Ad Clicks :Ad Views :
img

Het suikervrije, tarwevrije dieet

1791 Views

Het suikervrije, tarwevrije dieet

We zijn allemaal anders.

Wat werkt voor de één hoeft niet te werken voor de andere.

Ik heb in het verleden nogal wat geschreven over koolhydraatarme diëten, omdat ik geloof dat ze een mogelijke oplossing zijn voor enkele van ‘s werelds grootste gezondheidsproblemen.

De waarheid is echter dat koolhydraatarm niet voor iedereen werkt.

Sommige mensen willen niet koolhydraatarm eten. Andere mensen niet een goed gevoel geven om het te doen of gewoon niet nodig vinden .

Ook degenen die fysiek actief bezig zijn zoals sprinten of gewichtheffen, hebben wat meer koolhydraten in hun dieet nodig om optimaal te kunnen functioneren.

Ik dacht dan bied ik deze mensen een gezonder alternatief aan.

De context van de koolhydraten

Koolhydraten zijn zeer omstreden macronutriënten.

Sommigen zeggen dat het een essentieel onderdeel is van het dieet, cruciaal voor de hersenen en meer dan de helft van je calorie-inname moet uitmaken, terwijl anderen het als iets meer dan gif beschouwen.

Zoals zo vaak, de waarheid ligt ergens tussen de twee uitersten in en hangt volledig af van de context.

Mensen die al zwaarlijvig of diabetisch zijn of andere tekenen van metabole stoornissen vertonen die zo vaak in verband gebracht worden met een westers dieet, zouden waarschijnlijk het best een koolhydraatarm dieet met veel vet eten.

Het bewijs is duidelijk dat dit dieet is op zijn minst veel krachtiger dan het vetarme dieet dat nog steeds wordt aanbevolen door de meerderheid(1, 2, 3).

Maar voor mensen die geen probleem hebben met hun stofwisseling en relatief gezond en actief zijn … kan een koolhydraatarm dieet helemaal niet nodig zijn.

Hoewel het nodig kan zijn om alle koolhydraten te verwijderen om de metabole dysfunctie die gepaard gaat met metabool syndroom en obesitas om te keren, kan het vermijden van de ergste koolhydraten voldoende zijn om deze problemen in de eerste plaats te voorkomen.

Goede koolhydraten, slechte koolhydraten

Vele bevolkingsgroepen in de wereld aten zolang het voor handen was onbewerkte voedingsmiddelen, ongeacht de koolhydraten inhoud van hun voeding.

Voorbeelden van populaties die een koolhydraatrijk dieet hebben met een uitstekende gezondheid zijn de Okinawanen en Kitavans.

Pas toen de moderne voedingsmiddelen zoals suiker en geraffineerde koolhydraten werden geïntroduceerd begonnen deze mensen ziek te geworden.

Er zijn ook tal van bevolkingsgroepen in Azië die wel veel koolhydraten eten, maar in uitstekende gezondheid zijn … althans in vergelijking met de gemiddelde Europeaan.

Wat dit impliceert, is dat het niet de koolhydraten per se problemen veroorzaken … het zijn gewoon de ‘slechte’ (samen met alle andere onzin in het westerse dieet)  koolhydraten.

Als u gezond en actief bent, is er waarschijnlijk geen belangrijke reden om de gezondere koolhydraatbronnen zoals aardappelen, fruit en niet-glutenvrije granen te vermijden.

Het suikervrije, tarwevrije dieet

Naar mijn mening zijn de twee slechtste voedingsmiddelen in de voeding suiker en tarwe.

Ik ben er vrij zeker van dat 80% van de gezondheidsvoordelen van koolhydraatarme en paleo diëten het gevolg zijn van het feit dat ze deze twee uit het dieet verwijderen (samen met transvetten en plantaardige oliën).

Het SFWF-dieet lijkt op paleo + volvette zuivel + gezondere koolhydraatbronnen.

De focus ligt op kwaliteitsvoedsel … het kiezen van goede bronnen van vet, goede bronnen van eiwitten en goede bronnen van koolhydraten.

  • 1 – Vermijd toegevoegde suikers.
  • 2 – Vermijd tarwe.
  • 3 – Vermijd ook transvetten en plantaardige oliën.
  • 4 – Gebruik geen calorieën (geen frisdrank, vruchtensappen) te drinken.
  • 5 – Eet onbewerkte voedingsmiddelen.

Welk voedingsmiddelen te eten!

Het is belangrijk om te kiezen voor echt, onverwerkte voedingsmiddelen dat lijkt op iets dat je misschien in de natuur vindt.

Net als vroeger, kunt u vlees, vis, eieren, fruit,volvette zuivelproducten, groenten, noten en zaden eten.

Maar nu kunt u een gezonde koolhydraten toevoegen zoals:

Ik wil graag benadrukken dat aardappelen zijn echt uitstekend om te eten.

Er is geen sprake van een koolhydraatbeperkt dieet en waarschijnlijk een slechte keuze voor diegenen die erg gevoelig zijn voor koolhydraten, maar verder zijn ze eigenlijk een perfect voedingsmiddel. Zeer voedzaam en zeer verzadigend.

Tot slot

Voor gezonde mensen die gezond willen blijven … doe gewoon wat lichaamsbeweging en eet echt (onbewerkt) voedsel. Het wordt niet veel eenvoudiger dan dat.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negen − twee =

This div height required for enabling the sticky sidebar