Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Sterfruit is het gezond voor je?

2325 Views

Sterfruit is het gezond voor je?

Het eten van veel fruit en groenten kan saai worden als je niet verschillende dingen probeert.

Gelukkig zijn er veel heerlijke groenten en fruit die je kunt proberen voor wat variatie.

Een ongewoon fruit dat steeds populairder wordt, is de sterfruit.

Dit artikel onderzoekt de voordelen en mogelijke gezondheidsrisico’s van stervrucht.

Wat is Sterfruit?

Sterfruit,ook wel carambola genoemd, is een zoetzure vrucht in de vorm van een vijfpuntster (1).

De schil is eetbaar en het vlees heeft een milde, zure smaak waardoor het populair is in een aantal gerechten.

De stervrucht is geel of groen van kleur. Het komt in twee hoofdtypen: een kleinere zure  en een grotere zoetere variëteit.

Kortom: Sterfruit is een zoetzure vrucht in de vorm van een vijfpuntster. Er zijn verschillende variëteiten.

Sterfruit voedingswaarde

De sterfruit is een goede bron van verschillende voedingsstoffen, vooral vezels en vitamine C.

Dit is de voedingswaarde van een enkele middelgrote (91 gram) stervrucht(2):

  • Vezels: 3 gram.
  • Eiwit: 1 gram.
  • Vitamine C: 52% van de ADH.
  • Vitamine B5: 4% van de ADH.
  • Foliumzuur: 3% van de ADH.
  • Koper: 6% van de ADH.
  • Kalium: 3% van de ADH.
  • Magnesium: 2% van de ADH.

Dit lijkt misschien niet veel, maar houd er rekening mee dat deze portie slechts 28 calorieën en 6 gram koolhydraten bevat . Dit betekent dat stervrucht zeer voedzaam is, calorie voor calorie.

Kortom: Sterfruit bevat weinig calorieën, maar veel vezels en vitamine C. Het is zeer voedzaam gezien het lage caloriegehalte.

Sterfruit zit vol met gezonde plantaardige stoffen

Star Fruit hele en gesneden op een witte achtergrond

Sterfruit bevat ook andere stoffen die het zelfs gezonder maken.

Het is een uitstekende bron van gezonde plantaardige stoffen, waaronder quercetine, galluszuur en epicatechine.

Deze verbindingen hebben allemaal krachtige antioxiderende eigenschappen en verschillende gezondheidsvoordelen.

Van de plantaardige stoffen in sterfruit is aangetoond dat ze helpen de vetcelvorming te voorkomen, de leververvetting te verminderen en het cholesterolgehalte in laboratoriummuizen te verlagen(3, 4).

De plantenverbindingen in sterfruit worden ook bestudeerd op hun vermogen om leverkanker bij muizen te voorkomen(5).

Er is ook enig bewijs uit dierstudies dat de suikers in sterfruit de ontsteking kunnen verminderen(6).

Dat gezegd hebbende, er zijn momenteel geen menselijke studies beschikbaar over stervrucht, dus neem dit met een korrel zout.

Kortom: Er zijn veel heilzame plantaardige stoffen in stervrucht. Dierproeven hebben aangetoond dat ze ontstekingen kunnen verminderen, cholesterol kunnen verlagen en vette lever kunnen helpen voorkomen, om er maar een paar te noemen.

Veiligheid en bijwerkingen

Helaas kan stervrucht ook negatieve gevolgen hebben voor sommige mensen. Dit komt vooral doordat het een zeer rijke bron van oxalaten is .

Daarom moeten mensen met nierproblemen sterfruit en het sap vermijden, of in ieder geval een arts raadplegen voordat ze het proberen.

Voor mensen met nierproblemen kan het regelmatig eten van stervruchten leiden tot nierbeschadiging(7).

Bovendien kan toxiciteit van sterfruit leiden tot neurologische problemen bij nierpatiënten, inclusief verwardheid, toevallen en zelfs de dood(8).

Mensen die geneesmiddelen op recept gebruiken, moeten ook voorzichtig zijn. Net als bij een grapefruit kan stervrucht de manier veranderen waarop een medicijn wordt afgebroken en door het lichaam wordt gebruikt.

Kortom: Mensen met nierproblemen of medicijnen die voorgeschreven medicijnen nemen, moeten met hun arts overleggen voordat ze sterfruit consumeren.

Hoe sterfruit te eten!

Star Fruit Juice

Sommige mensen aarzelen om sterfruit te proberen, omdat ze niet weten hoe ze het moeten bereiden.

Hier is een eenvoudige manier om stervrucht te bereiden en te eten:

  1. Zorg dat het rijp is.
  2. Spoel het goed af met water.
  3. Snijd de uiteinden eraf.
  4. Snijd het.
  5. Verwijder de zaden.
  6. Eten.

Deze korte video laat zien hoe u dit doet:

Bekijk deze video 

Er zijn vele manieren waarop u kunt genieten van deze vrucht. Deze omvatten:

  • Snijd het.
  • Voeg het toe aan salades of andere verse gerechten.
  • Gebruik het als garnering.
  • Kook het in taarten of pudding.
  • Voeg het toe aan Aziatische-of Indiase stoofschotels en curry’s.
  • Koken met vis of schelpdieren gerechten.
  • Bereid in een jam, gelei of chutney.
  • Sap en drinken als een drank.

Er zijn veel manieren om van deze vrucht te genieten. Deze omvatten:

  •  Snijd het en eet.
  •  Voeg het toe aan salades of andere verse gerechten.
  •  Gebruik het als garnering.
  •  Bak het in taarten of puddingen.
  •  Voeg het toe aan stoofschotels en curries in Aziatische of Indiase stijl.
  •  Kook het met zeevruchten of schaal- en schelpdiergerechten.
  •  Bereid het voor in een jam, gelei of chutney.
  •  Sap en drink als een drankje.

Kortom: Sterfruit is gemakkelijk te bereiden en te eten. Het kan in veel verschillende gerechten en desserts worden gebruikt.

Tot slot

Sterfruit is een heerlijke vrucht. Het is laag in calorieën, maar zit vol met vitamine C, vezels en antioxidanten.

Mensen met nierproblemen of degenen die geneesmiddelen op recept gebruiken, moeten echter een arts raadplegen voordat ze deze vrucht eten.

Voor de meeste mensen is sterfruit echter een gezonde en smakelijke aanvulling op het dieet.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twaalf − vijf =

It is main inner container footer text