spirulina

10 gezondheidsvoordelen van Spirulina

Spirulina is één van ‘s werelds populairste supplementen.

Het zit boordevol verschillende voedingsstoffen en antioxidanten die uw lichaam en hersenen kunnen helpen.

Hier zijn 10 bewezen gezondheidsvoordelen van spirulina.

1. Spirulina is extreem hoog in veel voedingsstoffen

Spirulina is een organisme dat groeit in zowel zoet als zout water.

Het is een soort cyanobacteriën, een familie van eencellige microben die vaak blauw-groene algen worden genoemd.

Net als planten, kunnen cyanobacteriën energie produceren uit zonlicht via een proces genaamd fotosynthese.

Spirulina werd geconsumeerd door de oude Azteken maar werd weer populair toen NASA stelde dat het in de ruimte zou kunnen worden gekweekt voor gebruik door astronauten(1).

Een standaard dagelijkse dosis van spirulina is 1-3 gram, maar doses tot 10 gram per dag zijn effectief gebruikt.

Deze kleine alg zit boordevol voedingsstoffen. Een enkele eetlepel (7 gram) gedroogd spirulina poeder bevat(2):

  • Eiwit: 4 gram
  • Vitamine B1 (thiamine): 11% van de ADH
  • Koper: 21% van de ADH
  • Vitamine B2 (riboflavine): 15% van de ADH
  • IJzer: 11% van de ADH
  • Vitamine B3 (niacine): 4% van de ADH

Het bevat ook behoorlijke hoeveelheden magnesium, kalium en mangaan en kleine hoeveelheden van bijna alle andere voedingsstoffen die u nodig hebt.
Bovendien bevat dezelfde hoeveelheid slechts 20 calorieën en 1,7 gram verteerbare koolhydraten.

Gram voor gram, spirulina is misschien wel het meest voedzame levensmiddel op aarde.

Een eetlepel (7 gram) spirulina levert een kleine hoeveelheid vet op – ongeveer 1 gram – waaronder omega 6 als omega 3 vetzuren in een verhouding van ongeveer 1,5 – 1,0.

De kwaliteit van het eiwit in spirulina wordt als uitstekend beschouwd – vergelijkbaar met eieren. Het geeft alle essentiële aminozuren die je nodig hebt.

Er wordt vaak beweerd dat spirulina vitamine B12 bevat, maar dit is onjuist. Het heeft pseudovitamine B12, waarvan niet is aangetoond dat het effectief is bij mensen(34).

Kortom: Spirulina is een soort blauw-groene algen die groeit in zowel zout als zoet water. Het is misschien wel één van de voedingsmiddelen met de meeste voedingsstoffen op aarde.

2. Krachtige antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen

Oxidatieve schade kan uw DNA en cellen beschadigen.

Deze schade kan chronische ontstekingen veroorzaken, wat bijdraagt ​​tot kanker en andere ziekten(5).

Spirulina is een fantastische bron van antioxidanten die kunnen beschermen tegen oxidatieve schade.

Het belangrijkste actieve bestanddeel is fycocyanine. Deze antioxidant geeft spirulina ook zijn unieke blauw-groene kleur.

Phycocyanine kan vrije radicalen bestrijden en de productie van ontsteking signaleringsmoleculen remmen, met indrukwekkende antioxiderende en ontstekingsremmende effecten(678).

Kortom: Phycocyanine is de belangrijkste werkzame stof in spirulina. Het heeft krachtige antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen.

3. Kan ‘slechte’ LDL- en triglyceridengehalte verlagen

Hartziekten zijn ‘s werelds belangrijkste doodsoorzaak.

Veel risicofactoren houden verband met een verhoogd risico op hartaandoeningen.

Het blijkt dat spirulina een positieve invloed heeft op veel van deze factoren. Het kan bijvoorbeeld het totale cholesterol, ‘slechte’ LDL-cholesterol en triglyceriden verlagen, terwijl het ‘goede’ HDL-cholesterol wordt verhoogd.

In een onderzoek onder 25 mensen met diabetes type 2 verbeterde 2 gram spirulina per dag deze markers significant(9).

Een andere studie bij mensen met een hoog cholesterolgehalte stelde vast dat 1 gram spirulina per dag triglyceriden met 16,3% en ‘slecht’ LDL met 10,1% verlaagde(10).

Verschillende andere studies hebben ook gunstige effecten gevonden – hoewel met hogere doses van 4,5-8 gram per dag(1112).

Kortom: Studies tonen aan dat spirulina triglyceriden en ‘slechte’ LDL-cholesterol kan verlagen en tegelijkertijd ‘goed’ HDL-cholesterol verhogen.

4. Beschermt ‘slecht’ LDL-cholesterol tegen oxidatie

Vetstructuren in uw lichaam zijn vatbaar voor oxidatieve schade.

Dit staat bekend als lipiden-peroxidatie, een belangrijke oorzaak van vele ernstige ziekten(1314).

Eén van de belangrijkste stappen in de ontwikkeling van hartziekten is bijvoorbeeld de oxidatie van ‘slechte’ LDL-cholesterol(15).

Interessant is dat de antioxidanten in spirulina bijzonder effectief blijken te zijn in het verminderen van lipiden-peroxidatie bij zowel mensen als dieren(1617).

In een onderzoek bij 37 mensen met diabetes type 2, verminderde 8 gram spirulina per dag significant de markers van oxidatieve schade. Het verhoogde ook het gehalte aan antioxidanten enzymen in het bloed(18).

Kortom: Vetstructuren in je lichaam kunnen geoxideerd raken, waardoor de progressie van vele ziektes wordt bevorderd. De antioxidanten in spirulina kunnen dit helpen voorkomen.

5. Mogelijk antikanker eigenschappen

Er zijn aanwijzingen dat spirulina eigenschappen tegen kanker heeft.

Onderzoek bij dieren geeft aan dat het kanker en de tumorgrootte kan verminderen(1920).

De effecten van spirulina op orale kanker – of mondkanker – zijn bijzonder goed bestudeerd.

Een studie onderzocht 87 mensen uit India met precancereuze laesies – orale submukeuze fibrose (OSMF) – in de mond.

Onder degenen die 1 gram spirulina per dag gedurende één jaar slikten, zag 45% hun laesies verdwijnen – vergeleken met slechts 7% in de controlegroep(21).

Toen deze mensen stopten met het nemen van spirulina, bijna de helft van hen heeft laesies ontwikkeld in het volgende jaar.

In een ander onderzoek met 40 personen met OSMF-laesies leidde 1 gram spirulina per dag tot een grotere verbetering van de OSMF-symptomen dan het medicijn Pentoxyfilline (22).

Kortom: Spirulina heeft mogelijk antikanker eigenschappen en lijkt vooral effectief tegen een type precancereuze laesie van de mond, OSMF genaamd.

6. Kan de bloeddruk verlagen

Hoge bloeddruk is een belangrijke oorzaak van vele ernstige ziekten, waaronder hartaanvallen, beroertes en chronische nieraandoeningen.

Hoewel 1 gram spirulina niet effectief is, is aangetoond dat een dosis van 4,5 gram per dag de bloeddruk verlaagt bij personen met normale niveaus(1011).

Deze verlaging wordt verondersteld te worden veroorzaakt door een verhoogde productie van stikstofmonoxide, een signaalmolecuul dat uw bloedvaten helpt ontspannen en verwijden(23).

Kortom: Een hogere dosis spirulina kan leiden tot lagere bloeddruk, een belangrijke risicofactor voor vele ziekten.

7. Verbetert de symptomen van allergische rhinitis

Allergische rhinitis wordt gekenmerkt door een ontsteking in uw neusgangen.

Vaak veroorzaakt door omgevingsallergenen, zoals pollen, dierenhaar of zelfs tarwestof.

Spirulina is een populaire alternatieve behandeling voor symptomen van allergische rhinitis en er zijn aanwijzingen dat het effectief kan zijn(24).

In één onderzoek bij 127 mensen met allergische rhinitis verminderde 2 gram per dag de symptomen zoals loopneus, niezen, verstopte neus en jeuk(25).

Kortom: Spirulina supplementen zijn zeer effectief tegen allergische rhinitis, waardoor verschillende symptomen verminderen.

8. Kan werkzaam zijn tegen bloedarmoede

Er zijn veel verschillende vormen van bloedarmoede.

De meest voorkomende wordt gekenmerkt door een reductie van hemoglobine of rode bloedcellen in uw bloed.

Bloedarmoede komt vrij vaak voor bij oudere volwassenen, wat leidt tot langdurige gevoelens van zwakte en vermoeidheid(26).

In een onderzoek bij 40 oudere mensen met bloedarmoede in de anamnese, spirulina supplementen verhoogde het hemoglobinegehalte van rode bloedcellen en verbeterde de immuunfunctie(27).

Houd er rekening mee dat dit slechts één onderzoek is. Meer onderzoek is nodig voordat aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Kortom: Eén studie suggereert dat spirulina bloedarmoede bij oudere volwassenen kan verminderen, hoewel er meer onderzoek nodig is.

9. Kan de spierkracht en uithoudingsvermogen verbeteren

Training geïnduceerde oxidatieve schade is een belangrijke oorzaak van spiervermoeidheid.

Bepaalde plantaardige voedingsmiddelen hebben antioxiderende eigenschappen die atleten en fysiek actieve personen kunnen helpen deze schade te minimaliseren.

Spirulina lijkt gunstig, omdat sommige studies wezen op verbeterde spierkracht en uithoudingsvermogen.

In twee onderzoeken verbeterde spirulina het uithoudingsvermogen, waardoor de tijd die mensen nodig hadden om moe te worden aanzienlijk werd verlengd(2829).

Kortom: Spirulina kan meerdere voordelen voor de training bieden, waaronder verbeterd uithoudingsvermogen en verhoogde spierkracht.

10. Kan bloedsuikerspiegel regulatie ondersteunen

Dierstudies linken spirulina met een significant lagere bloedsuikerspiegel.

In sommige gevallen heeft het beter gepresteerd dan populaire diabetes geneesmiddelen, waaronder Metformine (303132).

Er zijn ook aanwijzingen dat spirulina effectief kan zijn bij de mens.

In een onderzoek van twee maanden bij 25 mensen met diabetes type 2 leidde 2 gram spirulina per dag tot een indrukwekkende verlaging van de bloedsuikerspiegel (9).

HbA1c, een marker voor bloedsuikerspiegels op de lange termijn, daalde van 9% naar 8%, wat aanzienlijk is. Studies schatten dat een verlaging van 1% van deze marker het risico op diabetes gerelateerde sterfte met 21% kan verlagen(33).

Deze studie was echter klein en van korte duur. Meer studies zijn noodzakelijk.

Kortom: Er zijn aanwijzingen dat spirulina gunstig kan zijn voor mensen met diabetes type 2, waardoor de bloedsuikerspiegels kan worden verlaagd.

Tot slot

Spirulina is een type van cyanobacteriën – vaak aangeduid als blauw-groene algen – dat is ongelooflijk gezond.

Het kan uw bloedlipiden verhogen, de oxidatie onderdrukken, de bloeddruk en de bloedsuikerspiegel verlagen.

Hoewel er meer onderzoek nodig is, is spirulina misschien wel één van de weinige superfoods die de titel waardig zijn.