Rucola ook bekend als Eruca sativa, is een eetbare plant die vaak wordt gebruikt in salades. De jonge en tere blaadjes hebben een zoete smaak en zijn minder peperig dan de sterke kruidige smaak van de meer volwassen bladeren.

Voedingswaarde per 100 gram

Rucola is rijk aan vitamine A, C, E en K, en diverse B-vitaminen zoals thiamine, riboflavine, niacine, vitamine B-6 en pantotheenzuur. De bladeren bevatten veel mineralen, vooral koper en ijzer. Het heeft ook sporen van andere essentiële mineralen en elektrolyten zoals calcium, ijzer, mangaan, magnesium, fosfor, kalium, selenium en zink.

  • Energie (kcal) 25
  • Vet 0,7 g
  • Verzadigd 0,1 g
  • Meervoudig onverzadigd 0,3 g
  • Enkelvoudig onverzadigd 0 g
  • Cholesterol 0 mg
  • Natrium 27 mg
  • Kalium 369 mg
  • Koolhydraten 3,7 g
  • Voedingsvezels 1,6 g
  • Suikers 2,1 g
  • Eiwitten 2,6 g
  • Vitamine A 2.373 IU
  • Ascorbinezuur 15 mg
  • Calcium 160 mg
  • IJzer 1,5 mg
  • Vitamine D 0 IU
  • Vitamine B6 0,1 mg
  • Vitamine B12 0 µg
  • Magnesium 47 m

Gezondheidsvoordelen van rucola

Anti-kanker:

Rucola is rijk aan fytochemicaliën zoals indool, thiocyanaten, sulforafaan en isothiocyanaten. Deze fytochemicaliën kunnen mogelijk kankerverwekkende eigenschappen van oestrogeen tegengaan en kunnen helpen beschermen tegen borst-, baarmoederhals-, darm-, eierstok-, en prostaatkanker vanwege de cytotoxische effecten op kankercellen. Het hoge gehalte aan vitamine A en bèta-caroteen beschermt tegen kanker in de huid, de longen en de mondholte.

Antioxidanten:

Een hoog antioxidant gehalte maakt een gezonde balans van enzym binnen de cellen. Het vindt ook en doodt ziekteverwekkende vrije radicalen die schade aan het lichaam veroorzaakt. Het versterkt uw immuniteit en verhoogt uw afweer tegen kwalen zoals de verkoudheid en andere virussen.

Netflix Abonnement

Bepaal zelf voor hoelang!

Prijzen al vanaf €5,75

Bekijk hier de prijzen!!

Gezondheid van het bot:

Rucola is rijk aan vitamine K, een antioxidant met ontstekingsremmende eigenschappen en stimuleert osteotrofe activiteiten in de cellen. Dit betekent dat het gezonde botten ondersteunt en versterkt. Patiënten die lijden aan osteoporose kunnen baat hebben bij het eten van een rucola en het kan ook worden gebruikt om botten en gezondheid te ontwikkelen.

Hersengezondheid:

Eén van de functies van vitamine K in rucola helpt bij het reguleren van calcium in de hersenen. Het kan nuttig zijn om neuronale schade in de hersenen om te keren en de gezondheid van de hersenen te verbeteren.

Verbeteren van de spijsvertering:

De bittere smaak van de rucola bladeren zijn nuttig voor het verbeteren van de spijsvertering bij personen die lijden aan chronische indigestie als gevolg van een laag maagzuurgehalte. Het eten van een paar blaadjes 15 minuten voor de maaltijd kan helpen om de galproductie te verbeteren, wat de spijsvertering ten goede komt.

Immuniteit:

Verse rucola bladeren hebben een hoog gehalte aan vitamine C, een krachtige, natuurlijke antioxidant. Vitamine C-rijk voedsel helpt het lichaam te beschermen tegen ziekten, het ontwikkelen van weerstand tegen besmettelijke stoffen en het neutraliseren van vrije radicalen in het lichaam.

Voorkomen van neurale buisdefecten: 

Verse rucola is een uitstekende bron van foliumzuur en kan bij gebruik door een vrouw tijdens de bevruchting en tijdens de zwangerschap helpen om neurale buisdefecten bij het pasgeboren kind te voorkomen.

Gezichtsvermogen: 

Het carotenoïdengehalte in deze bittere bladeren is belangrijk voor het verbeteren van iemands gezichtsvermogen; ze vertragen ook de ontwikkeling van maculaire degeneratie, wat gebeurt wanneer iemands gezichtsveld wordt aangetast. De verhoogde hoeveelheid carotenoïden in iemands voeding kan de klassieke ouderdomssymptomen vertragen.

Gewichtsverlies:

De rucola is een calorie- en vitaminerijke plant met een laag caloriegehalte en zal een groot effect hebben op het dieet van gewichtsverlies. De voedingswaarde van de rucola is een uitstekende manier om uw systeem in balans te houden en je hoeft geen extreme veranderingen in uw dieet aan te brengen.

Tip

Kies knapperige groene jonge bladeren om in de salade te doen. De oudere bladeren worden meestal gebruikt bij het koken. Rucola kan samen met je andere groenten worden geperst, of worden gemengd met fruit of groenten om te mengen tot een smoothie. Bewaar de rucola in de groentelade van je koelkast bij hoge luchtvochtigheid.

Voorzichtigheid

Rucola heeft een hoog gehalte aan oxaalzuur. Als je een voorgeschiedenis van nierproblemen heeft, is het aan te raden dat u het slechts spaarzaam eet.

2 Comments

  1. Bedankt voor deze info. Ik ben gek op rucola. Toen ik in Italie woonde had ik een grote rucolaplant in eigen tuin, die bladeren kon ik dus vers van de tuin gebruiken. Daar is de smaak van rucola stukken beter als hier, in NL is de smaak wat afgezwakt. Echter ik verbaas mij aanzienlijk dat u de bladeren als “bitter” beschrijven, dat zijn ze zeer zeker niet!! wel heeft rucola een mooie aardse, nootachtige smaak en is ook een uitstekende vervanger van de (dure) basilicumbladeren als je pesto gaat maken.

  2. Hallo Zarja

    Goed te lezen dat rucola boordenvol gezonde vitaminen zit! Ik eet het graag en vaak namelijk.

    Groetjes
    Thomas

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.