Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Rode of witte wijn: Welke is gezonder?

1453 Views

Rode of witte wijn: Welke is gezonder?

Of u nu liever witte of rode wijn drinkt is over het algemeen een kwestie van smaak.

Maar als je de gezondste wilt, welke moet je dan kiezen?

Rode wijn heeft veel aandacht getrokken omdat het de potentie heeft om het risico op hart-en vaatziekten te verlagen en het verlengen van uw levensverwachting.

Heeft witte wijn dezelfde voordelen?

Dit artikel zal bekijken wat u moet weten over rode en witte wijn – hoe ze zijn gemaakt, waar je op moet letten en wat is gezonder.

Wat is wijn?

Wijn wordt gemaakt van gegiste druivensap.

Druiven worden geplukt, geplet en geplaatst in emmers of vaten om te gisten. Het proces van de gisting maakt van de natuurlijke suikers in het druivensap alcohol.

Fermentatie gebeurt op een natuurlijke manier, maar soms voegen wijnmakers gist toe om het proces te helpen.

De druiven worden door middel van een pers geplet, de schillen en ander sediment wordt verwijdert. Of deze stap wordt uitgevoerd voor of na de gisting bepaalt of de wijn rood of wit wordt.

Om witte wijn te maken, worden de druiven geperst vóór de gisting. Rode wijn wordt geperst na de gisting.

Na deze stap wordt de wijn gerijpt in roestvrij staal of eikenhouten vaten totdat het is klaar om te worden gebotteld.

Samenvatting: Wijn wordt gemaakt van gegiste druivensap. De druiven worden geplukt, geplet en vervolgens kunnen  ze gisten in emmers of vaten.

Wat is het verschil tussen rode en witte wijn?

Het belangrijkste verschil tussen witte en rode wijn heeft te maken met de vraag of het druivensap wordt gefermenteerd met de druivenschillen.

Om witte wijn te maken, worden de druiven geperst en schillen, zaden en stengels worden verwijderd voor de gisting.

Echter, om rode wijn te maken, worden de geplette druiven direct overgebracht naar vaten en ze fermenteren met de schil, zaden en stengels. De druivenschillen geven de wijn zijn pigment, evenals veel van de kenmerkende gezondheidsstoffen gevonden in rode wijn.

Door het inweken met de druivenschillen, rode wijn is bijzonder rijk aan plantaardige stoffen die aanwezig zijn in de schil, zoals tannines en resveratrol(1).

Witte wijn heeft ook een aantal van deze gezonde plantaardige stoffen, maar algemeen in veel lagere hoeveelheden(2).

Veel verschillende druivensoorten worden gebruikt om wijn van te produceren, waaronder Pinot Gris, Syrah en Cabernet Sauvignon.

Terwijl de rode druivensoorten worden gebruikt om rode wijn te maken, kan witte wijn daadwerkelijk gemaakt worden van rode of witte druiven. Zo is de traditionele Franse champagne gemaakt met de rode pinot noir druif.

Veel landen produceren wijn. Enkele van de belangrijkste wijngebieden zijn in Frankrijk, Italië, Spanje, Chili, Zuid-Afrika, Australië en Californië in de Verenigde Staten.

Terwijl in de meeste regio’s groeien verschillende soorten druivensoorten, zijn sommige plaatsen vooral bekend om één of twee soorten, zoals Napa Valley Chardonnay, Spaanse Tempranillo en Zuid-Afrikaanse Chenin Blanc.

Samenvatting: Rode wijn druiven worden gefermenteerd met de schil, waardoor de wijn aan zijn kleur komt en biedt gunstige plantaardige stoffen. Druiven voor witte wijn, anderzijds, hebben hun schil verwijderd.

Vergelijking van de voedingsstoffen

Rode en witte wijn hebben zeer gelijkaardige voedingsprofielen.

Echter, kijkend naar de voedingswaarde per 148 ml, kun je zien dat er een aantal verschillen zijn(3, 4):

Rode wijnWitte wijn
calorieën125121
Koolhydraten4 gram4 gram
suikers1 gram1 gram
Mangaan10% van de ADH9% van de ADH
Kalium5% van de ADH3% van de ADH
Magnesium4% van de ADH4% van de ADH
vitamine B64% van de ADH4% van de ADH
Ijzer4% van de ADH2% van de ADH
riboflavine3% van de ADH1% van de ADH
Fosfor3% van de ADH3% van de ADH
niacine2% van de ADH1% van de ADH
Calcium, vitamine K, zink1% van de ADH1% van de ADH

Globaal, rode wijn heeft een lichte voorsprong boven witte wijn omdat er hogere hoeveelheden van sommige vitaminen en mineralen bevat. Witte wijn bevat echter minder calorieën.

Samenvatting: In termen van voedingsstoffen, rode en witte wijn zijn zowat gelijk aan elkaar. Rode wijn heeft iets hogere niveaus van bepaalde vitaminen en mineralen.

De voordelen van rode wijn

Glas rode wijn

Omdat het vergist met druivenschillen en zaden, rode wijn is zeer hoog in plantaardige stoffen die een verscheidenheid aan voordelen voor de gezondheid kunnen leveren.

Het kan helpen met het risico op hart-en vaatziekten

Rode wijn is het zogenaamde geheim achter de Franse paradox.

Dat is het idee dat er relatief weinig hart-en vaatziekten in Frankrijk voorkomt, ondanks een traditie van het eten van een voeding rijk aan verzadigde vetten(5, 6).

Onderzoek heeft uitgewezen dat het drinken van rode wijn vermoedelijk een beschermend effect heeft op het cardiovasculaire systeem(7, 8).

Sterker nog, het is gekoppeld aan een 30% lager risico op overlijden aan hart-en vaatziekten(9).

Dat kan gedeeltelijk zijn omdat wijn verbindingen die zowel ontstekingsremmende effecten als antioxidant bevat. Deze helpen risico op hart-en vaatziekten te verminderen(10).

Het kan helpen verhogen van het “goede” HDL-cholesterol

Rode wijn heeft ook aangetoond dat het de niveaus van het “goede” HDL cholesterol , verhoogd en is gekoppeld aan een lagere hartziekte(11).

Een kleine studie bleek dat volwassenen die werden verteld om 1-2 glazen rode wijn per dag te drinken gedurende vier weken zagen een stijging van 11-16% van hun HDL niveaus, in vergelijking met degenen die gewoon water of water met een druivenextract dronken(11).

Het kan de achteruitgang van de hersenen vertragen

Verschillende studies hebben gesuggereerd dat het drinken van rode wijn kan helpen vertragen van leeftijdsgebonden geestelijke achteruitgang(12, 13, 14, 15).

Dit kan gedeeltelijk te wijten zijn aan de antioxidant en ontstekingsremmende werkzaamheid van resveratrol, een antioxidant-achtige verbinding in rode wijn(16, 17).

Resveratrol lijkt te voorkomen dat eiwitdeeltjes genaamd beta-amyloids worden gevormd. Deze beta-amyloids spelen een belangrijke rol bij de vorming van plaques in de hersenen die een kenmerk zijn van de ziekte van Alzheimer(18).

Andere voordelen van resveratrol

Resveratrol is veel bestudeerd voor de potentiële voordelen als een aanvulling. In deze geconcentreerde doses lijkt resveratrol de volgende voordelen te bevatten:

  • Verlicht pijn in de gewrichten: Het voorkomt dat kraakbeen beschadigd raakt(19, 20).
  • Helpt met diabetes: Het verhoogt de insuline gevoeligheid. In dierstudies heeft resveratrol complicaties van diabetes verhinderd(21, 22, 23, 24, 25).
  • Verlengt levensduur van de verschillende organismen: Het doet dit door het activeren van genen die de ziekten van het ouder worden afweren(26, 27).
  • Kan helpen met kanker: Resveratrol heeft de mogelijk het voorkomen of behandelen van kanker en is op grote schaal onderzocht, maar de resultaten zijn verdeeld(23, 28, 29).

Samenvatting: Rode wijn is verbonden met een scala aan voordelen voor de gezondheid. Men denkt dat het risico van hart-en vaatziekten kan verminderen, verhogen HDL cholesterol en langzamere leeftijdsgebonden mentale achteruitgang.

Andere mogelijke gezondheidsvoordelen van wijn

Een groot deel van het onderzoek is specifiek belicht voor rode wijn, maar witte wijn en andere soorten alcohol zijn ook gekoppeld aan voordelen voor de gezondheid.

Hier zijn enkele van de belangrijkste:

  • Minder kans op hart-en vaatziekten: Meer dan 100 studies hebben aangetoond dat matige alcoholconsumptie is gekoppeld aan een vermindering van 25-40% op het risico op hart-en vaatziekten(30).
  • Verlaagd risico op overlijden door hart-en vaatziekten of een beroerte: In een Deense studie, mensen die een lage tot matige hoeveelheden wijn dronken hadden minder kans op hart-en vaatziekten of een beroerte, in vergelijking met mensen die bier of andere alcoholhoudende dranken dronken(31).
  • Beter cholesterolgehalte: Matige hoeveelheden alcohol lijken ook het cholesterolgehalte te verbeteren(32).
  • Verminderd risico van neurodegeneratieve ziekten: Lichte tot matige drinkers van wijn of andere alcoholische dranken hebben een lager risico op neurodegeneratieve ziekten, zoals Alzheimer en Parkinson, in vergelijking met niet-drinkers(33).
  • Verlaagd risico op artrose: Ten minste een studie bleek dat wijndrinkers een lager risico op de ziekte hebben, in vergelijking met bierdrinkers(33, 34).
  • Lager risico op sommige kankers: Observationele studies suggereren dat wijndrinkers lagere kans op longkanker hebben (35).

Dat gezegd zijnde, is het belangrijk om in gedachten te houden dat deze studies zijn observationeel. Ze kunnen niet de oorzaak en gevolg aantonen en moet met een korreltje zout worden genomen.

Samenvatting: In het algemeen drinken van lage tot matige hoeveelheden alcohol is verbonden met een lager risico op sommige ziekten.

Nadelen van het drinken van wijn

Een glas rode wijn en een glas witte wijn

De grootste nadelen van het drinken van wijn, is het te veel drinken van het(37).

Hoeveel is te veel is afhankelijk van wie je het vraagt, want richtlijnen voor lage-risico alcoholgebruik variëren tussen landen.

De World Health Organization (WHO) adviseert niet meer dan twee standaardglazen per dag, vijf dagen per week(37).

Veel landen, waaronder de VS, raden het beperken van alcohol tot minder dan twee drankjes per dag voor mannen en één drankje per dag voor vrouwen. De bovengrenzen in sommige landen zijn zelfs minder dan dat.

Een standaard drank wordt gedefinieerd als 148 ml en 12% alcohol(38).

De gezondheidsvoordelen van rode wijn kan gemakkelijk worden tenietgedaan door overmatig drankgebruik. In overmatige hoeveelheden kan orgaanschade en hersenbeschadiging veroorzaken.

Te veel drinken kan ook uw risico op infectieziekten verhogen, omdat het je immuunsysteem kan verzwakken(35, 37).

Bovendien lijkt het drinken van alcohol het risico van het ontwikkelen van meerdere soorten kanker te verhogen(39).

Deze ernstige risico’s zijn de belangrijkste redenen waarom deskundigen mensen afraden niet te beginnen met het drinken in het belang van de gezondheid(40).

Samenvatting: Het drinken van alcohol, van welke aard dan ook kan negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben, vooral als je te veel drinkt.

Is rode wijn gezonder dan witte wijn?

Als het gaat om het wijn drinken, lijkt het duidelijk dat rode wijn aanzienlijk gezonder – of minder slecht is – dan witte wijn.

Met andere woorden, rode wijn is de duidelijke winnaar als het gaat om de effecten op de gezondheid.

Dat gezegd zijnde, het nuttigen van alcohol mag nooit worden gepromoot als een manier om de gezondheid te verbeteren, gezien het feit dat de schadelijke effecten enorm kunnen zijn als je te veel van drinkt.

Bovendien, de meeste van de studies zijn de voordelen observatie van aard, wat betekent dat ze niet causaal zijn bewezen.

Als je geniet van het drinken van wijn, rode wijn is de betere keuze, maar het beperken van uw alcoholgebruik (of helemaal te vermijden) is altijd de veiligste keuze.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijftien + 8 =

It is main inner container footer text