shirataki noodles

Shirataki: The Zero-Calorie Noodles

Shirataki: The Zero-Calorie Noodles

Shirataki noodles is een uniek voedingsmiddel dat zeer vullend is en ook nog laag in calorieën.

Deze noodles bevatten ook een soort vezels met indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

In feite heeft deze vezel in veel onderzoeken gewichtsverlies veroorzaakt.

Dit artikel legt alles uit wat u moet weten over shirataki en hun voordelen.

Het biedt ook recepten en gedetailleerde instructies over hoe ze te bereiden.

Wat zijn shirataki noodles?

Shirataki zijn lange, witte noodles. Ze worden vaak wonder noodles of konjac noodles genoemd.

Ze zijn gemaakt van glucomannan , een soort vezel die afkomstig is van de wortel van de konjac plant.

Konjac groeit in Japan, China en Zuidoost-Azië. Het bevat zeer weinig verteerbare koolhydraten , maar de meeste van de koolhydraten komen uit glucomannan vezels.

“Shirataki” is Japans voor “witte waterval”, het doorschijnende uiterlijk van deze noodles.

De noodles worden gemaakt door glucomannan-meel te combineren met water en een kleine hoeveelheid kalkwater, waardoor de noodles hun vorm behouden.

Het mengsel wordt gekookt en vervolgens gevormd in noodles of rijst.

Shirataki bevat veel water. In feite is ongeveer 97% water en 3% glucomannaan vezels. Ze zijn ook erg laag in calorieën en bevatten geen verteerbare koolhydraten.

Er is ook een variant van shirataki bekend als tofu shirataki.

Ze lijken erg op traditionele shirataki-noodles, maar de tofu biedt een paar extra calorieën en een kleine hoeveelheid verteerbare koolhydraten.

Kortom: Shirataki noodles zijn een caloriearm voedingsmiddel gemaakt van glucomannan, een type vezel gevonden in de Aziatische konjac plant.

Shirataki noodles zijn rijk aan viskeuze vezels

Glucomannan is een zeer viskeuze vezel. Viskeuze vezels is een soort oplosbare vezels en één van de belangrijkste kenmerken is het vermogen om water te absorberen en een gel te vormen.

In feite kan glucomannan tot 50 keer zijn gewicht in water absorberen, zoals blijkt uit extreem hoog watergehalte in shirataki “(1).

Deze noodles bewegen heel langzaam door het spijsverteringsstelsel, waardoor u zich verzadigd voelt en de opname van voedingsstoffen in de bloedbaan vertraagd (2).

Bovendien viskeuze vezels fungeren als een prebioticum . Het voedt de bacteriën die in uw dikke darm leven, ook wel bekend als de darmflora of microbiome.

In uw dikke darm fermenteren bacteriën vezels tot vetzuren met een korte keten, die ontstekingen kunnen bestrijden, de immuunfunctie versterken en andere gezondheidsvoordelen bieden (345).

Een recente menselijke studie heeft aangetoond dat het fermenteren van glucomannan vezels aan vetzuren met een korte keten één calorie per gram produceert (6).

Aangezien een typisch portie shirataki ongeveer 1-3 gram glucomannan bevat, is het in wezen een calorie-vrij, koolhydraat-vrij voedingsmiddel(6).

Kortom: Glucomannan is een stroperige vezel die water vast kan houden en de spijsvertering vertraagt. In de dikke darm wordt het gefermenteerd tot vetzuren met een korte keten die verschillende gezondheidsvoordelen kunnen bieden.

Shirataki noodles kunnen u helpen om af te vallen

Shirataki kunnen een krachtig gewichtsverlies voedingsmiddel zijn.

Hun viskeuze vezels vertragen maaglediging, zodat u langer vol blijft en uiteindelijk minder eet (78).

Daarnaast kan fermenteren van vezels tot vetzuren met een korte keten de afgifte stimuleren van een darmhormoon dat bekendstaat als PYY, waardoor gevoelens van volheid toenemen (9).

Bovendien lijkt het nemen van glucomannan met een koolhydraatrijk dieet lijkt het niveau van de “honger hormoon” ghreline te verlagen. Er werd ook aangetoond dat het de ghreline gehalte bij vasten verminderde wanneer het dagelijks gedurende 4 weken werd genomen (10).

Onderzoekers die 7 gewichtsverlies studies analyseerde bleek dat mensen die glucomannan gedurende  4-8 weken namen verloren 1,4-2,5 kg (1).

In één onderzoek verloren mensen die glucomannan alleen of met andere soorten vezels innamen aanzienlijk meer gewicht bij een caloriearm dieet, vergeleken met de placebogroep (11).

In een andere studie verloren zwaarlijvige mensen die glucomannaan elke dag gedurende 8 weken slikten verloren 2,5 kg, zonder minder te eten of hun bewegingspatroon aan te passen (12).

In een ander onderzoek van 8 weken werd echter geen verschil gevonden in gewichtsverlies tussen mensen met overgewicht en obesitas die glucomannan namen en degenen die dat niet deden (13).

Aangezien deze studies 2-4 gram glucomannan in tablet- of supplementvorm met water gebruikten, zouden shirataki-noodles waarschijnlijk vergelijkbare effecten hebben.

Desalniettemin zijn er geen studies beschikbaar over shirataki-noodles specifiek.

Bovendien kan timing een rol spelen. Glucomannan-supplementen worden meestal tot een uur vóór een maaltijd ingenomen, terwijl de noodles worden gegeten als onderdeel van de maaltijd.

Kortom: Glucomannan bevordert gevoelens van volheid die een spontane vermindering van de calorie-inname kunnen veroorzaken en tot gewichtsverlies kunnen leiden.

Shirataki kunnen de bloedsuikerspiegel en insulinespiegels verlagen

Glucomannan heeft aangetoond dat het kan helpen lagere bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes en insuline resistentie(1415161718).

Omdat visceuze vezels de maaglediging vertragen, stijgen de bloedsuikerspiegel en het insulinegehalte geleidelijker naarmate voedingsstoffen in de bloedbaan worden opgenomen (19).

In één onderzoek hadden mensen met diabetes type 2 die gedurende 3 weken glucomannan slikten een significante vermindering van fructosamine, wat een indicatie is voor de bloedsuikerspiegel gedurende een periode van 2-3 weken (17) .

Kortom: Shirataki noodles kunnen het ledigen van de maag vertragen, wat kan helpen bloedsuikerspiegel pieken na de maaltijd te voorkomen.

Shirataki noodles kunnen het cholesterol verlagen

Verschillende studies suggereren ook dat het nemen van glucomannan kan helpen het cholesterolgehalte te verlagen (1518202122).

Onderzoekers hebben gemeld dat glucomannan de hoeveelheid uitgescheiden cholesterol in de ontlasting verhoogt, dus minder wordt geabsorbeerd in de bloedbaan(15).

Een overzicht van 14 studies bleek dat glucomannan het LDL-cholesterol met gemiddeld 16 mg / dL verlaagde en triglyceriden met een gemiddelde van 11 mg / dl(22).

Kortom: Onderzoek heeft aangetoond dat glucomannan kan helpen de LDL-cholesterol- en triglyceriden niveaus te verlagen.

Shirataki noodles kunnen constipatie verlichten

Veel mensen hebben chronische constipatie of onregelmatige stoelgang.

Glucomannan heeft aangetoond dat het een effectieve behandeling is van constipatie bij zowel kinderen als volwassenen(2324252627).

In één studie werd ernstige constipatie met succes behandeld bij 45% van de kinderen die glucomannan gebruikten, in vergelijking met slechts 13% van de controlegroep (25).

Voor volwassenen, glucomannan supplementen verhoogde stoelgang frequentie, niveaus van gunstige darmbacteriën en korte keten vetzuren productie (2627).(2627).

Kortom: Glucomannan kan op een effectieve manier constipatie bij kinderen en volwassenen behandelen, vanwege de laxerende werking en de voordelen voor de darmgezondheid.

Mogelijke bijwerkingen van shirataki

Voor sommigen kan glucomannaan milde problemen met de spijsvertering veroorzaken, zoals dunne ontlasting, een opgeblazen gevoel en winderigheid (1).

Opgemerkt moet echter worden dat glucomannan veilig is gebleken in alle doseringen die in onderzoeken zijn getest.

Niettemin, zoals het geval is met alle vezels, is het het beste om glucomannan geleidelijk in uw dieet te introduceren.

Bovendien kan glucomannan de absorptie van bepaalde orale geneesmiddelen, waaronder enkele diabetes medicijnen verminderen. Om dit te voorkomen, moet u minstens één uur voor of vier uur na het eten van shirataki noodles innemen.

Kortom: Shirataki is veilig om te consumeren, maar kunnen sommigen spijsverteringsproblemen veroorzaken. Ze kunnen ook de absorptie van bepaalde medicijnen verminderen.

Hoe kook je shirataki noodles?

Shirataki kan je een beetje ontmoedigen om het te bereiden op het eerste gezicht.

Ze zijn verpakt in visachtig ruikende vloeistof, wat eigenlijk gewoon water is dat de geur van de konjac-wortel heeft opgenomen.

Daarom is het belangrijk om ze een paar minuten heel goed onder vers stromend water af te spoelen. Dit zou het grootste deel van de geur moeten verwijderen.

U moet ook de noodles verhitten in een koekenpan gedurende enkele minuten zonder toegevoegde vetten.

Deze stap verwijdert overtollig water en laat de noodles een meer noodleachtige textuur aannemen. Als er teveel water achterblijft, zullen ze papperig zijn.

Hier is een eenvoudig shirataki recept met slechts een paar ingrediënten:

Shirataki Macaroni en kaas

Opmerking: Voor dit recept, is het best om kortere soorten shirataki te gebruiken, zoals ziti of rijst.

ingrediënten:

  • 1 verpakking 200 gram  van shirataki of shirataki rijst.
  • Olijfolie of boter voor het invetten van de bakblikjes.
  • 85 gram van geraspte cheddar kaas.
  • 1 eetlepel boter.
  • Een halve theelepel zeezout.

Bereiding:

  1. Verwarm de oven op 175 ° C.
  2. Spoel de noedels onder stromend water gedurende minstens 2 minuten.
  3. Breng de noedels in een koekenpan en bak op matig hoog vuur 5-10 minuten, af en toe roeren.
  4. Terwijl de noedels koken, vet een 2-cup bakblikjes met olijfolie of boter.
  5. Breng de gekookte noedels in de bakblikjes, voeg de overige ingrediënten toe en roer goed. Bak gedurende 20 minuten, haal het uit de oven en serveer het.

Shirataki kan worden gebruikt in plaats van pasta of rijst in een schotel.

Ze werken echter het best in Aziatische recepten. De noodles hebben geen smaak maar absorberen de smaken van sauzen en specerijen heel goed.

Kortom: Shirataki noodles zijn gemakkelijk te bereiden en kunnen worden gebruikt in verschillende gerechten. Ze zijn vooral smakelijk in Aziatische recepten.

Tot slot

Shirataki is een uitstekend alternatief voor de traditionele noodles.

Naast het feit dat ze extreem weinig calorieën bevatten, helpen ze je je vol te voelen en kunnen ze gunstig zijn voor gewichtsverlies.

Niet alleen dat, maar ze hebben ook voordelen voor de bloedsuikerspiegel, cholesterol en spijsvertering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.