Specerijen

11 Indrukwekkende gezondheidsvoordelen van Saffraan

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Saffraan is het duurste specerij ter wereld – een 450 gram kost tussen 500 en 5.000 Amerikaanse dollars.

De reden voor de hoge prijs is de arbeidsintensieve oogstmethode, waardoor de productie duur wordt.

Saffraan wordt met de hand geoogst van de Crocus sativus bloem, algemeen bekend als de ‘saffraankrokus.’ De term ‘saffraan’ is van toepassing op de draadachtige structuren of het stigma van de bloem.

Het is ontstaan ​​in Griekenland, waar het werd vereerd vanwege zijn geneeskrachtige eigenschappen. Mensen eten saffraan om het libido te verbeteren, de stemming te stimuleren en het geheugen te verbeteren(1).

Hier zijn 11 indrukwekkende gezondheidsvoordelen van saffraan.

1. Een krachtig antioxidant

Saffraan bevat een indrukwekkende verscheidenheid aan plantaardige stoffen die werken als antioxidanten – moleculen die uw cellen beschermen tegen vrije radicalen en oxidatieve stress.

Opvallende antioxidanten van saffraan zijn crocin, crocetin, safranal en kaempferol(2).

Crocin en crocetine zijn carotenoïde pigmenten en verantwoordelijk voor de rode kleur van saffraan. Beide verbindingen kunnen antidepressieve eigenschappen hebben, hersencellen beschermen tegen progressieve schade, ontstekingen verbeteren, eetlust verminderen en helpen bij gewichtsverlies(23).

Safranal geeft saffraan zijn uitgesproken smaak en aroma. Onderzoek toont aan dat het je humeur, geheugen en leervermogen kan helpen verbeteren, en je hersencellen kan beschermen tegen oxidatieve stress(4).

Ten slotte wordt kaempferol aangetroffen in saffraan bloemblaadjes. Deze verbinding is in verband gebracht met gezondheidsvoordelen, waaronder verminderde ontsteking, anti-kanker eigenschappen en antidepressiva(25).

Kortom: Saffraan is rijk aan plantaardige stoffen die werken als antioxidanten, zoals crocin, crocetin, safranal en kaempferol. Antioxidanten helpen uw cellen te beschermen tegen oxidatieve stress.

Kan de stemming verbeteren en depressieve symptomen behandelen

Saffraan wordt het ‘zonneschijn kruid’ genoemd.

Dat is niet alleen vanwege de verschillende kleuren, maar ook omdat het je humeur kan helpen opvrolijken.

In een samenvatting van vijf studies waren supplementen van saffraan significant effectiever dan placebo’s bij de behandeling van symptomen van milde tot matige depressie(6).

Uit andere studies bleek dat het dagelijks nemen van 30 mg saffraan net zo effectief was als Fluoxetine, Imipramine en Citalopram – conventionele behandelingen voor depressie. Bovendien ondervonden minder mensen bijwerkingen van saffraan in vergelijking met andere behandelingen(789).

Bovendien lijken zowel de saffraanbloemblaadjes als het draadachtige stigma effectief te zijn tegen milde tot matige depressies(110).

Hoewel deze bevindingen veelbelovend zijn, zijn langere menselijke onderzoeken met meer deelnemers nodig voordat saffraan kan worden aanbevolen als een behandeling voor depressie.

Kortom: Saffraan kan helpen bij de behandeling van symptomen van milde tot matige depressie, maar meer studies zijn nodig voordat definitieve aanbevelingen kunnen worden gedaan.

3. Heeft kankerbestrijdende eigenschappen

Saffraan bevat veel antioxidanten die helpen schadelijke vrije radicalen te neutraliseren. Schade door vrije radicalen is in verband gebracht met chronische ziekten, waaronder kanker(11).

In reageerbuisstudies is aangetoond dat saffraan en zijn verbindingen selectief darmkankercellen doden of hun groei onderdrukken, terwijl normale cellen ongedeerd blijven(12).

Dit effect is ook van toepassing op de huid, het beenmerg, de prostaat, de longen, de borst, de baarmoederhals en verschillende andere kankercellen
(13).

Bovendien hebben reageerbuisstudies aangetoond dat crocine – de belangrijkste antioxidant in saffraan – kankercellen gevoeliger kan maken voor chemotherapie medicijnen(14).

Hoewel deze bevindingen uit reageerbuisstudies veelbelovend zijn, zijn de antikankereffecten van saffraan slecht bestudeerd bij de mens en is meer onderzoek nodig.

Kortom: Saffraan bevat veel antioxidanten, die kunnen helpen kankercellen te doden terwijl normale cellen ongedeerd blijven. Er is echter meer menselijk onderzoek nodig.

4. Kan PMS symptomen verminderen

Premenstrueel syndroom (PMS) is een term die fysieke, emotionele en psychologische symptomen beschrijft die vóór het begin van een menstruatie optreden.

Studies tonen aan dat saffraan kan helpen bij het behandelen van PMS symptomen.

Bij vrouwen van 20-45 jaar oud was het nemen van 30 mg saffraan per dag effectiever dan een placebo bij de behandeling van PMS symptomen, waaronder prikkelbaarheid, hoofdpijn, onbedwingbare trek en pijn(15).

Een andere studie wees uit dat simpelweg het ruiken van saffraan gedurende 20 minuten hielp om PMS symptomen zoals angst en verlaagde niveaus van het stresshormoon cortisol te verminderen(16).

Kortom: Zowel eten als ruiken aan saffraan lijkt te helpen bij de behandeling van PMS symptomen, zoals prikkelbaarheid, hoofdpijn, onbedwingbare trek, pijn en angst.

Kan werken als een afrodisiacum

Afrodisiacum zijn voedingsmiddelen of supplementen die uw libido helpen versterken.

Studies hebben aangetoond dat saffraan afrodisiacum eigenschappen kan hebben – vooral bij mensen die antidepressiva gebruiken.

Bijvoorbeeld het dagelijks innemen van 30 mg saffraan gedurende vier weken verbeterde de erectiele functie significant ten opzichte van een placebo bij mannen met aan antidepressiva gerelateerde erectiestoornissen(17).

Bovendien toonde een analyse van zes onderzoeken aan dat het nemen van saffraan de erectiele functie, het libido en de algehele tevredenheid aanzienlijk verbeterde(18).

Bij vrouwen met een laag seksueel verlangen als gevolg van het gebruik van antidepressiva, het gebruik van 30 mg saffraan per dag gedurende vier weken verminderde seksgerelateerde pijn en verhoogde seksuele lust en vochtigheid vergeleken met een placebo(19).

Kortom: Saffraan kan afrodiserende eigenschappen hebben voor zowel mannen als vrouwen en kan vooral degenen helpen die antidepressiva nemen.

6. Kan eetlust verminderen en bij afvallen helpen

Snacken is een veelvoorkomende gewoonte waardoor je mogelijk risico loopt op ongewenst extra gewicht.

Volgens onderzoek kan saffraan helpen bij het voorkomen van tussendoortjes door je eetlust te bedwingen.

In een onderzoek van acht weken voelden vrouwen die supplementen met saffraan namen beduidend meer vol, minder vaak snack, en verloren ze aanzienlijk meer gewicht dan vrouwen in de placebogroep(20).

In nog eens acht weken durende studie hielp het innemen van een extract van saffraan de eetlust, body mass index (BMI), middelomtrek en totale vetmassa aanzienlijk te verminderen(3).

Wetenschappers zijn echter niet zeker hoe saffraan de eetlust vermindert en helpt bij het afvallen. Een theorie is dat saffraan je humeur verhoogt, wat op zijn beurt je verlangen naar snack vermindert(20).

Kortom: Het is aangetoond dat saffraan het snacken en uw eetlust vermindert. Op hun beurt kunnen deze gedragingen u helpen af ​​te vallen.

7-10. Andere potentiële gezondheidsvoordelen

Saffraan is in verband gebracht met andere gezondheidsvoordelen die nog niet uitgebreid zijn bestudeerd:

Kan risicofactoren voor hart- en vaatziekten verminderen: Studies met dieren en reageerbuisjes geven aan dat de antioxiderende eigenschappen van saffraan mogelijk het cholesterolgehalte in het bloed kan verlagen en voorkomen dat bloedvaten en slagaders verstoppen(212223).
Kan de bloedsuikerspiegel verlagen: Saffraan kan de bloedsuikerspiegel verlagen en de insulinegevoeligheid verhogen – zoals te zien in reageerbuisstudies en muizen met diabetes(2425).
Kan het zicht verbeteren bij volwassenen met leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD): Saffraan lijkt het zicht te verbeteren bij volwassenen met AMD en beschermt tegen schade door vrije radicalen, die is gekoppeld aan AMD(262728).
Kan het geheugen verbeteren bij volwassenen met de ziekte van Alzheimer: De antioxiderende eigenschappen van Saffraan kunnen de cognitie verbeteren bij volwassenen met de ziekte van Alzheimer(29).

Kortom: Saffraan is in verband gebracht met verschillende andere potentiële gezondheidsvoordelen, zoals een verbeterd risico op hart- en vaatziekten, bloedsuikerspiegels, gezichtsvermogen en geheugen. Er zijn echter meer studies nodig om sterkere conclusies te trekken.

Eenvoudig aan uw maaltijd toe te voegen

In kleine doses heeft saffraan een subtiele smaak en aroma en past het goed bij hartige gerechten, zoals paella, risotto’s en andere rijstgerechten.

De beste manier om de unieke smaak van saffraan te benutten, is door de draden te laten weken in heet, maar niet kokend water. Voeg de draden en de vloeistof toe aan uw recept om een ​​diepere, rijkere smaak te bereiken.

Saffraan is direct verkrijgbaar op de meeste speciale markten en kan worden gekocht als draden of in poedervorm. Het is echter het beste om de draden te kopen, omdat ze u meer veelzijdigheid bieden en minder snel worden vervalst.

Hoewel saffraan het duurste specerij ter wereld is, gaat een kleine hoeveelheid ver, en heb je vaak niet meer nodig dan een snufje in je recepten. In feite kan het gebruik van te veel saffraan uw recepten een overweldigende medicinale smaak geven.

Daarnaast is saffraan beschikbaar als supplement.

Kortom: Saffraan heeft een subtiele smaak en aroma, waardoor het gemakkelijk is toe te voegen aan uw maaltijd. Het past goed bij hartige gerechten en moet worden gedrenkt in warm water om een ​​diepere smaak te geven. Als alternatief kunt u saffraan in supplement vorm kopen om de voordelen ervan te plukken.

Risico’s, voorzorgsmaatregelen en dosering

Saffraan is over het algemeen veilig met weinig tot geen bijwerkingen.

Bij standaard kook hoeveelheden lijkt saffraan geen nadelige effecten bij mensen te veroorzaken.

Als voedingssupplement kunnen mensen veilig 1,5 gram saffraan per dag opnemen. Er is echter aangetoond dat slechts 30 mg saffraan per dag voldoende is om de gezondheidsvoordelen te benutten(71730).

Aan de andere kant kunnen hoge doses van 5 gram of meer toxische effecten hebben. Zwangere vrouwen moeten hoge doses vermijden, omdat dit een miskraam kan veroorzaken(3132).

Zoals met elk supplement, spreek met uw arts voordat u saffraan in supplementvorm neemt.

Een ander probleem met saffraan – vooral saffraanpoeder – is dat het vermengd kan zijn met andere ingrediënten, zoals bieten, rood geverfde zijden vezels, kurkuma en paprika. Vervalsing vermindert de kosten voor fabrikanten, omdat echte saffraan duur is om te oogsten(33).

Daarom is het belangrijk om saffraan van een gerenommeerd merk te kopen om ervoor te zorgen dat u een authentiek product krijgt. Als de saffraan te goedkoop lijkt, is het het beste om het te vermijden.

Kortom: In normale doses is saffraan over het algemeen veilig met weinig tot geen bijwerkingen. Koop saffraan van een gerenommeerd merk of winkel om een ​​vervalst product te vermijden.

Tot slot

Saffraan is een krachtig specerij met veel antioxidanten.

Het is in verband gebracht met gezondheidsvoordelen, zoals een verbeterde gemoedstoestand, libido en seksuele functie, evenals verminderde PMS symptomen en verbeterd gewichtsverlies.

Het beste van alles, het is over het algemeen veilig voor de meeste mensen en gemakkelijk toe te voegen aan uw maaltijd. Probeer saffraan in uw favoriete gerechten op te nemen om te profiteren van de mogelijke voordelen voor de gezondheid of om online een supplement te kopen.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.