Home » Dranken » Rode of witte wijn: Welke is gezonder?
Rode Wijn of Witte Wijn: Welke is gezonder

Rode of witte wijn: Welke is gezonder?

Of je de voorkeur geeft aan witte of rode wijn is over het algemeen een kwestie van smaak.

Maar als u de gezondste keuze wilt, welke moet u dan kiezen?

Rode wijn heeft veel aandacht getrokken omdat het de potentie heeft om het risico op hart-en vaatziekten te verlagen en het verlengen van uw levensverwachting.

Heeft witte wijn dezelfde voordelen?

In dit artikel wordt besproken wat u moet weten over rode en witte wijn – hoe ze zijn gemaakt, waar u op moet letten en wat gezonder is.

Wat is wijn?

Wijn wordt gemaakt van gegiste druivensap.

Druiven worden geplukt, geplet en in emmers of vaten gezet om te gisten. Het proces van de gisting verandert de natuurlijke suikers in het druivensap in alcohol.

Gisting kan van nature voorkomen, maar soms voegen wijnmakers gist toe om het proces te beheersen.

De gemalen druiven worden door een pers gehaald, die de schil en ander bezinksel verwijdert. Of deze stap voor of na de gisting gebeurt, samen met de druivenkleur, bepaalt of de wijn rood of wit wordt.

Om witte wijn te maken, worden druiven geperst vóór de gisting. Rode wijn wordt meestal geperst na de gisting.

Na deze stap wordt de wijn gerijpt in roestvast stalen of eiken vaten tot hij klaar is om te worden gebotteld.

Kortom: Wijn wordt gemaakt van gegiste druivensap. De druiven worden geplukt, geplet en vervolgens kunnen ze gisten in emmers of vaten.

Wat is het verschil tussen rode en witte wijn?

Het belangrijkste verschil tussen witte en rode wijn heeft te maken met de kleur van de gebruikte druiven. Het heeft ook te maken met het feit of het druivensap wordt gegist met of zonder de druivenschil.

Om witte wijn te maken, worden druiven geperst en worden schillen, zaden en stelen verwijderd voor de gisting.

Om rode wijn te maken worden de geplette druiven direct overgebracht naar vaten en ze fermenteren(gisten) met de schil, zaden en stengels. De druivenschillen geven de wijn zijn pigment, evenals veel van de kenmerkende gezondheidscomponenten die in rode wijn worden gevonden.

Als gevolg van het weken met de druivenschil is rode wijn bijzonder rijk aan plantaardige stoffen die in die schil aanwezig zijn, zoals tannines en resveratrol (1).

Witte wijn heeft ook enkele van deze gezonde plantaardige stoffen, maar over het algemeen in veel kleinere hoeveelheden (2).

Veel verschillende druivenrassen worden gebruikt voor de productie van wijn, waaronder Pinot Gris, Syrah en Cabernet Sauvignon.

Terwijl rode variëteiten worden gebruikt om rode wijn te maken, kan witte wijn eigenlijk worden gemaakt van rode of witte druiven. Traditionele Franse champagne wordt bijvoorbeeld gemaakt met de rode Pinot Noir-druif.

Veel landen produceren wijn. Enkele van de belangrijkste wijnbouwregio’s zijn in Frankrijk, Italië, Spanje, Chili, Zuid-Afrika, Australië en Californië in de Verenigde Staten.

Hoewel de meeste regio’s verschillende soorten druivenrassen verbouwen, zijn sommige plaatsen vooral bekend voor een of twee, zoals Napa Valley Chardonnay, Spaanse Tempranillo en Zuid-Afrikaanse Chenin Blanc.

Kortom: Rode wijn druiven worden gefermenteerd met de schil, waardoor de wijn zijn kleur krijgt en gunstige plantverbindingen oplevert. Druiven voor witte wijn aan de andere kant, hebben hun schillen verwijderd.

Vergelijking van de voedingsstoffen

Rode en witte wijn hebben zeer gelijkaardige voedingsprofielen.

Als u echter kijkt naar het voedingsgehalte per glas van 148 ml, ziet u dat er enkele verschillen zijn (34):

Rode wijnWitte wijn
calorieën125121
Koolhydraten4 gram4 gram
suikers1 gram1 gram
Mangaan10% van de ADH9% van de ADH
Kalium5% van de ADH3% van de ADH
Magnesium4% van de ADH4% van de ADH
vitamine B64% van de ADH4% van de ADH
Ijzer4% van de ADH2% van de ADH
riboflavine3% van de ADH1% van de ADH
Fosfor3% van de ADH3% van de ADH
niacine2% van de ADH1% van de ADH
Calcium, vitamine K, zink1% van de ADH1% van de ADH

Globaal heeft rode wijn een lichte voorsprong boven witte wijn omdat het hogere hoeveelheden van sommige vitamines en mineralen bevat. Niettemin bevat witte wijn minder calorieën.

Kortom: In termen van voedingsstoffen zijn rode en witte wijn gelijk aan elkaar. Rode wijn heeft echter een iets hoger gehalte aan sommige vitaminen en mineralen.

De voordelen van rode wijn

Omdat het vergist met druivenschillen en zaden,  is rode wijn zeer rijk aan plantaardige stoffen die een aantal gezondheidsvoordelen bieden.

Het kan helpen het risico op hartziekten te verminderen

Rode wijn is het vermeende geheim achter de Franse paradox.

Dat is het idee dat er relatief weinig hart-en vaatziekten in Frankrijk voorkomt, ondanks een traditie van het eten van een voeding rijk aan verzadigde vetten(5, 6).

Onderzoek heeft uitgewezen dat het drinken van rode wijn een beschermend effect kan hebben op het cardiovasculaire systeem (78).

In feite is het gekoppeld aan een 30% lager risico om te overlijden aan een hartaandoening (9).

Voor een deel kan dat zijn omdat wijn verbindingen bevat die zowel antioxiderende als ontstekingsremmende effecten hebben. Deze helpen het risico op hart- en vaatziekten te verlagen (10).

Het kan helpen om een ​​goede HDL-cholesterol te verhogen

Het is ook aangetoond dat rode wijn het niveau van goede HDL-cholesterol verhoogt, wat verband houdt met een lager aantal hartaandoeningen (11).

Een kleine studie wees uit dat volwassenen die te maken kregen met het drinken van 1-2 glazen rode wijn per dag gedurende vier weken, een verhoging van 11-16% in hun HDL-waarden hadden, vergeleken met degenen die gewoon water dronken of water en een druivenextract (11).

Het kan de achteruitgang van de hersenen vertragen

Verschillende onderzoeken hebben gesuggereerd dat het drinken van rode wijn kan helpen om mentale achteruitgang van de leeftijd te vertragen (12131415).

Dit kan deels te wijten zijn aan de antioxiderende en ontstekingsremmende werking van resveratrol, een antioxidantachtige verbinding in rode wijn(16, 17).

Resveratrol lijkt te voorkomen dat eiwitdeeltjes, bèta-amyloïden genaamd, zich vormen. Deze bèta-amyloïden spelen een sleutelrol bij het vormen van de plaques in de hersenen die kenmerkend zijn voor de ziekte van Alzheimer (18).

Andere voordelen van resveratrol

Resveratrol is veel bestudeerd om zijn potentiële voordelen als een supplement. In deze geconcentreerde doses lijkt resveratrol de volgende voordelen te hebben:

  • Verlicht pijn in de gewrichten: Het voorkomt dat kraakbeen beschadigd raakt(19, 20).
  • Helpt met diabetes: Het verhoogt de insuline gevoeligheid. In dierstudies heeft resveratrol complicaties van diabetes verhinderd(21, 22, 23, 24, 25).
  • Verlengt de levensduur van de verschillende organismen: Het doet dit door het activeren van genen die de ziekten van het ouder worden afweren(26, 27).
  • Kan helpen met kanker: Resveratrol heeft de mogelijk het voorkomen of behandelen van kanker en is op grote schaal onderzocht, maar de resultaten zijn verdeeld(23, 28, 29).

Kortom: Rode wijn is in verband gebracht met een aantal gezondheidsvoordelen. Men denkt dat het het risico op hartziekten vermindert, het HDL-cholesterol verhoogt en een langzame mentale achteruitgang veroorzaakt.

Andere mogelijke gezondheidsvoordelen van wijn

Veel onderzoek heeft specifiek de nadruk gelegd op rode wijn, maar witte wijn en andere soorten alcohol houden ook verband met gezondheidsvoordelen.

Hier zijn enkele van de belangrijkste:

  • Minder kans op hart-en vaatziekten: Meer dan 100 studies hebben aangetoond dat matige alcoholconsumptie is gekoppeld aan een vermindering van 25-40% op het risico op hart-en vaatziekten(30).
  • Verlaagd risico op overlijden door hart-en vaatziekten of een beroerte: In een Deense studie, mensen die een lage tot matige hoeveelheden wijn dronken hadden minder kans op hart-en vaatziekten of een beroerte, in vergelijking met mensen die bier of andere alcoholhoudende dranken dronken(31).
  • Beter cholesterolgehalte: Matige hoeveelheden alcohol lijken ook het cholesterolgehalte te verbeteren(32).
  • Verminderd risico van neurodegeneratieve ziekten: Lichte tot matige drinkers van wijn of andere alcoholische dranken hebben een lager risico op neurodegeneratieve ziekten, zoals Alzheimer en Parkinson, in vergelijking met niet-drinkers(33).
  • Verlaagd risico op artrose: Ten minste een studie bleek dat wijndrinkers een lager risico op de ziekte hebben, in vergelijking met bierdrinkers(33, 34).
  • Lager risico op sommige kankers: Observationele studies suggereren dat wijndrinkers lagere kans op longkanker hebben (35).

Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om in gedachten te houden dat deze studies observationeel van aard zijn. Ze kunnen oorzaak en gevolg niet bewijzen en moeten met een korrel zout worden ingenomen.

Kortom: Over het algemeen houdt het drinken van lage tot matige hoeveelheden alcohol verband met een lager risico op bepaalde ziekten.

Nadelen van het drinken van wijn

De grootste nadelen van het drinken van wijn komen van te veel drinken (37).

Hoeveel te veel hangt af van wie u vraagt, omdat richtlijnen voor alcohol gebruik met een laag risico variëren tussen landen.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) beveelt niet meer dan twee standaarddranken per dag, vijf dagen per week (37).

Veel landen, waaronder de VS, raden het beperken van alcohol tot minder dan twee drankjes per dag voor mannen en één drankje per dag voor vrouwen. De bovengrenzen in sommige landen zijn zelfs minder dan dat.

Een standaarddrankje wordt gedefinieerd als een 148-ml glas met 12% alcohol(38).

De gezondheidsvoordelen van rode wijn kunnen gemakkelijk worden tenietgedaan door te veel te drinken. In overmatige hoeveelheden kan dit orgaanschade, afhankelijkheid en hersenschade veroorzaken (3537).

Te veel drinken kan ook het risico op het oplopen van besmettelijke ziekten vergroten, omdat het je immuunsysteem kan verzwakken (39).

Bovendien lijkt alcoholgebruik het risico te verhogen om meerdere soorten kanker te ontwikkelen (40).

Deze ernstige risico’s zijn de belangrijkste redenen waarom gezondheidsdeskundigen mensen aansporen om niet te gaan drinken omwille van hun gezondheid.

Kortom: Het drinken van alcohol van welke aard dan ook, kan negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben, vooral als u te veel drinkt.

Is rode wijn gezonder dan witte wijn?

Als je wijn gaat drinken, lijkt het duidelijk dat rode wijn aanzienlijk gezonder is – of minder slecht – dan witte wijn.

Met andere woorden, rode wijn is de duidelijke winnaar als het gaat om gezondheidseffecten.

Dat gezegd hebbende, zou het consumeren van alcohol nooit gepromoot moeten worden als een manier om de gezondheid te verbeteren, gezien het feit dat de schadelijke effecten enorm kunnen zijn als je er te veel van drinkt.

Bovendien zijn de meeste onderzoeken die voordelen vertonen observationeel van aard, wat betekent dat ze oorzaak en gevolg niet kunnen bewijzen.

Als je geniet van het drinken van wijn, is rode wijn de betere keuze, maar het beperken van je alcoholgebruik (of het geheel vermijden) is altijd de veiligste keuze.