shiitake-paddenstoelen

Waarom Shiitake paddenstoelen goed voor je zijn

Shiitake zijn wereldwijd één van de meest populaire paddenstoelen.

Gewaardeerd om hun rijke, hartige smaak en diverse gezondheidsvoordelen.

Verbindingen in shiitakes kunnen kanker helpen bestrijden, de immuniteit versterken en de gezondheid van het hart ondersteunen.

Dit artikel legt alles uit wat u moet weten over shiitake paddenstoelen.

Wat zijn Shiitake paddenstoelen?

Shiitakes zijn eetbare paddenstoelen afkomstig uit Oost-Azië.

Ze zijn geelbruin tot donkerbruin van kleur, en de hoeden zijn meestal tussen 5 en 10 centimeter groot.

Hoewel meestal gebruikt als groente, zijn shiitakes eigenlijk een schimmel die natuurlijk groeit op rottend van hardhouten bomen.

Ze worden ook veel geteeld, 83% van de shiitakes wordt in Japan verbouwd, hoewel de VS, Canada, Singapore en China ze ook produceren(1).

Je kunt ze vers, gedroogd of in verschillende voedingssupplementen vinden.

Kortom: Shiitake paddenstoelen over de hele wereld gebruikt voor voedsel en als supplementen.

Voedingsprofiel van shiitake paddenstoelen

Shiitakes bevatten weinig calorieën. Ze bieden ook goede hoeveelheden vezels , evenals B-vitamines en sommige mineralen.

Hier zijn de voedingsstoffen die je krijgt in vier gedroogde shiitakes(15 gram)(2):

  • Calorieën: 44.
  • Koolhydraten: 11 gram.
  • Vezels: 2 gram.
  • Eiwitten: 1 gram.
  • Riboflavine: 11% van de ADH.
  • Niacine: 11% van de ADH.
  • Koper: 39% van de ADH.
  • Vitamine B5: 33% van de ADH.
  • Selenium: 10% van de ADH.
  • Mangaan: 9% van de ADH.
  • Zink: 8% van de ADH.
  • Vitamine B6: 7% van de ADH.
  • Foliumzuur: 6% van de ADH.
  • Vitamine D: 6% van de ADH.

Shiitakes bevatten bovendien veel van dezelfde aminozuren als vlees(3).

Ze bevatten ook polysacchariden, terpenoïden, sterolen en lipiden die zijn gekoppeld aan immuunversterkende, cholesterolverlagende en kankerbestrijdende effecten (4).

Al deze eigenschappen kunnen verschillen, afhankelijk van hoe en waar de paddenstoelen zijn geteeld, opgeslagen en gebruikt(3).

Kortom: Shiitake paddenstoelen bevatten weinig calorieën. Ze bieden ook veel vitamines, mineralen en andere gezondheidsbevorderende stoffen.

Hoe worden ze gebruikt?

Shiitake paddenstoelen hebben twee belangrijke toepassingen: als voedsel en als supplementen.

Shiitakes als whole foods

U kunt koken met zowel gedroogde als verse shiitakes, hoewel de gedroogde paddenstoelen iets populair zijn.

Gedroogde shiitakes hebben een umami smaak die nog intenser is dan wanneer ze vers zijn.

Umami betekent hartig en heerlijk. Het wordt omschreven als de “vijfde smaak”, samen met zoet, zuur, bitter en zout.

Zowel de gedroogde en verse shiitake vaak gebruikt in roerbak gerechten, soepen, stoofschotels en andere gerechten.

Shiitakes als supplementen

Shiitake al heel lang gebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde.

Ze maken ook deel uit van de medische tradities van Japan, Korea en Oost-Rusland (4).

In de Chinese geneeskunde wordt gedacht dat shiitakes de gezondheid en de levensduur bevorderen en de bloedcirculatie verbeteren.

Moderne studies hebben geconstateerd shiitake bioactieve stoffen kunnen enige bescherming bieden tegen kanker en ontsteking(4).

Veel van de onderzoeken zijn echter gedaan met proefdieren of in reageerbuizen, in plaats van met mensen.

Bovendien zijn veel op de paddenstoel gebaseerde supplementen op de markt niet getest om te bepalen hoe goed ze werken(5).

Hoewel de voorgestelde voordelen veelbelovend zijn, moet u ze met een korreltje zout te nemen.

Kortom: Shiitakes hebben een lange geschiedenis van gebruik, zowel als voedsel als in medicinale supplementen.

Ze kunnen uw hart helpen

Shiitake kunnen verschillende voordelen hebben voor de gezondheid van het hart. Ze bevatten bijvoorbeeld drie verbindingen die kunnen helpen het cholesterol te verlagen:

  • Eritadenine: Een verbinding die een enzym remt dat betrokken is bij de productie van cholesterol(3).
  • Sterolen: Moleculen die de opname van cholesterol in uw darm helpen blokkeren(6).
  • Bèta-glucanen: Een soort vezel die het cholesterolgehalte kan verlagen (7).

Een onderzoek bij ratten met een genetisch hoge bloeddruk wees uit dat shiitake poeder een stijging van de bloeddruk voorkomt(8).

Afgezien van zijn individuele componenten kunnen shiitakes hartgezondheid bevorderen.

Een onderzoek bij laboratorium ratten gevoed met een vetrijk dieet toonde aan dat degenen die shiitake kregen, minder vet in hun lever ontwikkelden, minder plaque op hun slagaderen hadden en lagere cholesterolwaarden hadden dan degenen die geen supplement kregen.

Kortom: Verschillende verbindingen in shiitakes helpen het cholesterol te verlagen en kunnen voorkomen dat plaques aan de slagaderwanden blijven kleven.

Ze kunnen je immuunsysteem stimuleren

Shiitakes kunnen ook helpen om je immuunsysteem te versterken.

In een onderzoek aten mensen een maand lang ongeveer twee gedroogde shiitakes. Over het algemeen hun  immuun markers verbeterede. Ze hadden ook minder ontstekingen dan voordat het onderzoek begon(10).

Dit immuun effect is misschien gedeeltelijk te wijten aan één van de polysacchariden gevonden in shiitake(11).

Bovendien wordt uw immuunsysteem zwakker met de leeftijd. Uit een studie met muizen bleek echter dat een supplement dat van shiitakes was afgeleid, hielp om een ​​deel van de leeftijdsafhankelijke afname van immuunfunctie om te keren(12).

Kortom: Het regelmatig eten van shiitake, kan uw immuunsysteem ondersteunen en leeftijdsafhankelijke afname van de immuunfunctie verminderen.

Ze hebben verbindingen die worden gebruikt om kanker te bestrijden

Polysacchariden in shiitake kunnen ook een antikanker effect hebben(13, 14).

De polysacchariden lentinan helpt bijvoorbeeld tumoren te bestrijden door het activeren van het immuunsysteem(15, 16).

Van lentinan is aangetoond dat het de groei en verspreiding van leukemie] cellen remt (17).

In China en Japan, wordt een injecteerbare vorm van lentinan gebruikt naast chemotherapie en andere belangrijke kankerbehandelingen ter verbetering van immuunfunctie en kwaliteit van leven bij patiënten met maagkanker(18, 19).

Er is echter niet genoeg bewijs om te zeggen of het daadwerkelijk eten van shiitake enig effect heeft op kanker.

Kortom: Lentinan is een polysacchariden in shiitake die kanker kan helpen bestrijden.

Meer voordelen shiitakes

Shiitake kunnen ook helpen bestrijden van ziektekiemen en gezondheid van het bot bevorderen.

Ze hebben veelbelovende antibacteriële en antivirale effecten

Verschillende verbindingen in shiitakes hebben antibacteriële, antivirale en antischimmel effecten. Deze omvatten oxaalzuur, lentinan, centinamycine A en B (antibacterieel) en eritadenine (antiviraal)(18, 20).

In het licht van toenemende resistentie tegen antibiotica, denken sommige wetenschappers dat het is belangrijk om de antimicrobiële mogelijkheden verkennen van shiitakes(21).

Ze kunnen helpen om je botten te versterken

Paddenstoelen zijn de enige natuurlijke plantaardige bron van vitamine D.

Je lichaam heeft vitamine D nodig om sterke botten te bouwen, maar zeer weinig voedingsmiddelen bevatten deze belangrijke voedingsstof.

De vitamine D niveaus van paddenstoelen variëren, afhankelijk van hoe ze worden geteeld. Wanneer blootgesteld aan UV-licht, ontwikkelen ze hogere vitamine D niveaus.

In een studie, muizen gevoed een calcium-arm, vitamine D arm dieet ontwikkeld symptomen van osteoporose. In vergelijking had die met bepaalde calcium en UV-licht shiitake paddenstoelen hogere botdichtheid(22).

Houd echter in gedachten dat shiitakes vitamine D2 bevatten. Dit is een inferieur vorm van de vitamine ten opzichte van vitamine D3, die voorkomt in vette vis en sommige andere dierlijk voedsel.

Kortom: Verbindingen in shiitake hebben antimicrobiële eigenschappen. Het eten van shiitakes met hogere vitamine D gehalte kan uw botdichtheid verbeteren.

Mogelijke bijwerkingen van shiitakes

De meeste mensen kunnen veilig shiitakes consumeren, hoewel bij sommige bijwerkingen kunnen optreden.

In zeldzame gevallen kunnen mensen huiduitslag ontwikkelen door het eten of verwerken van rauwe shiitakes(23).

Deze aandoening, “shiitake dermatitis” genaamd, waarschijnlijk veroorzaakt door lentinan (24).

Bovendien kan het gebruik van poedervormig paddenstoelen extract over een lange periode enige bijwerkingen veroorzaken. Deze omvatten maagklachten, gevoeligheid voor zonlicht en shiitake dermatitis (25, 26).

Sommigen beweren ook dat het eten van paddenstoelen symptomen kan veroorzaken bij patiënten met jicht vanwege hun hoge purine gehalte. Uit onderzoek blijkt echter dat het eten van paddenstoelen gekoppeld is aan een lager risico op jicht(27).

Kortom: Shiitakes kunnen enkele bijwerkingen veroorzaken, waaronder huiduitslag. Shiitake extract kan ook spijsverteringsproblemen en een verhoogde gevoeligheid voor zonlicht veroorzaken.

Hoe te koken met shiitakes

Paddenstoelen hebben een umami smaak, een hartige basis om aan gerechten toe te voegen. Dit kan erg handig zijn bij het maken van vegetarische gerechten.

Shiitake vaak gedroogd verkocht. Je kunt ze in heet water zacht maken en hen en dan te koken.

Om de beste gedroogde shiitake te selecteren, ga op zoek naar exemplaren die heel worden verkocht in plaats van in plakjes. De hoeden moeten dik zijn met diepe witte spleten erin.

Bij het koken met verse shiitake, verwijder de stelen, die zelfs na het koken hard blijven. Bewaar de stengels in de vriezer voor het maken van groentebouillon.

Je kunt met shiitakes koken zoals elke andere paddenstoel. Hier zijn een paar suggesties:

  • Gebakken shiitakes met groenten en serveer ze met een gepocheerd ei.
  • Voeg ze toe aan pastagerechten of roerbakgerechten.
  • Gebruik ze om een ​​smaakvolle soep te maken.
  • Rooster ze voor een knapperige snack of bijgerecht.

Kortom: U kunt zowel gedroogde of verse shiitake bereiden. Ze geven een heerlijk hartige smaak toe aan uw maaltijd.

Tot slot

Shiitakes hebben een lange geschiedenis van gebruik, zowel als voedsel als medicinale supplementen.

Hoewel het onderzoek naar de gezondheidsvoordelen van shiitake veelbelovend is, zijn er maar weinig onderzoeken bij de mens uitgevoerd.

Shiitakes bevatten echter weinig calorieën en bevatten veel vitamines, mineralen en bioactieve plantensoorten.

Samengevat, zijn ze een uitstekende aanvulling op uw voeding.