stevia

Stevia – een natuurlijke zoetstof met bewezen gezondheidsvoordelen

Stevia – een natuurlijke zoetstof met bewezen gezondheidsvoordelen

Geraffineerde suiker is ongelooflijk schadelijk.

Om deze reden zijn mensen op zoek naar gezonde alternatieven.

Er zijn veel caloriearme zoetstoffen op de markt, maar de meeste zijn kunstmatig.

Er zijn er echter een paar natuurlijke zoetstoffen die er net zo goed smaken.

Een van deze is stevia, een zoetstof die is uitgegroeid tot een populaire zoetstof in de afgelopen jaren.

Stevia is een 100% natuurlijke, caloriearme zoetstof met een aantal gezondheidsvoordelen die zijn bevestigd in studies bij mensen.

Wat is Stevia?

Stevia is een plant die oorspronkelijk in Zuid-Amerika voorkomt.

Het wordt al vele eeuwen voor medicinale doeleinden gebruikt. De plant wordt ook gekweekt voor zijn sterke, zoete smaak en wordt gebruikt als zoetstof.

De verfijnde stevia-zoetstoffen die tegenwoordig worden gebruikt, lijken echter helemaal niet op de hele steviaplant.

U kan hele of geplette steviabladeren kopen, maar meestal krijg je een extract (vloeistof of poeder) of een verfijnde versie van de geïsoleerde zoete stoffen van de plant.

De twee belangrijkste zoete verbindingen die uit de bladeren worden geïsoleerd, worden Stevioside en Rebaudioside A genoemd. Deze twee verbindingen zijn honderden malen zoeter dan suiker.

Hier is een belangrijk punt … de meeste studies gebruiken stevioside, de geïsoleerde zoete stof. Het is moeilijk om farmacologisch actieve doses stevioside te bereiken, alleen door stevia als zoetstof te gebruiken. Het is slechts ongeveer 10% stevioside, op gewichtsbasis.

Mensen verwarren vaak stevia met een andere zoetstof genaamd Truvia , maar ze zijn niet hetzelfde. Truvia is een mengsel van verbindingen, waarvan er één wordt geëxtraheerd uit steviabladeren.

Kortom: Stevia is een van nature voorkomend calorisch zoetmiddel. De twee belangrijkste zoete verbindingen die het bevat worden Stevioside en Rebaudioside A.

Studies tonen aan dat Stevia de bloeddruk kan verlagen

Verhoogde bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor veel ernstige ziekten.

Dit omvat hartziekten, beroerte en nierfalen.

Studies hebben aangetoond dat het nemen van stevioside (een van de zoete stoffen in stevia) als supplement de bloeddruk kan verlagen.

Eén van deze onderzoeken was een gerandomiseerde, dubbelblinde, placebo-gecontroleerde studie bij 174 Chinese patiënten (1).

In deze studie namen patiënten 3 maal daags 500 mg stevioside of placebo (dummy-pil) in.

Dit waren de resultaten na twee jaar in de groep die stevioside gebruikte:

  • Systolische bloeddruk: ging 150-140 mmHg.
  • Diastolische bloeddruk: ging van 95 naar beneden tot 89 mmHg.

In deze studie had de stevioside-groep ook een lager risico op Linkerventrikelhypertrofie , een vergroting van het hart die kan worden veroorzaakt door een verhoogde bloeddruk. De stevioside-groep had ook een verbeterde kwaliteit van leven.

Er zijn ook andere studies bij zowel mens als dier die aantonen dat stevioside de bloeddruk kan verlagen(2, 3, 4).

Het mechanisme is niet goed begrepen, maar sommige onderzoekers hebben gesuggereerd dat stevioside kan werken door calciumionkanalen in celmembranen te blokkeren, een mechanisme dat vergelijkbaar is met sommige bloeddrukverlagende geneesmiddelen (5).

Houd er rekening mee dat het moeilijk zou zijn om deze grote dagelijkse doses te bereiken bij regelmatig gebruik, dus gewoon zoeten met een beetje stevia hier en daar zal waarschijnlijk niet zo’n krachtig bloeddrukverlagend effect hebben.

Kortom: Studies suggereren dat stevioside, een van de zoete stoffen in stevia, de bloeddruk kan verlagen als het onnatuurlijk hoog is. In deze onderzoeken werden echter zeer hoge doses gebruikt.

Stevia kan de bloedsuikerspiegel verlagen en helpen bij het bestrijden van diabetes

Diabetes type II is momenteel een van de grootste gezondheidsproblemen in de wereld.

Het wordt gekenmerkt door een verhoogde bloedsuikerspiegel in de context van insulineresistentie of een onvermogen om insuline te produceren.

Stevia is bestudeerd bij diabetische patiënten met indrukwekkende resultaten.

In een van de onderzoeken gebruikte diabetespatiënten namen ofwel 1 gram stevioside met een maaltijd of 1 gram maïszetmeel.

De groep die stevioside gebruikte had een verlaging van de bloedsuikerspiegel met ongeveer 18%(6).

Een andere studie vergeleek sucrose (gewone suiker), aspartaam ​​en stevia. Het bleek dat stevia na een maaltijd zowel de bloedsuikerspiegel als het insulinegehalte verlaagde, in vergelijking met de andere twee zoetstoffen(7).

Andere studies bij dieren en in reageerbuizen hebben aangetoond dat stevioside de productie van insuline kan verhogen en de cellen gevoeliger voor de effecten ervan maken(8, 9).

Insuline is het hormoon dat bloedsuikerspiegel naar de cellen vervoerd, dus dit lijkt het mechanisme achter de bloedsuikerverlagende effecten te zijn.

Kortom: Stevioside lijkt de functie van het hormoon insuline te verbeteren, wat helpt om de bloedsuikerspiegel te verlagen. Dit kan handig zijn voor mensen met diabetes type 2.

Andere gezondheidsvoordelen

Stevia is ook bij dieren getest.

Eén dierstudie toonde aan dat stevioside het geoxideerde LDL-cholesterol verlaagde, wat aangeeft dat het kan helpen bij het voorkomen van hartaandoeningen(10).

Stevia daarvan is ook aangetoond ontstekingsremmende, antikanker, diuretische en immuunmodulerende effecten te hebben(11).

Maar zeker dit alles met een korreltje zout nemen. Wat werkt bij ratten werkt niet altijd bij de mens.

Kortom: De werkzame stoffen in stevia hebben geleid tot tal van gezondheidsvoordelen in dierstudies, waaronder verlaagd geoxideerd LDL-cholesterol.

Is stevia veilig?

Uit twee in 2010 gepubliceerde reviewstudies is gebleken dat het gebruik van stevia geen nadelig effect op de gezondheid heeft (12, 13).

Er zijn echter enkele beweringen dat het een vergelijkbare structuur heeft als hormonen die kunnen interfereren met de vruchtbaarheid.

Die beweringen zijn gebaseerd op studies bij dieren die extreem hoge doses kregen, dus het is onwaarschijnlijk dat dit op mensen van toepassing is(14, 15, 16).

 Kortom: In het algemeen heeft stevia een uitstekend veiligheidsprofiel en zijn er geen nadelige effecten gemeld in studies bij mensen.

Verschillende soorten Stevia-zoetstoffen

Er zijn veel verschillende soorten stevia. Het probleem is dat sommigen slecht smaken.

Daarom is het van essentieel belang om de juiste soort te krijgen.

U kunt stevia in poeder- en vloeibare vorm kopen. Sommige mensen geven de voorkeur aan poeder boven vloeistof en beweren dat het minder nasmaak heeft.

Merk op dat de vloeibare vormen vaak alcohol bevatten, wat kan bijdragen aan de slechte smaak.

Zoek naar een merk dat biologisch is, geen onnatuurlijke toevoegingen heeft en goede smaak heeft volgens beoordelingen.

Hoe stevia te gebruiken

Stevia kan op veel manieren worden gebruikt.

Je kunt het toevoegen aan je smoothie, yoghurt, thee, koffie en andere dranken. Het is ook een goede suikervervanger voor bakken.

Omdat je het in vloeibare en poedervorm kunt kopen, is het handiger om de vloeibare vorm voor dranken en het poeder voor het bakken te gebruiken.

Als het gaat om het bakken met stevia, veel mensen mengen het met erythritol, een ander natuurlijk caloriearm zoetmiddel dat veel voller van smaak is.

Wanneer je het in recepten gebruikt, houd er dan rekening mee dat het ongelooflijk krachtig is.

1 theelepel stevia-extract kan een vergelijkbare zoetkracht hebben als a hele kop suiker, maar dit kan variëren tussen merken.

Tot slot

Stevia is misschien de enige zoetstof die niet alleen “niet schadelijk” is, maar ook daadwerkelijke gezondheidsvoordelen heeft.

Het heeft geen calorieën , is 100% natuurlijk, en als je de juiste kiest, smaakt het ook naar een miljoen dollar.

Ik verklaar stevia de koning van zoetstoffen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.