5 Verrassende gezondheidsvoordelen van sinaasappelsap

Sinaasappelsap wordt over de hele wereld genoten.

Het wordt gemaakt door sinaasappels te persen, met de hand of met behulp van commerciële methoden.

Het bevat van nature veel essentiële voedingsstoffen, zoals vitamine C en kalium. En vele commerciële variëteiten zijn vaak verrijkt met calcium en vitamine D.

Desalniettemin is er controverse over de vraag of het bijdraagt ​​aan een gezond voedingspatroon.

Hier zijn 5 gezondheidsvoordelen van sinaasappelsap.

1. Rijk aan verschillende belangrijke voedingsstoffen

Sinaasappelsap bevat veel voedingsstoffen, waaronder vitamine C, folaat en kalium.

Een 240 ml sinaasappelsap biedt ongeveer ( 1 ):

  • Calorieën: 110
  • Eiwit: 2 gram
  • Koolhydraten: 26 gram
  • Vitamine C: 67% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Folaat: 15% van de ADH
  • Kalium: 10% van de ADH
  • Magnesium: 6% van de ADH

Sinaasappelsap is een geconcentreerde bron van vitamine C , een in water oplosbare vitamine die tevens fungeert als een krachtige antioxidant en een centrale rol speelt in de immuunfunctie ( 2 ).

Bovendien bevordert vitamine C botvorming, wondgenezing en de gezondheid van het tandvlees ( 3 ).

Sinaasappelsap is ook rijk aan folaat (foliumzuur), wat nodig is voor de DNA-synthese en de groei en ontwikkeling van de foetus ondersteunt ( 4 ).

Om nog maar te zwijgen, het is een uitstekende bron van het mineraal kalium, dat de bloeddruk reguleert, botverlies voorkomt en beschermt tegen hartziekten en beroertes ( 5 ).

Kortom: Sinaasappelsap bevat veel noodzakelijke voedingsstoffen, waaronder vitamine C, folaat en kalium.

2. Rijk aan antioxidanten

Antioxidanten in sinaasappelsap bevorderen de gezondheid door oxidatieve schade te voorkomen – een onbalans tussen antioxidanten en onstabiele moleculen die bekend staan ​​als vrije radicalen.

Onderzoek toont aan dat antioxidanten cruciaal zijn voor het behoud van de algehele gezondheid. Ze kunnen zelfs helpen beschermen tegen chronische aandoeningen, zoals hartaandoeningen, kanker en diabetes ( 6 ).

Sinaasappelsap is een goede bron van antioxidanten zoals flavonoïden, carotenoïden en ascorbinezuur ( 7 ).

Uit een onderzoek van 8 weken bleek dat het dagelijks drinken van 750 ml sinaasappelsap de antioxidant status significant verhoogde ( 8 ).

Een andere studie had vergelijkbare bevindingen, rapporterend dat het drinken van 591 ml sinaasappelsap per dag gedurende 90 dagen de totale antioxidant status verhoogde bij 24 volwassenen met hoog cholesterol en triglyceriden ( 9 ).

En in een onderzoek bij meer dan 4000 volwassenen werd sinaasappelsap beschouwd als één van de belangrijkste bronnen van antioxidanten in het gemiddelde Amerikaanse voedingsplan – naast thee, bessen , wijn, supplementen en groenten ( 10 ).

Kortom: Sinaasappelsap bevat veel antioxidanten en kan de antioxidant status helpen verhogen om ziektepreventie te bevorderen.

3. Kan helpen bij het voorkomen van nierstenen

Nierstenen zijn kleine minerale afzettingen die zich in uw nieren ophopen en vaak symptomen veroorzaken zoals ernstige pijn, misselijkheid of bloed in uw urine ( 11 ).

Omdat sinaasappelsap zuur is, kan het de pH van urine verhogen.

Studies tonen aan dat het hebben van een hogere, meer zure urine-pH kan helpen bij het voorkomen van nierstenen ( 12 , 13 ).

Een klein onderzoek wees uit dat sinaasappelsap effectiever was dan citroenlimonade bij het verminderen van verschillende nierstenen risicofactoren ( 14 ).

Een ander onderzoek bij 194.095 mensen bleek dat degenen die minstens eenmaal per dag sinaasappelsap dronken 12% minder risico hadden om nierstenen te ontwikkelen dan degenen die minder dan één portie per week dronken ( 15 ).

Kortom: Sinaasappelsap kan de pH van de urine verhogen en daardoor het risico op nierstenen verlagen.

4. Kan de gezondheid van het hart verbeteren

Hartziekten zijn een serieus probleem, goed voor meer dan 17 miljoen doden wereldwijd elk jaar ( 16 ).

Sommige onderzoeken tonen aan dat het drinken van sinaasappelsap verschillende risicofactoren voor hartaandoeningen kan verminderen – zoals hoge bloeddruk en verhoogd cholesterol – en helpen om je hart gezond en sterk te houden.

Zo ontdekte een onderzoek bij 129 mensen dat langdurig gebruik van sinaasappelsap zowel het totale als het “slechte” LDL-cholesterol verlaagde ( 17 ).

Bovendien merkte een review van 19 onderzoeken op dat het drinken van vruchtensap effectief was bij het verlagen van de diastolische bloeddruk (het laagste getal van een aflezing) bij volwassenen ( 18 ).

Van sinaasappelsap is ook aangetoond dat het de waardes van “goede” HDL-cholesterol verhoogt bij mensen met een verhoogd waarde – wat de gezondheid van het hart zou kunnen verbeteren ( 19 ).

Kortom: Sinaasappelsap kan helpen de hoeveelheid ‘goede’ HDL-cholesterol te verhogen en het totale en ‘slechte’ LDL-cholesterol te verlagen, evenals de diastolische bloeddruk.

5. Kan ontsteking verminderen

Acute ontsteking is een normaal onderdeel van de immuunrespons, ontworpen om te beschermen tegen ziekte en infectie.

Het wordt echter verondersteld dat langdurig hoge ontstekingsniveaus bijdragen aan de ontwikkeling van chronische ziekten ( 20 ).

Verhoogde markers van ontsteking zoals C-reactief proteïne (CRP), interleukine-6 ​​(IL-6) en tumornecrosefactor-α (TNF-α) zijn allemaal waargenomen in aandoeningen zoals het metabool syndroom, hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker ( 21 , 22 , 23 ).

Sommige onderzoeken suggereren dat sinaasappelsap ontstekingen en daarmee verbonden problemen kan verminderen.

Een review wees uit dat sinaasappelsap ontstekingsremmende eigenschappen bezit die de niveaus van specifieke ontstekingsmarkers die aan chronische ziekten zijn gebonden, kan verminderen ( 24 ).

Bovendien toonde een 8 weken durende studie bij 22 mensen aan dat het drinken van zowel vers als commercieel sinaasappelsap markers van ontsteking zoals CRP en IL-6 verminderde – wat mogelijk zou kunnen helpen bij ziektepreventie ( 25 ).

Kortom: Sinaasappelsap kan helpen markers van ontstekingen te verminderen, wat zou kunnen helpen om het risico op chronische ziekten te verlagen.

Potentiële nadelen

Hoewel sinaasappelsap verbonden is met verschillende gezondheidsvoordelen, is het ook rijk aan calorieën en suiker.

Bovendien mist het in tegenstelling tot hele vruchten vezels, wat betekent dat het minder vult en mogelijk tot gewichtstoename kan leiden ( 26 ).

Meerdere studies hebben zelfs aangetoond dat regelmatige consumptie van vruchtensap na verloop van tijd kan leiden tot een hogere gewichtstoename ( 27 , 28 ).

Veel soorten sinaasappelsap bevatten ook veel toegevoegde suiker, wat de bloedsuikerspiegel kan verhogen ( 29 ).

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het regelmatig drinken van met suiker gezoete dranken, waaronder vruchtensap, mogelijk gepaard gaat met een hoger risico op diabetes type 2 ( 30 , 31 ).

Door te kiezen voor vers geperst of 100% sinaasappelsap, kunt u de gezondheidsvoordelen maximaliseren en tegelijkertijd uw risico op bijwerkingen verminderen.

U kunt ook proberen sinaasappelsap te verdunnen met water om calorieën te verminderen en gewichtstoename te voorkomen.

Voor kinderen is het aanbevolen de sapinname te beperken tot niet meer dan 118 ml per dag voor peuters van 177 ml voor kinderen van 4-6 jaar en 240 ml voor degenen van 7-18 jaar ( 26 ).

Kortom: Sinaasappelsap bevat veel suiker en calorieën, wat kan bijdragen aan gewichtstoename en een hoge bloedsuikerspiegel. Drink het met mate en kies waar mogelijk voor vers geperst of 100% sinaasappelsap.

Tot slot

Sinaasappelsap is een favoriete drank met veel antioxidanten en micronutriënten zoals vitamine C, folaat en kalium.

Regelmatige consumptie is in verband gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen, waaronder een verbeterde gezondheid van het hart, verminderde ontsteking en een verlaagd risico op nierstenen.

Het bevat echter ook veel calorieën en suiker, dus het is het beste om het met mate te consumeren en waar mogelijk vers geperste of 100% sinaasappelsap te selecteren.