Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Waarom Shiitake paddenstoelen goed voor je zijn

1584 Views

Waarom Shiitake paddenstoelen goed voor je zijn

Shiitake paddenstoelen zijn één van de meest populaire paddenstoelen wereldwijd.

Ze worden gewaardeerd om hun rijke, hartige smaak en diverse gezondheidsvoordelen.

Verbindingen in shiitakes kunnen kanker helpen bestrijden, de immuniteit versterken en de gezondheid van het hart ondersteunen.

Dit artikel legt alles uit wat u moet weten over shiitake paddenstoelen.

Wat zijn Shiitake paddenstoelen?

Shiitakes zijn eetbare paddenstoelen afkomstig uit Oost-Azië.

Ze zijn geelbruin tot donkerbruin van kleur, en de hoeden zijn meestal tussen 5 en 10 centimeter groot.

Hoewel shiitakes meestal worden gebruikt als groenten, zijn ze eigenlijk een schimmel die op natuurlijke wijze groeit op rottende hardhouten bomen.

Ze worden ook veel gekweekt. 83% van de shiitakes wordt in Japan verbouwd, hoewel de VS, Canada, Singapore en China ze ook produceren(1).

Je kunt ze vers, gedroogd of in verschillende voedingssupplementen vinden.

Kortom: Shiitake paddenstoelen die over de hele wereld worden gebruikt voor voedsel en als supplementen.

Voedingsprofiel van Shiitake paddenstoelen

Shiitakes bevatten weinig calorieën. Ze bieden ook goede hoeveelheden vezels , evenals B-vitamines en sommige mineralen.

Hier zijn de voedingsstoffen die je krijgt in vier gedroogde shiitakes(15 gram)(2):

  • Calorieën: 44.
  • Koolhydraten: 11 gram.
  • Vezels: 2 gram.
  • Eiwitten: 1 gram.
  • Riboflavine: 11% van de ADH.
  • Niacine: 11% van de ADH.
  • Koper: 39% van de ADH.
  • Vitamine B5: 33% van de ADH.
  • Selenium: 10% van de ADH.
  • Mangaan: 9% van de ADH.
  • Zink: 8% van de ADH.
  • Vitamine B6: 7% van de ADH.
  • Foliumzuur: 6% van de ADH.
  • Vitamine D: 6% van de ADH.

Shiitakes bevatten bovendien veel van dezelfde aminozuren als vlees(3).

Ze bevatten ook polysacchariden, terpenoïden, sterolen en lipiden die zijn gekoppeld aan immuunversterkende, cholesterolverlagende en kankerbestrijdende effecten (4).

Al deze eigenschappen kunnen verschillen, afhankelijk van hoe en waar de paddenstoelen worden gekweekt, opgeslagen en gebruikt(3).

Kortom: Shiitake-paddenstoelen bevatten weinig calorieën. Ze bieden ook veel vitamines, mineralen en andere gezondheidsbevorderende stoffen.

Hoe worden ze gebruikt?

Shiitake-paddestoelen hebben twee belangrijke toepassingen: als voedsel en als supplementen.

Shiitakes als onbewerkt voedingsmiddel

Zeven Gedroogde Shiitake Mushrooms

Je kunt koken met zowel verse als gedroogde shiitakes, hoewel de gedroogde paddenstoelen iets populairder zijn.

Gedroogde shiitakes hebben een umami-smaak die nog intenser is dan wanneer ze vers zijn.

Umami betekent hartig en heerlijk. Het wordt omschreven als de “vijfde smaak”, samen met zoet, zuur, bitter en zout.

Zowel de gedroogde en verse shiitake paddenstoelen worden gebruikt in roerbak gerechten, soepen, stoofschotels en andere gerechten.

Shiitakes als supplementen

Open Groene Fles Gevuld met Capsules

Shiitake-paddenstoelen worden al lang gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde.

Ze maken ook deel uit van de medische tradities van Japan, Korea en Oost-Rusland (4).

In de Chinese geneeskunde wordt gedacht dat shiitakes de gezondheid en de levensduur bevorderen en de bloedcirculatie verbeteren.

Uit moderne studies is gebleken dat de biologisch actieve stoffen van shiitake-paddestoelen enige bescherming tegen kanker en ontstekingen kunnen bieden(4).

Veel van de onderzoeken zijn echter gedaan met proefdieren of in reageerbuizen, in plaats van met mensen.

Bovendien zijn veel op de paddestoel gebaseerde supplementen op de markt niet getest om te bepalen hoe goed ze werken(5).

Hoewel de voorgestelde voordelen veelbelovend zijn, moet u ze overwegen met een korreltje zout te nemen.

Kortom: Shiitakes hebben een lange geschiedenis van gebruik, zowel als voedsel als in medicinale supplementen.

Ze kunnen je hart helpen

Shiitake-paddestoelen kunnen verschillende voordelen hebben voor de gezondheid van het hart. Ze hebben bijvoorbeeld drie verbindingen die kunnen helpen het cholesterol te verlagen:

  • Eritadenine: Een verbinding die een enzym remt dat betrokken is bij de productie van cholesterol cholesterol(3).
  • Sterolen: Moleculen die de opname van cholesterol in uw darm helpen blokkeren(6).
  • Beta-glucanen: Een soort vezels die het cholesterol kunnen verlagen(7).

Een onderzoek bij ratten met een genetisch hoge bloeddruk wees uit dat shiitake-paddenstoelpoeder een verhoging van de bloeddruk verhinderde (8).

Afgezien van zijn individuele componenten kunnen shiitakes hartgezondheid bevorderen.

Een onderzoek bij laboratoriumratten met een vetrijk dieet toonde aan dat degenen die shiitake-paddenstoelen kregen, minder vet in hun lever ontwikkelden, minder plaque op hun slagaderen hadden en lagere cholesterolwaarden hadden dan degenen die geen paddenstoelen-supplement kregen.

Kortom: Verschillende verbindingen in shiitakes helpen het cholesterol te verlagen en kunnen voorkomen dat plaques aan de slagaderwanden blijven kleven.

Ze kunnen je immuunsysteem stimuleren

Shiitakes kunnen ook helpen om je immuunsysteem te versterken.

In 2015 hebben mensen een maand lang ongeveer twee gedroogde shiitakes gegeten. Over het algemeen verbeterden hun immuunmarkers. Ze hadden ook minder ontstekingen dan voordat de studie begon(10).

Dit immuuneffect kan gedeeltelijk het gevolg zijn van een van de polysacchariden die in shiitake-paddenstoelen worden aangetroffen(11).

Bovendien wordt je immuunsysteem zwakker naarmate je ouder wordt. Uit een studie met muizen bleek echter dat een supplement dat van shiitakes was afgeleid, hielp om een ​​deel van de leeftijdsafhankelijke afname van immuunfunctie om te keren(12).

Kortom: Het regelmatig eten van shiitake paddestoelen, kan uw immuunsysteem ondersteunen en leeftijdsafhankelijke afname van de immuunfunctie verminderen.

Ze hebben verbindingen die worden gebruikt om kanker te bestrijden

Plaat van Gedroogde Shiitake Mushrooms

Polysacchariden in shiitake-paddenstoelen kunnen ook een antikankereffect hebben(13, 14).

De polysacchariden lentinan helpt bijvoorbeeld om tumoren te bestrijden door het immuunsysteem te activeren (15, 16).

Van lentinan is aangetoond dat het de groei en verspreiding van leukemiecellen remt (17).

In China en Japan wordt een injecteerbare vorm van lentinan naast chemotherapie en andere belangrijke kankerbehandelingen gebruikt om de immuunfunctie en kwaliteit van leven bij mensen met maagkanker te verbeteren(18, 19).

Er is echter niet genoeg bewijs om te zeggen of het daadwerkelijk eten van shiitake-paddenstoelen enig effect heeft op kanker.

Kortom: Lentinan is een polysaccharide in shiitake-paddestoelen die kanker kan helpen bestrijden.

Meer voordelen shiitakes

Shiitake-paddestoelen kunnen ook helpen kiemen te bestrijden en de gezondheid van de botten te bevorderen.

Ze hebben veelbelovende antibacteriële en antivirale effecten

Verschillende verbindingen in shiitakes hebben antibacteriële, antivirale en antischimmeleffecten. Deze omvatten oxaalzuur, lentinan, centinamycine A en B (antibacterieel) en eritadenine (antiviraal)(18, 20).

In het licht van de groeiende antibioticaresistentie, vinden sommige wetenschappers het belangrijk om het antimicrobiële potentieel van shiitakes te onderzoeken(21).

Ze kunnen je helpen om je botten te versterken

Paddenstoelen zijn de enige natuurlijke plantaardige bron van vitamine D.

Je lichaam heeft vitamine D nodig om sterke botten te bouwen, maar toch bevatten maar heel weinig voedingsmiddelen deze belangrijke voedingsstof.

De vitamine D-niveaus van paddenstoelen variëren, afhankelijk van hoe ze zijn gekweekt. Bij blootstelling aan UV-licht ontwikkelen ze hogere vitamine D-spiegels.

In één onderzoek ontwikkelden muizen met een laag calcium, vitamine D-arm dieet symptomen van osteoporose. Ter vergelijking: degenen die calcium- en UV-versterkte shiitake-paddenstoelen kregen, hadden een hogere botdichtheid(22).

Houd er echter rekening mee dat shiitakes vitamine D2 bevatten. Dit is een inferieure vorm van de vitamine in vergelijking met vitamine D3, die voorkomt in vette vis en sommige andere dierlijke voedingsmiddelen.

Kortom: Verbindingen in shiitake paddestoelen hebben antimicrobiële eigenschappen. Het eten van shiitakes met hogere vitamine D-spiegels kan uw botdichtheid verbeteren.

Mogelijke bijwerkingen van shiitakes

Shiitake Paddestoelen op een snijplank

De meeste mensen kunnen veilig shiitakes consumeren, hoewel sommige bijwerkingen kunnen optreden.

In zeldzame gevallen kunnen mensen huiduitslag ontwikkelen door het eten of verwerken van rauwe shiitakes(23).

Deze aandoening, “shiitake dermatitis” genaamd, wordt waarschijnlijk veroorzaakt door lentinan (24).

Bovendien kan het gebruik van poedervormig paddenstoelenextract over een lange periode enige bijwerkingen veroorzaken. Deze omvatten maagklachten, gevoeligheid voor zonlicht en shiitake dermatitis (25, 26).

Sommigen beweren ook dat het eten van paddenstoelen symptomen kan veroorzaken bij patiënten met jicht vanwege hun hoge purinegehalte. Uit onderzoek blijkt echter dat het eten van paddenstoelen gekoppeld is aan een lager risico op jicht(27).

Kortom: Shiitakes kunnen enkele bijwerkingen veroorzaken, zoals huiduitslag. Shiitake-paddenstoelenextract kan ook spijsverteringsproblemen en een verhoogde gevoeligheid voor zonlicht veroorzaken.

Hoe te koken met shiitakes

Paddenstoelen hebben een umami smaak, een hartige basis om aan gerechten toe te voegen. Dit kan erg handig zijn bij het maken van vegetarische gerechten.

Shiitake paddenstoelen worden vaak gedroogd verkocht. Je kunt ze in heet water verzachten en hen en dan koken.

Om de beste gedroogde shiitake-paddenstoelen te selecteren, moet je op zoek naar exemplaren die heel worden verkocht in plaats van in plakjes. De hoeden moeten dik zijn met diepe witte spleten erin.

Bij het koken met verse shiitake paddenstoelen, verwijder de stelen, die zelfs na het koken hard blijven. Bewaar de stengels in de vriezer voor het maken van groentebouillon.

Je kunt met shiitakes koken zoals elke andere paddenstoel. Hier zijn een paar suggesties:

  • Gebakken shiitakes met groenen en serveer ze met een gepocheerd ei.
  • Voeg ze toe aan pastagerechten of roerbakgerechten.
  • Gebruik ze om een ​​smaakvolle soep te maken.
  • Rooster ze voor een knapperige snack of bijgerecht.

Kortom: U kunt zowel gedroogde of verse shiitake bereiden. Ze geven een heerlijk hartige smaak toe aan voedingsmiddelen.

Tot slot

Shiitakes hebben een lange geschiedenis van gebruik, zowel als voedsel als medicinale supplementen.

Hoewel het onderzoek naar de gezondheidsvoordelen van shiitake-paddenstoelen veelbelovend is, zijn er maar weinig onderzoeken bij de mens uitgevoerd.

Shiitakes bevatten echter weinig calorieën en bevatten veel vitamines, mineralen en bioactieve plantensoorten.

Samengevat, zijn ze een uitstekende aanvulling op uw dieet.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × vier =

It is main inner container footer text