Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Spinazie 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

1782 Views

Spinazie 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

Wetenschappelijk bekend als Spinacia oleracea, spinazie behoort tot de familie Amarant en is gerelateerd aan bieten en quinoa.

Spinazie is ontstaan in Perzië, maar wordt nu meestal geproduceerd in de Europa en Vs.

Het zit vol met voedingsstoffen en antioxidanten en is zeer gezond.

Het eten van spinazie is gezond voor uw ogen, vermindering van oxidatieve stress en kan helpen kanker te voorkomen en verlaagd de bloeddruk.

Er zijn vele manieren om spinazie te bereiden. U kunt het kopen in blik, diepvries of vers, en kan gekookt of rauw worden gegeten. Het is heerlijk op zichzelf of bij andere gerechten.

Voedingsfeiten spinazie

De onderstaande tabel bevat informatie over de voedingsstoffen in spinazie(1).

Voedingswaarde spinazie – per 100 gram

Hoeveelheid
Calorieën23
Water91%
Eiwit2,9 g
Koolhydraten3,6 g
Suiker0,4 g
Vezels2,2 g
Vet0,4 g
Verzadigd0,06 g
Enkelvoudig onverzadigde0,01 g
Meervoudig onverzadigde0,17 g
Omega 30,14 g
Omega-60,03 g
Transvet~

Koolhydraten

De meeste koolhydraten in spinazie bestaat uit vezels.

Spinazie bevat ook 0,4% suiker, hoofdzakelijk glucose en fructose(1).

Vezels

Spinazie is rijk aan onoplosbare vezels, waar je gezondheid op verschillende manieren van kan profiteren(2).

Onoplosbare vezels die werken namelijk als een soort spons in de dikke darm: ze nemen vocht op. Dit werkt twee kanten op. In de eerste plaats zorgt dit ervoor dat (te) dunne ontlasting dikker wordt. Aan de andere kant zorgt het ervoor dat harde, droge ontlasting juist weer zacht en soepel wordt.

Kortom: Spinazie is laag in koolhydraten, maar hoog in onoplosbare vezels. Dit type vezel kan voordelen geven voor de spijsvertering.

Vitaminen en mineralen

Jong meisje lacht bedrijf Spinazie

Spinazie is een uitstekende bron van veel vitaminen en mineralen:

  • Vitamine A: spinazie is rijk aan carotenoïden, die het lichaam kan omzetten in vitamine A(3).
  • Vitamine C: Vitamine C is een krachtige antioxidant die de gezondheid van de huid en het immuunsysteem stimuleert.
  • Vitamine K1: Vitamine K is essentieel voor de bloedstolling, en één spinazie blad bevat meer dan de helft van je dagelijkse behoefte.
  • Foliumzuur: Ook bekend als folaat of vitamine B9. Het is essentieel voor normale cellulaire functie en weefsel groei, en is heel belangrijk voor zwangere vrouwen..
  • Ijzer: Spinazie is een uitstekende bron van deze essentiële mineraal. IJzeren helpt bij het creëren van hemoglobine, die zuurstof naar de weefsels van het lichaam brengt.
  • Calcium: Calcium is belangrijk voor gezonde botten. Dit mineraal is ook een belangrijk signaalmolecuul voor het zenuwstelsel, het hart en de spieren.

Spinazie bevat ook diverse andere vitaminen en mineralen, zoals kalium, magnesium en vitamines B6, B9 en E.

Kortom: Spinazie is een zeer voedzame groente. Het bevat een hoog gehalte aan carotenoïden, vitamine C, vitamine K, foliumzuur, ijzer en calcium.

Plantaardige stoffen

Kom van gekookte spinazie Leaves

Spinazie bevat een aantal belangrijke plantaardige stoffen, zoals:

  • Luteïne: Luteïne is gekoppeld aan verbeterde gezondheid van het oog(4).
  • Kaempferol: Deze antioxidant is gekoppeld aan een verminderd risico op kanker en chronische ziekten(5).
  • Nitraten: Spinazie bevat een hoog gehalte aan nitraten, die gezondheid van het hart kunnen bevorderen(6, 7).
  • Quercetine: Deze antioxidant kan infecties en ontstekingen af weren.Spinazie één van de rijkste voedingsbronnen van quercetine(8, 9, 10).
  • Zeaxanthine: Net als luteïne, zeaxanthine kan ook de gezondheid van het oog verbeteren(4).

Kortom: Spinazie bevat veel plantaardige stoffen die de gezondheid kunnen verbeteren. Deze omvatten luteïne, kaempferol, nitraten, quercetine en zeaxanthine.

Gezondheidsvoordelen van spinazie

Spinazie is zeer gezond en is gekoppeld aan een groot aantal voordelen voor de gezondheid.

Aangetoond is dat het oxidatieve stress vermindert, verbetering van de gezondheid van het oog, steun in kankerpreventie en helpt het reguleren van de bloeddruk niveaus.

Oxidatieve stress

Vrije radicalen zijn bijproducten van de stofwisseling. Ze kunnen oxidatieve stress, die versnelde veroudering veroorzaakt. Dit verhoogt ook het risico op kanker en diabetes(11).

Echter, spinazie bevat anti-oxidanten, die oxidatieve stress kan bestrijden en helpen bij het verminderen van de schade die het veroorzaakt(12).

Een gecontroleerde studie bij 8 gezonde mensen bleek dat spinazie hielp voorkomen van oxidatieve schade (13, 14).

Kortom: Spinazie heeft aangetoond oxidatieve stress te verminderen. De antioxidanten in spinazie kunnen helpen bij het bestrijden van veroudering en het risico op kanker en diabetes.

Gezondheid voor het oog

Spinazie bevat grote hoeveelheden Zeaxanthine en Luteïne, die verantwoordelijk zijn voor de kleur in sommige groenten.

Menselijke ogen bevatten ook grote hoeveelheden van deze pigmenten. Ze helpen onze ogen beschermen tegen schade veroorzaakt door zonlicht(15).

Bovendien hebben verscheidene studies aangetoond dat zeaxanthine en luteïne helpt voorkomen van maculadegeneratie en cataract, die blindheid kan veroorzaken(16, 17, 18, 19).

Deze verbindingen kunnen zelfs bestaande schade herstellen(20, 21).

Kortom: Spinazie bevat luteïne en zeaxanthine, die gunstig zijn voor de gezondheid van het oog.

Kanker preventie

Een stapel van spinazie Bladeren

Spinazie bevat twee componenten, MGDG en SQDG, die kunnen de groei van kanker vertragen.

In één studie hielpen deze verbindingen voor een tragere tumorgroei bij baarmoederhals. Zij verminderde ook de grootte van de tumor(22, 23).

Verschillende menselijke studies verbinden spinazie consumptie met een verlaagd risico op prostaatkanker. Het eten van deze groene bladgroenten kan ook helpen bij het voorkomen van borstkanker(24, 25).

Een ander dierstudie ondersteunt deze bewering. De bevindingen geven aan dat spinazie kan helpen bij het onderdrukken van de vorming van kanker(26).

Bovendien, spinazie bevat grote hoeveelheden antioxidanten, die ook kunnen helpen bij de preventie van kanker(27).

Kortom: Spinazie bevat hoge hoeveelheden antioxidanten en andere verbindingen die de groei van menselijke kankercellen kan onderdrukken.

Bloeddruk

Spinazie bevat grote hoeveelheden nitraten, waarvan is aangetoond dat het de bloeddruk verlaagd en kan het risico op hartziekten verminderen(28, 29).

Een onderzoek bij 27 mensen bleek dat het eten van spinazie effectief is om de bloeddruk te verlagen(30).

Verscheidene andere onderzoeken geven ook aan dat spinazie kan helpen bij het matige van de bloeddruk, wat leidt tot een betere gezondheid van het hart(7, 31).

Bijwerkingen en individuele zorgen

Spinazie over het algemeen is zeer gezond. Het kan echter voor sommige individuen schadelijke effecten veroorzaken.

Nierstenen

Deze steentjes worden veroorzaakt door opbouw van zure en minerale zouten. De meest voorkomende soort is calciumstenen.

Spinazie is rijk aan zowel calcium als oxalaten, zodat mensen die de neiging hebben om nierstenen te ontwikkelen, moeten geen grote hoeveelheden eten(32, 33).

Bloedstolling

Spinazie bevat zeer grote hoeveelheden vitamine K1.

Vitamine K1 dient meerdere functies in het lichaam, maar is vooral bekend om zijn rol als bloedstolling.

Mensen die bloed-verdunners gebruiken, zoals warfarine, moeten nauw hun inname van vitamine K volgen of vermijden van spinazie(34).

Kortom: Mensen die gevoelig zijn voor nierstenen is het beste om spinazie te vermijden. Het is ook zeer rijk aan vitamine K1, dat een probleem kan zijn voor mensen die bloedverdunners gebruiken.

Overzicht

Spinazie is een voedzame, groene groente.

Eten van spinazie heeft aangetoond dat het de gezondheid op verschillende manieren ten goede kan komen, en het bevat grote hoeveelheden van allerlei krachtige voedingsstoffen.

Spinazie kan oxidatieve stress verminderen, het verbeteren van gezondheid van het oog en helpen bij het voorkomen hart-en vaatziekten en kanker.

Spinazie is zonder twijfel, een ongelooflijk gezonde groenten.

Spinazie koken hoe doe je dat! Lees hier meer

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 + 15 =

It is main inner container footer text