Schelpdieren worden al eeuwen over de hele wereld gegeten.

Ze zijn rijk aan magere eiwitten, gezonde vetten en mineralen. Regelmatig eten van schelpdieren kan uw immuniteit stimuleren, gewichtsverlies helpen bevorderen en de gezondheid van de hersenen en het hart bevorderen.

Schelpdieren zijn echter één van de meest voorkomende voedsel allergenen en sommige soorten bevatten mogelijk verontreinigende stoffen en zware metalen.

Dit artikel bespreekt verschillende soorten schelpdieren, hun voeding, gezondheidsvoordelen en mogelijke gevaren.

Soorten schelpdieren

Zoals de naam al doet vermoeden, zijn schelpdieren dieren die in water leven en een buitenkant een schaal of schelp hebben.

De meeste schelpdieren leven in zout water, maar de naam verwijst ook naar soorten die in zoet water voorkomen.

Ze kunnen in twee groepen worden verdeeld: schaaldieren en weekdieren. Schaaldieren omvatten garnalen, rivierkreeften, krabben en kreeften, terwijl mosselen, coquilles, oesters en mosselen voorbeelden zijn van weekdieren ( 1 ).

Schelpdieren zijn verkrijgbaar in supermarkten en restaurants over de hele wereld, maar sommige regio’s zijn bekend voor bepaalde soorten. Kreeft is bijvoorbeeld een populair in het noordoosten van de Verenigde Staten, terwijl garnalen een hoofdbestanddeel zijn van gerechten uit het zuiden van het land.

De meeste soorten schelpdieren worden gestoomd, gebakken of gebakken gegeten. Sommige – zoals oesters en mosselen – kunnen rauw of gedeeltelijk gekookt worden gegeten. Hun smaak varieert van zoet tot zout, van subtiel tot delicaat – afhankelijk van het type en de bereidingswijze.

Kortom: De term ‘schelpdieren’ omvat garnalen, rivierkreeftjes, krabben, kreeften, mosselen, coquilles, oesters en mosselen. Schelpdieren kunnen op verschillende manieren worden bereid en worden over de hele wereld gegeten.

Bevat veel voedingsstoffen

Schelpdieren bevatten weinig calorieën en rijke bronnen van magere eiwitten, gezonde vetten en veel micronutriënten.

Hier is een voedingsvergelijking van porties van 85 gram van verschillende soorten schaal- en schelpdieren(2):

SoortCalorieënEiwitVet
garnaal7217 gram0,43 gram
Rivierkreeft6514 gram0,81 gram
Krab7415 gram0,92 gram
Kreeft6414 gram0,64 gram
Clams7312 gram0,82 gram
coquilles5910 gram0,42 gram
oesters698 gram2 gram
mosselen7310 gram1,9 gram

Het meeste vet in schelpdieren zit in de vorm van omega 3 vetzuren, die een aantal gezondheidsvoordelen bieden, zoals het verbeteren van de gezondheid van hersenen en het hart(345).

Bovendien zijn schelpdieren rijk aan ijzer, zink, magnesium en vitamine B12 – die allemaal een belangrijke rol spelen in uw lichaam. Bijvoorbeeld 85 gram oesters hebben bijna 100% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor zink(2).

Houd er rekening mee dat schelpdieren het meest voedzaam zijn wanneer ze worden gestoomd of gebakken. Gepaneerde of gefrituurde schaaldieren kunnen extra calorieën, geraffineerde koolhydraten, toegevoegd zout en andere ongezonde ingrediënten bevatten.

Kortom: Schelpdieren bevatten weinig calorieën en zijn rijk aan eiwitten en omega 3 vetzuren. Ze bevatten ook grote hoeveelheden van bepaalde micronutriënten, waaronder ijzer, zink, magnesium en vitamine B12.

Potentiële gezondheidsvoordelen

Vanwege hun indrukwekkende gehalte aan voedingsstoffen kunnen schelpdieren goed zijn voor je taille, hersenen, hart en immuunsysteem.

Kan helpen bij het afvallen

Schelpdieren bevatten weinig calorieën en bevatten veel magere eiwitten en gezonde vetten, waardoor ze uitstekend voedsel zijn om te eten terwijl ze proberen af ​​te vallen .

Eiwitrijke voedingsmiddelen houden je verzadigd, waardoor je misschien geen overtollige calorieën meer eet, waardoor je gewicht verliest of handhaaft ( 6 , 7 ).

Bovendien kan vis, vanwege het gehalte aan omega 3 vetzuren, meer gevoel van volheid geven en meer gewicht helpen verliezen dan andere voedingsmiddelen met veel eiwitten ( 8 , 9 ).

Een studie bij volwassenen met overgewicht vond dat degenen die meer omega 3 vetzuren aten op een calorie beperkt dieet significant voelbaarder voller voelde na de maaltijd dan degenen die minder omega 3 aten op hetzelfde dieet ( 9 ).

Kan de gezondheid van het hart bevorderen

Schelpdieren zitten vol met voedingsstoffen die de gezondheid van het hart kunnen bevorderen, waaronder omega 3 vetzuren en vitamine B12.

Verschillende studies hebben het eten van omega 3 vetzuren van vis en schelpdieren gekoppeld aan een lager risico op hartaandoeningen. Dit komt waarschijnlijk omdat omega-3’s ontstekingsremmende effecten hebben(101112).

Een studie bij 18.244 gezonde mannen in China wees uit dat degenen die meer dan 200 gram aan omega 3-rijke schelpdieren per week aten 59% minder kans hadden om te overlijden aan een hartaanval dan degenen die minder dan 50 gram per week aten(13).

Bovendien is onvoldoende inname van vitamine B12 in verband gebracht met hoge bloedspiegels van homocysteïne, een eiwit dat uw risico op hartaandoeningen kan verhogen. Daarom kan het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B12 mogelijk beschermen tegen hartziekten(1415).

Goed voor je hersenen

Dezelfde voedingsstoffen in schelpdieren die goed zijn voor je hart zijn ook van vitaal belang voor de gezondheid van de hersenen.

In feite hebben verschillende onderzoeken onvoldoende bloedgehalte van vitamine B12 en omega 3 geïdentificeerd als risicofactoren voor problemen met de ontwikkeling van de hersenen bij kinderen en met een gezonde hersenfunctie bij volwassenen(16171819).

Sommige onderzoeken suggereren ook dat vitamine B12 en omega 3 vetzuren elkaars activiteiten kunnen bevorderen om de gezondheid van de hersenen te bevorderen.

Eén onderzoek bij 168 oudere volwassenen met een licht verstandelijke beperking wees uit dat B-vitamines de progressie van hersenproblemen vertraagden bij degenen die hogere bloedgehalte van omega 3 vetzuren hadden in vergelijking met die met lagere gehalte(20).

Rijk aan immuunsysteem bevorderende voedingsstoffen

Sommige soorten schelpdieren bevatten veel zink die het immuunsysteem stimuleert.

Dit mineraal is nodig voor het ontwikkelen van cellen die de immuunafweer van je lichaam vormen. Het werkt ook als een antioxidant en beschermt tegen schade door ontsteking(21).

Een studie bij 62 gezonde volwassenen ouder dan 90 jaar toonde aan dat zink tekort geassocieerd was met een verminderde activiteit van bepaalde immuuncellen(22).

Regelmatig eten van schelpdieren – vooral oesters, mosselen, kreeften en krab kan uw zinkstatus en algemene immuunfunctie verbeteren.

Kortom: Schelpdieren bevatten veel eiwitten en gezonde vetten die kunnen helpen bij het afvallen. Ze zijn ook rijk aan voedingsstoffen – omega-3-vetzuren, vitamine B12 en zink – die een gezond brein, hart en immuunsysteem bevorderen.

Mogelijke nadelen

Alhoewel schelpdieren zeer voedzaam zijn, zijn er misschien nadelen aan het eten ervan.

Zware metalen

Schelpdieren kunnen zware metalen uit hun omgeving verzamelen, zoals kwik of cadmium.

Mensen kunnen geen zware metalen uitscheiden. Na verloop van tijd kan een opeenhoping van deze verbindingen in uw lichaam leiden tot orgaanschade en andere gezondheidsproblemen(23).

Eén studie toonde aan dat schelpdieren in sommige gebieden cadmiumwaarden kunnen bevatten die tweemaal de aanbevolen dagelijkse limiet voor menselijke consumptie overschrijden. Schelpdieren kunnen ook kwik bevatten, maar bevatten over het algemeen minder dan grotere vissen(2425).

De NVWA beveelt aan dat volwassenen tweemaal per week 85-140 gram kwikarme vis eten. Als de hoeveelheid weekdieren die u per week eet gelijk is aan of lager is dan dat, zijn zware metalen niet van belang (25).

Door voedsel overgedragen ziekten

Het eten van vervuilde schelpdieren kan leiden tot door voedsel overgedragen ziekten.

Weekdieren – zoals mosselen, sint-jakobsschelpen, oesters en mosselen – waren in de Verenigde Staten van 1973 tot 2006 goed voor meer dan 45% van de voedselgerelateerde voedselgerelateerde ziekten in de VS(26).

Voedselvergiftiging door schelpdieren kan het gevolg zijn van bacteriën, virussen of parasieten die zijn verkregen uit hun omgeving(26).

Ziektekiemen bloeien in rauwe schelpdieren en weekdieren die niet goed zijn gekoeld. Daarom kan het op de juiste manier bewaren en bereiden van schelpdieren een effectieve manier zijn om door voedsel overgedragen ziekten te voorkomen.

Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, ouderen en mensen met een aangetast immuunsysteem moeten rauwe of onjuist bereide schaaldieren vermijden.

Allergische reacties

Schelpdieren behoren tot de acht belangrijkste voedsel allergenen in de VS(2728).

Een allergie voor schelpdieren ontwikkelt zich meestal in de volwassenheid maar kan ook in de kindertijd voorkomen.

Symptomen van een allergische reactie op schelpdieren zijn onder andere(29):

  • Braken en diarree
  • Maagpijn en krampen
  • Zwelling van de keel, tong of lippen
  • Netelroos
  • Kortademigheid

In sommige gevallen kunnen mensen met een allergie voor schelpdieren een levensbedreigende anafylactische shock krijgen die onmiddellijk moet worden behandeld(29).

Kortom: Schelpdieren kunnen verschillende niveaus van zware metalen bevatten die zich in uw lichaam kunnen opbouwen en gezondheidsproblemen kunnen veroorzaken. Schelpdieren kunnen bovendien door voedsel overgedragen ziekten en allergische reacties veroorzaken.

Tot slot

Schelpdieren – die kunnen worden onderverdeeld in schaaldieren en weekdieren – zitten vol met magere eiwitten, gezonde vetten en micronutriënten.

Ze kunnen helpen om gewicht te verliezen, de immuniteit verhogen en de gezondheid van de hersenen en het hart bevorderen. Toch kunnen schelpdieren zware metalen bevatten en door voedsel overgedragen ziekten en allergische reacties veroorzaken.

Toch kan schelpdieren een voedzame en heerlijke aanvulling zijn op een uitgebalanceerde voeding voor de gezondste mensen.

Auteur

Miljoenen mensen in Nederland zoeken dagelijks op het internet naar manieren om de gezondheid te verbeteren. Op deze website zal je informatie en tips vinden waarmee jij aan de slag kunt gaan om een optimale gezondheid te ontwikkelen. Met een gezonde groet, Zarja . .Deze artikelen op de website zijn vertaald van www.healthline.com

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.