Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Hoe sneller je eet, hoe meer je aankomt

1379 Views

Hoe sneller je eet, hoe meer je aankomt

Veel mensen eten hun eten te snel en gedachteloos op.

Het is een zeer slechte gewoonte dat kan leiden tot teveel eten, gewichtstoename en obesitas.

Dit artikel wordt uitgelegd waarom te snel eten één van de toonaangevende oorzaken kan zijn van gewichtstoename.

Te snel eten kan leiden tot teveel eten

In de drukke wereld vandaag de dag, mensen eten vaak te snel en overhaast.

Echter, je hersenen hebben tijd nodig om de signalen van volheid te verwerken.

Het kan tot 20 minuten duren voordat onze hersenen beseffen dat je vol bent(1).

Als je snel eet is het veel gemakkelijker om teveel te eten en meer voedsel tot je te nemen dan je lichaam echt nodig heeft. Na verloop van tijd, kan overmatige calorie-inname leiden tot gewichtstoename.

Een studie bij kinderen bleek dat 60% van degenen die te snel aten ook teveel aten. De snelle eters hadden ook drie keer meer kans op overgewicht(2).

Kortom: Het duurt ongeveer 20 minuten voordat je hersenen het beseffen dat je genoeg hebt gegeten.

Het te snel eten is gekoppeld aan een verhoogd risico op obesitas

Obesitas is een van de belangrijkste gezondheidsproblemen in de wereld. Het is een complexe ziekte die niet alleen wordt veroorzaakt door slechte voeding, inactiviteit of gebrek aan wilskracht.

In feite zijn er ingewikkelde milieu- en lifestyle factoren in het spel(3).

Zo is te snel eten bestudeerd als een mogelijke risicofactor voor overgewicht en obesitas(45678).

Een recent overzicht van 23 studies bleek dat een snelle eters hebben ongeveer twee keer zoveel kans op obesitas, vergeleken met langzame eters(9).

Kortom: Snel eten wordt geassocieerd met overgewicht. In feite snelle eters hebben tot tweemaal zoveel kans op obesitas in vergelijking met degenen die langzaam eten.

Het te snel eten kan leiden tot veel andere gezondheidsproblemen

Het te snel eten verhoogd niet alleen uw risico op overgewicht en obesitas.

Het kan ook leiden tot andere gezondheidsproblemen, waaronder:

  • Insulineresistentie: het te snel eten is gekoppeld aan een hoger risico op insulineresistentie . Deze aandoening, gekenmerkt door een hoge bloedsuikerspiegel en insuline niveaus, is een kenmerk van diabetes type 2 en metabool syndroom(101112).
  • Diabetes type 2: het te snel eten is in verband gebracht met een hoger risico op diabetes type 2. Een studie wees uit dat snelle eters hebben 2,5 keer meer kans om de ziekte te krijgen in vergelijking met degenen die langzamer aten(1314).
  • Metabool syndroom: Te snel eten kan het risico van het metabool syndroom, een groep van risicofactoren die het risico op diabetes, hart-en vaatziekten en vele andere problemen voorkomende gezondheidsproblemen verhogen(1516).
  • Slechte spijsvertering: Snelle eters ervaren vaker dat zei een slechtere spijsvertering hebben als gevolg van het te snel eten. Zij nemen grotere happen en kauwen hun voedsel minder goed dan langzame eters dat doen, dit is van invloed op de spijsvertering.
  • Lagere tevredenheid: Dit is misschien niet een gezondheidsprobleem, maar het is nog steeds erg belangrijk. Snelle eters hebben de neiging om hun maaltijden minder te waarderen in vergelijking met trage eters(17).

Kortom: Het te snel eten kan bijdragen aan de ontwikkeling van diabetes type 2, insulineresistentie en het metabool syndroom. Het kan ook leiden tot een slechte spijsvertering en een verminderd genot van voedsel.

Hoe leren om langzamer te eten

Het minder snel eten kan verschillende voordelen voor de gezondheid bieden.

Het kan uw verzadiging niveau hormoon verhogen, helpt je een meer gevoel van verzadiging en vermindert uw calorie-inname(117).

Het kan ook je spijsvertering verbeteren en het verhogen van uw genot van voedsel.

Als u langzamer wilt gaan eten, hier zijn een paar technieken die je kunt proberen:

  • Eet niet voor een scherm: Eten voor een TV, computer, smartphone of andere soort afleiding kan u snel leiden tot gedachteloos eten. Het kan ook zorgen dat u meer eet dan u zou willen.
  • Leg je vork neer tussen elke hap: Dit zal u helpen het vertragen en u geniet meer van elke hap.
  • Wees niet te hongerig: Vermijd dat u te veel honger hebt tussen de maaltijden. Het zorgt ervoor dat je niet te snel eet en geen slechte snacks eet. Neem enkele gezonde snacks om dit te voorkomen.
  • Neem een slok water: Het drinken van water tijdens uw maaltijd zal u helpen een sneller gevoel van volheid en het bemoedigd je om te vertragen.
  • Kauw grondig: Kauw je eten vaker voor het doorslikken. Het kan helpen om te tellen hoe vaak je elke hap kauwt. Streef ernaar elke hap 20-30 keer te kauwen.
  • Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels: vezelrijke producten zoals fruit en groenten zijn niet alleen zeer verzadigend je moet ze ook behoorlijke lange tijd kauwen.
  • Neem kleine hapjes: Het nemen van kleinere happen kan helpen bij het vertragen van uw tempo en zorgt dat uw maaltijd langer duurt.
  • Eet met aandacht: Mindful eten is een krachtig hulpmiddel. Het fundamentele principe achter het is om aandacht te besteden aan het voedsel dat je eet.

Net als alle nieuwe gewoontes het langzaam eten vergt oefening en geduld. Begin met slechts één van de bovenstaande tips.

Kortom: Langzaam eet technieken omvatten meer dan alleen kauwen, het drinken van veel water, eten zonder afleiding en het vermijden van extreme honger.

Tot Slot

Het snel eten is een gangbare praktijk in de huidige snelle wereld vandaag de dag.

Hoewel het een paar minuten tijd bespaart tijdens de maaltijden, kan het ook het risico van een aantal gezondheidsproblemen, waaronder obesitas en diabetes type 2 verhogen.

Als gewichtsverlies je doel, kan snel eten uw vooruitgang belemmeren.

Langzamer eten anderzijds, kunnen krachtige voordelen bieden. Dus eet langzamer en geniet van elke hap.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 − een =

It is main inner container footer text