Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Zijn sojabonen slecht voor u, of goed? De schokkende waarheid

2433 Views

Zijn sojabonen slecht voor u, of goed? De schokkende waarheid

Sojabonen zijn zeker één van de meest controversiële voedingsmiddelen ter wereld.

Afhankelijk van wie je het vraagt, is het ofwel een geweldig superfood of een hormoonverstorend gif.

Zoals met de meeste dingen in de voeding, zijn er goede argumenten aan beide kanten.

Wat zijn sojabonen en hoe wordt het gebruikt?

Sojabonen zijn peulvruchten die zijn ontstaan ​​in Oost-Azië, maar nu op grote schaal worden geproduceerd in de Verenigde Staten.

Soja wordt gebruikt om vele verschillende voedingsmiddelen te maken. Sojabonen moeten worden gekookt, omdat ze giftig zijn als ze rauw worden gegeten.

Soja wordt gebruikt in tofu, soja-melk en diverse zuivelproducten en vleesvervangers.Het wordt ook gebruikt in gefermenteerde voedingsmiddelen zoals miso, tempeh en natto, die vaak worden geconsumeerd in sommige Aziatische landen.

Meer dan 90% van de in de VS geproduceerde soja is genetisch gemodificeerd en de gewassen worden besproeid met het herbicide Roundup, wat geassocieerd kan zijn met negatieve effecten op de gezondheid (1).

Interessant, dat sojabonen zelden wordt geconsumeerd in de westerse landen. De meerderheid van soja in de voeding is afkomstig van de geraffineerde producten die worden verwerkt uit de sojabonen.

De meeste soja gewassen in de VS wordt gebruikt voor het produceren van sojaolie, die wordt geëxtraheerd met behulp van de chemische oplosmiddel hexaan.

Wat overblijft van de sojaboon nadat het vet is onttrokken heet sojameel, wat ongeveer 50% uit eiwit bestaat. Het merendeel van sojabonenmeel wordt gebruikt voor het voederen van vee, maar het kan ook door verdere verwerking gaan om geïsoleerd soja-eiwit te produceren.(2).

Omdat het goedkoop is heeft het bepaalde functionele eigenschappen zoals sojaolie en soja-eiwit hebben hun weg gevonden in allerlei verwerkte voedingsmiddelen, zodat de meeste mensen in de VS/Europa consumeren aanzienlijke hoeveelheden soja zonder er zelfs maar van af te weten.

Soja-eiwit is ook het belangrijkste ingrediënt in zuigelingenvoeding op basis van soja.

Kortom: De meeste soja in de VS wordt gebruikt om sojaolie van te maken. Het afvalproduct wordt vervolgens gebruikt voor het voederen van vee of voor de productie van soja-eiwit. Hele sojabonen worden zelden geconsumeerd.

Voedingsstoffen in sojabonen

Onbewerkte sojabonen bevatten een reeks van belangrijke voedingsstoffen.

Een 100 gram gekookte sojabonen bevatten grote hoeveelheden mangaan, selenium, koper, kalium, fosfor, magnesium, ijzer, calcium, vitamine B6, foliumzuur, riboflavine (B2), thiamine (B1) en vitamine K.

Ditzelfde portie van sojabonen bevat ook 173 calorieën, met 9 gram vet, 10 gram koolhydraten (waarvan 6 gram vezel) en 17 gram eiwit(4).

De respectabele hoeveelheid voedingsstoffen moet met een korreltje zout worden genomen, want sojabonen zijn ook zeer hoog in fytaten, stoffen die mineralen binden en de absorptie verminderen.

Sojabonen zijn een goede bron van eiwitten. Ze zijn niet zo goed als vlees of eieren, maar beter dan de meeste andere plantaardige eiwitten. Het verwerken van soja bij een hoge temperatuur kan enkele van deze eiwitten ongeschikt maken voor de consumptie en hun kwaliteit verminderen.

De vetzuren in sojabonen zijn meestal omega-6 meervoudig onverzadigde vetten. Dit kan problematisch zijn omdat teveel omega-6 in de voeding kan leiden tot ontstekingen en allerlei gezondheidsproblemen(5, 6).

Daarom is het erg belangrijk om sojaolie (en andere plantaardige oliën rijk aan omega-6) en verwerkte voedingsmiddelen die deze bevatten te vermijden.

Wees ervan bewust dat de voedingsstoffen samenstelling van soja hangt sterk af van het type soja. Onbewerkte sojabonen kunnen voedzaam zijn, terwijl geraffineerde soja afgeleide producten zoals soja-eiwit en sojaolie zijn helemaal niet voedzaam.

Kortom: Onbewerkte sojabonen zijn rijk aan micronutriënten, maar bevatten ook  fytaten die de absorptie van mineralen blokkeren. Sojabonen zijn zeer rijk aan omega-6 meervoudig onverzadigde vetzuren, die problemen kunnen veroorzaken.

Sojabonen kan enkele gezondheidsvoordelen hebben

sojaplant

Het zou niet eerlijk zijn over alle slechte dingen te praten zonder het goede te noemen. De waarheid is dat er bepaalde voordelen zijn voor de gezondheid van bepaalde mensen.

Soja is goed onderzocht om zijn cholesterolverlagend werking en verschillende studies tonen aan dat soja-eiwit het totale en LDL cholesterol kan verlagen(7, 8, 9, 10).

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat zelfs als soja cholesterol verlaagt, er geen garantie is dat dit zal leiden tot een afname van hartziekten.

Observationele studies tonen een weer war van resultaten. Sommige studies tonen een verlaagd risico op hart-en vaatziekten, anderen weer niet(11, 12).

Er zijn ook enkele observationele studies die aantonen dat soja het risico op prostaatkanker op oudere leeftijd kan verminderen, wat de meest voorkomende kanker bij mannen is(13, 14).

Kortom: Er zijn aanwijzingen dat soja het cholesterolgehalte kan verlagen, hoewel onderzoeken tegenstrijdige resultaten laten zien. Mannen die soja consumeren lopen op oudere leeftijd een lager risico op het ontwikkelen van prostaatkanker.

Sojabonen bevat isoflavonen die functioneren als endocriene verstoorders.

Vingers Holding Verse Sojabonen

Oestrogenen zijn steroïdhormonen die meestal worden aangetroffen bij vrouwen, waar ze een belangrijke rol spelen bij het reguleren van seksuele ontwikkeling en voortplantingscyclus.

Oestrogenen worden ook gevonden bij mannen, maar in kleinere hoeveelheden.

De manier waarop oestrogenen (en andere steroïdhormonen) werken, is dat ze zich verplaatsen naar de kernen van cellen en de oestrogeenreceptor activeren.

Wanneer dat gebeurt, zijn er veranderingen in genexpressie, wat leidt tot een soort fysiologisch effect.

Het probleem met de oestrogeen receptor is niet erg selectief in de stoffen die ze kunnen activeren. Sommige stoffen in de omgeving die op oestrogeen lijken, kunnen deze ook activeren.

Dit is waarom de hele soja zaak interessant is …

Soja bevat grote hoeveelheden aan biologisch actieve verbindingen genaamd isoflavonen, die functioneren als fyto-oestrogenen …dat wil zeggen plantaardige verbindingen die oestrogeenreceptoren in het menselijk lichaam kunnen activeren(15).

Deze isoflavonen worden geclassificeerd als hormoonon verstoorders, chemicaliën die de normale functie van hormonen in het lichaam verstoren. De belangrijkste isoflavonen in soja zijn genisteïne, daïdzeïne en glyciteïne.

Dit kan leiden tot verminderde oestrogeen activiteit vanwege dat de isoflavonen de feitelijk de krachtige oestrogeen binding blokkeert, of het kan leiden tot een verhoogde oestrogeenactiviteit als gevolg van de isoflavonen die de receptoren activeren(16).

Kortom: De isoflavonen in sojabonen kunnen de oestrogeen receptoren activeren en / of remmen  in het lichaam, waardoor de normale functie van het lichaam verstoord kan raken.

Soja-isoflavonen kunnen het risico op borstkanker beïnvloeden

Vanwege de oestrogene activiteit worden deze isoflavonen vaak gebruikt als een natuurlijk alternatief voor oestrogene geneesmiddelen om symptomen van de menopauze te verlichten.

In feite kunnen isoflavonen symptomen verminderen wanneer vrouwen door de menopauze gaan, en verminderen ze ook het risico op botverlies bij oudere vrouwen(17, 18).

Echter, dit gebruik is omstreden en velen geloven dat de risico’s zwaarder wegen dan de mogelijke voordelen.

Dierstudies tonen aan dat soja-isoflavonen borstkanker kan veroorzaken(19, 20, 21). Er zijn ook studies bij mensen die aantonen dat soja-isoflavonen de proliferatie en activiteit van cellen in de borsten kunnen stimuleren.

In één onderzoek werden 48 vrouwen in twee groepen verdeeld. Eén groep consumeerden een normaal dieet, de andere aangevuld met 60 gram soja-eiwit.

Na slechts 14 dagen, had de soja-eiwit groep een significante toename (toename in aantal) van de epitheelcellen in de borsten, dit zijn cellen die waarschijnlijk veranderen in kankerachtige cellen(22).

In een andere studie hadden 7 van 24 vrouwen (29,2%) een verhoogd aantal borstepitheelcellen wanneer ze werden aangevuld met soja-eiwit(23).

Deze veranderingen kunnen wijzen op een verhoogd risico op borstkanker, de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Veel observationele studies tonen echter aan dat vrouwen die soja consumeren, in werkelijkheid een verminderd risico op borstkanker hebben (24, 25).

Het is een goed idee om geen beslissingen te maken op basis van observationele studies… die meestal onbetrouwbaar zijn. De biologische veranderingen in de borsten en de studies waar soja borstkanker veroorzaakt bij knaagdieren zijn een belangrijke bron van zorg.

Er zijn ook enkele kleine studies bij mensen onderzocht, waar soja milde verstoringen veroorzaakt van de menstruele cyclus, wat leidde tot vertraagde menstruatie en langdurige menstruatie(26, 27).

Kortom:  Soja-isoflavonen kunnen de vermenigvuldiging van cellen in de borsten verhogen.Observatiestudies laten echter een verminderd risico op borstkanker zien. Soja kan leiden tot lichte verstoringen van de normale menstruatiecyclus.

Soja, testosteron en mannelijke reproductieve gezondheid

Verse Sojabonen

Hoewel mannen een kleine hoeveelheid oestrogeen hebben,  is het hebben van significant verhoogde niveaus niet normaal.

Daarom lijkt het logisch dat verhoogde oestrogeenactiviteit van soja-isoflavonen enkele effecten op mannen kan hebben.

Bij ratten kan blootstelling aan soja-isoflavonen in de baarmoeder leiden tot schadelijke effecten op de seksuele ontwikkeling bij mannen(28, 29).

In een menselijke studie werden 99 mannen die een onvruchtbaarheidskliniek bezochten bestudeerd. De mannen die de afgelopen 3 maanden de meeste soja hadden gegeten, hadden het laagste aantal zaadcellen(30).

Natuurlijk, dit onderzoek is slechts een statistische correlatie en bewijst niet dat soja leid tot een afname van het aantal zaadcellen.

Een andere studie bleek dat 40 milligram per dag van soja-isoflavonen gedurende 4 maanden geen effect had op hormonen of sperma-kwaliteit(31).

Velen denken dat soja kan het testosteron niveaus verlagen, maar het effect lijkt zwak en is inconsistent. Sommige onderzoeken laten een kleine afname zien, terwijl anderen geen effect vinden(32, 33).

Kortom: Blootstelling aan oestrogeenachtige stoffen in de baarmoeder kan leiden tot nadelige effecten op mannen. Studies over de effecten van soja op testosteron en spermakwaliteit zijn niet doorslaggevend.

Sojabonen kan interfereren met de functie van de schildklier

Edamame

De isoflavonen in soja kan ook fungeren als goitrogens, stoffen die de schildklierfunctie verstoren.

Ze kunnen de functie van het enzym schildklierperoxidase remmen, wat essentieel is voor de productie van schildklierhormonen(34, 35).

Een studie bij 37 Japanse volwassenen bleek dat 30 gram soja voor 3 maanden verhoogde het schildklier stimulerend hormoon (TSH), een marker voor verminderde schildklierfunctie.

Veel proefpersonen ervaren symptomen van hypothyreoïdie, waaronder malaise, constipatie, slaperigheid. Deze symptomen verdwenen nadat ze waren gestopt met het nuttigen van de sojabonen(36).

Er zijn echter ook andere onderzoeken die aantonen dat soja geen of slechts een zeer mild effect heeft op de schildklierfunctie bij de mens (37, 38, 39).

Kortom: Hoewel is aangetoond dat soja-isoflavonen de functie van een sleutelenzym in de schildklier kan remmen, is er onvoldoende bewijs om te concluderen dat ze bijdragen aan hypothyreoïdie bij volwassenen.

Op soja gebaseerde babyvoeding is een slecht idee

Kinderen blootstellen aan isoflavonen door ze te voeden met een op soja gebaseerde zuigelingenvoeding kan schadelijke gevolgen hebben.

In één onderzoek hadden meisjes die de soja-formule met zuigelingenvoeding kregen significant meer borstweefsel op 2-jarige leeftijd dan degenen die borstvoeding of op zuivel gebaseerde formules kregen(40).

Een andere studie toonde aan dat meisjes gevoed met sojamelk- flesvoeding hadden veel meer kans om sneller door de puberteit te gaan op een jongere leeftijd(41).

Er zijn ook aanwijzingen dat sojamelk-flesvoeding tijdens de kinderjaren kan leiden tot een verlengde menstruele cyclus en verhoogde pijn tijdens menstruatie op volwassen leeftijd(42).

Soja is ook zeer hoog in mangaan, veel hoger dan moedermelk, wat kan leiden tot neurologische problemen en ADHD(43, 44). Sojamelk zuigelingenvoeding is ook hoog in aluminium, wat allerlei problemen kan veroorzaken(45, 46).

Er is geen twijfel over mogelijk … moedermelk is verreweg de beste voeding voor baby’s. Voor vrouwen die geen borstvoeding kunnen geven, is een formule op basis van melk een veel betere optie dan een op soja gebaseerde formule, die alleen als laatste redmiddel moet worden gebruikt.

Kortom: Er zijn duidelijke aanwijzingen dat op basis van sojamelk zuigelingenvoeding schadelijk kan zijn, zowel via het isoflavongehalte als het onnatuurlijk hoge gehalte aan mangaan en aluminium.

Gefermenteerde soja kan veilig zijn in kleine hoeveelheden

Natto

Het is waar dat veel Aziatische bevolkingsgroepen soja gebruiken zonder duidelijke problemen.

In feite, deze populaties zijn meestal veel gezonder dan westerlingen, hoewel ze begonnen te lijden aan veel van dezelfde ziekten nu het westerse dieet die landen is binnengedrongen.

Het ding is … deze bevolkingen consumeren meestal gefermenteerde sojaproducten zoals natto, miso en tempeh

Fermenterende soja breekt een deel van het fytinezuur af, hoewel het de isoflavonen niet kwijtraakt (47).

Natto kan bijzonder gezond zijn, omdat het ook een aanzienlijke hoeveelheid vitamine K2 bevat, wat belangrijk is voor de gezondheid van hart en bloedvaten en veel mensen krijgen er geen genoeg van(48, 49).

De dosis maakt het giftig … en de fyto-oestrogenen zijn waarschijnlijk prima als je niet zoveel van eet. Als je soja gaat consumeren, kies voor gefermenteerde sojaproducten en gebruik het in kleine hoeveelheden.

Samenvatting

Het onderzoek en het bewijsmateriaal omtrent soja is ontzettend verwarrend. Voor elke studie waaruit blijkt dat het schadelijk is, zijn er andere die gunstige effecten aantonen.

Toch wil ik erop wijzen dat in elke studie waarnaar ik keek een gunstig effect werd aangetoond ofwel werden ze gesponsord door de soja-industrie, of dat de auteurs een soort financiële band hadden met de soja-industrie.

Dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat hun studies niet goed zijn, maar het is iets om in gedachten te houden.

Het is het belangrijk voor vrouwen die zwanger zijn, of van plan zijn zwanger te worden, of borstvoeding geven,  om soja en andere bronnen van endocrien verstorende stoffen te vermijden.

Het vermijden van soja-zuigelingenvoeding is ook erg belangrijk. Het mag alleen als laatste redmiddel worden gebruikt.

Het bewijs is echter te zwak en inconsistent om te concluderen dat matige hoeveelheden soja schadelijk zijn bij volwassenen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 − 4 =

It is main inner container footer text