Sint-jakobsschelpen

Zijn Sint-jakobsschelpen veilig om te eten? Voeding, voordelen en meer

Sint-jakobsschelpen zijn een soort schelpdieren die over de hele wereld worden gegeten.

Ze leven in zoutwater en worden gevangen voor de kust van een groot aantal landen.

De zogenaamde sluitspier in hun kleurrijke schaal zijn eetbaar en worden verkocht als zeevruchten. Als ze op de juiste manier zijn bereid, hebben ze een licht zoete smaak en een zachte, boterachtige textuur.

Sint-jakobsschelpen zijn zeer voedzaam en kunnen indrukwekkende gezondheidsvoordelen hebben. Mensen zijn echter vaak bezorgd over mogelijke allergische reacties en de accumulatie van zware metalen.

Dit artikel gaat uitgebreid in op de gezondheidsvoordelen en mogelijke gevaren van het eten van Sint-jakobsschelpen.

Zeer voedzaam

Net zoals de meeste andere vissen en schelpdieren hebben sint-jakobsschelpen een indrukwekkend voedingsprofiel.

Een portie van 84 gram gestoomde Sint-jakobsschelpen bevat(1):

  • Calorieën: 94
  • Koolhydraten: 0 gram
  • Vet: 1,2 gram
  • Eiwit: 19,5 gram
  • Omega 3-vetzuren: 333 mg
  • Vitamine B12: 18% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Calcium: 9% van de ADH
  • Ijzer: 15% van de ADH
  • Magnesium: 12% van de ADH
  • Fosfor: 27% van de ADH
  • Kalium: 12% van de ADH
  • Zink: 18% van de ADH
  • Koper: 12% van de ADH
  • Selenium: 33% van de ADH

Sint-jakobsschelpen zijn een uitstekende bron van verschillende sporen mineralen, waaronder selenium, zink en koper. Deze mineralen zijn belangrijk voor de menselijke gezondheid, maar sommige mensen zullen er misschien niet genoeg van binnen krijgen.

Een adequate selenium opname bevordert een gezond immuunsysteem en een goede schildklierfunctie. Zink is nodig om hersenfunctie en gezonde groei en koper kan beschermen tegen diabetes en hartziekte ( 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 ).

Het opnemen van Sint-jakobsschelpen in uw voeding kan u voorzien van deze belangrijke sporenelementen, evenals hoogwaardige eiwitten en ontstekingsremmende omega-3-vetzuren.

Kortom: Sint-jakobsschelpen hebben mineralen en andere voedingsstoffen die de volksgezondheid ten goede komen. Een 84 gram portie sint-jakobsschelpen is voedzaam en bevat minder dan 100 calorieën.

Kan helpen bij gewichtsverlies

Met weinig calorieën en veel eiwitten kunnen sint-jakobsschelpen handig zijn als je probeert af te vallen.

Onderzoek toont aan dat het verminderen van uw totale calorie-inname terwijl het eiwit enigszins toeneemt, gewichtsverlies kan bevorderen (89).

Een portie sint-jakobsschelpen van 84 gram bevat bijna 20 gram eiwit voor minder dan 100 calorieën (1).

Eiwit helpt mensen zich vol en tevreden te voelen, wat kan leiden tot een afname van de totale calorie-inname. Bovendien kan het uw stofwisseling verhogen en uw lichaam helpen meer energie te verbranden (89).

Een onderzoek van 26 weken onder 773 mensen vond dat deelnemers aan een eiwitrijk dieet (25% van de dagelijkse calorieën) gemiddeld 5% meer van hun lichaamsgewicht verloren in vergelijking met degenen met een eiwitarm dieet (13% van de dagelijkse calorieën).

Bovendien won de groep met een laag eiwitgehalte gemiddeld 2,2 pond (1,01 kg) terug (10).

Sint-jakobsschelpen en andere vissen kunnen ook unieke eigenschappen hebben die gewichtsverlies beter bevorderen dan andere eiwitbronnen (1112) .

Een onderzoek van 4 weken bij meer dan 300 mensen vond dat mannen die vette vis of een visolie preparaat aan een calorie beperkt dieet toevoegden, 2,2 ponden (1,01 kg) meer verloren dan mannen die dat niet deden( 11 ).

Kortom: Het verhogen van uw eiwitinname door voedsel zoals Sint-jakobsschelpen kan helpen om gewicht te verliezen. Studies tonen aan dat vissen en Sint-jakobsschelpen zelfs gewichtsverlies beter kunnen bevorderen dan andere soorten eiwitten.

Goed voor je hersenen en zenuwstelsel

Sint-jakobsschelpen bevatten bepaalde voedingsstoffen die belangrijk zijn voor je hersenen en zenuwstelsel.

Drie ons (84 gram) sint-jakobsschelpen bevatten 18% van de ADH voor zowel vitamine B12 als zink, evenals meer dan 300 mg omega-3 vetzuren (1).

Adequate hoeveelheden van deze voedingsstoffen zorgen voor een goede ontwikkeling van het zenuwstelsel en kunnen mentale aandoeningen zoals Alzheimer en stemmingsstoornissen voorkomen(13) .

Uit een onderzoek bleek dat baby’s die zijn geboren bij vrouwen met lage vitamine B12-waarden tijdens de zwangerschap de hersenfunctie negen jaar later hadden vertraagd. Deze kinderen namen meer dan 20 seconden langer de tijd om cognitieve tests uit te voeren dan die van vrouwen met voldoende B12-niveaus (14).

Een andere studie toonde aan dat supplementen met B12 het homocysteïne gehalte met 30% kunnen verlagen en de hersenfunctie kunnen verbeteren. Te veel homocysteïne kan het risico op een licht verstandelijke beperking vergroten (15).

Zink lijkt ook belangrijk te zijn voor de gezondheid van de hersenen. Een onderzoek van 6 maanden bij ratten toonde aan dat een verlaging van het zinkgehalte in het bloed met 20% leidde tot mentale problemen en geheugenproblemen die vergelijkbaar waren met die gerelateerd aan Alzheimer (16).

Naast vitamine B12 en zink hebben omega-3-vetzuren veel voordelen voor de gezondheid en ontwikkeling van de hersenen.

Onderzoek heeft aangetoond dat het ontwikkelen van baby’s die door de voeding van hun moeder onvoldoende omega-3-vetzuren krijgen, het risico kan lopen om aandachtstekorten en psychiatrische diagnoses te ontwikkelen (17).

Kortom: Sint-jakobsschelpen zijn rijk aan vitamine B12-, zink- en omega-3-vetzuren. Het verkrijgen van voldoende hoeveelheden van deze voedingsstoffen is essentieel voor de ontwikkeling van de hersenen en kan helpen mentale achteruitgang en stemmingsproblemen te voorkomen of te behandelen.

Bevorderen van hartgezondheid

Sint-jakobsschelpen bevatten magnesium en kalium, twee voedingsstoffen die je hart gezond houden.

Beide spelen een rol bij het ontspannen van uw bloedvaten. Daarom kunnen voldoende niveaus van elke vitamine de bloeddruk verlagen en hartaandoeningen voorkomen (18).

Lage magnesium bloedspiegels en -inname zijn in verband gebracht met atriale fibrillatie (een soort onregelmatige hartslag), hoge bloeddruk en andere hartproblemen (1920).

Een onderzoek onder meer dan 9.000 mensen ontdekte dat degenen met magnesiumspiegels onder 0,80 mmol / L respectievelijk een 36% en 54% groter risico op overlijden aan een hartaandoening en een hartaanval hadden (21).

Kortom: Sint-jakobsschelpen zijn rijk aan kalium en magnesium. Voldoende niveaus van deze voedingsstoffen kunnen uw bloeddruk verlagen en uw risico op hartaandoeningen verminderen.

Kan allergische reacties veroorzaken bij sommige mensen

Sommige mensen zijn zeer allergisch voor vis en schaaldieren, inclusief sint-jakobsschelpen.

Naar schatting 0,6% van de Nederlandse kinderen jonger dan 18 jaar heeft een allergie voor één of meer soorten vis. Sommige onderzoeken suggereren een prevalentie van maximaal 10,3% voor allergieën van schaaldieren bij mensen van alle leeftijden (2223).

Schelpdieren zijn zelfs één van de meest voorkomende voedselallergenen. Dit type allergie ontwikkelt zich meestal op volwassen leeftijd en duurt het hele leven van een persoon (2425).

Sint-jakobsschelpen, oesters, mosselen en kokkels veroorzaken minder allergische reacties dan krab, kreeft en garnalen. Sommige mensen die allergisch zijn voor schelpdieren reageren mogelijk slechts op één groep terwijl ze andere typen tolereren (24).

Allergie voor schelpdieren is het resultaat van uw immuunsysteem dat reageert op het eiwit tropomyosine (22).

Symptomen van een allergische reactie op schaaldieren zijn onder andere (24):

  • Indigestie, diarree en braken
  • Opgezette keel en problemen met slikken
  • Netelroos over het hele lichaam
  • Kortademigheid en hoesten
  • Gezwollen tong en lippen
  • Blauwe of bleke huid
  • Duizeligheid en verwarring

In sommige gevallen kunnen mensen een levensbedreigende reactie ervaren, anafylactische shock genaamd, die onmiddellijke behandeling vereist (24).

Kortom: Allergie voor schelpdieren is één van de meest voorkomende voedselallergieën. Mensen met deze aandoening kunnen een reactie ervaren op het eten van sint-jakobsschelpen, waaronder mogelijk braken, netelroos, kortademigheid en mogelijk levensbedreigende complicaties.

Zware metalen kunnen zich ophopen

Afhankelijk van hun omgeving kunnen sint-jakobsschelpen zware metalen, zoals kwik, cadmium, lood en arseen accumuleren.

Het ophopen van zware metalen in uw lichaam kan gevaarlijk zijn.

Chronische blootstelling aan arsenicum is in verband gebracht met de ontwikkeling van kanker, terwijl kwik-ophoping ernstige schade kan toebrengen aan belangrijke organen.

Kwik vergiftiging leidt tot verminderde hersenfunctie, geheugenproblemen en depressie. Ten slotte veroorzaakt te veel cadmium aanzienlijke nierschade (26).

Overmatige hoeveelheden van elk zwaar metaal brengt verschillende risico’s met zich mee. Omdat uw lichaam geen zware metalen kan uitscheiden, is het belangrijk om de blootstelling aan voedsel, water en omgevingsbronnen te beperken.

Jammer genoeg kunnen sint-jakobsschelpen en andere vissen verschillende hoeveelheden zware metalen bevatten.

Onderzoek naar ingeblikte sint-jakobsschelpen uit Spanje toonde aan dat ze lood, kwik en cadmium bevatten. Hoewel de lood- en kwik niveaus ver onder het aanbevolen dagelijkse maximum lagen, lag de hoeveelheid cadmium dicht bij het maximum (27).

Een ander onderzoek naar sint-jakobsschelpen aan de kust van Canada wees uit dat het cadmium gehalte in sommige gebieden bijna verdubbelde van het aanbevolen maximum voor menselijke consumptie per dag (28).

De weinige bestaande studies over concentraties van zware metalen in sint-jakobsschelpen suggereren dat ze per locatie kunnen verschillen, maar dat de meeste sint-jakobsschelpen een hoog cadmium gehalte hebben.

Aanvullend onderzoek geeft aan dat de hoeveelheden geaccumuleerde metalen ook kunnen variëren tussen verschillende delen van de sint-jakobsschelp. Sommige metalen kunnen zich ophopen in niet-eetbare organen en zijn daarom niet zozeer een zorg voor menselijke consumptie (29).

Kortom: Onderzoek toont aan dat zware metalen een risico vormen voor de gezondheid van de mens en zich kunnen ophopen in vissen. Sint-jakobsschelpen lijken minder lood en kwik te hebben, maar grotere hoeveelheden cadmium.

Is het goed om sint-jakobsschelpen te eten?

Vanwege hun vele voordelen voor de gezondheid, kan sint-jakobsschelpen een geweldige aanvulling op uw voeding zijn.

Ze zijn zeer voedzaam, rijk aan eiwitten en arm aan calorieën. Ze kunnen echter allergische reacties veroorzaken bij mensen met allergieën voor schaaldieren.

Afhankelijk van waar ze worden gevangen, bevatten Sint-jakobsschelpen verschillende niveaus van zware metalen en kunnen ze andere verontreinigingen bevatten.

Bepaalde mensen moeten sint-jakobsschelpen vermijden, waaronder oudere volwassenen, kinderen, zwangere en vrouwen die borstvoeding geven of mensen die veel vis eten (30).

Als u een anders gezonde volwassene bent die niet allergisch is en zich geen zorgen hoeft te maken over overmatig gebruik van zware metalen, is het eten van Sint-jakobsschelpen veilig.

Een eenvoudige manier om ze voor te bereiden is door ze te schroeien met boter, zout en peper.

Kortom: Sint-jakobsschelpen zijn een voedzame bron van eiwitten en zijn over het algemeen veilig om te eten. Sommige mensen zouden de consumptie van sint-jakobsschelpen en vissen in het algemeen moeten beperken vanwege allergieën of accumulatie van zware metalen.

Tot slot

Sint-jakobsschelpen zijn rijk aan eiwitten en voedingsstoffen die de gezondheid van hart en hersenen bevorderen.

Ze kunnen bepaalde zware metalen zoals kwik, lood en cadmium verzamelen, maar worden over het algemeen als veilig beschouwd.

Tenzij u allergisch bent of bent geadviseerd om uw vis inname te beperken/vermijden, zoals tijdens de zwangerschap, is er weinig reden om sint-jakobsschelpen te vermijden.

Ze zijn een gezonde en heerlijke aanvulling in uw maaltijden.