Spinazie en boerenkool zijn beide krachtpatsers, geassocieerd met vele indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Hoewel ze afkomstig zijn van volledig verschillende plantenfamilies, worden ze vaak door elkaar gebruikt in recepten, variërend van salades tot soepen tot smoothies en nog veel meer.

Toch, ondanks hun vele overeenkomsten, verschillende ze wel van elkaar.

Dit artikel gaat dieper in op de voedingswaarde en voordelen van spinazie en boerenkool om te bepalen welke gezonder is.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Verschillen in voedingswaarde

Zowel boerenkool als spinazie zijn zeer voedzame, caloriearme groenten met een breed scala aan belangrijke vitamines en mineralen.

Ze hebben allebei een hoog vitamine K-gehalte – een belangrijke vitamine die een rol speelt bij gezonde bloedstolling en botvorming ( 1 ).

Bovendien zijn ze rijk aan vitamine C, dat een centrale rol speelt in ziektepreventie en immuunfunctie ( 2 ).

Beide bevatten ook vezels en verschillende andere belangrijke micronutriënten in verschillende hoeveelheden, waaronder vitamine A, riboflavine en calcium.

Hieronder hoe boerenkool en spinazie van elkaar verschillen( 3 ):


21 gram rauwe boerenkool

30 gram rauwe spinazie
Calorieën
77
Koolhydraten1 gram1 gram
Vezels0,9 gram0.7 gram
Eiwitten0,6 gram0,9 gram
Vitamine K 68% van de ADH 121% van de ADH
Vitamine C 22% van de ADH 9% van de ADH
Vitamine A6% van de ADH16% van de ADH
Riboflavine 6% van de ADH4% van de ADH
Calcium4% van de ADH2% van de ADH
Folaat3% van de ADH15% van de ADH
Magnesium2% van de ADH6% van de ADH
Ijzer2% van de ADH5% van de ADH
Kalium2% van de ADH4% van de ADH
Vitamine B62% van de ADH3% van de ADH
Thiamine2% van de ADH2% van de ADH
Niacine2% van de ADH1% van de ADH

Spinazie en boerenkool bieden een vergelijkbare hoeveelheid verschillende voedingsstoffen, maar er zijn ook enkele verschillen.

Zo bevat boerenkool meer dan het dubbele van de hoeveelheid vitamine C, terwijl spinazie meer vitamine K, vitamine A en folaat bevat.

Ondanks dat spinazie en boerenkool verschillende concentraties van bepaalde voedingsstoffen hebben, zijn ze in het algemeen beide zeer voedzame groente keuzen.

Kortom: Spinazie en boerenkool bevatten beide weinig calorieën, maar bevatten verschillende hoeveelheden vezels, vitamine K, vitamine C en verschillende andere micronutriënten.

Potentiële gezondheidsvoordelen

Naast hun belangrijkste voedingsprofielen zijn zowel boerenkool als spinazie gekoppeld aan indrukwekkende gezondheidsvoordelen.

Beide zijn rijk aan antioxidanten – verbindingen die oxidatieve schade aan uw cellen helpen voorkomen en beschermen tegen chronische ziekten ( 4 , 5 ).

Ze hebben ook aangetoond dat ze een positieve invloed hebben op de gezondheid van het hart door verschillende risicofactoren voor hartziekten te verbeteren, waaronder hoge cholesterol en bloeddruk.

Een onderzoek van 12 weken bij 32 mannen met een hoog cholesterolgehalte toonde bijvoorbeeld aan dat het drinken van boerenkoolsap met maaltijden het cholesterolgehalte en de verhoogde antioxidantstatus verbeterde ( 6 ).

Ondertussen ontdekte een kleine studie bij 27 mensen dat het eten van een soep gemaakt met ongeveer 250 gram spinazie in slechts 7 dagen de bloeddruk verbeterde.

De studie merkte op dat de spinazie-soep zowel de systolische als de diastolische bloeddruk significant verlaagde dankzij nitraten in de voeding, verbindingen die de bloedstroom verhogen ( 7 ).

Beide groenten bevatten ook kankerbestrijdende verbindingen waarvan is aangetoond dat ze de groei en verspreiding van kankercellen in reageerbuis- en dierstudies verminderen ( 8 , 9 , 10 , 11 ).

Bovendien hebben boerenkool en spinazie weinig calorieën en bevatten ze veel voedingsstoffen. Als u deze smakelijke groenten aan uw voeding toevoegt, kan dit een effectieve strategie zijn om het gewichtsverlies te vergroten ( 12 , 13 ).

Kortom: Spinazie en boerenkool bevatten veel antioxidanten en kankerbestrijdende verbindingen. Beiden hebben aangetoond dat ze verschillende risicofactoren voor hartziekten verminderen en kunnen helpen bij het afvallen.

Spinazie is rijk aan oxalaat

Spinazie bevat grote hoeveelheden oxalaat , een stof die zich aan calcium in uw lichaam bindt en de opname ervan voorkomt ( 14 ).

Het eten van oxalaatrijke voedingsmiddelen verhoogt ook de uitscheiding van oxalaat door uw urine, wat kan leiden tot de vorming van calciumoxalaat nierstenen( 15 ).

Er zijn verschillende soorten nierstenen, maar naar schatting is ongeveer 80% samengesteld uit calciumoxalaat ( 16 ).

Degenen met een verhoogd risico op nierstenen wordt vaak geadviseerd om hun inname van voedingsmiddelen met veel oxalaat te beperken, waaronder spinazie( 17 ).

Het koken van spinazie kan de concentratie van oxalaat tot 87% verminderen ( 18 ).

Kortom: Spinazie bevat oxalaat, dat calciumabsorptie in uw lichaam kan voorkomen en kan bijdragen aan de vorming van nierstenen.

Boerenkool bevat goitrine

Kruisbloemige groenten, waaronder boerenkool, bevatten goitrine – een stof die de werking van de schildklier kan verstoren door de opname van jodium te verminderen, wat nodig is voor de productie van schildklierhormonen ( 19 ).

Spinazie kan ook goitrogene eigenschappen bevatten, maar niet in dezelfde mate als kruisbloemige groenten zoals boerenkool.

Storingen in de schildklierfunctie kunnen van invloed zijn op uw metabolisme en symptomen veroorzaken zoals vermoeidheid, gevoeligheid voor verkoudheid en gewichtsveranderingen ( 20 ).

Recent onderzoek suggereert echter dat het eten van voedsel dat rijk is aan goitrogen waarschijnlijk geen problemen zal veroorzaken voor de meeste mensen.

Onderzoeken bij mens en dier tonen bijvoorbeeld aan dat het eten van broccoli en spruitjes geen invloed heeft op de schildklierfunctie of schildklierhormoonspiegels, wat suggereert dat het veilig is voor mensen met schildklierproblemen ( 21 , 22 ).

Uit ander onderzoek is gebleken dat het regelmatig eten van kruisbloemige groenten niet gepaard gaat met een hoger risico op schildklierkanker – behalve bij vrouwen met een zeer lage inname van jodium ( 23 , 24 ).

Bovendien deactiveert het koken van groenten het enzym dat verantwoordelijk is voor de afgifte van goitrine( 25 ).

Als u problemen met uw schildklier heeft, het koken van boerenkool of spinazie voordat u het eet en ervoor zorgen dat u genoeg jodium in uw voeding krijgt van voedingsmiddelen zoals zeevruchten en zuivelproducten, kunt u helpen eventuele bijwerkingen veroorzaakt door goitrine te voorkomen.

Kortom: Boerenkool bevat goitrine, een stof die de werking van de schildklier kan verstoren. Het eten van voldoende jodium en het koken van boerenkool kan helpen mogelijke negatieve bijwerkingen te voorkomen.

Is de één gezonder?

Er zijn verschillende kleine verschillen in de voedingswaarde en gezondheidsvoordelen van boerenkool en spinazie.

Toch zijn beide ongelooflijk voedzaam en kunnen ze worden genoten als onderdeel van een goed gevarieerd gezond voedingsplan.

Probeer in het ideale geval een paar porties van elk in uw wekelijkse maaltijden op te nemen, samen met een assortiment andere bladgroenten, zoals sla, snijbiet, rode kool en witte kool.

Niet alleen brengt elk van deze ingrediënten een andere set voedingsstoffen op de tafel, maar ze kunnen ook een beetje variatie en verrassende smaken toevoegen aan uw maaltijd.

Hier zijn een paar eenvoudige ideeën om deze heerlijke groenten aan je dagelijkse routine toe te voegen:

  • Voeg boerenkool of spinazie toe aan een salade met groenten en een goede bron van eiwitten .
  • Gebruik boerenkool of spinazie als topping voor uw favoriete gerechten, zoals broodjes, taco’s, pasta of ovenschotels.
  • Probeer boerenkool of spinazie te bakken en te kruiden als een gezond bijgerecht voor je hoofdgerechten.
  • Combineer je bladgroenten met andere groenten en eieren om een ​​stevig ontbijt te maken.
  • Maak een groene smoothie met boerenkool, spinazie en een paar van je favoriete groenten en fruit.

Kortom: Boerenkool en spinazie kunnen enigszins verschillen wat betreft voedingswaarde en gezondheidsvoordelen, maar beide kunnen worden opgenomen als onderdeel van een gezond voedingsplan.

Tot slot

Boerenkool en spinazie zijn zeer voedzaam en geassocieerd met verschillende voordelen.

Terwijl boerenkool meer dan twee keer zoveel vitamine C als spinazie biedt, biedt spinazie meer folaat en vitamine A en K.

Beide hebben te maken met een verbeterde gezondheid van het hart, meer gewichtsverlies en bescherming tegen ziekten.

Daarom kan het genieten van beide als onderdeel van een gezond, uitgebalanceerde voedingsplan ervoor zorgen dat je kunt profiteren van de unieke voordelen die elk te bieden heeft, terwijl je ook een beetje variatie toevoegt aan je dagelijkse maaltijden.