img

Sushi: Gezond of ongezond?

1628 Views

Sushi: Gezond of ongezond?

Over het algemeen beschouwen mensen sushi als voedzaam, gezond en rijk aan omega-3-vetzuren.

Er zijn echter ook enkele zorgen over enkele ingrediënten.

Dit artikel gaat uitgebreid in op sushi en de gevolgen voor de gezondheid.

Het bevat ook eenvoudige tips over het maximaliseren van de gezondheidsvoordelen van het eten van sushi.

Wat is Sushi?

Sushi is een populair gerecht dat afkomstig is uit Japan.

Het bestaat uit gekookte, met azijn gearomatiseerde rijst, samen gerold met rauwe of gekookte vis en groenten in zeewier dat bekend staat als nori.

Het wordt vaak geserveerd met sojasaus, een kruidige groene pasta genaamd wasabi, alsmede gepekelde gember.

Sushi werd voor het eerst populair in de 7e-eeuwse in Japan als een manier om vis te conserveren..

De gereinigde vis werd tussen rijst en zout geperst en een paar weken lang gegist totdat hij klaar was om te eten(1).

Rond het midden van de 17e eeuw begonnen mensen azijn toe te voegen aan de rijst als een manier om de fermentatietijd te verkorten en de smaak te verbeteren.

Het fermentatieproces is relatief kort geleden in de 19e eeuw gestopt,  toen verse vis werd gebruikt in plaats van de gefermenteerde variëteit. Dit gaf aanleiding tot een vroege variant van de kant-en-klare sushi die we nu gewend zijn.

Kortom: Sushi is afkomstig uit Japan en bestaat uit een zeewierbroodje met rijst, azijnsmaak, rauwe vis en groenten.

Veel voorkomende soorten sushi

Dit zijn de meest voorkomende vormen van sushi(1):

  • Hosomaki: Een dunne rol zeewier met rijst en slechts één type vulling – bijvoorbeeld een avocado of komkommer rol(foto).
  • Futomaki: Een dikkere specialiteitrol die meestal een combinatie van rijst en verschillende soorten vullingen bevat (foto).
  • Uramaki: Een specialiteit rol met verschillende ingrediënten, maar met het zeewier aan de binnenkant en rijst aan de buitenkant(foto).
  • Temaki: Een kegelvormige handrol met vullingen erin(foto).
  • Nigiri: Hoopje van rijst  bedekt met dunne plakjes rauwe vis(foto).

Sashimi is dunne plakjes rauwe vis. Het is technisch gezien geen sushi, maar wordt er vaak mee geserveerd.

Kortom: Sushi is er in verschillende soorten. De vijf meest populaire zijn hosomaki, futomaki, uramaki, temaki en nigiri.

Voedingsrijke ingrediënten

Sushi wordt vaak beschouwd als een gezonde voeding, vooral omdat het de volgende voedingsstofrijke ingrediënten bevat.

Vis

Vis is een goede bron van eiwitten , jodium en diverse vitaminen en mineralen.

Bovendien is het een van de weinige voedingsmiddelen die van nature vitamine D bevat(2).

Maar vis bevat ook omega-3 vetten die nodig zijn voor uw hersenen en lichaam om optimaal te kunnen functioneren. Ze helpen bij het bestrijden van medische aandoeningen zoals hartaandoeningen en beroertes(3, 4, 5).

Visconsumptie hangt ook samen met een lager risico op het ontwikkelen van bepaalde auto-immuunziekten, depressie en verlies van geheugen en gezichtsvermogen op oudere leeftijd(6, 7, 8, 9, 10).

Wasabi

Wasabi pasta wordt vaak naast sushi geserveerd. Het is erg pittig, dus wordt het slechts in kleine hoeveelheden gegeten.

Het is gemaakt van de geraspte stam van de Eutrema japonicum plant, die deel uitmaakt van dezelfde familie als kool, mierikswortel en mosterd.

Wasabi is rijk aan beta-carotenen, glucosinolaten en isothiocyanaten. Onderzoek toont aan dat deze verbindingen antibacteriële, ontstekingsremmende en anti-kanker eigenschappen kunnen hebben(11, 12, 13, 14).

Vanwege de schaarste aan wasabi-planten maken veel restaurants gebruik van een imitatiepasta gemaakt van een combinatie van mierikswortel, mosterdpoeder en groene kleurstof, waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze dezelfde voedingswaarde hebben.

Zeewier

Nori is een soort zeewier dat wordt gebruikt om sushi te rollen.

Het bevat veel voedingsstoffen, waaronder calcium, magnesium , fosfor, ijzer, natrium, jodium, thiamine en vitamine A, C en E(15).

Bovendien is 44% van het droge gewicht van nori eiwit, wat vergelijkbaar is met eiwitrijk plantaardig voedsel zoalsojabonen(16, 17).

Echter, een rol sushi bevat heel weinig zeewier, waardoor het onwaarschijnlijk is dat het bijdraagt ​​aan een groot deel van je dagelijkse behoefte aan voedingsstoffen.

Studies tonen aan dat nori ook verbindingen kan bevatten die het vermogen hebben om virussen, ontstekingen en misschien zelfs kanker te bestrijden(18).

Sommigen beweren dat nori ook het vermogen heeft om zware metalen uit het menselijk lichaam te verwijderen.

Uit onderzoek blijkt echter dat deze eigenschap waarschijnlijker wordt toegeschreven aan bruine soorten zeewier, zoals die in wakame-salade (19).

Ingelegde gember

Zoete ingelegde gember, ook bekend als gari, wordt vaak gebruikt bij het reinigen van de mond tussen verschillende soorten sushi.

Gember is een rijke bron van kalium, magnesium, koper en mangaan(20).

Bovendien kan het bepaalde eigenschappen bevatten die helpen beschermen tegen bacteriën, virussen en misschien zelfs kanker (21, 22).

Studies tonen verder aan dat gember het geheugen kan verbeteren en misselijkheid, spierpijn, arthritische pijn, menstruatiepijn en zelfs LDL-cholesterolniveaus kan helpen verminderen (23, 24, 25, 26, 27, 28).

Kortom: Sushi bevat verschillende gezonde en voedingsrijke ingrediënten, zoals vis, wasabi, zeewier en gepekelde gember.

Geraffineerde koolhydraten en weinig vezels

Het hoofdbestanddeel van sushi is witte rijst, die is geraffineerd en ontdaan van vrijwel alle vezels , vitaminen en mineralen.

Sommige studies suggereren dat een hoge inname van geraffineerde koolhydraten een ontsteking kan bevorderen en het risico op diabetes en hartziekten kan verhogen(29, 30, 31).

Wat meer, sushi rijst wordt vaak bereid met suiker. De toegevoegde suiker en het lage vezelgehalte betekent dat de koolhydraten snel worden afgebroken in uw spijsverteringsstelsel.

Dit kan leiden tot een stijging van de bloedsuikerspiegel en insulinespiegels , waarvan is aangetoond dat het bijdraagt ​​aan te veel eten in veel onderzoeken (32, 33).

Studies tonen echter ook aan dat de toegevoegde rijstazijn kan helpen de bloedsuikerspiegel, bloeddruk en bloedvetten te verlagen(34).

Vragen om je sushi te laten bereiden met bruine rijst in plaats van witte rijst, kan het vezelgehalte, de voedingswaarde verhogen en de bloedsuikerspiegel verlagen.

Je kunt ook vragen dat je broodjes iets minder rijst en meer groenten bevatten om het voedingsgehalte verder te verhogen en ze meer voelbaar te maken.

Kortom: Sushi bevat een grote hoeveelheid geraffineerde koolhydraten. Dit kan ervoor zorgen dat u teveel eet en het risico op ontsteking, diabetes type 2 en hartaandoeningen kan verhogen.

Laag eiwitgehalte en een hoog vetgehalte

Sushi wordt vaak gezien als een vriendelijke maaltijd voor gewichtsverlies , maar het is misschien niet zo gunstig als je denkt.

Dat komt omdat veel soorten sushi zijn gemaakt met vetrijke sauzen en gefrituurd tempura-beslag, wat de hoeveelheid calorieën die je krijgt aanzienlijk verhoogt.

Bovendien bevat een enkel stuk sushi over het algemeen heel weinig vis of groenten. Dit maakt het een eiwitarme vezelarme maaltijd en daarom niet erg effectief in het verminderen van honger en eetlust(35, 36).

Dit verklaart misschien ook waarom het eten van een portie sushi de meeste mensen nog steeds hongerig zal maken.

Kortom: Sushi bevat vaak vetrijke sauzen en toppings, maar relatief weinig groenten of vis. Dit kan het gemakkelijk veranderen in een calorierijke maaltijd waarvan je minder snel een verzadigd gevoel zult krijgen.

Hoog zoutgehalte

Een sushimaaltijd bevat over het algemeen een grote hoeveelheid zout.

Ten eerste wordt de rijst die wordt gebruikt om het te maken vaak met wat zout gekookt.Bovendien bevatten de gerookte vis en de ingemaakte groenten die worden gebruikt om bepaalde soorten sushi te maken, ook zout.

Ten slotte wordt het meestal geserveerd met sojasaus, die erg veel zout bevat.

Te veel zout in uw dieet kan uw risico op maagkanker verhogen. Het kan ook hoge bloeddruk bevorderen bij mensen die gevoelig zijn voonatrium (37, 38, 39).

Als u uw zoutinname wilt verminderen, moet u de sojasaus minimaliseren of vermijden, evenals sushi bereid met gerookte vis, zoals makreel of zalm.

Hoewel miso-soep kan helpen voorkomen dat je te veel eet, bevat het veel zout. Als u naar uw zoutinname kijkt, wilt u dat misschien ook vermijden.

Kortom: Sushi kan een grote hoeveelheid zout bevatten, wat bij sommige mensen het risico op maagkanker kan verhogen en hoge bloeddruk kan bevorderen.

Verontreiniging met bacteriën en parasieten

Het eten van sushi gemaakt met rauwe vis kan je een risico van infectie met verschillende bacteriën en parasieten(40, 41, 42, 43).

Enkele van de meest voorkomende soorten zijn onder meer Salmonella en verschillendeVibrio- bacteriën, evenals de parasieten van Anisakis en Diphyllobothrium (44, 45, 46, 47).

Het is belangrijk op te merken dat De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) momenteel geen regels heeft voor het gebruik van de “sushi cijfer vis” label. Daardoor geeft dit label geen garantie dat de sushi die je eet veilig is.

De enige huidige verordening is dat bepaalde vissen moeten worden ingevroren om parasieten te doden voordat ze rauw worden geserveerd.

Een recent onderzoek onderzocht de rauwe vis die in 23 Portugese restaurants werd gebruikt en vond dat 64% van de monsters waren verontreinigd met schadelijke micro-organismen(48).

Goede procedures voor het verwerken en verwerken van voedsel kunnen echter het risico op besmetting verminderen

Er zijn sommige mensen die mogelijk sushi met rauwe vis moeten vermijden. Dit omvat zwangere vrouwen, jonge kinderen, oudere volwassenen en mensen met een verzwakt immuunsysteem.

Kortom: Onjuiste verwerking en verwerking van voedsel praktijken in combinatie met het gebruik van rauwe vis en zeevruchten verhoogt het risico van besmetting met verschillende bacteriën en parasieten.

Kwik en andere giftige stoffen

Vissen kunnen ook bepaalde giftige stoffen bevatten als gevolg van vervuiling van de zee.

De bekendste toxine is kwik.

Roofvissen hebben de neiging om de hoogste niveaus van kwik te bevatten.

Deze omvatten tonijn, zwaardvis, makreel, marlijn en haai.Vissoorten met weinig kwik  zijn onder andere zalm, paling, zee-egels, forel, krab en inktvis(51).

Andere soorten toxines die in vis worden aangetroffen, kunnen leiden tot ciguatera of scombroid-vergiftiging(52).

Zeebaars en rode snapper  zullen het meest waarschijnlijk leiden tot ciguatera-vergiftiging, terwijl scombroid-vergiftiging het meest waarschijnlijk het gevolg is van de consumptie van tonijn en makreel(52).

U kunt uw risico verminderen door simpelweg de soorten vis te vermijden die het meest waarschijnlijk besmet zijn.

Kortom: Bepaalde vissoorten hebben meer kans besmet te zijn met gifstoffen. Dit omvat kwik en toxines die kunnen leiden tot ciguatera of scombroid vergiftiging.

Hoe de gezondheidsvoordelen van sushi te maximaliseren

Volg deze eenvoudige richtlijnen om de meeste voordelen voor de gezondheid te halen uit sushi:

  • Verhoog uw voedingsinname. Kies sushi gemaakt met bruine rijst boven die gemaakt zijn met witte rijst.
  • kegelvormige handrollen. Kijk of er temaki op het menu staat. Deze rollen bevatten minder rijst dan traditionele rollen.
  • Verhoog het eiwit- en vezelgehalte van uw maaltijd. Bij uw sushi met een deel van edamame, een wakame salade, een miso soep of sashimi.
  • Vermijd rollen gemaakt met roomkaas, sauzen en tempura. Om het knapperig te maken zonder deze ongezonde ingrediënten, vragen om extra groenten.
  • Bezuinig op sojasaus. Als u zout gevoelig bent, vermijden van sojasaus of slechts heel klein beetje op de bovenkant van uw sushi.
  • Vermijd bepaalde soorten vis. Geen rol gemaakt met gezouten gerookte vis of vissoorten met een hoog risico toxine besmetting te bestellen.
  • Bestel sushi van goed beoordeelde restaurants. Hebben meer kans om een goede voedselveiligheid te volgen.

Kortom: Er zijn verschillende manieren om de gezondheidsvoordelen van uw sushi te vergroten terwijl het risico op negatieve effecten wordt verminderd.

Tot slot: Is sushi gezond of ongezond?

Sushi is rijk aan verschillende vitaminen, mineralen en gezondheidsbevorderende stoffen.

Niet alle soorten zijn echter even gezond of voedzaam. Sommigen van hen bevatten veel geraffineerde koolhydraten en andere ingrediënten die problematisch kunnen zijn.

Dat gezegd hebbende, als je de tips hierboven volgt, dan kan het eten van sushi zeker gezond zijn.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 − 6 =

It is main inner container footer text