img

Is rucola gezond?

2201 Views

Rucola gezond?

Rucola ook bekend als Eruca sativa, is een eetbare plant die vaak wordt gebruikt in salades. De jonge en tere blaadjes hebben een zoete smaak en zijn minder peperig dan de sterke kruidige smaak van de meer volwassen bladeren.

Voedingswaarde Rucola per 100 gram

Rucola is rijk aan vitamine A, C, E en K, en diverse B-vitaminen zoals thiamine, riboflavine, niacine, vitamine B-6, en pantotheenzuur. De bladeren bevatten veel mineralen, vooral koper en ijzer. Het heeft ook sporen van andere essentiële mineralen en elektrolyten zoals calcium, ijzer, mangaan, magnesium, fosfor, kalium, selenium en zink.

Energie (kcal) 25
Vet 0,7 g
Verzadigd 0,1 g
Meervoudig onverzadigd 0,3 g
Enkelvoudig onverzadigd 0 g
Cholesterol 0 mg
Natrium 27 mg
Kalium 369 mg
Koolhydraten 3,7 g
Voedingsvezels 1,6 g
Suikers 2,1 g
Eiwitten 2,6 g
Vitamine A 2.373 IU Ascorbinezuur 15 mg
Calcium 160 mg IJzer 1,5 mg
Vitamine D 0 IU Vitamine B6 0,1 mg
Vitamine B12 0 µg Magnesium 47 m

Gezondheidsvoordelen van Rucola

Anti-kanker:  Rucola is rijk aan fytochemicaliën zoals indolen, thiocyanaten sulforafaan en isothiocyanaten. Deze fytochemicaliën hebben potentieel kankerverwekkende eigenschappen van oestrogeen en helpen beschermen tegen borstkanker, baarmoederhalskanker, dikke darm, eierstokken en prostaat kanker vanwege de cytotoxische effecten op kankercellen. Het hoge gehalte aan vitamine A en beta-caroteen beschermt tegen huidkanker.

Antioxidant:  Hoge antioxidant niveaus maken een gezonde balans van enzym binnen de cellen. Ook bevindt zich de ziekte-veroorzakende vrije radicalen die schade toebrengen aan het lichaam. Het zorgt dat uw immuniteit opbouwt en verhoogt uw bescherming tegen kwalen zoals verkoudheid en andere virussen.

Bot gezondheid:  Rucola is rijk aan vitamine K, een antioxidant dat heeft anti-inflammatoire eigenschappen en stimuleert osteotrophic activiteiten in de cellen. Dit betekent dat het gezonde botten ondersteunt en hen versterkt. Patiënten die lijden aan osteoporose kunnen profiteren van het consumeren van rucola en het kan ook worden gebruikt om de sterkte van de botten en de gezondheid te bevorderen.

Hersenengezondheid:  Eén van de functies van vitamine K in rucola helpt het reguleren van calcium in de hersenen. Het kan nuttig zijn voor het omkeren van neuronale schade in de hersenen en helpen bij het verbeteren van de hersenengezondheid.

Spijsvertering, verbeteren:  De bittere smaak van rucola is nuttig voor het verbeteren van de spijsvertering bij individuen die lijden aan chronische indigestie vanwege lage maagzuur. Het eten van een paar bladeren 15 minuten voor een maaltijd kan helpen bij het verbeteren van gal productie die de spijsvertering helpt.

Immuniteit:  Verse rucola bladeren hebben een hoog gehalte aan vitamine C, dit is een krachtige, natuurlijke antioxidant. Vitamine C rijke voedingsmiddelen helpen het lichaam te beschermen tegen ziekten, de ontwikkeling van resistentie tegen infectieuze agentia, en het neutraliseren van vrije radicalen in het lichaam.

Neurale buisdefecten, te voorkomen: Verse rucola is een uitstekende bron van foliumzuur en wanneer het wordt gebruikt door een vrouw in de tijd van conceptie en tijdens de zwangerschap kan het helpen voorkomen van neurale buis defecten van het pasgeboren kind.

Visie Gezondheid:  Carotenoïden inhoud in deze bittere bladeren zijn belangrijk voor de verbetering van het gezichtsvermogen;ze vertragen ook de ontwikkeling van macula degeneratie, dat is wat er gebeurt als deel van de visie van een persoon wordt aangetast. De verhoogde hoeveelheid carotenoïden in de voeding kan de klassieke symptomen van ouderdom vertragen.

Gewichtsverlies: Rucola is calorie arm, vitaminerijke plant, en zal een groot effect op gewichtsverlies diëten hebben. De voedingswaarde van rucola is een uitstekende manier om uw systeem in balans te houden, en je hoeft niet te extreme veranderingen in uw voeding toe te passen.

Voorzichtigheid

Rucola heeft een hoog gehalte aan oxaalzuur. Als u een voorgeschiedenis hebt met nierproblemen, wordt het aanbevolen dat je het alleen met mate eet.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text