Spinazie ( Spinacia oleracea ) is een groene bladgroente die zijn oorsprong vindt in Perzië.

Het behoort tot de amarantfamilie en is verwant aan bieten en quinoa. Bovendien wordt het als heel gezond beschouwd, omdat het vol zit met voedingsstoffen en antioxidanten.

Het eten van spinazie kan de gezondheid van het oog ten goede komen, oxidatieve stress verminderen, kanker helpen voorkomen en de bloeddruk verlagen.

Er zijn veel manieren om spinazie te bereiden. Je kunt het in blik, bevroren of vers kopen en het gekookt of rauw eten. Het is heerlijk op zichzelf of in andere gerechten.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Dit artikel vertelt je alles wat je moet weten over spinazie.

Voedingswaarde spinazie

Per gewicht bestaat spinazie uit 91,4% water, 3,6% koolhydraten en 2,9% eiwitten . Er zijn er 23 calorieën in 100 gram spinazie.

Voedingswaarde spinazie – per 100 gram

De onderstaande tabel bevat informatie over de voedingsstoffen in spinazie(1).

Hoeveelheid
Calorieën23
Water91%
Eiwit2,9 g
Koolhydraten3,6 g
Suiker0,4 g
Vezels2,2 g
Vet0,4 g
Verzadigd0,06 g
Enkelvoudig onverzadigde0,01 g
Meervoudig onverzadigde0,17 g
Omega 30,14 g
Omega-60,03 g
Transvet~

Koolhydraten

De meeste koolhydraten in spinazie bestaan ​​uit vezels, die ongelooflijk gezond zijn.

Spinazie bevat ook kleine hoeveelheden suiker , meestal in de vorm van glucose en fructose (1).

Vezels

Spinazie is rijk aan onoplosbare vezels, wat uw gezondheid op verschillende manieren kan stimuleren (2).

Het voegt massa toe aan ontlasting terwijl voedsel door je spijsverteringsstelsel stroomt. Dit kan helpen obstipatie te voorkomen.

Kortom: Spinazie is laag in koolhydraten, maar rijk aan onoplosbare vezels. Dit type vezel kan uw vertering ten goede komen.

Vitaminen en mineralen

Spinazie is een uitstekende bron van veel vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: spinazie is rijk aan carotenoïden, die het lichaam kan omzetten in vitamine A(3).
  • Vitamine C: Deze vitamine is een krachtige antioxidant die de gezondheid van de huid en de immuunfunctie bevordert.
  • Vitamine K1: Deze vitamine is essentieel voor de bloedstolling. Met name één spinazieblad bevat meer dan de helft van uw dagelijkse behoeften.
  • Foliumzuur: Ook bekend als folaat of vitamine B9. Het is essentieel voor normale cellulaire functie en weefselgroei en is erg belangrijk voor zwangere vrouwen.
  • Ijzer: Spinazie is een uitstekende bron van dit essentiële mineraal. IJzer helpt bij het aanmaken van hemoglobine, dat zuurstof naar de weefsels van uw lichaam brengt.
  • Calcium: Dit mineraal is essentieel voor de gezondheid van de botten en een cruciaal signaalmolecuul voor uw zenuwstelsel, hart en spieren.

Spinazie bevat ook verschillende andere vitamines en mineralen, waaronder kalium, magnesium en vitamines B6, B9 en E.

Kortom: Spinazie is  een uiterst voedingsrijke plant. Het bevat grote hoeveelheden carotenoïden, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, ijzer en calcium.

Plantaardige stoffen

Spinazie bevat verschillende belangrijke plantaardige stoffen, waaronder:

  • Luteïne: Luteïne is gekoppeld aan verbeterde ooggezondheid(4).
  • Kaempferol: Deze antioxidant kan het risico op kanker en chronische ziekten verminderen(5).
  • Nitraten: Spinazie bevat grote hoeveelheden nitraten, die de gezondheid van het hart kunnen bevorderen(6, 7).
  • Quercetine: Deze antioxidant kan infecties en ontstekingen afweren. Spinazie is één van de rijkste voedingsbronnen van quercetine (8, 9, 10).
  • Zeaxanthine: Net als luteïne kan zeaxanthine ook de gezondheid van de ogen verbeteren(4).

Kortom: Spinazie bevat veel plantaardige stoffen die de gezondheid kunnen verbeteren, zoals luteïne, kaempferol, nitraten, quercetine en zeaxanthine.

Gezondheidsvoordelen van spinazie

Spinazie is buitengewoon gezond en is in verband gebracht met tal van gezondheidsvoordelen.

Het is aangetoond dat het de oxidatieve stress, de gezondheid van het oog en de bloeddruk verbetert.

Oxidatieve stress

Vrije radicalen zijn bijproducten van de stofwisseling.  Ze kunnen oxidatieve stress veroorzaken, wat leidt tot versnelde veroudering. Dit verhoogt ook het risico op kanker en diabetes(11).

Spinazie bevat echter antioxidanten , die oxidatieve stress bestrijden en helpen de schade die het veroorzaakt te verminderen.(12).

Eén studie bij acht gezonde mensen ontdekte dat spinazie oxidatieve schade heeft helpen voorkomen.

 Hoewel deze studie vrij klein was, worden zijn bevindingen ondersteund door ander dierlijk en menselijk onderzoek(13, 14).

Kortom: Van spinazie is aangetoond dat het oxidatieve stress vermindert. De antioxidanten in spinazie kunnen helpen ouder worden te bestrijden en het risico op kanker en diabetes te verminderen.

Gezond voor het oog

Spinazie bevat grote hoeveelheden zeaxanthine en luteïne, de carotenoïden die verantwoordelijk zijn voor de kleur in sommige groenten.

Menselijke ogen bevatten ook grote hoeveelheden van deze pigmenten, die uw ogen beschermen tegen de schade veroorzaakt door zonlicht(15).

Bovendien geven verschillende onderzoeken aan dat zeaxanthine en luteïne werken om maculaire degeneratie en cataracten te voorkomen, die belangrijke oorzaken van blindheid zijn(16, 17, 18, 19).

Deze verbindingen kunnen zelfs in staat zijn bestaande schade terug te draaien(20, 21).

Kan beschermen tegen kanker

Spinazie bevat twee componenten, MGDG en SQDG, die de groei van kanker kunnen vertragen.

In één onderzoek hielpen deze verbindingen de tumorgroei in de baarmoederhals van een persoon te vertragen. Ze verminderden ook de grootte van de tumor(22, 23).

Verschillende menselijke studies koppelen spinazieconsumptie aan een verminderd risico op prostaatkanker. Het eten van dit bladgroen kan ook helpen borstkanker te voorkomen(24, 25).

Evenzo merkt één dierstudie op dat spinazie kankervorming zou kunnen onderdrukken(26).

Daarnaast bevat spinazie grote hoeveelheden antioxidanten, die ook kanker kunnen bestrijden(27).

Kan helpen de bloeddruk te verlagen

Spinazie bevat grote hoeveelheden nitraten waarvan is aangetoond dat ze de bloeddruk helpen verlagen en het risico op hartaandoeningen verminderen(28, 29).

Een studie bij 27 mensen bleek dat het eten van spinazie effectief de bloeddruk verlaagde.Verschillende andere studies hebben vergelijkbare effecten waargenomen, wat erop wijst dat spinazie de gezondheid van het hart verhoogt.

Kortom: Spinazie heeft een groot aantal voordelen. Het kan oxidatieve stress verminderen, de gezondheid van het oog bevorderen, kanker bestrijden en de bloeddruk reguleren.

Nadelige effecten en individuele zorgen

Spinazie wordt over het algemeen als zeer gezond beschouwd. Het kan echter bij sommige personen nadelige effecten veroorzaken.

Nierstenen

Nierstenen worden veroorzaakt door opbouw van zuren en mineraalzout. De meest voorkomende variëteit is calciumsteen, dat bestaat uit calciumoxalaat.

Spinazie is rijk aan zowel calcium als oxalaten , dus mensen met een hoog risico op het ontwikkelen van nierstenen zouden hun inname moeten beperken(32, 33).

Bloedstolling

Spinazie is rijk aan vitamine K1 , dat verschillende functies in uw lichaam dient, maar vooral bekend is vanwege de rol ervan bij de bloedstolling.

Als zodanig kan het de bloedverdunnende medicatie verstoren. Mensen die bloedverdunners gebruiken, zoals warfarine, moeten hun arts of therapeut raadplegen voordat ze grote hoeveelheden spinazie eten(34).

Kortom: Mensen die gevoelig zijn voor nierstenen, willen mogelijk spinazie vermijden. Deze bladgroente heeft ook een hoge vitamine K1-waarde, wat een probleem kan zijn voor mensen die bloed verdunnen.

Tot slot

Spinazie is een voedzame groente.

Van deze groente is aangetoond dat deze op verschillende manieren de gezondheid ten goede komt. 

Spinazie kan oxidatieve stress verminderen, de gezondheid van de ogen verbeteren en hart- en vaatziekten en kanker helpen voorkomen.

Als u geïnteresseerd bent in het gezondheidsbevorderende potentieel, is spinazie gemakkelijk om aan uw maaltijd toevoegen.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.