Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Hoe gezond zijn spruitjes?

2209 Views

Hoe gezond zijn spruitjes?

De Belgen gaan er prat op dat de herkomst van spruiten in hun land ligt. In de 18e eeuw werd deze koolvariant het eerst in Belgie gekweekt.

Deze spruiten komen uit dezelfde familie als kool en ze zien eruit als miniatuur versie van hen.

De okselknoppen zijn de kiemen en ze groeien ongeveer 2,5-4 cm in diameter. Ze groeien meestal goed in koudere klimaten en gedijen het best bij temperaturen tussen 15-18 graden Celsius.

Spruitjes worden op grote schaal geteeld in Noord-Europa, koelere regio’s van de VS en zelfs in Mexico waar hun seizoen begint in de koudere december maanden.

Spruitjes worden beschouwd als één van de gezondste groenten en worden meestal gestoomd, roerbakken, grillen of gewoon gekookt. Deze groente moet op de juiste manier gekookt worden; een te gaar portie Brusselse spruitjes kan ongewenste geur afgeven en heeft een zeer sterke smaak, die niet geliefd is bij velen.

Voedingswaarde van spruitjes

Spruitjes zijn super gezond en worden speciaal aanbevolen voor jongere kinderen. Ze bevatten een hoge concentratie van vitaminen en mineralen, samen met essentiële voedingsvezels. De volgende voedingsgrafiek geeft een gedetailleerd overzicht van 100 gram per portie van deze prachtige groente.

Energie43 Kcal
Koolhydraten8,95 g
Eiwit3,38 g
Vezels3,8 g
Vet0,3 g
Vitamine B10,139 mg
Vitamine B20,09 mg
Vitamin B60,219 mg
Vitamine B961 mcg
Vitamine B50,298 mg
Vitamine C85 mg
Vitamine K177 mcg
Ijzer1,4 mg
Mangaan0,337 mg
Fosfor69 mg
Kalium389 mg

Spruitjes bevatten 12% vitamine B1, 8% vitamine B2, 17% vitamine B6, 15% van foliumzuur, 102% vitamine C en 169% vitamine K voor uw dagelijkse behoefte.

De mineraal samenstelling van spruiten bevatten een aanzienlijke hoeveelheden ijzer, mangaan, fosfor en kalium. 100 gram spruitjes bevatten een gezonde 86 gram aan water.

Mogelijke gezondheidsvoordelen

Spruitjes bieden een reeks gezondheidsvoordelen.

Het is bekend dat het consumeren van fruit en groenten het risico op veel gezondheidsproblemen vermindert.

Veel studies hebben gesuggereerd dat een toenemende consumptie van spruitjes en soortgelijke kruisbloemige groenten het risico op obesitas , diabetes , hartziekten en algehele mortaliteit kan verminderen.

1. Een natuurlijke spijsvertering

Het hoge vezelgehalte in spruitjes helpt op meerdere manieren om uw  spijsvertering en  je stoelgang te verbeteren. Zij faciliteren de vrijgekomen galsappen in de spijsvertering.

Spruitjes bevatten vooral oplosbare vezels deze absorbeert water en verzacht de ontlasting. Dit proces voorkomt verstopping en geeft dus hulp aan mensen die lijden aan aambeien en darm-gerelateerde ziekten.

Vezels zorgen er ook voor dat je darmen gereinigd en volledig geleegd worden. Dit vermindert de kans op verschillende bacteriële en schimmelinfecties in het maag darmkanaal.

2. Onderhoud ideale bloeddruk

Elke vezel die helpt bij het verbeteren van de spijsvertering is ook een belangrijke factor bij het beheersen van bloeddruk.

Spruitjes bevatten nauwelijks vet en geen cholesterol. Dit helpt in principe in het verminderen van de hoeveelheid Lage Dichtheid Lipoproteïnen (LDL) ook aangeduid als “slechte cholesterol” in het bloed.

Een voortdurende neerslag van LDL’s gedurende een tijdsperiode creëert plak langs de binnenkant van de slagaders. Deze toestand leidt uiteindelijk tot vernauwde slagaders waar het bloed nauwelijks meer doorheen kan stromen.

Al deze factoren bezorgen veel stress op het hart, waardoor de bloeddruk gaat schommelen. Het consumeren van spruitjes vermindert de incidentie van verhoogde bloeddruk en beschermt de gehele cardiovasculaire systeem van onnodige stress.

3.Huidgezondheid en uiterlijk

De antioxidant vitamine C kan helpen bij het bestrijden van huidbeschadiging veroorzaakt door de zon en vervuiling wanneer het wordt gegeten als onderdeel van het dieet of op de huid wordt aangebracht. Vitamine C kan ook giftige vrije radicalen bestrijden en helpen bij het vormen van collageen ter ondersteuning van de huid.

Dit kan rimpels verminderen en de algehele huidtextuur verbeteren.

Spruitjes leveren 75 milligram (mg) per 350 gram, meer dan voldoen aan de dagelijkse behoefte. Ze leveren ook vitamine A. Dit is ook cruciaal voor een gezond uitziende huid.

Wat zijn de oorzaken van acne?

Vettigheid op de huid, pathogenen zoals gisten, schimmels, bacteriën etc. en omgevingsfactor spelen een cruciale rol bij het bepalen van de frequentie van acne break outs.

Van de drie oorzaken, het voorkomen van acne als gevolg van ziekteverwekkers is een gebied waarbij spruitjes en vezels u kunnen helpen.

Je zou verbaasd zijn om te weten dat vezels beschermt uw huid en gezondheid door het bewegen van gisten en schimmels in je lichaam die via de darm worden uitgescheiden. Anders zal deze zelfde schimmel en gist een weg vinden door je bloed en zal zich uitscheiden door uw huid en dit leidt tot slechte geval van acne.

4. Koolhydraten in spruiten stimuleren uw stemming

Ben je depressief de laatste tijd?

Dan is dit de tijd voor u om spruitjes toe te voegen aan je dagelijkse voeding. En wij pleiten deze groente niet alleen voor zijn verfrissende groene kleur die je stemming direct positief beïnvloed, maar de voedingswaarde die spruitjes toevoegt.

De koolhydraten in deze spruiten zetten aan tot betere stemming en het verminderen van stemmingswisselingen. Spruitjes bevatten vitamine C, D en B6 waarvan is bekend dat het verschillende neurotransmitters bezit die verband houden met stemming en stemmingswisselingen.

Vitamine B6 helpt bij het creëren dopamine die de emotionele reacties reguleert. Spruiten bevatten ook aminozuur tryptofaan waarvan bekend is angst te verminderen en een gevoel van rust te geven. Al deze eigenschappen maken deze groente een complete en effectieve stemming versterker.

5. Verbeteren van geheugen & hersenen-functies

Spruitjes versterken neurotransmitters van ons lichaam en handhaven het evenwicht van elektrolyten ten gevolge van zijn eigen samenstelling van sporen metalen zoals kalium, fosfor en mangaan.

Elektrolyt induceert elektrische signalen in onze zenuwen die helpen bij het doorgeven van signalen naar de hersenen. Een optimale elektrolyt in het lichaam zorgt ervoor dat de signalen snel en dientengevolge worden verzonden zodat de hersenen goed blijven functioneren.

Naast het verbeteren hersenfunctie en verbetering van het geheugen, spruiten zijn goed in de voeding van diegene die een behandeling ondergaan van psychiatrische stoornissen zoals angst, depressie, ADHD en soortgelijke omstandigheden.

6. Myeline

Myeline is een vettige stof die beschermt de zenuwen in het centrale en periferezenuwstelsel. Deze versturen impulsen vanuit de hersenen via de zenuwen en myeline vermindert de kans dat deze impulsen verdwalen op hun weg.

De schade of vernietiging van myeline kan volledig afbreuk doen aan de overdracht van impulsen die leiden tot verschillende handicaps waaronder Multiple Sclerose.

Spruitjes bevatten lecithine, een vetachtige stof van choline en lipide moleculen. Ze beschermen de myeline en ook de plaats van de beschadigde moleculen. Zeer weinig vegetarische gerechten hebben myeline beschermende eigenschappen en spruitjes zijn één van de weinige die dat bevatten.

7. Gezondheid van het oog

Inmiddels weten we dat spruitjes sterke antioxidanten bevatten ook meer vitamine C dan sinaasappelen, vitamine K en vitamine E.

Antioxidanten helpen in de strijd tegen de schade door vrije radicalen veroorzaakt in het lichaam die de slijmvliezen van de ogen kunnen beschadigen. Ze verminderen ook de kans op degeneratieve aandoeningen van de ogen, zoals maculadegeneratie en cataract.

Als ze ongecontroleerd blijven kan dit leiden tot gedeeltelijk of volledig verlies van het gezichtsvermogen. De vitamines beschermen niet alleen de ogen tegen schade als gevolg van oxidatieve stress, maar ondersteunt ook hun gezondheid.

8. Anti-aging eigenschappen

Dus als we zeggen dat deze groenten een sterk antioxidant is dat houdt het ook in dat het een anti-aging eigenschappen bevat.

Vrije radicalen in ons lichaam als gevolg van blootstelling aan bepaalde moleculen zuurstof zijn de voornaamste oorzaak achter het eigenlijke proces van veroudering.

Rimpelen van de huid, lichaamsvlekken, droogheid en algemene gebrek aan glans zijn allemaal symptomen van huidveroudering.

Het consumeren van spruiten kan vroegtijdige veroudering en zelfs het vertragen van natuurlijke verouderingsproces omdat de antioxidanten vangen de vrije radicalen en voorkomt daardoor schade aan gezonde cellen.

Het hoge watergehalte in de spruiten houdt ook uw huid goed gehydrateerd en onderhoud en hersteld de elasticiteit van de huid waardoor het soepel en gezond blijft.

9. Goed voor bloedproductie

Bloed is uw levenslijn die zuurstof naar alle delen van het lichaam stuurt en er zijn verschillende elementen die de hemoglobine in het lichaam helpen.

IJzer is het allereerst sporen metalen die het niveau van hemoglobine in het bloed bepaalt.

Hemoglobine is het deel van de rode bloedcellen die bestaat uit ijzer en eigenlijk transporteert het zuurstof aan zichzelf. Dus het spreekt voor zich dat voedingsmiddelen zoals spruitjes die rijk zijn in ijzer een onderdeel van uw normale voeding moet zijn.

10. Voorkomt osteoporose en kan botgezondheid verbeteren

Vitamine K wordt bestudeerd voor de potentiële voordelen en één van de voordelen die recent studies hebben vastgesteld is haar rol in het behoud van bot-gezondheid. Deze onderzoeken hebben duidelijk aangetoond dat vitamine K helpt bij het verhogen van de botdichtheid die kunnen helpen bij het verminderen van het risico op osteoporose. Een verhoogde dichtheid van de botten maakt ze sterker en bestand tegen makkelijk breken.

Spruitjes hebben een enorme concentratie aan vitamine K en  vervult meer dan de dagelijkse behoefte van deze vitamine.

Een ander belangrijk mineraal dat de gezondheid van de botten bepaald is calcium, het dominante mineraal dat de botten maakt. Het is duidelijk dat deze spruiten niet alleen de bouwstenen voor botten zijn, maar helpen ook bij het versterken van hen.

11. Snellere wondgenezing

Spruitjes staan bekend om hun ontstekingsremmende eigenschappen. Ze helpen bij het verminderen van de zwelling en helpt ook bij een snellere wondgenezing. Dit is vanwege de hoge foliumzuur gehalte in spruiten.

Spruitjes hebben ook een hoge concentratie aan kalium, die helpt het bloed te laten stollen.

Voedingsmiddelen zoals spruitjes wordt ook aanbevolen voor een grote operatie en voor de zwangere vrouwen die op het punt staan om te bevallen als bescherming tegen overmatig bloeden.

12. Minimale verhoging van de bloedsuikerspiegel

Spruitjes bevatten een antioxidant genaamd alfa-liponzuur waarvan is aangetoond dat het de glucosespiegels verlaagt, de insulinegevoeligheid verhoogt en oxidatieve stress-geïnduceerde veranderingen bij patiënten met diabetes voorkomt. Alfa-liponzuur is aanwezig in veel groene groenten.

Vitamine K spruitjes staat bekend om de insulinegevoeligheid in het lichaam. Insuline gevoeligheid is de factor die leidt tot de opname van glucose in het lichaam en verlaagt de bloedsuiker piek in het bloed.

Studies hebben aangetoond dat mensen die vitamine K via een voedselbron binnen krijgen een lagere kans hebben op het ontwikkelen van diabetes type II, zelfs als het in hun familie voorkomt.

Bij mensen die al lijden aan deze aandoening, consumeren van spruitjes zou een minimale verhoging van de bloedsuikerspiegel geven.

Interessante feiten over spruitjes

De zwaarste spruit ooit geproduceerd was in 1982 en woog ongeveer 8,3 kilogram. De spruitjes industrie is een waarde van ruim 900 miljoen dollar!

Het werd uitgeroepen tot de meest gehate groente in Nederland, maar de reden was dat deze mensen niet weten hoe ze het moeten koken! Het te lang koken van spruitjes brengt een zwavelachtige geur met zich mee. Daarom grillen sommige hen of ze worden licht geroosterd is de beste manier om hun zoete nootachtige smaak, zonder de onaangename geur van rotte eieren!

Overmatige spruitjes zijn gekend dat het hypothyreoïdie kan veroorzaken en winderigheid. De gevallen zijn zeldzaam, maar bestaan waar de overmatige inname van spruiten heeft geleid tot een overdrive van bloedstolling bij sommige mensen. Het is bijzonder gevaarlijk wanneer de persoon coagulanten of anti-stollingsmiddelen neemt.

Tot slot

Het algehele eetpatroon van een persoon is belangrijker bij het voorkomen van ziekte en het bereiken van een goede gezondheid dan bij het concentreren op individuele voedingsmiddelen.Eten met verscheidenheid is de sleutel tot een gezond leven.

Zolang ze op de juiste manier worden gekookt, is er alle reden voor spruitjes om in je volgende maaltijd te verschijnen.

Lees hier hoe je spruitjes moet koken

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

2 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12 + een =

It is main inner container footer text