roomboter gezond

Roomboter 101: Voedingsfeiten en gezondheidseffecten

Roomboter is een populair zuivelproduct gemaakt van koemelk.

Het is samengesteld uit melkvet die gescheiden is van andere melk bestanddelen. Het heeft een rijke smaak en wordt veel gebruikt voor het koken, bakken of op brood.

In de afgelopen decennia heeft boter ten onrechte de schuld gekregen van hart- en vaatziekten vanwege zijn hoge gehalte verzadigd vetgehalte. 

De publieke en wetenschappelijke opinie is echter langzaam aan het verschuiven en veel mensen beschouwen roomboter nu als gezond.

Voedingsfeiten

Omdat het voornamelijk bestaat uit vet, is boter een calorierijk voedsel. Eén eetlepel boter bevat ongeveer 101 calorieën, vergelijkbaar met een middelgrote banaan.

De onderstaande tabel bevat gedetailleerde informatie over de verschillende voedingsstoffen in de roomboter.

Voedingswaarde roomboter per 100 gram

Hoeveelheid
Calorieën717
Water16 %
Eiwit0,9 g
Koolhydraten0,1 g
Suiker0,1 g
Vezel0 g
Vet81,1 g
Verzadigd51,37 g
Enkelvoudig onverzadigde21.02 g
Meervoudig onverzadigde3,04 g
Omega-30,32 g
Omega-62,17 g
Transvet3,28 g

 

Hoeveelheid
Koolhydraat0,1 g
Vezel0 g
Suikers0,1 g
Sucrose~
Glucose~
Fructose~
Lactose~
Maltose~
Galactose~
Zetmeel~

Vetten in roomboter

Roomboter bestaat uit ongeveer 80% vet, en de rest is meestal water.

Kortom, het is het vetgedeelte van melk dat is geïsoleerd uit de eiwit en koolhydraten .

Roomboter is één van de meest complexe van alle voedingsvetten, die meer dan 400 verschillende vetzuren bevatten.

Het bevat een hoog gehalte aan verzadigde (ongeveer 70%) vetzuren en bevat een redelijke hoeveelheid enkelvoudig onverzadigde vetzuren (ongeveer 25%).

Meervoudig onverzadigde vetten zijn alleen in minimale hoeveelheden aanwezig en vormen ongeveer 2,3% van het totale vetgehalte(12).

Andere soorten vette substanties die in roomboter worden gevonden omvatten cholesterol en fosfolipiden.

Vetten met een korte keten

Ongeveer 11% van de verzadigde vetzuren in boter is van korte keten(1), waarvan de meest voorkomende boterzuur is.

Boterzuur is een uniek bestanddeel van het melkvet van herkauwers, zoals runderen, schapen en geiten.

Butyraat, een vorm van boterzuur, heeft aangetoond dat het de ontsteking in het spijsverteringsstelsel vermindert en is gebruikt als een behandeling voor de ziekte van Crohn(3).

Herkauwers transvetten

In tegenstelling tot de transvetten in bewerkte voedingsmiddelen worden zuivel transvetten beschouwd als gezond.

Roomboter is de rijkste voedingsbron van zuivel transvetten, ook wel transvetzuren van herkauwers genoemd, waarvan de meest voorkomende vacceenzuur en geconjugeerd linolzuur of CLA zijn (4).

CLA is een familie van transvetzuren die is geassocieerd met verschillende gezondheidsvoordelen (5).

Onderzoeken bij dieren en menselijke cellen in laboratoriumculturen wijzen erop dat CLA mogelijk beschermt tegen bepaalde soorten kanker(6, 7, 8).

CLA kan ook gewichtsverlies bevorderen bij mensen, en wordt eigenlijk verkocht als een supplement voor gewichtsverlies. Niet alle studies ondersteunen dit echter(9.10).

Daarnaast zijn er enkele zorgen met grote doses CLA-supplementen omdat deze schadelijke effecten kunnen hebben op de metabole gezondheid(11, 12).

Kortom: Roomboter bestaat voornamelijk uit vet. De soorten vet omvatten verzadigd vet, enkelvoudig onverzadigde vetten en transvetten van herkauwers.

Vitaminen en mineralen

Roomboter  is een rijke bron van verschillende vitamines, vooral die welke in het algemeen geassocieerd worden met vet.

De volgende vitaminen zijn te vinden in grote hoeveelheden in roomboter:

  • Vitamine A: De meest voorkomende vitamine in roomboter. Een eetlepel (14 g) kan ongeveer 11% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid leveren(2).
  • Vitamine D: Roomboter is een rijke bron van vitamine D.
  • Vitamine E: Een krachtige antioxidant, vaak te vinden in vette voedingsmiddelen.
  • Vitamine B12: Ook wel cobalamine genoemd vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke voedingsmiddelen, zoals eieren, vlees en zuivelproducten.
  • Vitamine K2: Een vorm van vitamine K, ook wel menachinon. Kan beschermen tegen cardiovasculaire ziekte en osteoporose (13, 14, 15).

Roomboter draagt ​​echter niet veel bij aan de totale dagelijkse inname van deze vitaminen omdat het meestal in kleine hoeveelheden wordt geconsumeerd.

Kortom: Roomboter is rijk aan verschillende vitaminen. Deze omvatten vitamine A, D, E, B12 en K2.

Gezondheidsvoordelen van roomboter

Een paar jaar geleden werd roomboter als ongezond beschouwd, vooral vanwege het hoge gehalte aan verzadigd vet.

De publieke en wetenschappelijke opinie verschuift echter langzaam ten gunste van de boterconsumptie.

Cardiovasculaire gezondheid

Hart- en vaatziekten zijn een van de belangrijkste doodsoorzaken in de moderne samenleving.

De relatie tussen verzadigde vetten en hart- en vaatziekten is al tientallen jaren een controversieel onderwerp(16, 17, 18, 19).

Het is bekend dat een hoge inname van verzadigd vet het cholesterolgehalte in het bloed kan verhogen(20),wat een risicofactor is voor hart- en vaatziekten.

Het is echter niet noodzakelijk de hoeveelheid cholesterol die aanleiding geeft tot bezorgdheid. Het lipiden-profiel van het bloed of het type van lipoproteïne cholesterol is veel belangrijker.

Inname van verzadigde vetten kan het bloedlipidenprofiel op vele manieren verbeteren:

  • Ze verhogen het gehalte aan high-density lipoprotein (HDL), het “goede” cholesterol, wat gepaard gaat met een verminderd risico op hart- en vaatziekten(21, 22).
  • Zij kunnen het niveau van lipoproteïnen met lage dichtheid (LDL) enigszins verhogen, maar ze zetten ze om in grote LDL-deeltjes, die niet geassocieerd zijn met hart- en vaatziekten(23, 24).

In veel studies is er geen verband gevonden tussen de inname van verzadigd vet en hart- en vaatziekten (16, 25, 26).

Hetzelfde geldt voor vetrijke zuivelproducten, zoals roomboter. Onderzoek heeft aangetoond dat vetrijke zuivelproducten het risico op hart- en vaatziekten niet vergroten(18).

In feite hebben veel studies de inname van vetrijke zuivelproducten als positief ervaren voor de cardiovasculaire gezondheid(27, 28, 29).

In de meeste onderzoeken werden echter “normale” hoeveelheden gebruikt. Het is mogelijk dat grote hoeveelheden worden geconsumeerd, dat kan wel problematisch zijn.

Kortom: Als rijke bron van verzadigd vet, roomboter krijgt de schuld voor het verhogen van het risico op hart-en vaatziekten. Veel bewijs wijst echter op het tegendeel.

Zwaarlijvigheid

Veel mensen geloven dat de roomboter je zal vetmesten, want het is hoog in vet en calorieën.

Dit lijkt echter niet waar te zijn wanneer boter in normale hoeveelheden wordt gegeten, als onderdeel van een gezond voedingspatroon. Uit een onderzoek van het bewijsmateriaal is gebleken dat zuivelproducten met een hoog vetgehalte (zoals roomboter) verband houden met een verminderd risico op zwaarlijvigheid (30).

Dat gezegd hebbende, roomboter is geen voedingsmiddel dat in grote hoeveelheden moet worden geconsumeerd.

Het is bijna puur vet en mag alleen worden gebruikt om maaltijden aan te vullen, om mee te bakken, op brood, of als onderdeel van recepten.

Met andere woorden, boter moet worden gegeten bij een maaltijd, niet als de maaltijd.

Kortom: Hoewel boter een vetrijk voedingsmiddel is, lijkt het geen gewichtstoename te bevorderen wanneer het in normale hoeveelheden wordt gegeten als onderdeel van een gezond dieet.

Bijwerkingen

In gebruikelijke hoeveelheden heeft roomboter niet veel bekende nadelige gezondheidseffecten.

Het eten van roomboter in grote hoeveelheden kan echter heel goed leiden tot gewichtstoename en bijbehorende gezondheidsproblemen, vooral in de context van een caloriearm dieet.

Melkallergie

Hoewel boter erg weinig eiwitten bevat, bevat het toch genoeg van het allergene wei-eiwitten om reacties te veroorzaken.

Daarom moeten mensen met melkallergie voorzichtig zijn met roomboter, of het helemaal vermijden.

Lactose intolerantie

Roomboter bevat slechts sporenhoeveelheden lactose, dus een gematigde consumptie moet veilig zijn voor de meeste mensen met lactose-intolerantie.

Bewerkte boter (gemaakt van gefermenteerde melk) en geklaarde boter bevatten nog minder lactose en kunnen geschikter zijn.

Kortom: Roomboter is over het algemeen gezond, maar het kan bijdragen aan gewichtstoename als het teveel wordt gegeten. Boter bevat weinig lactose, dus voor de meeste mensen met lactose-intolerantie moeten matige hoeveelheden veilig zijn.

Gras gevoederde versus graan-gevoederde

De voeding van melkkoeien kan een aanzienlijke invloed hebben op de voedingskwaliteit.

Gras-gevoede boter wordt gemaakt van de melk van koeien die grazen op grasland of die vers gras krijgen.

In de VS, met gras gevoederde zuivelproducten zijn slechts een klein deel van de zuivelsector(31).De meeste melkkoeien worden hoofdzakelijk gevoederd met bewerkte granen.

In veel andere landen, zoals Ierland en Nederland, gras gevoede melkproducten komen veel vaker voor, in ieder geval tijdens de zomermaanden.

Gras-gevoede boter is in veel voedingsstoffen hoger dan boter van koeien die worden gevoerd met bewerkte, op graan gebaseerde voeders of geconserveerd gras(32).

Een hoger aandeel vers gras in het dieet van een koe verhoogt de hoeveelheid gezonde vetten, zoals omega-3-vetzuren en geconjugeerd linolzuur(32, 33, 34, 35, 36).

Bovendien is het gehalte aan vetoplosbare vitamines en antioxidanten, zoals carotenoïden en tocoferolen, aanzienlijk hoger in grasgevoerde zuivelproducten (37, 38).

Eenvoudig gezegd, boter van koeien met gras is een veel gezondere keuze.

Kortom: Botter van gras gevoede koeien zijn hoger in vele voedingsstoffen dan boter van graan gevoede koeien.

De productie van roomboter

De eerste stap in de productie van boter is het scheiden van de room van de melk.

In het verleden bleef melk gewoon staan ​​totdat de room naar de oppervlakte steeg, van waaruit het werd afgeroomd.

Dit gebeurt omdat vet lichter is dan de andere melkbestanddelen.

Moderne productie van room houdt een efficiëntere methode in, genaamd centrifugatie.

In de volgende stap wordt boter geproduceerd uit room in een proces dat karnen wordt genoemd.

Karnen houdt in dat de room wordt geschud totdat het melkvet (boter) samen klontert en van het vloeibare deel (karnemelk) wordt gescheiden.

Wanneer de botermelk is afgetapt, wordt de boter verder gekarnd tot hij klaar is voor de verkoop.

Tot slot

Roomboter is een melkproduct geproduceerd uit melkvet.

Het is voornamelijk samengesteld uit vet, maar is ook een rijke bron van veel vitamines, vooral vitamine A, E, D en K2.

Roomboter is  echter bijna puur vet en is niet bijzonder voedzaam als je kijkt naar de grote hoeveelheid calorieën.

Vanwege het hoge gehalte aan verzadigd vet is het verantwoordelijk voor een verhoogd risico op overgewicht en hartziekten.

Verschillende onderzoeken wijzen echter op het tegendeel. Matige consumptie van boter kan in feite een aantal gezondheidsvoordelen hebben.

Dit gezegd zijnde, roomboter is wellicht gezond in matige hoeveelheden, maar overmatig gebruik dient te worden vermeden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.