Mijn Gezondheid

over gezonde voeding

img
Home / Dranken / Waarom is Skyr voedzaam en super gezond

Waarom is Skyr voedzaam en super gezond

1748 Views

Waarom is Skyr voedzaam en super gezond

Skyr is een IJslandse zuivelproduct dat steeds populairder wordt over de hele wereld.

Het heeft een hoog eiwitgehalte en een breed scala aan vitaminen en mineralen, wordt skyr algemeen erkend als een volwaardige aanvulling op het voeding.

Het wordt gewoonlijk genoten als een eiwitrijk ontbijt, gezonde dessert of zoete snacks tussen de maaltijden door.

Dit artikel geeft een diepere blik op skyr, onderzoeken wat het is en waarom het gezond is.

Wat is Skyr?

Skyr is waar Ijslanders hun dag mee beginnen al meer dan duizend jaar.

Het lijkt sterk op yoghurt , met een vergelijkbare smaak en een iets dikkere textuur.

Skyr wordt gemaakt van afgeroomde melk. De melk wordt vervolgens verwarmd en er worden levende culturen van bacteriën toegevoegd.

Zodra het product is ingedikt, wordt deze gefilterd om het wei te verwijderen.

Skyr is steeds populairder geworden in de afgelopen jaren en is nu te vinden in vele supermarkten in de hele wereld.

Samenvatting: Skyr is een populaire IJslandse zuivelproduct. Het is gemaakt door het toevoegen van bacterieculturen aan magere melk.

Skyr is rijk aan belangrijke voedingsstoffen

Yoghurt, frambozen en Haver

Skyr bevat een indrukwekkende reeks van voedingsstoffen.

Het is laag in calorieën , vet en koolhydraten, maar rijk aan eiwitten, vitaminen en mineralen.

Hoewel de exacte inhoud van voedingsstoffen varieert per merk, een 170 gram portie naturel skyr bevat meestal het volgende(1, 2, 3):

  • Calorieën: 110
  • Eiwitten: 19 gram
  • Koolhydraten: 7 gram
  • Vet: 0 gram
  • Fosfor: 25,5% van de ADH
  • Calcium: 20% van de ADH
  • Riboflavine: 19% van de ADH
  • Vitamine B-12: 17% van de ADH
  • Kalium: 5% van de ADH

Skyr is een nature vetvrij product, hoewel soms room wordt toegevoegd tijdens de verwerking, waarbij het vetgehalte wordt verhoogd.

Het bevat ook meer eiwitten dan vele andere soorten zuivel, met ongeveer 11 gram eiwit per 100 gram(1).

Ter vergelijking, Griekse yoghurt bevat ongeveer 7 gram eiwit, terwijl volle melk bevat 3,2 gram(4, 5).

Samenvatting: Skyr is laag in calorieën, maar rijk aan eiwitten, en het bevat ook belangrijke vitaminen en mineralen.

Het hoge eiwitgehalte verhoogt volheid

Skyr en Bosbessen in een kleine kom

Een van de grootste voordelen van skyr is het eiwitgehalte .

Om Skyr te produceren vereist het drie tot vier keer zoveel melk als het maken van yoghurt, wat resulteert in een meer voedzamer en eiwitrijk product.

Studies hebben aangetoond dat eiwit uit zuivelproducten de bloedsuiker kunnen reguleren, het verbeteren van botgezondheid en bijdragen aan het behoud van spiermassa tijdens gewichtsverlies(6, 7).

Eiwit kan ook nuttig zijn voor gewichtsbeheersing, gezien het feit dat het verhoogt volheid en vermindert honger. In feite is het eten van eiwitrijke melkproducten zoals yoghurt helpen voorkomen van gewichtstoename en obesitas (8).

Een studie heeft gekeken naar hoe eiwitrijke snacks zoals yoghurt beïnvloed de eetlust, in vergelijking met ongezonde snacks zoals chocolade en crackers.

Niet alleen eten van yoghurt leidde tot een vermindering van de eetlust, maar het leidde ook tot het eten van 100 calorieën minder gedurende dag(9).

Een andere studie vergeleek de effecten van lage, matige en eiwitrijke yoghurt op honger en eetlust. Het bleek dat het eten van eiwitrijke yoghurt geleid tot vermindering van honger, verbeterde volheid en een vertraging in de daaropvolgende eten later op de dag(10).

Het bewijs suggereert ook dat eiwit kan voedsel-geïnduceerde thermogenes stimuleren. Dit veroorzaakt een verhoogd uw stofwisseling, waardoor je lichaam meer calorieën verbrandt na een maaltijd(11).

Samenvatting: Skyr is rijk aan eiwitten, dat gewichtsverlies stimuleert door verbetering van de verzadiging en afnemende eetlust.

Het kan beschermen tegen osteoporose

Skyr is rijk aan calcium, een essentieel mineraal in de voeding.

Ongeveer 99% van het calcium in het lichaam wordt gevonden in de botten en tanden.

Terwijl collageen de hoofdstructuur van botten vormt, een combinatie van calcium en fosfaat is wat hen sterk en compact maakt(12, 13).

Bij kinderen en tieners, hebben studies aangetoond dat calcium inname geassocieerd is met een toename in botmassa en botgroei dichtheid(14).

Als je ouder wordt beginnen je botten soms die dichtheid te verliezen, wat leidt tot poreuze botten en een aandoening bekend als osteoporose.

Onderzoek toont aan dat het verhogen van uw inname van calcium kan tegen botverlies beschermen.

In feite een driejarig onderzoek bij vrouwen toonde aan dat het eten van meer calcium uit zuivelproducten hielp bij het behouden van botdichtheid(15).

Een andere studie bij oudere vrouwen vertoonden dat supplementen met calcium op de lange termijn omgekeerd leeftijdsgebonden botverlies kan leiden(16).

Calcium kan worden gevonden in een verscheidenheid van voedsel, maar slechts één portie skyr kan 20% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid verschaffen.

Samenvatting: Skyr is rijk aan calcium, een essentieel mineraal dat kan helpen beschermen tegen botverlies en osteoporose.

Het kan hartgezondheid bevorderen

Hart en stethoscoop

Hart-en vaatziekten is de belangrijkste doodsoorzaak ter wereld, goed voor bijna 31% van alle sterfgevallen(17).

Gelukkig is er aangetoond dat zuivel producten zoals skyr kunnen worden gekoppeld aan een verlaagd risico op hart-en vaatziekten.

Dit komt waarschijnlijk omdat zuivelproducten bevatten mineralen zoals calcium, kalium en magnesium, die belangrijk zijn voor de gezondheid van het hart(18, 19, 20).

Een 24-jarige Japanse studie bleek dat voor elke 100 gram aan zuivel dat was geconsumeerd er 14% minder sterfgevallen zijn als gevolg van hart-en vaatziekten(21).

Een andere studie toonde aan dat zuivel kan helpen de bloeddruk te verlagen. Drie porties zuivel per dag veroorzaakte een significante daling van de bloeddruk bij mensen met hoge bloeddruk(22).

Samenvatting: zuivelproducten zoals skyr zijn in verband gebracht met het verlagen van de bloeddruk en het verminderen van het risico op hart-en vaatziekten.

Het ondersteunt de bloedsuikerspiegel

Skyr is rijk aan eiwit, maar laag in koolhydraten , dus het zou kunnen helpen om uw bloedsuikerspiegel op peil te houden.

Als je eet, je lichaam breekt koolhydraten af in glucose. Het hormoon insuline is dan verantwoordelijk voor het transport van glucose in je cellen voor gebruik als energie.

Echter, als je te veel koolhydraten eet, dit proces werkt niet zo efficiënt en kan leiden tot hoge bloedsuikerspiegel.

Studies tonen aan dat het eten van eiwitten vertraagt de opname van koolhydraten, wat resulteert in een betere bloedsuiker en lagere bloedsuikerspiegel(23).

Een 16 weken durende studie vergeleken eiwitrijke en normale-eiwit diëten. De onderzoekers vonden dat het vervangen van koolhydraten met eiwit aanzienlijk de bloedsuiker verbeterden(24).

Samenvatting: Skyr is rijk aan eiwitten en bevat weinig koolhydraten. Deze combinatie kan helpen bij het verbeteren van de bloedsuikerspiegel.

Skyr misschien niet voor iedereen

Plastic kruik melk

Sommige mensen kunnen niet profiteren van het toevoegen van skyr aan hun voeding.

Omdat skyr wordt gemaakt van melk, als je allergisch bent voor caseïne of wei – de twee eiwitten gevonden in melk – dan moet je skyr vermijden.

Voor deze individuen, skyr en andere producten op basis van melk kunnen leiden tot een allergische reactie met symptomen variërend van opgeblazen gevoel en diarree tot anafylaxie(25).

Hebt u een lactose-intolerantie, is het uitzoeken of u in staat bent om skyr te tolereren kan een kwestie van proberen zijn.

Lactose is een soort suiker gevonden in melk. Het wordt afgebroken door een enzym genaamd lactase(26).

Mensen met lactose-intolerantie hebben een gebrek aan dit enzym, die tot buikpijn en andere spijsvertering bijwerkingen kan leiden na het eten van lactose bevattende producten.

Gelukkig voor deze individuen, het proces van het filteren van skyr verwijdert ongeveer 90% van haar gehalte aan lactose, mensen met een lactose-intolerantie kan matige hoeveelheden skyr tolereren.

Echter, het is het beste om eerst kleine hoeveelheid te proberen om ervoor te zorgen dat u geen negatieve symptomen ervaart.

Samenvatting: Skyr bevat melk, zodat het bij mensen met lactose-intolerantie en melk allergie schadelijke effecten kan veroorzaken.

 Tot Slot

Skyr is rijk aan vele voedingsstoffen die uw gezondheid ten goede kunnen komen.

Het kan ook bot- en hartgezondheid bevorderen, gewichtsverlies, helpen reguleren van de bloedsuikerspiegel en zorgen voor een goede hoeveelheid eiwitten met een minimale hoeveelheid koolhydraten en vet.

Skyr is over het algemeen een voedzaam dat een gezonde toevoeging is voor de meeste voedingen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text