Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Waarom Shiitake paddenstoelen goed voor je zijn

1468 Views

Waarom Shiitake paddenstoelen goed voor je zijn

Shiitake paddenstoelen zijn een van de meest populaire paddenstoelen wereldwijd.

Ze worden geroemd om hun rijke, hartige smaak en diverse voordelen voor de gezondheid.

Verbindingen in shiitakes kunnen helpen bij de bestrijding van kanker, boost immuniteit en ondersteund de gezondheid van het hart.

Dit artikel legt alles uit wat u moet weten over shiitake paddenstoelen.

Wat zijn Shiitake paddenstoelen?

Shiitakes zijn eetbare paddenstoelen afkomstig uit Oost-Azië.

Ze zijn geelbruin tot donkerbruin van kleur, en de hoeden zijn meestal tussen 5 en 10 centimeter groot.

Terwijl het meestal gebruikt wordt als groente, shiitakes zijn eigenlijk een schimmel die van nature groeit op rottend hardhouten bomen.

Ze worden ook op grote schaal geteeld. 83% van de shiitakes worden gekweekt in Japan, hoewel de Verenigde Staten, Canada, Singapore en China ook hen produceren(1).

U kunt ze vers, gedroogd of in diverse voedingssupplementen vinden.

Kortom: Shiitake paddenstoelen zijn bruin en de hele wereld gebruikt ze voor voedsel en als supplement.

Voedingsprofiel van Shiitake paddenstoelen

Shiitakes zijn laag in calorieën. Ze bieden ook goede hoeveelheden vezels, vitamine B en sommige mineralen.

De voedingsstoffen van vier gedroogde shiitakes (15 gram)(2):

  • Calorieën: 44.
  • Koolhydraten: 11 gram.
  • Vezels: 2 gram.
  • Eiwitten: 1 gram.
  • Riboflavine: 11% van de ADH.
  • Niacine: 11% van de ADH.
  • Koper: 39% van de ADH.
  • Vitamine B5: 33% van de ADH.
  • Selenium: 10% van de ADH.
  • Mangaan: 9% van de ADH.
  • Zink: 8% van de ADH.
  • Vitamine B6: 7% van de ADH.
  • Foliumzuur: 6% van de ADH.
  • Vitamine D: 6% van de ADH.

Bovendien, shiitakes bevatten veel van dezelfde aminozuren als in vlees(3).

Ze bevatten ook polysacchariden, terpenen, sterolen en lipiden gekoppeld aan immuniteitsverhogende, cholesterolverlagende en anti-kanker effecten(4).

Al deze eigenschappen kunnen verschillen, afhankelijk van hoe en waar de paddenstoelen worden gekweekt opgeslagen en gebruikt(3).

Kortom: Shii-take paddenstoelen zijn laag in calorieën. Daarnaast veel vitaminen, mineralen en andere gezondheidsbevorderende verbindingen.

Hoe worden ze gebruikt?

Shiitake paddenstoelen hebben twee belangrijke toepassingen: als voedsel en als supplement.

Shiitakes als onbewerkt voedingsmiddel

Zeven Gedroogde Shiitake Mushrooms

U kunt ze koken met zowel gedroogde als verse shiitakes, hoewel de gedroogde paddenstoelen iets populairder zijn.

Gedroogde shiitakes hebben een umami smaak dat is nog intenser dan wanneer ze vers zijn.

Umami betekent hartig en heerlijk. Het wordt omschreven als de “vijfde smaak”, samen met zoet, zuur, bitter en zout.

Zowel de gedroogde en verse shiitake paddenstoelen worden gebruikt in roerbak gerechten, soepen, stoofschotels en andere gerechten.

Shiitakes als supplement

Open Groene Fles Gevuld met Capsules

Shiitake paddenstoelen worden al lang gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde.

Ze zijn ook een deel van de medische tradities van Japan, Korea en Oost-Rusland(4).

In de Chinese geneeskunde worden shiitakes gebruikt om de gezondheid en levensduur te verlengen, evenals het verbeteren van de circulatie.

Modern onderzoek hebben bioactieve stoffen in shiitake paddenstoelen gevonden ‘kan enige bescherming tegen kanker en ontstekingen bieden(4).

Veel van de studies zijn gedaan met proefdieren en in reageerbuisjes in plaats van met mensen.

Bovendien zijn veel van de paddenstoel-gebaseerde supplementen op de markt niet getest om te bepalen hoe goed ze werken(5).

Hoewel de voorgestelde voordelen veelbelovend zijn, moet je ze met een korreltje zout nemen.

Kortom: Shiitakes hebben een lange geschiedenis van gebruik, zowel als voedsel en in medicinale supplementen.

Voordelen voor het hart

Shiitake paddenstoelen kan een aantal voordelen voor de gezondheid van het hart hebben. Bijvoorbeeld, ze hebben drie verbindingen die kan bijdragen voor een lagere cholesterol:

  • Eritadeninen: Een stof die remt een enzym die betrokken is bij de productie van cholesterol(3).
  • Sterolen: Moleculen waarmee absorptie van het cholesterol in je darmen blokkeert(6).
  • Beta-glucanen: Een type vezel voor een lager cholesterol(7).

Een studie bij ratten met genetisch hoge bloeddruk bleek dat shiitake poeder de stijging van de bloeddruk voorkomt(8).

Afgezien van zijn individuele componenten kan shiitakes hartgezondheid bevorderen.

Kortom: Verschillende stoffen in shiitakes helpen cholesterol te verlagen en kan plaque voorkomen aan de vaatwanden.

Zij kunnen uw immuunsysteem verhogen

Shiitakes kunnen ook bijdragen aan de versterking van uw immuunsysteem.

Een studie in 2015 bij mensen die ongeveer twee gedroogde shiitakes dagelijks voor een maand aten. De antilichaam markers verbeterde. Ze hadden ook minder ontstekingen dan voor de studie begon(10).

Dit immuun effect zou deels te wijten zijn aan een van de polysacchariden gevonden in shiitake paddenstoelen(11).

Bovendien, je immuunsysteem wordt zwakker met de leeftijd. Echter bij een muis studie bleek dat een aanvulling met shiitakes zorgt voor een afname van enkele leeftijd gerelateerde verlaging in het immuunsysteem(12).

Kortom: Het regelmatig eten van shiitake paddenstoelen kan bijdragen tot een versterking van uw immuunsysteem en verminderen van leeftijd gerelateerde verlaging in het immuunsysteem.

Ze hebben verbindingen die worden gebruikt om kanker te bestrijden

Plaat van Gedroogde Shiitake Mushrooms

Polysachariden in shiitake paddenstoelen zou ook een anti-kanker effect hebben (13, 14).

Bijvoorbeeld, de polysacchariden lentinan bestrijdt tumoren door het activeren van het immuunsysteem(15, 16).

Lentinan heeft aangetoond dat het de groei remt en de verspreiding van leukemie cellen(17).

In China en Japan, is een injecteerbare vorm van lentinan gebruikt naast chemotherapie en andere belangrijke behandelingen van kanker aan het immuunsysteem ter verbetering van de kwaliteit van leven bij mensen met maagkanker(18, 19).

Echter, er is niet genoeg bewijs om te zeggen of het eten van shiitake paddenstoelen een effect heeft op kanker.

Kortom: Lentinan is een polysacchariden in shiitake paddenstoelen die kunnen helpen bij de bestrijding van kanker.

Meer voordelen shiitakes

Shiitake paddenstoelen kan ook helpen bij het bestrijden van bacteriën en het bevorderen van botgezondheid.

Ze hebben veelbelovende antibacteriële en antivirale effecten

Diverse verbindingen in shiitakes hebben antibacteriële, antivirale en antischimmel gevolgen. Deze omvatten oxaalzuur, lentinan, centinamycins A en B (antibacteriële) en eritadenine (antiviral)(18, 20).

In het licht van de toenemende resistentie tegen antibiotica, sommige wetenschappers denken dat het belangrijk is om de antimicrobiële potentie van shiitakes te onderzoeken(21).

Zij kunnen je botten helpen versterken

Paddenstoelen zijn de enige natuurlijke plantaardige bron van vitamine D.

Je lichaam heeft vitamine D nodig om sterke botten te bouwen, maar toch zeer weinig voedingsmiddelen bevatten deze belangrijke voedingsstof.

De vitamine D-niveaus van paddenstoelen kan variëren, afhankelijk van hoe ze gekweekt zijn. Bij blootstelling aan UV-licht ontwikkelen zij hogere vitamine D-niveaus.

In één studie, muizen gevoed met een laag calcium, laag vitamine D dieet ontwikkelde symptomen van osteoporose. In vergelijking welke met calcium en UV-versterkte shiitake paddenstoelen die hadden een hogere botdichtheid(22).

Houd echter in gedachten dat shiitakes vitamine D2 bevat. Dit is een minder goede vorm van de vitamine ten opzichte van vitamine D3, die voorkomt in vette vis en sommige andere dierlijk voedsel.

Kortom: Verbindingen in shiitake paddenstoelen hebben antimicrobiële eigenschappen. Het eten van shiitakes met een hogere vitamine D-niveaus kan uw botdichtheid verbeteren.

Mogelijke bijwerkingen van shiitakes

Shiitake Paddestoelen op een snijplank

De meeste mensen kunnen shiitakes veilig consumeren, hoewel bij sommige een bijwerkingen kan optreden.

In zeldzame gevallen kunnen mensen een huiduitslag krijgen of door het aanraken van rauwe shiitakes ontwikkelen(23).

Deze aandoening, genaamd “shiitake dermatitis,” wordt verondersteld te worden veroorzaakt door lentinan(24).

Als u bovendien met behulp van paddenstoelen poeder extract gedurende een lange periode van tijd, kan bij sommige bijwerkingen veroorzaken. Deze omvatten maag of darmen die overstuur zijn, gevoeligheid voor zonlicht en shiitake dermatitis(25, 26).

Sommigen beweren ook dat het eten van paddenstoelen symptomen van jicht kan veroorzaken als gevolg van hun hoge purine inhoud. Onderzoek wijst echter uit dat het eten van paddenstoelen is gekoppeld aan een lager risico op jicht(27).

Kortom: Shiitakes kunnen sommige bijwerkingen, zoals huiduitslag veroorzaken. Shiitake extract kan ook problemen met de spijsvertering en een verhoogde gevoeligheid voor zonlicht veroorzaken.

Hoe shiitakes te koken

Paddenstoelen hebben een umami smaak, een hartige basis om aan gerechten toe te voegen. Dit kan erg handig zijn bij het maken van vegetarische gerechten.

Shiitake paddenstoelen worden vaak gedroogd verkocht. Je kunt ze in heet water verzachten en hen en dan koken.

Om de beste gedroogde shiitake paddenstoelen te selecteren, koop die heel worden verkocht in plaats van gesneden. De hoeden moeten dik zijn met diepe witte spleten erin.

Bij het koken met verse shiitake paddenstoelen, verwijder de stelen, die hard blijven ook na het koken.

U kunt shiitakes koken net als elke andere paddenstoelen. Hier zijn een paar suggesties:

  • Gebakken shiitakes met groenen en serveer ze met een gepocheerd ei.
  • Voeg ze toe aan pastagerechten of roerbak ze.
  • Gebruik ze om een smaakvolle soep van te maken.
  • Rooster ze voor een knapperige snack of bijgerecht.

Kortom: U kunt zowel gedroogde of verse shiitake bereiden. Ze geven een heerlijk hartige smaak toe aan voedingsmiddelen.

Tot Slot

Shiitakes hebben een lange geschiedenis van gebruik, zowel als voedsel als een geneesmiddel supplementen.

Terwijl het onderzoek naar de gezondheidsvoordelen van shiitake paddenstoelen veelbelovend is, zijn er zeer weinig menselijke studies uitgevoerd.

Echter, shiitakes zijn laag in calorieën en bevatten veel vitamines, mineralen en bioactieve plantaardige stoffen.

Samengevat, ze zijn een uitstekende aanvulling op uw voeding.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text