img

Stevia – een natuurlijke zoetstof met bewezen gezondheidsvoordelen

1696 Views

Stevia – een natuurlijke zoetstof met bewezen gezondheidsvoordelen

Geraffineerde suiker is ongelooflijk schadelijk.

Daarom zoeken mensen naar gezonde alternatieven.

Er zijn veel caloriearme zoetstoffen op de markt, maar de meeste van hen zijn kunstmatige zoetstoffen.

Echter, er zijn een paar natuurlijke zoetstoffen en de smaak is net zo goed.

Een van deze is stevia, een zoetstof die is uitgegroeid tot een populaire zoetstof in de afgelopen jaren.

Stevia is een 100% natuurlijke, nul calorie zoetstof met een aantal voordelen voor de gezondheid die zijn bevestigd in menselijke studies.

Wat is Stevia?

Stevia is een groene plant dat inheems is in Zuid-Amerika.

Het wordt gebruikt voor medicinale doeleinden al vele eeuwen lang. De plant wordt ook gekweekt om zijn sterke, zoete smaak en gebruikt als zoetstof.

U kunt geheel of geplette stevia bladeren kopen, maar meestal krijgt u een extract (vloeibaar of poeder), of een verfijnde versie van de plant van geïsoleerde zoete verbindingen.

De twee belangrijkste zoete verbindingen die zijn geïsoleerd van de stevia bladeren worden Stevioside en Rebaudioside A genoemd. Deze twee verbindingen zijn honderden keren zoeter dan suiker.

Hier is een belangrijk punt … de meeste studies gebruiken stevioside, de geïsoleerde zoete verbinding. Het zou moeilijk zijn om farmacologisch actieve doses stevioside te bereiken alleen door het gebruik van stevia als zoetstof. Stevia bevat ongeveer 10% stevioside.

Mensen verwarren vaak stevia met een andere zoetstof genaamd Truvia, maar ze zijn niet hetzelfde.Truvia is een mengsel van stoffen, waarvan er één wordt gewonnen uit de stevia bladeren.

Kortom: Stevia is een natuurlijk voorkomend, zero-calorie zoetstof. De twee belangrijkste zoete stoffen in stevia zijn Stevioside en Rebaudioside A.

Studies tonen aan dat stevia de bloeddruk verlaagd

Stevia plant in een pot

Verhoogde bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor veel ernstige ziekten.

Dit omvat hartziekten, beroerte en nierfalen.

Studies hebben aangetoond dat het nemen stevioside (één stevia zoete verbindingen) als supplement de bloeddruk kan verlagen.

Een van deze onderzoeken was een gerandomiseerde, dubbelblinde, placebo-gecontroleerde studie bij 174 Chinese patiënten(1).

In deze studie, patiënten namen 500 mg stevioside of placebo (dummy pil), 3 keer per dag.

Dit waren de resultaten na twee jaar in de groep van stevioside:

  • Systolische bloeddruk: ging 150-140 mmHg.
  • Diastolische bloeddruk: ging van 95 naar beneden tot 89 mmHg.

In deze studie, de stevioside groep had een lager risico op ventriculaire hypertrofie,een vergroting van het hart die kan worden veroorzaakt door verhoogde bloeddruk. De stevioside groep had ook een betere kwaliteit van leven.

Er zijn ook andere studies bij zowel de mens als dier blijkt dat stevioside de bloeddruk kan verlagen(2, 3, 4).

Het mechanisme wordt niet goed begrepen, maar sommige onderzoekers hebben gesuggereerd dat stevioside kan werken door het blokkeren van calcium ionkanalen in celmembranen, een mechanisme dat lijkt op wat bloeddrukverlagende geneesmiddelen doen(5).

Houd in gedachten dat het moeilijk is om deze grote dagelijkse doses bij regelmatig gebruik te bereiken, dus met een beetje stevia hier en daar zal het waarschijnlijk niet zo’n krachtige bloeddrukverlagend effect hebben.

Kortom: Studies suggereren dat stevioside, één van de zoete verbindingen in stevia, kan de bloeddruk verlagen wanneer het onnatuurlijk hoog is. Echter, deze studies gebruiken zeer hoge doses.

Stevia en lagere bloedsuikerspiegel niveaus en helpt bij de bestrijding van diabetes

Stevia Bladeren

Diabetes type II is momenteel één van de grootste gezondheidsproblemen in de wereld.

Het wordt gekenmerkt door verhoogde bloedsuikerspiegel in het kader van insulineresistentie of het onvermogen om insuline te produceren.

Stevia is onderzocht bij diabetespatiënten met indrukwekkende resultaten.

In één van de studies, diabetespatiënten namen ofwel 1 gram stevioside met een maaltijd of 1 gram maïszetmeel.

De groep die stevioside namen hadden een verlaging van de bloedsuiker met ongeveer 18%.

Een andere studie vergeleek sucrose (gewone suiker), aspartaam ​​en stevia. Zij vonden dat stevia verlaagde zowel bloedsuiker en insulineniveaus na een maaltijd, in vergelijking met de andere twee zoetstoffen(7).

Andere studies bij dieren en laboratorium studies bleek dat stevioside productie de insuline niveaus verhogen, alsook helpen ze de cellen gevoeliger te zijn voor deze effecten(8, 9).

Insuline is het hormoon dat de bloedsuiker in cellen vervoerd, dus dit lijkt het mechanisme achter stevia’s bloedsuikerverlagende effecten te zijn.

Kortom: Stevioside lijkt de functie van het hormoon insuline te verbeteren , waardoor de bloedsuiker verlaagt. Dit kan nuttig zijn voor mensen met  diabetes type 2.

Andere voordelen voor de gezondheid

Stevia Plant

Stevia werd ook getest bij dieren.

Één dier studie bleek dat stevioside  geoxideerd LDL-cholesterol verlaagde, wat aangeeft dat het kan helpen bij het ​​voorkomen hart-en vaatziekten (10).

Stevia heeft ook aangetoond dat het ontstekingsremmende, anti-kanker, diureticum en immunomodulerende effecten heeft(11).

Maar zeker dit alles met een korreltje zout nemen. Wat werkt bij ratten werkt niet altijd bij de mens.

Kortom: De werkzame stoffen in stevia hebben geleid tot tal van voordelen voor de gezondheid in dierstudies, waaronder een verlaging van geoxideerd LDL-cholesterol.

Stevia is veilig?

Afgaande op twee review studies gepubliceerd in 2010, is er aangetoond dat stevia niet leid tot een negatief effect op de gezondheid(12, 13).

Toch zijn er een aantal beweringen geweest over stevia met een soortgelijke structuur hormonen die kunnen interfereren met de vruchtbaarheid.

Deze conclusies zijn gebaseerd op studies op dieren met extreem hoge dosis stevia extract, dus is het onwaarschijnlijk dat dit geldt voor mensen(14, 15, 16).

 Kortom: Stevia heeft een uitstekend veiligheidsprofiel en geen bijwerkingen zijn gemeld in menselijke studies.

Welke stevia moet je kopen?

Gedroogde Leaf Stevia

Er zijn veel verschillende soorten stevia. Het probleem is dat sommige smaken slecht.

Daarom is het verkrijgen van de juiste soort stevia absoluut noodzakelijk.

U kunt stevia kopen in poeder en vloeibare vorm. Sommige mensen geven de voorkeur aan poeder over vloeibare en beweren dat het minder nasmaak heeft.

Merk op dat de vloeibare vormen van stevia wordt vaak alcohol toegevoegd aan hen, die zouden kunnen bijdragen aan de slechte smaak.

Ik wil geen specifieke merken aanbevelen … maar ik raad dat je rondkijkt op Drogisterij.net en kies er één die goede recensies van klanten heeft.

Kijk voor een merk dat organisch is, heeft geen onnatuurlijke toevoegingen en heeft een goede smaak op basis van de beoordelingen.

Hoe stevia te gebruiken

Verschillende vormen van Stevia

Stevia kan worden toegepast op vele manieren.

U kunt het toevoegen aan uw smoothie, yoghurt, thee, koffie en andere dranken. Het is ook een goede suikervervanger voor het bakken.

Omdat je stevia kunt kopen in vloeibare en poedervorm, is het handiger om de vloeibare vorm voor dranken en het poeder voor het bakken te gebruiken.

Als het gaat om het bakken met stevia, veel mensen mengen het met erythritol, een andere natuurlijke caloriearme zoetstof die veel omvangrijker is.

Bij het gebruik van stevia in recepten, in gedachten houden dat het ongelooflijk krachtig is.

1 theelepel stevia-extract kan een soortgelijke zoetkracht hebben als een geheel kopje suiker, maar dit kan variëren tussen de merken.

Kort Samengevat

Stevia is misschien de enige zoetstof die niet alleen “niet schadelijk is”, maar daadwerkelijk voordelen voor de gezondheid heeft.

Het heeft geen calorieën, is 100% natuurlijk, en als u ervoor gaat kiest dan de juiste.

Ik verklaar hierbij Stevia de koning van zoetstoffen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 + zeven =

It is main inner container footer text