Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Salie: Voordelen voor de gezondheid, feiten en onderzoek

37 Views

Salie: Voordelen voor de gezondheid, feiten en onderzoek

Groenten en fruit worden vaak genoemd als wij spreken over wereld’s gezondste voedingsmiddelen. Hun hoge gehaltes aan vitaminen en mineralen inhoud kunnen niet worden ontkend. Maar we moeten zeker niet onze verse kruiden en specerijen vergeten.

Kruiden en specerijen kunnen extreem hoge antioxidanten bevatten en een geweldige smaak aan een maaltijd geven, terwijl ze ook kunnen helpen om te bezuinigen op de inname van natrium.

Salie is een kruid afkomstig uit de Middellandse Zee, die behoren tot de lipbloemenfamilie (Labiatae of Lamiaceae), samen met oregano, lavendel, rozemarijn, tijm en basilicum.

Deze plant heeft grijs-groene eetbare bladeren en bloemen die kunnen variëren in kleur van blauw en paars naar wit of roze; Wereldwijd zijn er meer dan 900 soorten van salie. In 2001 heeft de International Herb Association salie uitgeroepen tot de Kruid van het jaar .

Salie heeft een lange geschiedenis van medicinaal gebruik voor aandoeningen, variërend van psychische stoornissen tot maag-darmklachten. Hoewel niet al haar medische toepassingen door onderzoeken zijn onderzocht op de werking daarvan.

Het is vermeldenswaard dat dit artikel niet zal ingaan op de etherische olie, die niet bedoeld is voor consumptie.

Feiten over salie:

Hier zijn een aantal belangrijke punten over salie.
  • Salie is onderdeel van de lipbloemenfamilie.
  • In de afgelopen jaren, studies hebben aangetoond dat de voordelen voor de gezondheid van salie zijn gegroeid in aantal.
  • Salie schijnt een aantal ontstekingsremmende en anti-oxiderende stoffen te bevatten.
  • Er zijn meer dan 900 soorten van salie.

Mogelijke voordelen voor de gezondheid van de consumptie van salie

Door zijn hoge antioxidant capaciteit, kan salie helpen de lichaamscellen te beschermen tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen, wat vaak resulteert in celdood, verminderde immuniteit en chronische ziekte. Andere mogelijke voordelen zijn onder meer:

1) Mogelijke behandeling van Alzheimer

Sage behoort tot de lipbloemenfamilie samen met oregano, lavendel, rozemarijn, tijm en basilicum.

In een studie bij patiënten met milde tot matige ziekte van Alzheimer, werden de deelnemers ofwel sage extract gegeven of een placebo gedurende 4 maanden.

Diegene die salie extract kregen toonde een verbetering van de cognitie , evenals een vermindering van angst in vergelijking met de placebo -groep.

Andere studies hebben ook aangetoond dat salie geheugen bij jonge, gezonde volwassenen kan verbeteren.

Een placebo-gecontroleerde, dubbelblinde studie, gepubliceerd in het tijdschrift farmacologie, biochemie en -gedrag onderzocht de effecten van wisselende hoeveelheden van salie op geheugen en de herinnering bij jongere volwassenen. Zij concludeerden :

Deze resultaten vormen de eerste systematische bewijs dat Salvia [Spaanse salie] staat acute modulatie van de cognitie bij gezonde jonge volwassenen.

2) Het verlagen van bloedglucose en cholesterol

In een studie gepubliceerd in  complementaire geneeswijzen in Medicine , werden 40 patiënten met diabetes en hyperlipidemie (hoog cholesterol) salieblaadje extract gegeven gedurende 3 maanden. Aan het einde van de proef, de deelnemers hadden lagere nuchtere glucose, HbA1c (een maat voor de gemiddelde glucose niveaus gedurende een periode van 3 maanden), totale cholesterol , triglyceriden en LDL ( “slechte” cholesterol), maar en verhoogd HDL (” goede” cholesterol).

De onderzoekers concludeerden dat “[Salie] bladeren kan veilig zijn en anti-hyperglycemische en lipidenprofiel verbeterende effecten bij hyperlipidemie en diabetespatiënten type 2.”

Een dubbel-blinde klinische studie uitgevoerd bij 80 personen met een slecht reguleerde diabetes type 2 bleek dat het een positief effect heeft met salie. Na 2 uur vasten werden de bloedsuikerspiegel bij personen die salie kregen gemeten, een aanzienlijk daling in vergelijking met de controlegroep.

De onderzoekers concludeerde dat salie “kan nuttig zijn bij patiënten met diabetes  [glucose niveaus na 2 uur vasten] en cholesterol. Echter een hogere doses zijn nodig om de nuchtere bloedsuikerspiegel, glycosylering en hemoglobine te verlagen.”

3) Ontstekingsremmend

Hoewel er weinig bewijs is, bepaalde verbindingen blijken een ontstekingsremmende werking te bevatten. Eén onderzoek onderzocht de effecten van een aantal van deze verbindingen op de ontstekingsrespons bij gingivale fibroblasten (een type cel in het bindweefsel van het tandvlees).

Veel andere kruiden en specerijen zoals salie lijken ook ontstekingsremmende, anti-schimmel, en antimicrobiële effecten te hebben.

Voedingsprofiel van salie

Aangezien het gewoonlijk in kleine hoeveelheden wordt geconsumeerd, bevat salie geen significante hoeveelheden calorieën, koolhydraten, eiwitten, of vezels.

Echter, salie bevat talrijke ontstekingsremmende en antioxidanten die belangrijk voor de gezondheid kan zijn. Deze verbindingen omvatten :

  • 1,8-cineole
  • Kamfer
  • borneol
  • bornylacetaat
  • campheen
  • Alfa- en beta-thujone
  • linalool
  • Alfa- en beta-caryofyleen
  • Alpha-humuleen
  • Alfa- en beta-pineen
  • Viridiflorol
  •  koffiezuur
  • Salvianolic zuur
  • rozemarijnzuur
  • Carnosolic zuur
  • ursolzuur

Salie in uw voeding opnemen

Salie gaat goed samen met varkensvlees en kan worden geserveerd met appel voor een heerlijke maaltijd.

Het kan zowel vers of gedroogd (geheel of gemalen) gegeten worden. Salie toevoegen aan een schotel is een goede manier om smaak te verbeteren zonder extra calorieën of natrium.

Het wordt vaak gebruikt bij gevogelte en varkensvlees.

Door zijn aangename geur, wordt salie vaak gebruikt als geurstof in zeep en cosmetica. Salie extracten en salie kruidensupplementen zijn ook beschikbaar.

Mogelijke gezondheidsrisico’s van de consumptie van salie

Natuurlijke salie is veilig voor de meeste mensen en veroorzaakt weinig tot geen bijwerkingen. De effectiviteit en bijwerkingen van salie supplementen zal variëren per merk en formulering.

Het totale dieet of algehele eetpatroon dat is het belangrijkst in de preventie van ziekten en het bereiken van een goede gezondheid. Het is beter om een ​​dieet dat een verscheidenheid van soorten voedingsmiddelen omvat, in plaats van zich te concentreren op afzonderlijke levensmiddelen als de sleutel tot gezondheid.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text