Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Shirataki: The Zero-Calorie Noodles

1624 Views

Shirataki: The Zero-Calorie Noodles

Shirataki noodles is een uniek voedingsmiddel dat zeer vullend is en ook nog laag in calorieën.

Deze noodles bevatten ook een soort vezel die indrukwekkende voordelen voor de gezondheid biedt.

In feite heeft deze vezel aangetoond dat het gewichtsverlies veroorzaakt in talloze studies.

Dit artikel legt alles uit wat u moet weten over shirataki en de voordelen ervan.

Het biedt ook recepten en gedetailleerde instructies over hoe om hen te bereiden.

Wat zijn shirataki?

Shirataki zijn lange, witte noodles. Ze worden vaak wonder noodles of konjac noedels genoemd.

Ze zijn gemaakt van glucomannan , een soort vezel die afkomstig is van de wortel van de konjac plant.

Konjac groeit in Japan, China en Zuidoost-Azië. Het bevat zeer weinig verteerbare koolhydraten , maar de meeste van de koolhydraten komen uit glucomannan vezels.

“Shirataki” is Japans voor “witte waterval”, het doorschijnende uiterlijk van deze noodles.

De noodles worden gemaakt door het combineren van glucomannanmeel met water en een kleine hoeveelheid kalkwater, waardoor de noodles hun vorm behoud.

Het mengsel wordt gekookt en vervolgens gevormd in noodles of rijst.

Shirataki bevat veel water. In feite is ongeveer 97% water en 3% glucomannaan vezels. Ze zijn ook erg laag in calorieën en bevatten geen verteerbare koolhydraten.

Er is ook een variant van shirataki zogenaamde tofu shirataki.

Ze zijn zeer vergelijkbaar met traditionele shirataki, maar de tofu verschaft een paar extra calorieën en een kleine hoeveelheid verteerbare koolhydraten.

Kortom: Shirataki noodles zijn een caloriearm voedingsmiddel gemaakt van glucomannan, een type vezel gevonden in de Aziatische konjac plant.

Shirataki noodles zijn hoog in viskeuze vezels

Glucomannan is een zeer viskeuze vezel. Viskeuze vezels zijn een soort van oplosbare vezels, en één van de hoofdkenmerken is het vermogen om water te absorberen en een gel te vormen.

In feite kan glucomannan absorberen tot 50 keer zijn gewicht in water, zoals blijkt uit extreem hoog watergehalte in shirataki “(1).

Deze noodles bewegen heel langzaam door het spijsverteringsstelsel, waardoor je een snel een vol gevoel krijgt en vertraagd de opname van voedingsstoffen in de bloedbaan (2).

Bovendien viskeuze vezels fungeren als een prebioticum . Het voedt de bacteriën die leven in je dikke darm, ook wel bekend als de darmflora of microbiome.

In de dikke darm, bacteriën fermenteren de vezels in korte keten vetzuren , die kunnen  ontstekingen bestrijden, stimuleren het immuunsysteem en andere voordelen voor de gezondheid.

Een recente menselijke studie bleek dat het vergisten van glucomannan vezels tot korte-keten vetzuren produceert één calorie per gram (345).

Aangezien een typisch portie shirataki bevat ongeveer 1-3 gram van glucomannan, het is in wezen een calorie-vrij, koolhydraat-vrij voedingsmiddel(6).

Kortom: Glucomannan is een stroperige vezel die  water kan vasthouden en het vertragen van de spijsvertering. In de dikke darm, het fermenteert het tot korte-keten vetzuren die verschillende gezondheidsvoordelen kunnen verschaffen.

Shirataki kan u helpen gewicht te verliezen

Schaal Verpakt in meetlint

Shirataki kan een krachtig gewichtsverlies voedingsmiddel zijn.

Hun viskeuze maag vezel vertraagd lediging, zodat je langer vol blijft en uiteindelijk minder zal gaan eten(78).

Bovendien het fermenteren van vezels in korteketen vetzuren kan de afgifte van het darm hormoon dat het gevoel van volheid stimuleert verhogen(9).

Wat nog meer, het nemen van glucomannan met een koolhydraatrijk dieet lijkt het niveau van de “honger hormoon” ghreline te verminderen. Ook werd aangetoond dat vasten ghreline vermindert wanneer dagelijks wordt gedaan gedurende 4 weken(10).

Onderzoekers die 7 gewichtsverlies studies analyseerde bleek dat mensen die glucomannan gedurende  4-8 weken verloren 1,4-2,5 kg (1).

In een studie verloren mensen die glucomannaan namen, alleen of samen met andere soorten vezels aanzienlijk meer gewicht verloren op een caloriearm dieet, vergeleken met de placebogroep(11).

In een andere studie, zwaarlijvige mensen die elke dag glucomannan namen gedurende 8 weken verloren 2,5 kg, zonder minder te eten of het veranderen van hun lichaamsbeweging(12).

Echter, een andere 8 weken durende studie vond geen verschil in gewichtsverlies tussen de mensen met overgewicht die glucomannan namen en degenen die dat niet deden(13).

Aangezien deze studies 2 – 4 gram glucomannan in tablet- of supplement vorm namen met water, zou shirataki noodles waarschijnlijk soortgelijke effecten hebben.

Toch zijn er geen studies beschikbaar specifiek van shirataki .

Bovendien kan de timing een rol spelen. Glucomannan wordt gewoonlijk opgenomen een uur voor een maaltijd, terwijl de noodles worden gegeten als onderdeel van de maaltijd.

Kortom: Glucomannan bevordert het gevoel van verzadiging dat een spontane vermindering van de calorie-inname kan veroorzaken en leiden tot gewichtsverlies.

Shirataki kan bloedsuikerspiegel en insuline niveaus verbeteren

Bloedglucosemeter en StripsGlucomannan heeft aangetoond dat het kan helpen lagere bloedsuikerspiegel bij mensen met diabetes en insuline resistentie(1415161718).

Omdat visceuze vezels maaglediging vertraagd, stijgen bloedsuikerspiegel en insulineniveaus meer geleidelijk als voedingsstoffen worden geabsorbeerd in de bloedbaan(19).

In een studie hadden mensen met diabetes type 2 die glucomannaan namen voor 3 weken een aanzienlijke vermindering in fructosamine, oftewel een marker van de bloedsuikerspiegel gedurende een periode van 2-3 weken(17).

Kortom: Shirataki kan maaglediging vertragen die kan helpen voorkomen van pieken van de bloedsuikerspiegel na de maaltijd.

Shirataki noodles en lagere cholesterol

Verschillende studies suggereren ook dat het nemen van glucomannan het cholesterolgehalte kan verlagen(1518202122).

Onderzoekers hebben gemeld dat glucomannan verhoogt de hoeveelheid cholesterol dat wordt uitgescheiden in de ontlasting, dus minder wordt geabsorbeerd in de bloedbaan(15).

Een overzicht van 14 studies bleek dat glucomannan het LDL-cholesterol met gemiddeld 16 mg / dL verlaagde en triglyceriden met een gemiddelde van 11 mg / dl(22).

Kortom: Studies tonen aan dat glucomannan kan LDL-cholesterol en triglyceriden helpen verlagen.

Shirataki kan constipatie verlichten

Veel mensen hebben chronische constipatie of onregelmatige stoelgang.

Glucomannan heeft aangetoond dat het een effectieve behandeling is van constipatie bij zowel kinderen als volwassenen(2324252627).

In één studie werd ernstige constipatie succes behandeld bij 45% van de kinderen die glucomannan namen, vergeleken met slechts 13% van de controlegroep(25).

Voor volwassenen, glucomannan supplementen verhoogde stoelgang frequentie, gunstige darmbacteriën niveaus en korte-keten vetzuurproductie(2627).

Kortom: Glucomannan kan effectief constipatie behandelen bij kinderen en volwassenen, vanwege zijn laxerende werking en de voordelen voor de gezondheid.

Mogelijke bijwerkingen van shirataki

shirataki

Voor sommigen kan glucomannan milde spijsvertering kwesties zoals dunne ontlasting, leiden tot een opgeblazen gevoel en flatulentie(1).

Er moet echter worden opgemerkt dat glucomannan is veilig bevonden bij alle geteste doseringen in het onderzoek.

Niettemin, zoals het geval is met alle vezels, is het beste om glucomannan geleidelijk aan te introduceren in uw voeding.

Bovendien kan glucomannan de absorptie van bepaalde orale geneesmiddelen, waaronder enkele diabetes medicijnen verminderen. Om dit te voorkomen, zorg ervoor om medicijnen in te nemen ten minste één uur voor of vier uur na het eten van shirataki.

Kortom: Shirataki is veilig om te consumeren, maar kan spijsvertering problemen bij sommige veroorzaken. Zij kan ook de absorptie van bepaalde geneesmiddelen verminderen.

Hoe kook je shirataki !?

Shirataki kan je een beetje ontmoedigen om het te bereiden op het eerste gezicht.

Ze zijn verpakt in vis ruikende vloeistof, dat is eigenlijk gewoon water dat de geur van de konjac wortel heeft geabsorbeerd.

Daarom is het belangrijk om ze heel goed te spoelen voor een paar minuten onder stromend water. Dit zou de meeste geur doen verwijderen.

U moet ook de noodles verhitten in een koekenpan gedurende enkele minuten zonder toegevoegde vetten.

Deze stap verwijdert het overtollige water en laat de noedels in een noodle-achtige textuur veranderen. Als er te veel water achter blijft, zullen ze papperig zijn.

Hier is een eenvoudig shirataki recept met slechts een paar ingrediënten:

Shirataki Macaroni and Cheese

Opmerking: Voor dit recept, is het best om kortere soorten shirataki te gebruiken, zoals ziti of rijst.

ingrediënten:

  • 1 verpakking 200 gram  van shirataki of shirataki rijst.
  • Olijfolie of boter voor het invetten van de bakblikjes.
  • 85 gram van geraspte cheddar kaas.
  • 1 eetlepel boter.
  • Een halve theelepel zeezout.

Bereiding:

  1. Verwarm de oven op 175 ° C.
  2. Spoel de noedels onder stromend water gedurende minstens 2 minuten.
  3. Breng de noedels in een koekenpan en bak op matig hoog vuur 5-10 minuten, af en toe roeren.
  4. Terwijl de noedels koken, vet een 2-cup bakblikjes met olijfolie of boter.
  5. Breng de gekookte noedels in de bakblikjes, voeg de overige ingrediënten toe en roer goed. Bak gedurende 20 minuten, haal het uit de oven en serveer het.

Shirataki kan worden gebruikt in plaats van pasta of rijst in een schotel.

Echter, ze hebben de neiging het beste te werken in de Aziatische recepten. De noedels hebben geen smaak, maar zal de smaken van sauzen en specerijen zeer goed opnemen.

Kortom: Shirataki is gemakkelijk te bereiden en kan worden gebruikt in veel verschillende gerechten. Ze zijn vooral lekker in Aziatische recepten.

Kort samengevat

Shirataki is een uitstekend alternatief voor de traditionele noodles.

Naast het feit dat zeer laag in calorieën zijn, helpen ze je een vol gevoel te geven en kan het gunstig zijn voor gewichtsverlies.

Niet alleen dat, maar ze hebben ook voordelen voor de bloedsuikerspiegel, cholesterol en een gezonde spijsvertering.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × een =

It is main inner container footer text