Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Spinazie 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

1894 Views

Spinazie 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

Spinazie is een groene bladgroente.

Wetenschappelijk bekend als Spinacia oleracea, spinazie behoort tot de amarantfamilie en is verwant aan bieten en quinoa .

Spinazie is ontstaan ​​in Perzië, maar wordt nu voornamelijk geproduceerd in de VS en China.

Het zit boordevol voedingsstoffen en antioxidanten en wordt als zeer gezond beschouwd.

Het eten van spinazie kan de gezondheid van het oog ten goede komen, oxidatieve stress verminderen, kanker helpen voorkomen en de bloeddruk verlagen.

Er zijn vele manieren om spinazie te bereiden. U kunt het kopen in blik, diepvries of vers, en kan gekookt of rauw worden gegeten. Het is heerlijk op zichzelf of bij andere gerechten.

Voedingsfeiten spinazie

Per gewicht bestaat spinazie uit 91,4% water, 3,6% koolhydraten en 2,9% eiwitten . Er zijn er 23 calorieën in 100 gram spinazie.

Voedingswaarde spinazie – per 100 gram

De onderstaande tabel bevat informatie over de voedingsstoffen in spinazie(1).

Hoeveelheid
Calorieën23
Water91%
Eiwit2,9 g
Koolhydraten3,6 g
Suiker0,4 g
Vezels2,2 g
Vet0,4 g
Verzadigd0,06 g
Enkelvoudig onverzadigde0,01 g
Meervoudig onverzadigde0,17 g
Omega 30,14 g
Omega-60,03 g
Transvet~

Koolhydraten

Het grootste deel van de koolhydraten in spinazie bestaan uit vezels .

Spinazie bevat ook 0,4% suiker, hoofdzakelijk glucose en fructose(1).

Vezels

Spinazie is rijk aan onoplosbare vezels, die de gezondheid op verschillende manieren ten goede kunnen komen (2).

Onoplosbare vezels die werken namelijk als een soort spons in de dikke darm: ze nemen vocht op. Dit werkt twee kanten op. In de eerste plaats zorgt dit ervoor dat (te) dunne ontlasting dikker wordt. Aan de andere kant zorgt het ervoor dat harde, droge ontlasting juist weer zacht en soepel wordt.

Kortom: Spinazie is laag in koolhydraten, maar hoog in onoplosbare vezels. Dit type vezels kan voordelen hebben voor de spijsvertering.

Vitaminen en mineralen

Spinazie is een uitstekende bron van veel vitamines en mineralen:

  • Vitamine A: spinazie is rijk aan carotenoïden, die het lichaam kan omzetten in vitamine A(3).
  • Vitamine C: Vitamine C is een krachtige antioxidant die de gezondheid van de huid en de immuunfunctie bevordert.
  • Vitamine K1: Vitamine K is essentieel voor de bloedstolling, en één spinazie blad bevat meer dan de helft van je dagelijkse behoefte.
  • Foliumzuur: Ook bekend als folaat of vitamine B9. Het is essentieel voor normale cellulaire functie en weefselgroei en is erg belangrijk voor zwangere vrouwen.
  • Ijzer: Spinazie is een uitstekende bron van dit essentiële mineraal. IJzer helpt bij het maken van hemoglobine, dat zuurstof naar de weefsels van het lichaam brengt.
  • Calcium: Calcium is essentieel voor de gezondheid van de botten. Dit mineraal is ook een cruciaal signaalmolecuul voor het zenuwstelsel, het hart en de spieren.

Spinazie bevat ook diverse andere vitaminen en mineralen, zoals kalium, magnesium en vitamines B6, B9 en E.

Kortom: Spinazie is  een uiterst voedingsrijke plant. Het bevat grote hoeveelheden carotenoïden, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, ijzer en calcium.

Plantaardige stoffen

Spinazie bevat verschillende belangrijke plantaardige stoffen, waaronder:

  • Luteïne: Luteïne is gekoppeld aan verbeterde ooggezondheid(4).
  • Kaempferol: Deze antioxidant is gekoppeld aan een verminderd risico op kanker en chronische ziekten(5).
  • Nitraten: Spinazie  bevat grote hoeveelheden nitraten, die de gezondheid van het hart kunnen bevorderen(6, 7).
  • Quercetine: Deze antioxidant kan infecties en ontstekingen afweren. Spinazie is één van de rijkste voedingsbronnen van quercetine (8, 9, 10).
  • Zeaxanthine: Net als luteïne kan zeaxanthine ook de gezondheid van de ogen verbeteren (4).

Kortom: Spinazie bevat veel plantaardige stoffen die de gezondheid kunnen verbeteren. Deze omvatten luteïne, kaempferol, nitraten, quercetine en zeaxanthine.

Gezondheidsvoordelen van spinazie

Spinazie is buitengewoon gezond en is in verband gebracht met tal van gezondheidsvoordelen.

Het is aangetoond dat het helpt bij het verminderen van oxidatieve stress, het verbeteren van de gezondheid van het oog, helpt bij het voorkomen van kanker en het reguleren van de bloeddruk.

Oxidatieve stress

Vrije radicalen zijn bijproducten van de stofwisseling.  Ze kunnen oxidatieve stress veroorzaken, wat leidt tot versnelde veroudering. Dit verhoogt ook het risico op kanker en diabetes(11).

Spinazie bevat echter antioxidanten , die oxidatieve stress bestrijden en helpen de schade die het veroorzaakt te verminderen.(12).

Een gecontroleerde studie bij 8 gezonde mensen vond dat spinazie oxidatieve schade heeft helpen voorkomen (13, 14).

Hoewel de hierboven genoemde studie vrij klein was, worden de bevindingen ondersteund door andere dier- en mensstudies.

Kortom: Van spinazie is aangetoond dat het oxidatieve stress vermindert. De antioxidanten in spinazie kunnen helpen ouder worden te bestrijden en het risico op kanker en diabetes te verminderen.

Ooggezondheid

Spinazie bevat grote hoeveelheden zeaxanthine en luteïne, de carotenoïden die verantwoordelijk zijn voor de kleur in sommige groenten.

Menselijke ogen bevatten ook grote hoeveelheden van deze pigmenten. Ze helpen onze ogen te beschermen tegen de schade veroorzaakt door zonlicht(15).

Bovendien hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat zeaxanthine en luteïne werken om maculaire degeneratie en cataract te voorkomen, de belangrijkste ziekten die blindheid veroorzaken(16, 17, 18, 19).

Deze verbindingen kunnen zelfs in staat zijn bestaande schade terug te draaien(20, 21).

Kortom: Spinazie bevat luteïne en zeaxanthine, die gunstig zijn voor de gezondheid van het oog. Deze verbindingen kunnen helpen de schade door zonlicht te blokkeren of om te keren.

Kankerpreventie

Spinazie bevat twee componenten, MGDG en SQDG, die de groei van kanker kunnen vertragen.

In één studie hielpen deze verbindingen de tumorgroei in de baarmoederhals van een mens te vertragen. Ze hebben ook de grootte van de tumor verminderd(22, 23).

Verschillende menselijke studies koppelen spinazieconsumptie aan een verminderd risico op prostaatkanker. Het eten van dit bladgroen kan ook helpen borstkanker te voorkomen (24, 25).

Een andere dierstudie ondersteunt deze bewering. De bevindingen wijzen erop dat spinazie kan helpen om de vorming van kanker te onderdrukken(26).

Daarnaast bevat spinazie grote hoeveelheden antioxidanten, die ook kunnen helpen bij de preventie van kanker(27).

Kortom: Spinazie bevat grote hoeveelheden antioxidanten en andere stoffen die de groei van menselijke kankercellen kunnen onderdrukken.

Bloeddruk

Spinazie bevat grote hoeveelheden nitraten waarvan is aangetoond dat ze de bloeddruk helpen verlagen en het risico op hartaandoeningen verminderen(28, 29).

Een gerandomiseerde, gecontroleerde cross-over studie met 27 mensen vond dat het eten van spinazie effectief de bloeddruk verlaagde(30).

Verschillende andere onderzoeken geven ook aan dat spinazie de bloeddruk kan verlagen, wat leidt tot een betere gezondheid van het hart(7, 31).

Kortom: Spinazie bevat grote hoeveelheden nitraten, die kunnen helpen bij het reguleren van de bloeddruk. Dit zou moeten leiden tot een betere gezondheid van het hart en een verminderd risico op hartaandoeningen.

Nadelige effecten en individuele zorgen

Spinazie wordt over het algemeen als zeer gezond beschouwd. Het kan echter bij sommige personen nadelige effecten veroorzaken.

Nierstenen

Deze kleine stenen worden veroorzaakt door opbouw van zuren en mineraalzout. De meest voorkomende variëteit is calciumsteen, dat vaak bestaat uit calciumoxalaat.

Spinazie is rijk aan zowel calcium als oxalaten, zodat mensen die de neiging hebben om nierstenen te ontwikkelen, mogen geen grote hoeveelheden eten(32, 33).

Bloedstolling

Spinazie bevat zeer hoge hoeveelheden vitamine K1.

Vitamine K1 heeft verschillende functies in het lichaam, maar is vooral bekend vanwege zijn rol in de bloedstolling.

Mensen die bloedverdunners gebruiken, zoals warfarine, willen hun vitamine K-inname misschien nauwlettend volgen of  bladgroente helemaal vermijden(34).

Kortom: Mensen die gevoelig zijn voor nierstenen, willen misschien spinazie vermijden. Het bevat ook veel vitamine K1, wat een probleem kan zijn voor mensen die bloedverdunnende medicijnen gebruiken.

Tot slot

Spinazie is een voedzame, groene bladgroente.

Het eten van spinazie heeft op verschillende manieren voordelen voor de gezondheid opgeleverd en het bevat grote hoeveelheden van allerlei krachtige voedingsstoffen.

Spinazie kan oxidatieve stress verminderen, de gezondheid van het oog verbeteren en hart- en vaatziekten en kanker helpen voorkomen.

Spinazie is zonder twijfel een ongelooflijk gezonde groenten.

Spinazie koken hoe doe je dat! Lees hier meer

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − een =

It is main inner container footer text