img

De gezondheidsvoordelen van rucola

2350 Views

De gezondheidsvoordelen van rucola

Rucola ook bekend als Eruca sativa, is een eetbare plant die vaak wordt gebruikt in salades. De jonge en tere blaadjes hebben een zoete smaak en zijn minder peperig dan de sterke kruidige smaak van de meer volwassen bladeren.

Voedingswaarde Rucola per 100 gram

Rucola is rijk aan vitamine A, C, E en K, en diverse B-vitaminen zoals thiamine, riboflavine, niacine, vitamine B-6, en pantotheenzuur. De bladeren bevatten veel mineralen, vooral koper en ijzer. Het heeft ook sporen van andere essentiële mineralen en elektrolyten zoals calcium, ijzer, mangaan, magnesium, fosfor, kalium, selenium en zink.

Energie (kcal) 25
Vet 0,7 g
Verzadigd 0,1 g
Meervoudig onverzadigd 0,3 g
Enkelvoudig onverzadigd 0 g
Cholesterol 0 mg
Natrium 27 mg
Kalium 369 mg
Koolhydraten 3,7 g
Voedingsvezels 1,6 g
Suikers 2,1 g
Eiwitten 2,6 g
Vitamine A 2.373 IU Ascorbinezuur 15 mg
Calcium 160 mg IJzer 1,5 mg
Vitamine D 0 IU Vitamine B6 0,1 mg
Vitamine B12 0 µg Magnesium 47 m

Gezondheidsvoordelen van rucola

Anti-kanker:  Rucola is rijk aan fytochemicaliën zoals indolen, thiocyanaten sulforafaan en isothiocyanaten. Deze fytochemicaliën hebben potentieel kankerverwekkende eigenschappen van oestrogeen en helpen beschermen tegen borstkanker, baarmoederhalskanker, dikke darm, eierstokken en prostaat kanker vanwege de cytotoxische effecten op kankercellen. Het hoge gehalte aan vitamine A en beta-caroteen beschermt tegen huidkanker.

Antioxidant:  Hoge antioxidant niveaus maken een gezonde balans van enzym binnen de cellen.  Het vindt ook en doodt ziekteverwekkende vrije radicalen die schade aan het lichaam veroorzaken.Het bouwt je immuniteit op en verhoogt je verdediging tegen kwalen zoals verkoudheid en ander virus.

Botgezondheid:  Rucola is rijk aan vitamine K, een antioxidant met ontstekingsremmende eigenschappen en stimuleert osteotrofe activiteiten in de cellen. Dit betekent dat het gezonde botten ondersteunt en versterkt. Patiënten die lijden aan osteoporose kunnen baat hebben bij het nuttigen van rucola en het kan ook worden gebruikt om botsterkte en gezondheid te ontwikkelen.

Hersenengezondheid:  Eén van de functies van vitamine K in rucola helpt om calcium in de hersenen te reguleren. Het kan nuttig zijn om neuronale schade in de hersenen om te keren en de hersengezondheid te helpen verbeteren.

Verbeteren van de spijsvertering:  De bittere smaak van rucola-bladeren is nuttig voor het verbeteren van de spijsvertering bij mensen die lijden aan chronische indigestie als gevolg van een laag maagzuur. Een paar blaadjes eten 15 minuten voor een maaltijd kan helpen de galproductie te verbeteren die de spijsvertering bevordert.

Immuniteit:  Verse rucola-bladeren hebben een hoog gehalte aan vitamine C, een krachtige, natuurlijke antioxidant. Vitamine C rijk voedsel helpt het lichaam te beschermen tegen ziektes, het ontwikkelen van resistentie tegen infectieuze agentia en het neutraliseren van vrije radicalen in het lichaam.

Voorkomen van neurale buisdefecten: Verse rucola is een uitstekende bron van foliumzuur en kan bij consumptie door een vrouw tijdens de conceptie en tijdens de zwangerschap, neurale buisdefecten bij het pasgeboren kind helpen voorkomen.

Gezichtsvermogen:  Het gehalte aan carotenoïden in deze bittere bladeren is belangrijk voor het verbeteren van het gezichtsvermogen van een persoon; ze vertragen ook de ontwikkeling van maculaire degeneratie, wat gebeurt als het gezichtsveld van een persoon wordt aangetast. De verhoogde hoeveelheid carotenoïden in het dieet van een persoon kan de klassieke symptomen van ouderdom vertragen.

Gewichtsverlies: Rucola is een caloriearme, vitamine-rijke plant en zal een groot effect hebben op diëten voor gewichtsverlies. De voedingswaarde van rucola is een uitstekende manier om uw systeem in balans te houden en u hoeft geen extreme veranderingen in uw dieet aan te brengen.

Tip

Kies knapperige groene jonge bladeren om in de salade te doen. De oudere bladeren worden meestal gebruikt bij het koken. Rucola kan samen met je andere groenten worden geconsumeerd, of gemengd met fruit of groenten om te worden gemengd tot een smoothie. Bewaar rucola in de vershoudlade van uw koelkast bij een hoge luchtvochtigheid.

Voorzichtigheid

Rucola heeft een hoog gehalte aan oxaalzuur. Als u in het verleden last heeft gehad van nierproblemen, wordt u geadviseerd dit slechts spaarzaam te eten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 + 7 =

It is main inner container footer text