Rozen worden al duizenden jaren gebruikt voor culturele en medicinale doeleinden.

De rozenfamilie heeft meer dan 130 soorten en duizenden variëteiten. Alle rozen zijn eetbaar en kunnen in thee worden gebruikt, maar sommige soorten zijn zoet terwijl andere bitter zijn( 1 ).

Rozenthee is een aromatische kruidendrank gemaakt van de geurige bloemblaadjes en knoppen van rozenbloemen.

Er wordt beweerd dat het tal van gezondheidsvoordelen biedt, hoewel veel van deze voordelen niet alle worden ondersteund door de wetenschap.

Spotify Premium account

18 maanden reclamevrij luisteren

Nu voor slechts €14,99 

NAAR DEAL >>>

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over rozenthee, inclusief de mogelijke voordelen en toepassingen.

Van nature cafeïnevrij

Veel populaire warme dranken, waaronder koffie, thee en zelfs warme chocolademelk , bevatten cafeïne.

Hoewel cafeïne veel positieve effecten biedt, waaronder verminderde vermoeidheid en verhoogde alertheid en energieniveaus, geven sommige mensen er de voorkeur aan het te vermijden of zijn ze niet in staat zijn de bijwerkingen te verdragen (23).

Cafeïne kan bijvoorbeeld de bloeddruk verhogen en bij sommige mensen angstgevoelens veroorzaken ( 4 ,5).

Rozenthee is van nature cafeïnevrij en kan dus een goede vervanging zijn voor enkele van de meest voorkomende warme cafeïnehoudende dranken.

Toch moet je er rekening mee houden dat sommige roosentheeën een mix zijn van gewone cafeïnehoudende thee en rozenblaadjes, dus als je voor cafeïnevrij gaat, moet je kiezen voor 100% rozenblaadjes.

Kortom: Rozenthee is cafeïnevrij en een geweldige optie voor warme dranken voor degenen die cafeïne willen of moeten vermijden.

Voordelen van hydratatie en gewichtsverlies

Rozenthee bestaat voornamelijk uit water. Daarom kan het drinken van één of meer kopjes per dag aanzienlijk bijdragen aan uw totale waterinname.

Te weinig water drinken kan leiden tot uitdroging, wat kan leiden tot vermoeidheid, hoofdpijn, huidproblemen, spierkrampen, lage bloeddruk en snelle hartslag(6).

Het is dus belangrijk om de hele dag door voldoende water te krijgen door waterrijk voedsel te eten en gewoon water, thee, koffie en andere dranken te drinken.

Bovendien kan water helpen bij het afslanken door het stimuleren van uw stofwisseling. In feite heeft onderzoek aangetoond dat het drinken van 500 ml water uw stofwisseling tot 30% kan verhogen(7).

Bovendien zijn er aanwijzingen dat het drinken van water voor de maaltijd gewichtsverlies kan helpen doordat u zich voller voelt en uw calorie-inname vermindert (8).

Ten slotte kan voldoende waterinname helpen nierstenen te voorkomen(9).

Kortom: Het gehydrateerd blijven is de sleutel tot een goede gezondheid. Rozenthee bestaat voornamelijk uit water, en het drinken ervan is een goede manier om uw vochtinname te verhogen, wat ook kan helpen om gewicht te verliezen.

Rijk aan antioxidanten

Antioxidanten zijn stoffen die de effecten van vrije radicalen helpen bestrijden. Dit zijn reactieve moleculen die cellulaire schade veroorzaken en leiden tot oxidatieve stress, die wordt geassocieerd met veel ziekten en vroegtijdige veroudering(10).

De belangrijkste bronnen van antioxidanten in rozenthee zijn polyfenolen .

Er wordt gedacht dat voedingen die rijk zijn aan polyfenolen het risico op bepaalde soorten kanker, hartaandoeningen en diabetes type 2 verminderen en uw hersenen beschermen tegen degeneratieve ziekten (111213).

Een studie van 12 rozencultivars vond de fenolinhoud en de anti-oxyderende activiteit van roosenthee om gelijk te zijn aan of groter te zijn dan die van groene thee4 ).

Rozenthee is bijzonder rijk aan galluszuur. Deze antioxidantverbinding is goed voor 10-55% van het totale fenolgehalte van de thee en staat erom bekend anti-kanker, antimicrobiële, ontstekingsremmende en pijnstillende effecten te hebben ( 4 ).

De thee is ook rijk aan anthocyanen, die tot 10% van het totale fenolgehalte uitmaken. Dit zijn gekleurde pigmenten die worden geassocieerd met een goede urinewegen en ooggezondheid, verbeterd geheugen, gezond ouder worden en een lager risico op sommige vormen van kanker ( 4 ,14151617).

Andere fenolen die bijdragen aan antioxiderende activiteit in rozenthee omvatten kaempferol en quercetine.

Het is echter belangrijk op te merken dat heet water niet alle antioxidanten in rozenblaadjes kan extraheren. In feite hebben extracten van rozenblaadjes een 30-50% hogere antioxidantactiviteit dan rozenthee ( 4 ).

Kortom: Rozenthee is rijk aan polyfenolen, zoals galzuur, anthocyanen, kaempferol en quercetine. Deze antioxidanten helpen vrije radicalen te neutraliseren en dragen bij aan een goede gezondheid.

Kan de menstruatiepijn verlichten

Ongeveer 50% van de meisjes en vrouwen heeft last van menstruatiepijn, waarvan sommigen last hebben van braken, vermoeidheid, rugpijn, hoofdpijn, duizeligheid en diarree tijdens de menstruatie(1819).

Veel vrouwen geven de voorkeur aan alternatieve methoden van pijnbestrijding boven reguliere pijnmedicatie(19).

Rozenthee is bijvoorbeeld gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde om menstruatiepijn te behandelen, gemaakt van de knoppen of bladeren van Rosa gallica.

Een studie onderzocht de effecten van rozenthee bij 130 tienerstudenten in Taiwan. De deelnemers kregen de opdracht om dagelijks 2 kopjes roosthee te drinken gedurende 12 dagen, beginnend 1 week voor hun menstruatie en gedurende 6 menstruatiecycli(19).

Degenen die rozenthee dronken meldden minder pijn en een beter psychologisch welzijn dan degenen die de thee niet dronken. Dit suggereert dat rozenthee een geschikte manier is om menstruatiepijn te behandelen(19).

De resultaten zijn echter slechts uit één onderzoek en moeten door meer onderzoek worden bevestigd voordat definitieve conclusies kunnen worden getrokken.

Kortom: Het drinken van rozenthee voor en tijdens de menstruatie kan de pijn en psychische symptomen verminderen, maar er is meer onderzoek nodig.

Overige geclaimde voordelen

Er zijn veel extra gezondheidsclaims gedaan over rozenthee. Ze zijn echter gebaseerd op onderzoek dat gebruik maakt van zeer krachtige extracten.

De beweerde voordelen hiervan zijn:

  • Mentale voordelen, zoals de behandeling van dementie en epileptische aanvallen (2021)
  • Ontspanning, stressvermindering en antidepressieve effecten (222324)
  • Verminderde ernst van allergische reacties (25)
  • Antibacteriële eigenschappen ( 26 , 27 ,28)
  • Verbeterde insulineresistentie en hartgezondheid (2129)
  • Behandeling van leverziekte (30)
  • Laxerende effecten (2124)
  • Ontstekingsremmende en anti-artritische eigenschappen (31323334)
  • Anti-kanker effecten (242835)

Hoewel sommige studieresultaten veelbelovend zijn, zijn alleen de effecten van rozenextracten, isolaten en oliën van zeer specifieke soorten getest. De bevindingen kunnen dus niet worden toegeschreven aan rozenthee in het algemeen.

Bovendien werden alle onderzoeken uitgevoerd in reageerbuizen of bij dieren – niet bij mensen.

Bovendien verwijzen sommige van de geclaimde voordelen van rozenthee die online circuleren echt naar rozenbottelthee en niet naar rozenblaadjes thee. Rozebottelthee is bijvoorbeeld rijk aan vitamine C, maar er zijn geen aanwijzingen dat rozenblaadenthee rijk is aan deze vitamine.

Het is belangrijk om deze twee theeën niet te verwarren. Rozenbottels zijn de vruchten van de rozenplant. Hoewel ze veel gezondheidsvoordelen hebben, onderscheiden ze zich van rozenblaadjes.

Vanwege het beperkte onderzoek en de verwarring over thee gemaakt van verschillende delen van de rozenplant, is het het beste om voorzichtig te zijn met over-the-top of overdreven beweringen over de gezondheidsvoordelen van rozenthee.

Kortom: Veel gezondheidsclaims over rozenthee zijn gebaseerd op reageerbuis- en dierstudies waarbij zeer krachtige rozen extracten werden gebruikt. 
Hoewel sommige van deze onderzoeken interessant zijn, zijn de resultaten waarschijnlijk niet van toepassing op rozenthee zelf.

Hoe het te maken

De Food and Drug Administration (FDA) erkent vier rozensoorten als over het algemeen veilig in geëxtraheerde vorm – R. alba , R. centifolia , R. damascena en R. gallica ( 36 )

Bovendien wordt in de traditionele Chinese geneeskunde de soort Rosa rugosa , die Mei Gui Hua wordt genoemd, vaak gebruikt om verschillende aandoeningen te behandelen (37).

Naast deze soorten worden er nog vele andere variëteiten gebruikt in thee en andere rozenpreparaten, waaronder etherische oliën, rozenwater, likeuren, extracten en poeders.

Rozenthee bereiden is ongelooflijk eenvoudig.

Je kunt zowel verse als gedroogde bloemblaadjes gebruiken. Zorg er in beide gevallen voor dat de bloemblaadjes vrij zijn van pesticiden. Over het algemeen wordt geadviseerd om geen rozen van bloemisten of kwekerijen te gebruiken, omdat deze vaak behandeld worden.

Als je thee maakt van verse bloemblaadjes, heb je ongeveer 2 kopjes gewassen bloemblaadjes nodig. Kook ze eenvoudigweg gedurende ongeveer 5 minuten met 700 ml water. Als je klaar bent, giet je de thee in het kopjes en geniet je ervan.

Als je gedroogde bloemblaadjes of knoppen gebruikt, doe dan 1 eetlepel in een kopje en laat ze 10-20 minuten in kokend water trekken. Verschillende merken kunnen specifieke watertemperaturen en zettijden aanbevelen.

De thee kan puur gedronken worden of gezoet met een beetje honing. De smaak is licht, subtiel en bloemig en kan variëren van bitter tot zoet, afhankelijk van de variëteit.

Kortom: Rozenthee kan worden bereid door verse of gedroogde bloemblaadjes of bloemknoppen in heet water te laten trekken. Als je verse bloemen gebruikt, zorg er dan voor dat ze vrij zijn van pesticiden.

Tot slot

Rozenthee wordt gemaakt van de bloemblaadjes en knoppen van de rozenstruik.

Het is van nature cafeïnevrij, een goede bron van hydratatie , rijk aan antioxidanten en kan de menstruatiepijn verlichten.

Hoewel veel andere gezondheidsclaims rondom rozenthee liggen, worden de meeste ondersteund door weinig bewijs of zijn ze gebaseerd op studies van roos extracten in plaats van rozenthee.

Het is in elk geval een heerlijke, lichte en verfrissende drank waarvan je kunt genieten als onderdeel van een gezond voedingsplan .

Als u geen verse, onbehandelde bloemblaadjes uit uw achtertuin of een andere bron kunt gebruiken, is rozenblaadjes thee verkrijgbaar bij speciaalzaken en online .