Ad Clicks :Ad Views :
img

Waarom Skyr voedzaam en super gezond is

2141 Views

Waarom Skyr voedzaam en super gezond is

Skyr is een IJslandse zuivelproduct dat steeds populairder wordt over de hele wereld.

Met een hoog eiwitgehalte en een breed scala aan vitaminen en mineralen, wordt Skyr algemeen erkend als een voedzame aanvulling in de voeding.

Het wordt vaak genoten als een eiwitrijk ontbijt, een gezond dessert of een zoete snack tussen de maaltijden.

Dit artikel gaat dieper in op skyr, onderzoekt wat het is en waarom het gezond is.

Wat is Skyr?

Skyr is waar Ijslanders hun dag mee beginnen al meer dan duizend jaar.

Het lijkt sterk op yoghurt , met een vergelijkbare smaak en een iets dikkere textuur.

Skyr wordt gemaakt van afgeroomde melk. De melk wordt vervolgens verwarmd en levende bacteriënculturen worden toegevoegd.

Zodra het product is ingedikt, wordt deze gefilterd om het wei te verwijderen.

Skyr is de laatste jaren steeds populairder geworden en is nu in veel supermarkten over de hele wereld te vinden.

Kortom: Skyr is een populair IJslands zuivelproduct. Het is gemaakt door bacteriënculturen toe te voegen aan magere melk en vervolgens te filteren om de wei te verwijderen.

Skyr is rijk aan belangrijke voedingsstoffen

Yoghurt, frambozen en Haver

Skyr bevat een indrukwekkende reeks van voedingsstoffen.

Het bevat weinig calorieën , vetten en koolhydraten, maar is rijk aan eiwitten, vitamines en mineralen

Hoewel het exacte gehalte aan voedingsstoffen per merk varieert, bevat een portie van 170 gram naturel skyr meestal het volgende(1, 2, 3):

  • Calorieën: 110
  • Eiwitten: 19 gram
  • Koolhydraten: 7 gram
  • Vet: 0 gram
  • Fosfor: 25,5% van de ADH
  • Calcium: 20% van de ADH
  • Riboflavine: 19% van de ADH
  • Vitamine B-12: 17% van de ADH
  • Kalium: 5% van de ADH

Skyr is van nature een vetvrij product, hoewel tijdens de verwerking soms room wordt toegevoegd, waardoor het vetgehalte kan toenemen.

Het bevat ook meer eiwitten dan veel andere soorten zuivelproducten, met ongeveer 11 gram eiwit per 100 gram(1).

Ter vergelijking, dezelfde hoeveelheid Griekse yoghurt bevat ongeveer 7 gram eiwit, terwijl volle melk 3,2 gram bevat(4, 5).

Kortom: Skyr bevat weinig calorieën maar veel proteïnen en bevat ook belangrijke vitamines en mineralen.

Het hoge eiwitgehalte verhoogt volheid

Skyr en Bosbessen in een kleine kom

Een van de grootste voordelen van skyr is het eiwitgehalte .

Om Skyr te produceren vereist het drie tot vier keer zoveel melk als het maken van yoghurt, wat resulteert in een product met meer voedingsstoffen en een hoog eiwitgehalte.

Studies hebben aangetoond dat eiwitten uit zuivelproducten de bloedsuikerspiegel kunnen reguleren, de botgezondheid kunnen verbeteren en spiermassa kunnen helpen behouden tijdens gewichtsverlies(6, 7).

Eiwit kan ook gunstig zijn voor gewichtsbeheersing, aangezien het de volheid verhoogt en de honger vermindert. Het is aangetoond dat het eten van eiwitrijk zuivelvoedsel zoals yoghurt gewichtstoename en obesitas helpt voorkomen (8).

Een studie werd gekeken naar hoe eiwitrijke snacks zoals yoghurt de eetlust kan beïnvloedden , in vergelijking met ongezonde snacks zoals chocolade en crackers.

Niet alleen leidde het eten van yoghurt tot minder eetlust, maar het leidde ook tot het eten van minder calorieën later op de dag (9).

Een andere studie vergeleek de effecten van yoghurt met een laag, gematigd en hoog eiwitgehalte op honger en eetlust. Het bleek dat het eten van eiwitrijke yoghurt leidde tot verminderde honger, verbeterde volheid en een vertraging van het latere eten later op de dag (10).

Bewijs suggereert ook dat eiwit de door voeding geïnduceerde thermogenese kan stimuleren.Dit veroorzaakt een toename van uw stofwisseling, waardoor uw lichaam na de maaltijd meer calorieën kan verbranden ((11).

Kortom: Skyr is rijk aan eiwitten, wat kan helpen bij het afvallen door verzadiging en verminderde eetlust te verbeteren.

Het kan beschermen tegen osteoporose

Skyr is rijk aan calcium, een essentieel mineraal in de voeding.

Ongeveer 99% van het calcium in je lichaam is te vinden in je botten en tanden.

Hoewel collageen de hoofdstructuur van uw botten vormt, is een combinatie van calcium en fosfaat hen sterk en compact maakt(12, 13).

Bij kinderen en tieners hebben onderzoeken aangetoond dat calciuminname gepaard gaat met een toename in botmassadichtheid en botgroei(14).

Naarmate je ouder wordt, beginnen je botten wat van die dichtheid te verliezen, wat leidt tot poreuze botten en een aandoening die bekend staat als osteoporose.

Onderzoek toont aan dat het verhogen van uw calciuminname kan beschermen tegen botverlies.

Sterker nog, een drie jaar durende studie bij vrouwen toonde aan dat het eten van meer calcium uit zuivelproducten hielp om de botdichtheid te behouden(15).

Een andere studie bij oudere vrouwen toonde aan dat suppletie met calcium op de lange termijn omgekeerd leeftijdsgebonden botverlies kan leiden(16).

Calcium kan in verschillende voedingsmiddelen worden gevonden, maar slechts één portie Skyr kan 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bevatten.

Kortom: Skyr is rijk aan calcium, een essentieel mineraal dat kan helpen beschermen tegen botverlies en osteoporose.

Het kan de gezondheid van het hart bevorderen

Hart en stethoscoop

Hart-en vaatziekten zijn wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak, goed voor bijna 31% van alle sterfgevallen(17).

Gelukkig is uit bewijsmateriaal gebleken dat zuivelproducten zoals skyr kunnen worden gekoppeld aan een verlaagd risico op hartaandoeningen.

Dit komt waarschijnlijk omdat zuivelproducten mineralen bevatten zoals calcium, kalium en magnesium, die allemaal belangrijk zijn voor de gezondheid van het hart(18, 19, 20).

Uit een 24-jarige Japanse studie bleek dat voor elke 100 gram geconsumeerde zuivelproducten de sterfte als gevolg van hartaandoeningen met 14% daalde (21).

Een andere studie toonde aan dat zuivelproducten de bloeddruk kunnen helpen verlagen . Het bleek dat drie porties zuivel per dag een significante afname van de systolische bloeddruk veroorzaakten bij mannen met hoge bloeddruk (22).

Kortom: Zuivelproducten zoals skyr zijn in verband gebracht met het verlagen van de bloeddruk en het verminderen van het risico op hartaandoeningen.

Het ondersteunt de bloedsuikerspiegel

Skyr is rijk aan eiwitten maar arm aan koolhydraten , dus het zou kunnen helpen om uw bloedsuikerspiegel op peil te houden.

Als je eet, breekt je lichaam koolhydraten af ​​tot glucose. Een hormoon dat insuline wordt genoemd, is vervolgens verantwoordelijk voor het transport van glucose naar uw cellen om als energie te worden gebruikt.

Als u echter te veel koolhydraten eet, werkt dit proces niet zo efficiënt en kan het leiden tot hoge bloedsuikerspiegels.

Studies hebben aangetoond dat het eten van eiwitten de opname van koolhydraten vertraagt, wat resulteert in een betere controle van de bloedsuikerspiegel en lagere bloedsuikerspiegels(23).

In een onderzoek van 16 weken werden eiwitten met een hoog eiwit- en normaal eiwitgehalte vergeleken. De onderzoekers ontdekten dat het vervangen van koolhydraten door eiwitten de bloedsuikerspiegel aanzienlijk verbeterde(24).

Kortom: Skyr is rijk aan eiwitten en arm aan koolhydraten. Deze combinatie kan de bloedsuikerspiegel helpen verbeteren.

Skyr misschien niet voor iedereen

Plastic kruik melk

Bepaalde mensen profiteren mogelijk niet van het toevoegen van skyr aan hun voeding.

Omdat skyr wordt gemaakt van melk, als u allergisch bent voor caseïne of wei – de twee eiwitten die u in melk vindt – vermijd skyr.

Voor deze personen kunnen skyr en andere producten op basis van melk een allergische reactie veroorzaken met symptomen variërend van een opgeblazen gevoel en diarree tot anafylaxie(25).

Als u lactose-intolerantie heeft,  kan het uitproberen of u skyr kunt verdragen een kwestie van vallen en opstaan ​​zijn.

Lactose is een type suiker dat in melk wordt aangetroffen. Het wordt afgebroken door een enzym dat lactase wordt genoemd.(26).

Degenen met lactose-intolerantie missen dit enzym, wat kan leiden tot maagpijn en andere spijsverteringsbijwerkingen na het eten van producten die lactose bevatten.

Gelukkig voor deze personen, verwijdert het proces van het uitpersen van skyr ongeveer 90% van zijn lactosegehalte, zodat veel mensen met lactose-intolerantie gematigde hoeveelheden skyr kunnen verdragen.

Het is echter het beste om eerst een kleine hoeveelheid te proberen om er zeker van te zijn dat u geen negatieve symptomen ervaart.

Kortom: Skyr bevat melk, dus het kan bijwerkingen veroorzaken bij mensen met lactose-intolerantie en melkallergieën.

 Tot slot

Skyr is rijk aan vele voedingsstoffen die uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Het kan ook de gezondheid van botten en het hart bevorderen, gewichtsverlies, helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel en zorgen voor een goede hoeveelheid eiwit met minimale hoeveelheden koolhydraten en vet.

Over het algemeen is skyr een voedzaam voedsel dat een gezonde aanvulling kan zijn op de meeste diëten.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie + tien =

It is main inner container footer text