxidatieve schade en de oxidatie van de “slechte” LDL-cholesterol kan eveneens worden verminderd tot 50%.

Sommige studies geven aan dat mensen met een hoog risico op hart-en vaatziekten, zoals ouderen, nog meer kunnen profiteren van een matige consumptie van rode wijn. Bovendien, is het drinken van 1-3 glazen rode wijn per dag, 3-4 dagen van de week, goed om het risico op beroertes bij mannen van middelbare leeftijd te verminderen. Ook kan het je bloeddruk verlagen.

Andere gezondheidsvoordelen van het drinken van rode wijn tijdens dieet

 

Rode wijn is gekoppeld aan een aantal andere gezondheidsvoordelen, waarvan vele worden toegeschreven aan zijn krachtige antioxidanten.

Rode wijn is gekoppeld aan:

  • Een verlaging van het risico op kanker
  • Verlaagd het risico op dementie
  • Verminderd het risico op depressie
  • Verminderd insulineresistentie
  • Verminderd het risico op diabetes type 2

Het lijkt duidelijk dat matige hoeveelheden rode wijn goed voor je kunnen zijn.

Negatieve effecten op de gezondheid van teveel alcohol

Terwijl een matige hoeveelheid rode wijn voordelen heeft voor de gezondheid kan te veel alcohol verwoestende gevolgen hebben.rode wijn geond of ongezond

Deze omvatten:

  • Afhankelijk worden van alcohol: Het drinken van alcohol kan uit de hand lopen en leiden tot alcoholisme.
  • Levercirrose: Bij meer dan 30 g alcohol elke dag kan een leverziekte toenemen. Het eindstadium is genaamd cirrose, en is levensbedreigend.
  • Verhoogd risico op depressie: Zware drinkers hebben meer kans op een depressie dan niet drinkers.
  • Gewichtstoename: Rode wijn bevat twee keer zoveel calorieën als bier en suikerhoudende frisdranken. Overmatige consumptie kan dus bijdragen aan hoge calorie-inname.
  • Verhoogd risico op overlijden en ziekte: Het drinken van veel wijn, 1-3 dagen per week, kan het risico op diabetes bij mannen verhogen. Hoge alcoholinname is ook in verband gebracht met een verhoogd risico op voortijdige sterfte.

Mag ik nu rode wijn drinken tijdens dieet? Indien ja, hoeveel?

Als je op dieet bent en je wil een glas rode wijn drinken maak je dan geen zorgen, tenzij je meer drinkt dan de aanbevolen hoeveelheid.

In Europa en Amerika, is een matige consumptie van rode wijn als volgt:

1-1,5 glazen per dag voor vrouwen.
1-2 glazen per dag voor mannen.
Sommige bronnen raden ook aan om 1-2 alcoholvrije dagen te houden per week.

Houd in gedachten dat dit verwijst naar de totale alcoholconsumptie. Het drinken van deze hoeveelheid rode wijn in aanvulling op andere alcoholische dranken kan gemakkelijk zorgen voor overmatige consumptie.

Als je een geschiedenis hebt van drugsgebruik, dan moet je waarschijnlijk wijn en andere alcoholische dranken volledig vermijden. Wees ook heel voorzichtig als je een familiegeschiedenis hebt van alcoholisme.

Tot slot

Ondanks dat rode wijn wordt gelinkt aan een aantal voordelen voor de gezondheid, hoef ik je niet aan te moedigen alcohol te drinken. Er zijn veel andere effectieve manieren om je gezondheid te verbeteren.

Echter, als je al bezig bent met het drinken van rode wijn, dan is er geen noodzaak om het te stoppen (tenzij je te veel drinkt).

Zolang je niet meer dan 1-2 glazen per dag drinkt, dan kan het niet zoveel kwaad. Als je serieus op dieet bent dan zou ik het max op 1 glas per dag houden tot je je streefgewicht bereikt hebt. Neem ook geen grote glazen, je bent immers op dieet. Mijn mening is dat je tijdens je dieet ook het recht hebt op een dagje genieten, drink jij graag een glas wijn dan moet je dat doen.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text