Ad Clicks :Ad Views :
img

Supplementen tijdens de zwangerschap: wat is veilig en wat niet

274 Views

Supplementen tijdens de zwangerschap: wat is veilig en wat niet

Zwangerschap kan één van de meest opwindende en gelukkige ervaringen in het leven van een vrouw zijn.

Het kan echter ook een verwarrende en overweldigende tijd zijn voor sommige aanstaande moeders.

Het internet, tijdschriften en advertenties overstroming vrouwen met advies over hoe om gezond te blijven tijdens de zwangerschap.

Hoewel de meeste vrouwen weten dat kwikhoudende zeevruchten, alcohol en sigaretten tijdens de zwangerschap verboden zijn, zijn velen zich er niet van bewust dat sommige vitamines, mineralen en kruidensupplementen ook moeten worden vermeden.

In dit artikel wordt beschreven welke supplementen veilig worden geacht te nemen tijdens de zwangerschap en wordt uitgelegd waarom sommige supplementen moeten worden vermeden.

Waarom supplementen nemen tijdens de zwangerschap?

Het consumeren van de juiste voedingsstoffen is belangrijk in elke fase van het leven, maar het is vooral belangrijk tijdens de zwangerschap, omdat zwangere vrouwen zowel zichzelf als hun opgroeiende baby’s moeten voeden.

Zwangerschap verhoogt de behoefte aan voedingsstoffen

Tijdens de zwangerschap, de behoefte aan macronutriënten van een vrouw groeit aanzienlijk. Macronutriënten bevatten koolhydraten, eiwitten en vetten.

Bijvoorbeeld, de eiwitinname moet stijgen van de aanbevolen 0,36 gram per pond (0,8 gram per kg) lichaamsgewicht voor niet-zwangere vrouwen tot 0,5 gram per pond (1,1 gram per kg) lichaamsgewicht voor zwangere vrouwen(1).

De behoefte aan micronutriënten, waaronder vitaminen, mineralen en sporenelementen, neemt echter zelfs meer toe dan de behoefte aan macronutriënten.

Vitaminen en mineralen ondersteunen de groei van de moeder en de foetus in elke fase van de zwangerschap en zijn nodig om kritieke functies zoals celgroei en cel signalering te ondersteunen(2).

Terwijl sommige vrouwen in staat zijn om aan deze groeiende vraag te voldoen via een goed geplande voedzame voeding, zijn andere dat niet.

Sommige zwangere vrouwen kunnen om verschillende redenen vitaminen en mineralen supplementen gebruiken, waaronder:

  • Tekorten aan voedingsstoffen: sommige vrouwen hebben mogelijk een supplement nodig nadat een bloedtest een tekort aan vitamine of mineraal aan het licht brengt. Het corrigeren van tekortkomingen is van cruciaal belang, omdat een tekort aan voedingsstoffen zoals foliumzuur is gekoppeld aan geboorteafwijkingen (3).
  • Hyperemesis gravidarum: deze zwangerschapscomplicatie wordt gekenmerkt door ernstige misselijkheid en braken. Het kan leiden tot gewichtsverlies en tekorten aan voedingsstoffen(4).
  • Dieetbeperkingen: Vrouwen die specifieke diëten volgen, waaronder veganisten en mensen met voedselintolerantie en allergieën, moeten mogelijk worden aangevuld met vitamines en mineralen om tekorten aan micronutriënten te voorkomen(56).
  • Roken: Hoewel het absoluut cruciaal is voor moeders om tijdens de zwangerschap sigaretten te vermijden, hebben degenen die blijven roken een verhoogde behoefte aan specifieke voedingsstoffen zoals vitamine C en foliumzuur(7).
  • Meerdere zwangerschappen: vrouwen met meer dan één baby hebben een hogere behoefte aan micronutriënten dan vrouwen die één baby dragen. Aanvulling is vaak noodzakelijk om een ​​optimale voeding voor zowel de moeder als haar baby’s te garanderen.
  • Genetische mutaties zoals MTHFR: MTHFR is een gen dat foliumzuur omzet in een vorm die het lichaam kan gebruiken. Zwangere vrouwen met deze genmutatie moeten mogelijk worden aangevuld met een specifieke vorm van foliumzuur om complicaties te voorkomen(8).
  • Slecht dieet: vrouwen die te weinig eten of voedingsmiddelen met een lage voedingswaarde kiezen, moeten mogelijk worden aangevuld met vitamines en mineralen om tekorten te voorkomen.

Bovendien bevelen experts aan dat alle zwangere vrouwen een prenataal vitamine- en foliumzuursupplement innemen. Dit wordt aangeraden om lacunes in voeding op te vullen en geboorteafwijkingen zoals spina bifida te voorkomen(9).

Om deze redenen zullen veel moeders zich wenden tot vitamines en mineralen.

Kruidensupplementen tijdens de zwangerschap

Naast micronutriënten zijn kruidensupplementen populair.

Een studie wees uit dat ongeveer 15,4% van de zwangere vrouwen in de VS kruidensupplementen gebruiken.

Het verontrustend is dat meer dan 25% van deze vrouwen hun arts niet op de hoogte bracht dat zij ze gebruikten(10).

Hoewel sommige kruidensupplementen veilig zijn om te nemen tijdens de zwangerschap, zijn er veel meer die misschien niet zo goed zijn.

Hoewel sommige kruiden kunnen helpen bij veelvoorkomende zwangerschapscomplicaties zoals misselijkheid en maagklachten, kunnen sommige schadelijk zijn voor zowel de moeder als de foetus(11).

Helaas is er niet veel onderzoek naar het gebruik van kruidensupplementen door zwangere vrouwen en er is nog veel onbekend over hoe supplementen zwangere vrouwen kunnen beïnvloeden.

Kortom: Zwangere vrouwen wenden zich om verschillende redenen tot micronutriënten en kruidensupplementen. Terwijl sommige veilig en nuttig zijn, kunnen andere leiden tot ernstige complicaties die schadelijk kunnen zijn voor zowel de moeder als de baby.

Supplementen die als veilig worden beschouwd tijdens de zwangerschap

Net als medicijnen, moeten alle micronutriënten en kruidensupplementen worden goedgekeurd en gecontroleerd door uw arts om ervoor te zorgen dat ze nodig zijn en in veilige hoeveelheden worden ingenomen.

Koop altijd vitamines van een gerenommeerd merk die hun producten laten evalueren door externe organisaties.

Dit zorgt ervoor dat de vitaminen voldoen aan kwaliteitsnormen en zijn over het algemeen veilig om te nemen.

1. Prenatale vitamines

Prenatale vitamines zijn multivitaminen die speciaal zijn samengesteld om te voldoen aan de toegenomen vraag naar micronutriënten tijdens de zwangerschap.

Ze zijn bedoeld voor inname en tijdens zwangerschap en borstvoeding.

Observationele onderzoeken hebben aangetoond dat suppletie met prenatale vitamines het risico op vroeggeboorte en pre-eclampsie vermindert. Pre-eclampsie is een potentieel gevaarlijke complicatie die wordt gekenmerkt door hoge bloeddruk en eiwitten in de urine(1213).

Hoewel prenatale vitamines niet bedoeld zijn als vervanging van een gezond dieet, kunnen ze voedingshiaten helpen voorkomen door extra micronutriënten aan te bieden waar tijdens de zwangerschap veel vraag naar is.

Omdat prenatale vitamines de vitamines en mineralen bevatten die zwangere vrouwen nodig hebben, is het innemen van aanvullende vitaminen of mineraalsupplementen misschien niet nodig tenzij uw arts u dit heeft voorgesteld.

Prenatale vitamines worden vaak voorgeschreven door artsen en zijn ook vrij verkrijgbaar.

2. Foliumzuur

Foliumzuur is een B-vitamine die een integrale rol speelt bij de DNA-synthese, de productie van rode bloedcellen en de groei en ontwikkeling van de foetus(14).

Het is de synthetische vorm van folaat die in veel supplementen wordt aangetroffen. Het wordt omgezet in de actieve vorm van folaat, L-methylfolaat, in het lichaam.

Het wordt aanbevolen dat zwangere vrouwen 600 μg folaat of foliumzuur per dag innemen om het risico op neurale buisdefecten en aangeboren afwijkingen zoals gespleten gehemelte en hartafwijkingen te verminderen(15).

In een review van vijf gerandomiseerde studies onder 6.105 vrouwen, werd het dagelijks aanvullen met foliumzuur geassocieerd met een verminderd risico op neurale buisdefecten. Er werden geen negatieve bijwerkingen waargenomen (16).

Hoewel voldoende foliumzuur via dieet kan worden verkregen, eten veel vrouwen niet genoeg foliumzuurrijk voedsel, waardoor suppletie noodzakelijk is(17).

Daarnaast wordt er aanbevolen dat alle vrouwen in de vruchtbare leeftijd minstens 400 mg folaat of foliumzuur per dag gebruiken.

Dit komt omdat veel zwangerschappen niet zijn gepland en geboorteafwijkingen van een foliumzuur tekort zeer vroeg in de zwangerschap kunnen optreden, zelfs voordat de meeste vrouwen weten dat ze zwanger zijn.

Het kan verstandig zijn voor zwangere vrouwen, vooral degenen met een genetische MTHFR-mutatie, om een ​​supplement te kiezen dat L-methylfolaat bevat om een ​​maximale opname te verzekeren(18).

3. Ijzer

De behoefte aan ijzer neemt aanzienlijk toe tijdens de zwangerschap, aangezien het bloedvolume van de moeder met bijna 50% toeneemt(19).

IJzer is essentieel voor zuurstoftransport en een gezonde groei en ontwikkeling van de foetus en de placenta.

De prevalentie van ijzertekort bij zwangere vrouwen in de NL is ongeveer 18%, en 5% van deze vrouwen is anemisch(20).

Bloedarmoede tijdens de zwangerschap is in verband gebracht met vroeggeboorte, depressie van de moeder en baby-bloedarmoede (2122).

De aanbevolen inname van 27 mg ijzer per dag kan worden bereikt door de meeste prenatale vitamines. Zwangere vrouwen met ijzertekort of bloedarmoede hebben echter een hogere dosis ijzer nodig.

Zwangere vrouwen die geen ijzertekort hebben, zouden niet meer moeten nemen dan de aanbevolen inname van ijzer om nadelige bijwerkingen te vermijden. Deze kunnen omvatten constipatie, braken en abnormaal hoge hemoglobine niveaus  (23).

4. Vitamine D

Deze in vet oplosbare vitamine is belangrijk voor de immuunfunctie, gezondheid van de botten en celdeling.

Vitamine D-tekort tijdens de zwangerschap is in verband gebracht met een verhoogd risico op een keizersnede, pre-eclampsie, vroeggeboorte en zwangerschapsdiabetes (24).

De huidige aanbevolen inname van vitamine D tijdens de zwangerschap is 600 IE per dag. Sommige deskundigen suggereren echter dat vitamine D-behoeften tijdens de zwangerschap veel hoger mogen zijn(25).

Alle zwangere vrouwen moeten met hun arts bespreken over het screenen op vitamine D-tekort en goede suppletie.

5. Magnesium

Magnesium is een mineraal dat betrokken is bij honderden chemische reacties in uw lichaam.Het speelt een cruciale rol in de immuun-, spier- en zenuwfunctie(26).

Een tekort aan dit mineraal tijdens de zwangerschap kan het risico op pre-eclampsie, chronische hypertensie en vroegtijdige bevalling verhogen(27).

Sommige studies suggereren dat suppletie met magnesium het risico op complicaties zoals pre-eclampsie, foetale groeirestrictie en vroeggeboorte verlaagd(28).

6. Gember

Gemberwortel wordt vaak gebruikt als een kruid- en kruidensupplement.

In supplementvorm wordt deze meestal gebruikt als behandeling tegen misselijkheid veroorzaakt door reisziekte, zwangerschap of chemotherapie.

Een overzicht van vier studies suggereerde dat gember zowel veilig als effectief is voor de behandeling van door zwangerschap veroorzaakte misselijkheid en braken(29).

Misselijkheid en braken komen vaak voor tijdens de zwangerschap, waarbij tot 80% van de vrouwen dit ervaart tijdens het eerste trimester van de zwangerschap(30).

Hoewel gember kan helpen deze onaangename zwangerschapscomplicatie te verminderen, is er meer onderzoek nodig om de maximale veilige dosering te bepalen.

7. Visolie

Visolie bevat DHA en EPA, twee essentiële vetzuren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de foetale hersenen.

Suppletie met DHA en EPA tijdens de zwangerschap kan de ontwikkeling van de hersenen van baby’s stimuleren en de depressie van de moeder verminderen, hoewel onderzoek naar dit onderwerp niet doorslaggevend is.

Hoewel observationele studies een verbeterde cognitieve functie hebben aangetoond bij kinderen van vrouwen die tijdens de zwangerschap met visolie zijn aangevuld, hebben verschillende gecontroleerde onderzoeken geen consistent voordeel laten zien.

Een onderzoek onder 2.399 vrouwen bijvoorbeeld, vond geen verschil in de cognitieve functie van zuigelingen van wie de moeder tijdens de zwangerschap 800 mg DHA per dag had aangevuld met capsules van visolie, vergeleken met zuigelingen van wie de moeder dit niet hadden gedaan(31).

Deze studie toonde ook aan dat suppletie met visolie geen effect had op depressie bij de moeder.

Uit de studie bleek echter dat suppletie met visolie werkt beschermend tegen premature bevalling en er zijn aanwijzingen dat visolie de ontwikkeling van de foetus het oog kan bevorderen(32).

Maternale DHA-spiegels zijn belangrijk voor een goede ontwikkeling van de foetus en aanvulling wordt als veilig beschouwd. De onderzoekers zijn nog steeds niet zeker of het nodig is om visolie tijdens de zwangerschap in te nemen.

Om DHA en EPA via een dieet te krijgen, worden zwangere vrouwen aangemoedigd om twee tot drie porties van kwikarme vis zoals zalm, sardines of koolvis per week te consumeren.

8. Probiotica

Met een toenemende interesse in de gezondheid van de darm, komen veel aankomende moeders bij probiotica terecht.

Probiotica zijn levende micro-organismen waarvan men denkt dat ze de spijsvertering bevorderen.

Veel onderzoeken hebben aangetoond dat probiotica veilig is tijdens de zwangerschap en dat er geen schadelijke bijwerkingen zijn vastgesteld, afgezien van een extreem laag risico op een door probiotica geïnduceerde infectie(33).

Bovendien hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat supplementatie met probiotica het risico op zwangerschapsdiabetes, postpartum depressie en eczeem bij kinderen en dermatitis kan verminderen (34353637).

Onderzoek naar het gebruik van probiotica tijdens de zwangerschap is aan de gang en meer over de rol van probiotica bij de gezondheid voor de aanstaande moeders worden onderzocht.

Kortom: Supplementen zoals foliumzuur, ijzer en prenatale vitamines worden als veilig beschouwd voor zwangere vrouwen. Het is belangrijk om altijd een supplement, of het nu een vitamine, mineraal of kruid is, te bespreken met uw arts.

Supplementen om te vermijden tijdens de zwangerschap

Hoewel aanvulling van sommige micronutriënten en kruiden veilig is voor zwangere vrouwen, moeten er veel worden vermeden.

1. Vitamine A

Hoewel deze vitamine uiterst belangrijk is voor de ontwikkeling van het foetale gezichtsvermogen en de immuunfunctie, kan te veel vitamine A schadelijk zijn.

Omdat vitamine A is in vet oplosbaar , slaat het lichaam overtollige hoeveelheden in de lever op.

Deze ophoping kan toxische effecten op het lichaam hebben die tot leverschade kunnen leiden. Het kan zelfs geboorteafwijkingen bij baby’s veroorzaken.

Er is bijvoorbeeld aangetoond dat overmatige hoeveelheden vitamine A tijdens de zwangerschap aangeboren afwijkingen kan veroorzaken(38).

Tussen prenatale vitamines en voeding moeten zwangere vrouwen voldoende vitamine A krijgen, en aanvullende suppletie wordt niet geadviseerd.

2. Vitamine E

Deze in vet oplosbare vitamine speelt vele belangrijke rollen in het lichaam en is betrokken bij genexpressie en immuunfunctie(39).

Hoewel vitamine E erg belangrijk is voor de gezondheid, is het raadzaam dat zwangere vrouwen dit niet aanvullen.

Van supplementen met vitamine E is niet aangetoond dat het de uitkomsten voor zowel moeders als baby’s verbetert en kan in plaats daarvan het risico op buikpijn en premature ruptuur van het vruchtwater vergroten(40).

3. Black Cohosh

Een lid van de boterbloemenfamilie, Black Cohosh (zilverkaars), is een plant die voor verschillende doeleinden wordt gebruikt, waaronder het beheersen van opvliegers en menstruatiekrampen.

Het is onveilig om dit kruid tijdens de zwangerschap in te nemen, omdat het samentrekkingen van de baarmoeder kan veroorzaken, wat vroegtijdige bevalling kan veroorzaken(41).

Van zwarte cohosh is ook bij sommige mensen leverschade vastgesteld(42).

4. Goldenseal

Goldenseal (goudzegel) is een plant die wordt gebruikt als een voedingssupplement voor de behandeling van infecties van de luchtwegen en diarree, hoewel er nauwelijks onderzoek wordt gedaan naar de effecten en veiligheid ervan.

Het bevat een stof genaamd berberine, waarvan is aangetoond dat het geelzucht bij baby’s verergert. Het kan leiden tot een aandoening die kernicterus wordt genoemd, een zeldzame vorm van hersenbeschadiging die dodelijk kan zijn(43).

Om deze redenen moeten zwangere vrouwen goldenseal vermijden.

5. Dong quai

Dong Quai (engelwortel) is een wortel die al meer dan 1000 jaar wordt gebruikt en populair is in de Chinese geneeskunde.

Hoewel het wordt gebruikt om alles te behandelen, van menstruatiekrampen tot hoge bloeddruk, ontbreekt er bewijsmateriaal over de werkzaamheid en veiligheid ervan.

Zwangere vrouwen moeten dong quai vermijden, omdat het baarmoedersamentrekkingen kan stimuleren, waardoor het risico van een mogelijke miskraam toeneemt(44).

6. Yohimbe

Yohimbe is een supplement dat is gemaakt van de schors van een boom die inheems is in Afrika.

Het wordt gebruikt als een kruidenremedie om een ​​scala aan aandoeningen te behandelen, van erectiestoornissen tot obesitas.

Dit kruid mag nooit tijdens de zwangerschap worden gebruikt, omdat het is geassocieerd met gevaarlijke bijwerkingen zoals hoge bloeddruk, hartaanvallen en epileptische aanvallen(45).

7. Andere kruiden-supplementen beschouwd als onveilig tijdens de zwangerschap:

  • Saw palmetto
  • Boerenwormkruid
  • rode klaver
  • Angelica
  • Duizendblad
  • Alsem
  • Blue Cohosh
  • Pennyroyal
  • ephedra
  • Bijvoet

Kortom: Veel vitamines en kruidensubstanties mogen niet tijdens de zwangerschap worden ingenomen. Raadpleeg altijd uw arts voordat u micronutriënten of kruidensupplementen inneemt.

 Tot slot

Zwangerschap is een tijd van groei en ontwikkeling, waardoor gezondheid en voeding de hoogste prioriteit hebben.

Sommige supplementen kunnen nuttig zijn tijdens de zwangerschap, maar veel kunnen gevaarlijke bijwerkingen veroorzaken bij zowel zwangere vrouwen als hun baby’s.

Wat belangrijk is, dat supplementen met toevoeging van bepaalde vitaminen en mineralen en goede aanvulling kan zijn, zijn supplementen niet bedoeld ter vervanging van een gezonde voeding en levensstijl.

Je lichaam voeden met voedsel dat rijk is aan voedingsstoffen, voldoende beweging en slaap krijgen en stress minimaliseren, is de beste manier om een ​​gezonde zwangerschap voor jou en je baby te garanderen.

Hoewel supplementen in bepaalde omstandigheden noodzakelijk en nuttig kunnen zijn, moet u altijd uw arts raadplegen over doses, veiligheid en mogelijke risico’s en voordelen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

een × drie =

This div height required for enabling the sticky sidebar