Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Helpt sporten om gewicht te verliezen? De verrassende waarheid

1492 Views

Helpt sporten om gewicht te verliezen? De verrassende waarheid

Om gewicht te verliezen, moet je meer calorieën verbranden dan je verbruikt.

Sporten kan helpen dit te bereiken door het verbranden van wat extra calorieën.

Echter, sommige mensen beweren dat sporten alleen niet effectief is om gewicht te verliezen.

Dit kan zijn omdat door sporten de honger toeneemt bij sommige mensen, waardoor ze meer calorieën eten dan ze tijdens de training verbranden.

Is sport echt nuttig om gewicht te verliezen?Dit artikel werpt een blik op het bewijsmateriaal.

Sport heeft krachtige gezondheidsvoordelen

Sporten is echt geweldig voor je gezondheid(1).

Het kan het risico van veel ziekten verlagen, waaronder hartziekte, diabetes, obesitas, osteoporose en bepaalde soorten kankers(2345678910).

In feite, mensen die op een regelmatige basis sporten hebben maximaal 50% lager risico op overlijden aan veel van deze ziekten(11).

Sporten is ook ongelooflijk goed voor je geestelijke gezondheid, en het kan u helpen bij het beheersen van stress en tot rust komen(12).

Houd dit in gedachten wanneer u de effecten van lichaamsbeweging overweegt. Zelfs als het niet voor gewichtsverlies is, heeft het nog andere voordelen die even belangrijk (of zelfs meer) zijn.

Kortom: Sporten gaat over veel meer dan alleen gewichtsverlies. Het heeft verschillende krachtige voordelen voor uw lichaam en de hersenen.

Denk vetverlies, niet gewichtsverlies

Schaal Verpakt in meetlint

Sporten wordt vaak aangeraden om gewicht te verliezen, maar mensen moeten echt streven naar vetverlies(13).

Als je gewoon uw calorie-inname vermindert om gewicht te verliezen, zonder te sporten, zult u waarschijnlijk spieren zowel vet verliezen(14).

In feite, er wordt geschat dat wanneer mensen gewicht verliezen, ongeveer een kwart van het gewicht dat ze te verliezen is spiermassa(15).

Als je bezuinig op calorieën, wordt je lichaam gedwongen om andere bronnen van brandstof te vinden. Helaas betekent dit het verbranden van spiereiwit en vet(16).

Met inbegrip van sporten een dieet plan kan de hoeveelheid spiermassa dat je verliest verminderen(171819).

Dit is ook belangrijk omdat spieren meer stofwisseling actief zijn dan vet.

Het voorkomen spierverlies kan helpen tegen de daling van de stofwisseling die optreedt wanneer je gewicht verliest, waardoor het moeilijker is om gewicht te verliezen en het weg te houden(13).

Bovendien, de meeste van de voordelen van lichaamsbeweging lijken te komen door verbeteringen in de lichaamssamenstelling, algemene conditie en gezonde stofwisseling, niet alleen gewichtsverlies(20).

Zelfs als je niet zal “afvallen”, je verliest misschien nog wel vet en bouwt spiermassa op in plaats daarvan.

Om deze reden, kan het nuttig zijn om uw buikomvang en vetpercentage te meten van tijd tot tijd. De weegschaal zal niet het hele verhaal vertellen.

Kortom: Als je gewicht verliest, u wilt vetverlies maximaliseren en spierverlies minimaliseren. Het is mogelijk om lichaamsvet te verliezen zonder het verlies van gewicht op de weegschaal.

Cardio helpt je verbranden van calorieën en lichaamsvet

Een van de meest populaire vormen van lichaamsbeqeging voor gewichtsverlies is aërobe oefening, ook wel bekend als cardio. Voorbeelden zijn onder meer wandelen, hardlopen, fietsen en zwemmen.

Aerobic heeft geen grote invloed op je spiermassa, althans niet in vergelijking met gewichtheffen. Het is echter zeer effectief in het verbranden van calorieën.

Een recente 10-maanden durende studie onderzocht hoe cardio beïnvloed 141 mensen met overgewicht. Ze werden verdeeld in drie groepen en niet verteld om calorie-inname te verminderen(21):

  • Groep 1: Verbranden 400 calorieën met het doen van cardio, 5 dagen per week.
  • Groep 2: Verbranden 600 calorieën met het doen van cardio, 5 dagen per week.
  • Groep 3: Geen cardio.

Groep 1 deelnemers verloren 4,3% van zijn lichaamsgewicht, terwijl die in groep 2 verloren iets meer 5,7%. De controlegroep, geen cardio, kwam 0,5% aan.

Andere studies tonen ook aan dat cardio kan helpen om u vet te verbranden, in het bijzonder het gevaarlijke buikvet dat het risico van diabetes type 2 en hart-en vaatziekten verhoogt (202223).

Dus, het toepassen van cardio aan uw levensstijl zal u waarschijnlijk helpen het beheersen van uw gewicht en uw metabole gezondheid te verbeteren. Maar niet voor de oefening het compenseren door het eten van meer calorieën in plaats daarvan.

Kortom: Het doen van cardio kan het aantal calorieën die je verbrandt verhogen en helpt u bij het verliezen van lichaamsvet.

Gewichtheffen helpt u meer calorieën te verbranden

halters

Alle lichamelijke activiteiten kunnen u helpen om calorieën te verbranden.

Echter, weerstand trainingen – zoals gewichtheffen – heeft voordelen die verder gaan dan dat.

Weerstand training helpt de omvang van de spieren te vergroten.

Dit is belangrijk voor de gezondheid op lange termijn, aangezien inactieve volwassenen verliezen tussen 3-8% van de spiermassa per decade.(24).

Grotere hoeveelheden aan spieren  verhoogd ook uw stofwisseling , waardoor je meer calorieën verbrandt – zelfs in rust(252627).

Hiermee wordt ook voorkomen de afname van de stofwisseling die naast gewichtsverlies kan optreden(28).

Een studie bij 48 vrouwen met overgewicht op een dieet met zeer lage calorie bleek dat degenen die een gewichthef programma volgde behielden hun spiermassa, stofwisseling snelheid en kracht, hoewel ze gewicht verloren(28).

Vrouwen die geen gewichten tilden verloren ook gewicht, maar ze verloren ook meer spiermassa en ervaren een daling van de stofwisseling.

Kortom: Gewichtheffen helpt het behouden van spieren en opbouw spiermassa, en helpt voorkomen dat uw stofwisseling zal vertragen wanneer je vet verliest.

Mensen die soms sporten eten meer

Een van de belangrijkste problemen met lichaamsbeweging en gewichtsverlies is dat het sporten niet alleen van invloed is op de “calorieën uit” kant van het energiebalans.

Het kan ook van invloed zijn op de eetlust en honger, die ertoe kunnen leiden dat u meer calorieën gaat eten.

Sporten kan honger verhogen

Een van de belangrijkste klachten over sporten is dat honger ertoe kan leiden dat u meer gaat eten.

Er wordt ook gesuggereerd dat sporten kan het aantal calorieën dat je hebt verbrand door jezelf” te belonen” met voedsel. Dit kan gewichtsverlies voorkomen en zelfs leiden tot gewichtstoename (2930).

Hoewel het niet voor iedereen geldt, tonen studies aan dat sommige mensen meer eten na het sporten, dat kan voorkomen dat ze gewicht verliezen(313233).

Sporten kan van invloed kan zijn op de regulering van de eetlust hormonen

Lichamelijke activiteit kan invloed hebben op het hormoon ghreline. Ghreline is ook bekend als “het honger hormoon” vanwege de manier waarop het je eetlust drijft.

Interessant, studies tonen aan dat de eetlust wordt onderdrukt na een intensieve training. Dit staat bekend als “exercise anorexia” en lijkt verbonden te zijn aan een afname van ghreline.

Echter, ghreline niveaus gaan terug naar normaal na ongeveer een half uur.

Dus hoewel er een verband bestaat tussen de eetlust en ghreline, lijkt het niet te beïnvloeden hoeveel je eigenlijk eet(34).

Effecten op de eetlust kan per individu verschillen

Studies over calorie-inname na de training zijn verdeeld. Het wordt nu erkend dat zowel eetlust en voedselinname na oefening kan variëren tussen mensen(3035363738).

Bijvoorbeeld, vrouwen hebben aangetoond dat ze hongeriger zijn na het sporten dan mannen, en slankere mensen wellicht minder honger hebben dan zwaarlijvige mensen(3139404142).

Kortom: Hoe sport beïnvloedt de eetlust en voedselinname varieert tussen individuen. Sommige mensen kunnen meer honger ervaren en eten meer, die gewichtsverlies kunnen verhinderen.

Helpt sporten bij afvallen?

De effecten van lichaamsbeweging op gewichtsverlies verschilt van persoon tot persoon. Hoewel de meeste mensen die sporten zullen afvallen op de lange termijn, sommige mensen vinden dat hun gewicht stabiel blijft en een paar mensen zullen zelfs gewichtstoename ervaren(43).

Echter sommigen van degenen die gewichtstoename ervaren eigenlijk spiermassa winnen, en geen vet(44).

Dat gezegd zijnde, wanneer we het vergelijken met een dieet en sporten, het veranderen van uw dieet neigt effectiever te zijn voor gewichtsverlies dan sporten.

Echter, de meest effectieve strategie omvat zowel dieet als lichaamsbeweging (4546).

Kortom: De reactie van het lichaam op sporten varieert tussen individuen. Sommige mensen verliezen gewicht, anderen behouden hun gewicht en een paar mensen ervaren zelfs gewichtstoename.

Mensen die gewicht verliezen en het volhouden neigen om veel te sporten

Aqua Blue Running Shoes

Het behouden van gewichtsverlies is moeilijk.

In feite, sommige studies tonen aan dat 85% van de mensen die op dieet gaan om gewicht te verliezen zijn niet in staat om het gewichtsverlies te behouden(48).

Interessant is dat studies zijn gedaan bij mensen die verloren veel gewicht en het jaren volhielden. Deze mensen hebben de neiging om veel te sporten, meer dan een uur per dag(49).

Het beste is om een soort van fysieke activiteit waar u van geniet en dat het gemakkelijk past in uw levensstijl. Op deze manier heb je een betere kans om het vol te houden.

Kortom: Mensen die succes hebben verloren gewicht te houden hebben de neiging om veel te sporten, meer dan een uur per dag.

Een gezonde voeding is ook belangrijk

Sporten kan uw gezondheid verbeteren en helpen gewicht te verliezen, maar het eten van een gezonde voeding is ook absoluut cruciaal.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × een =

It is main inner container footer text