Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Zijn sojabonen slecht voor u, of goed? De schokkende waarheid

2169 Views

Zijn sojabonen slecht voor u, of goed? De schokkende waarheid

Sojabonen zijn zeker één van de meest controversiële voedingsmiddelen in de wereld.

Afhankelijk van wie je het vraagt, is het ofwel een prachtige superfood of hormoonverstorend gif.

Zoals met de meeste dingen in de voeding, zijn er goede argumenten aan beide kanten.

Wat zijn sojabonen en hoe wordt het gebruikt?

Sojabonen zijn peulvruchten die zijn ontstaan ​​in Oost-Azië, maar nu op grote schaal in de Verenigde Staten geproduceerd worden.

Soja wordt gebruikt om vele verschillende voedingsmiddelen te maken. Sojabonen moet worden gekookt, omdat ze giftig als ze rauw zijn.

Soja wordt gebruikt in tofu, soja-melk en diverse zuivelproducten en vleesvervangers.Het wordt ook gebruikt in gefermenteerde voedingsmiddelen zoals miso, tempeh en natto, die gewoonlijk worden gebruikt in sommige Aziatische landen.

Meer dan 90% van de soja wordt geproduceerd in de VS is genetisch gemodificeerde en de gewassen besproeid met het herbicide Roundup, die gepaard kan gaan met nadelige gevolgen voor de gezondheid(1).

Interessant, dat sojabonen zelden geconsumeerd worden in de westerse landen. De meerderheid van soja in de voeding is afkomstig van de geraffineerde producten die uit de sojabonen worden verwerkt.

De meeste soja gewassen in de VS wordt gebruikt voor het produceren van soja-olie, die wordt geëxtraheerd met behulp van de chemische oplosmiddel hexaan.

Wat overblijft van de soja nadat het vet is onttrokken heet sojameel, die ongeveer 50% uit eiwit bestaat. Het meeste sojameel wordt gebruikt als veevoer, maar kan ook door verdere verwerking voor de productie van geïsoleerde soja-eiwitten(2).

Omdat het goedkoop is heeft het bepaalde functionele eigenschappen zoals soja olie en soja-eiwit hebben hun weg gevonden in allerlei verwerkte voedingsmiddelen, zodat de meeste mensen in de VS/Europa aanzienlijke hoeveelheden soja consumeert zonder dat ze het zelfs weten.

Soja-eiwit is het belangrijkste bestanddeel in soja gebaseerde zuigelingenvoeding.

Kortom: De meeste soja in de VS wordt gebruikt om sojaolie van te maken.Het afval wordt vervolgens gebruikt als veevoer of als soja-eiwit.Onbewerkte sojabonen worden zelden geconsumeerd.

Voedingsstoffen in sojabonen

Onbewerkte sojabonen bevatten een reeks van belangrijke voedingsstoffen.

Een 100 gram gekookte sojabonen bevatten grote hoeveelheden mangaan, selenium, koper, kalium, fosfor, magnesium, ijzer, calcium, vitamine B6, foliumzuur, riboflavine (B2), thiamine (B1) en vitamine K.

Dit portie van sojabonen bevat ook 173 calorieën, met 9 gram vet, 10 gram koolhydraten (waarvan 6 gram vezel) en 17 gram eiwit(4).

De respectabele hoeveelheid voedingsstoffen moet met een korreltje zout worden genomen, want sojabonen zijn ook zeer hoog in fytaten, stoffen die mineralen binden en de absorptie te verminderen.

Sojabonen zijn een vrij rijke bron van eiwitten. Ze zijn niet zo goed als vlees of eieren, maar beter dan de meeste andere plantaardige eiwitten. Echter, het verwerken van soja bij een hoge temperatuur kan enkele van deze eiwitten ongeschikt maken voor consumptie een verminderen van hun kwaliteit.

De vetzuren in sojabonen zijn meestal omega-6 meervoudig onverzadigde vetten. Dit kan problematisch zijn omdat te veel omega-6 in de voeding kan leiden tot ontsteking en allerlei gezondheidsproblemen(5, 6).

Daarom is het erg belangrijk om sojaolie (en andere plantaardige oliën rijk aan omega-6) en verwerkte voedingsmiddelen die deze bevatten te voorkomen.

Wees ervan bewust dat de voedingsstoffen samenstelling van soja hangt sterk af van het type soja. Onbewerkte sojabonen kan voedzaam zijn, terwijl geraffineerde soja afgeleide producten zoals soja-eiwit en soja-olie zijn helemaal niet voedzaam.

Kortom: Onbewerkte sojabonen zijn rijk aan micronutriënten, maar bevatten ook  fytaten die de absorptie van mineralen blokkeren. Sojabonen zijn zeer rijk aan omega-6 meervoudig onverzadigde vetzuren, wat problemen kan veroorzaken.

Sojabonen zou mogelijk een aantal voordelen voor de gezondheid hebben

sojaplant

Het zou niet eerlijk zijn over alle slechte dingen te praten zonder vermelding van het goede. De waarheid is dat er enig bewijs is van de voordelen voor de gezondheid voor bepaalde mensen.

Soja is goed onderzocht om zijn cholesterolverlagend werking en verschillende studies tonen aan dat soja-eiwit het totale en LDL cholesterol kan verlagen(7, 8, 9, 10).

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat zelfs als soja cholesterol verlaagt, er geen garantie is dat dit zal leiden tot een daling van hart-en vaatziekten.

Observationele studies tonen een weer war van resultaten. Sommige studies tonen een verminderd risico op hart-en vaatziekten, anderen weer niet(11, 12).

Er zijn ook enkele observatiestudies waaruit blijkt dat soja vermindert het risico op prostaatkanker op latere leeftijd, dat is de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen(13, 14).

Kortom: Er zijn aanwijzingen dat soja kan  het cholesterolgehalte verlagen, maar studies tonen tegenstrijdige resultaten. Mannen die soja consumeren hebben een lager risico op het ontwikkelen van prostaatkanker op latere leeftijd.

Sojabonen bevat isoflavonen die functioneren als endocriene verstoorders.

Vingers Holding Verse Sojabonen

Oestrogenen zijn meestal steroïde hormonen bij vrouwen, waar ze een belangrijke rol spelen bij de regulering van seksuele ontwikkeling en voortplantingscycli.

Oestrogenen zijn ook gevonden bij mannen, maar in kleinere hoeveelheden.

Zoals oestrogenen (en andere steroïde hormonen) werken, is dat ze in de kernen van cellen zitten en activeert de oestrogeen receptor.

Wanneer dat gebeurt, zijn er wijzigingen in genexpressie, wat leidt tot een soort van fysiologische effect.

Het probleem met de oestrogeen receptor is niet erg selectief in de stoffen die ze kunnen activeren. Sommige stoffen in het milieu die eruitzien als oestrogeen kan worden geactiveerd.

Dit is waarom de hele soja zaak interessant is …

Soja bevat grote hoeveelheden aan biologisch actieve verbindingen genaamd isoflavonen, die functioneren als fyto-oestrogenen … dat, plantaardige verbindingen die oestrogeenreceptoren in het menselijke lichaam activeert(15).

Deze isoflavonen zijn ingedeeld als endocriene verstoorders, stoffen die interfereren met de normale functie van de hormonen in het lichaam. De belangrijkste isoflavonen in soja zijn genisteïne, daidzeïne en glyciteïne.

Dit kan leiden tot verminderde oestrogeen activiteit vanwege dat de isoflavonen blokkeren de werkelijke krachtige oestrogeen binding, of kan leiden tot een verhoogde oestrogeen activiteit vanwege dat de isoflavonen activerende receptoren(16).

Conclusie: De isoflavonen in sojabonen kunnen de oestrogeen receptoren activeren en / of remmen  in het lichaam, die de normale functie van het lichaam kan verstoren.

Soja isoflavonen kunnen van invloed zijn op het risico op borstkanker

Als gevolg van de oestrogene activiteit, worden deze isoflavonen vaak gebruikt als een natuurlijk alternatief voor oestrogene medicijn om symptomen van de menopauze te verlichten.

In feite kunnen isoflavonen symptomen verminderen bij vrouwen in de menopauze, evenals het risico van botverlies bij oudere vrouwen verminderen(17, 18).

Echter, dit gebruik is omstreden en velen geloven dat de risico’s zwaarder wegen dan de mogelijke voordelen.

Dierstudies tonen aan dat soja-isoflavonen borstkanker kan veroorzaken(19, 20, 21). Er zijn ook studies bij mensen onderzocht daaruit blijkt dat soja-isoflavonen de de ontwikkeling van een cel en de activiteit van cellen in de borsten stimuleren.

In één onderzoek werden 48 vrouwen in twee groepen verdeeld. Eén groep consumeerden een normaal dieet, de andere aangevuld met 60 gram soja-eiwit.

Na slechts 14 dagen, het soja-eiwit groep had een significante toename (toename in aantal) van de epitheel cellen in de borsten, dit zijn cellen die waarschijnlijk veranderen in kankerachtige cellen(22).

In een andere studie had 7 van 24 vrouwen (29,2%) een toenemend aantal epitheel cellen van de borst toen ze met soja-eiwitten werden aangevuld(23).

Deze wijzigingen kunnen duiden op een verhoogd risico op borstkanker, de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Echter, vele studies tonen aan dat vrouwen die soja consumeren eigenlijk een verminderd risico op borstkanker hebben(24, 25).

Het is een goed idee om geen beslissingen te maken op basis van observationele studies… die meestal onbetrouwbaar zijn. De biologische veranderingen in de borsten en de studies waar soja borstkanker veroorzaakt bij knaagdieren zijn een belangrijke bron van zorg.

Er zijn ook enkele kleine studies bij mensen onderzocht, waar soja milde verstoringen veroorzaakt van de menstruele cyclus, wat leidt tot vertraagde en langdurige menstruatie(26, 27).

Kortom: Soja-isoflavonen kan de vermenigvuldiging van cellen in de borsten vergroten. Echter, observationele studies tonen een verminderd risico op borstkanker aan. Soja kan leiden tot milde verstoringen van de normale menstruatiecyclus.

Soja, testosteron en mannelijke reproductieve gezondheid

Verse Sojabonen

Hoewel mannen een kleine hoeveelheid oestrogeen hebben, hebben ze aanzienlijk verhoogde niveaus dat niet normaal is.

Daarom lijkt het logisch dat een verhoogde oestrogeen-activiteit van soja-isoflavonen een aantal effecten op mensen kunnen hebben.

Bij ratten, kan blootstelling aan soja-isoflavonen in de baarmoeder leiden tot nadelige effecten op de seksuele ontwikkeling bij mannen(28, 29).

In een menselijke studie, 99 mannen werden in een onvruchtbaarheid kliniek bestudeerd. De mannen die het meeste soja hadden gegeten in de afgelopen 3 maanden hadden het laagste aantal zaadcellen(30).

Natuurlijk, dit onderzoek is slechts een statistische correlatie en bewijst niet dat soja leid tot een afname van het aantal zaadcellen.

Een andere studie bleek dat 40 milligram per dag van soja-isoflavonen voor 4 maanden geen effect op de hormonen of sperma kwaliteit had(31).

Velen denken dat soja kan het testosteron niveaus verminderen, maar het effect lijkt zwak en is inconsistent. Sommige studies tonen een kleine daling, terwijl anderen geen effect vinden(32, 33).

Kortom: Blootstelling aan oestrogeen-achtige verbindingen in de baarmoeder kan leiden tot nadelige effecten bij mannen. Studies over de effecten van soja op de testosteron en de kwaliteit van het sperma zijn niet overtuigend.

Sojabonen kan interfereren met de functie van de schildklier

Edamame

De isoflavonen in soja kan ook fungeren als goitrogens, dit zijn stoffen die met schildklier functie interfereren.

Ze kunnen functie van de schildklier peroxidase enzym remmen, dat essentieel is voor de productie van schildklierhormonen(34, 35).

Een studie in 37 Japanse volwassenen bleek dat 30 gram soja voor 3 maanden verhoogde het schildklier stimulerend hormoon (TSH), een marker voor verminderde schildklierfunctie.

Veel proefpersonen ervaren symptomen van hypothyreoïdie, waaronder malaise, constipatie, slaperigheid. Deze symptomen ging weg nadat ze waren gestopt met de consumptie van de sojabonen(36).

Er zijn echter andere studies waaruit blijkt dat soja ofwel geen of slechts een zeer gering effect op schildklierfunctie bij mensen heeft (37, 38, 39).

Kortom: Ondanks dat soja-isoflavonen hebben getoond de functie van een belangrijk enzym in de schildklier remt, is er onvoldoende bewijs om te concluderen dat zij bijdragen tot hypothyreoïdie bij volwassenen.

Soja gebaseerde baby flesvoeding is een slecht idee

Jonge kinderen aan isoflavonen blootstellen door geven van soja gebaseerde zuigelingenvoeding kan schadelijke effecten hebben.

In een studie, zuigeling (meisjes) gevoed met sojamelk-flesvoeding had aanzienlijk meer borstweefsel bij 2 jaar dan degenen die werden gevoed met moedermelk of zuivel gebaseerde voeding(40).

Een andere studie toonde aan dat meisjes gevoed met sojamelk- flesvoeding hadden veel meer kans om sneller door de puberteit te gaan op een jongere leeftijd(41).

Er zijn ook aanwijzingen dat sojamelk-flesvoeding tijdens de kinderjaren kan leiden tot een verlengde menstruele cyclus en verhoogde pijn tijdens menstruatie bij volwassenen(42).

Soja is ook zeer hoog in mangaan, veel hoger dan moedermelk, wat kan leiden tot neurologische problemen en ADHD(43, 44). Sojamelk zuigelingenvoeding is ook hoog in aluminium, waardoor het allerlei problemen kan veroorzaken(45, 46).

Er is geen twijfel over het … moedermelk is veruit de beste voeding voor baby’s.Voor vrouwen die geen borstvoeding kunnen geven, op basis van een melk formule is een veel betere optie dan op basis van sojamelk formule, die alleen mag worden gebruikt als een laatste redmiddel.

Kortom: Er zijn duidelijke aanwijzingen dat op basis van sojamelk zuigelingenvoeding schade kan veroorzaken, zowel via de isoflavonen gehalte en er zijn onnatuurlijk hoge gehalte aan mangaan en aluminium.

Gefermenteerde sojabonen zou veilig zijn in kleine hoeveelheden

Natto

Het is waar dat veel Aziatische bevolkingsgroepen soja gebruiken zonder duidelijke problemen.

In feite, deze populaties zijn meestal veel gezonder dan westerlingen, hoewel ze begonnen te lijden aan veel van dezelfde ziekten nu dat de westerse voeding die landen is binnengevallen.

Het ding is … deze populaties  gebruikt meestal gefermenteerde soja producten zoals natto, miso en tempeh.

Fermenteren van soja vermindert het fytinezuur, hoewel het niet ontdoen van de isoflavonen(47).

Natto kan bijzonder gezond zijn, want het bevat een aanzienlijke hoeveelheid vitamine K2, wat belangrijk is voor cardiovasculaire en gezonde botten en veel mensen krijgen niet voldoende van binnen(48, 49).

De dosis maakt het giftig … en de fyto-oestrogenen zijn waarschijnlijk prima als je niet zo veel van eet. Als je soja gaat consumeren, kies voor gefermenteerde sojaproducten en gebruik het in kleine hoeveelheden.

Samenvatting

Het onderzoek en het bewijsmateriaal omtrent soja is ontzettend verwarrend. Voor elke studie waaruit blijkt dat het schadelijk is, zijn er andere die gunstige effecten tonen.

Toch wil ik erop wijzen dat in elke studie waarnaar ik keek een gunstig effect werd aangetoond ze waren ofwel gesponsord door de soja-industrie, of de auteurs hadden een soort van financiële banden met de soja-industrie.

Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat hun studies niet goed zijn, maar het is iets om in gedachten te houden.

Het is het belangrijk voor vrouwen die zwanger zijn, van plan zwanger te worden, of borstvoeding geven, om te voorkomen dat soja en andere bronnen van hormoonverstorende stoffen te eten.

Het vermijden van sojamelk zuigelingenvoeding is ook heel belangrijk. Het mag alleen worden gebruikt als een laatste redmiddel.

Echter, het bewijs is te zwak en onsamenhangend om te concluderen dat matige hoeveelheden soja schadelijk bij volwassenen is.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text