Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

10 Voorkomende tekenen en symptomen van ketose

3324 Views

10 Voorkomende tekenen en symptomen van ketose

Het ketogeen dieet is een populaire, effectieve manier om gewicht te verliezen en gezondheid te verbeteren.

Wanneer correct gevolgd, zal deze koolhydraatarm, vetrijk dieet bloed ketone niveaus verhogen.

Deze bieden een nieuwe brandstof voor de cellen en veroorzaken unieke gezondheidsvoordelen(1, 2, 3).

Op een ketogeen dieet, je lichaam ondergaat vele biologische aanpassingen, waaronder een vermindering van insuline en een verhoogde vetafbraak.

Dit gebeurt wanneer je lever start met de productie van grote hoeveelheden ketonen om energie te leveren voor je hersenen.

Toch kan het vaak moeilijk zijn om te weten of je wel of niet ‘in ketose ” bent.

Hier zijn 10 voorkomende tekenen en symptomen van ketose, zowel positieve als negatieve.

1. Slechte adem

Mensen melden vaak een slechte adem als ze eenmaal een volle ketose bereiken.

Het is eigenlijk een veel voorkomende bijwerking. Veel mensen op een ketogeen dieet of andere dergelijke diëten, zoals het Atkins-dieet , melden dat hun adem een fruitige geur heeft.

Dit wordt veroorzaakt door de verhoogde ketone niveaus. De specifieke boosdoener is aceton, een ketone dat het lichaam verlaat via je urine en adem(4).

Terwijl deze adem voor je sociale leven minder dan ideaal kan zijn, kan het een positief teken zijn voor uw dieet. Veel ketogeen dieters poetsen hun tanden meerdere keren per dag, of maken gebruik van suikervrije kauwgom om het probleem op te lossen.

Als u kauwgom of andere alternatieven gebruikt zoals suikervrije dranken, controleert het etiket op koolhydraten. Deze kunnen uw bloedsuikerspiegel verhogen en het verminderen van ketonen niveaus.

De slechte adem verdwijnt meestal na enige tijd. Het is geen permanent iets.

Kortom: Het ketonen aceton gaat deels via je adem, die slechte of fruitige ruikende adem geeft dat kan worden veroorzaakt op een ketogeen dieet.

2. Gewichtsverlies

Ketogeen dieet samen met een normaal koolhydraatarm dieet zijn zeer effectief voor gewichtsverlies(5, 6).

Tientallen gewichtsverlies onderzoeken hebben dit aangetoond, u zult waarschijnlijk ervaren zowel op korte als op lange termijn gewicht te verliezen bij het overstappen naar een ketogeen dieet(5, 7).

Snel gewichtsverlies kan optreden tijdens de eerste week. Terwijl sommige mensen geloven dat dit vetverlies is, het is in de eerste plaats de opgeslagen koolhydraten en water wat voor het gewichtsverlies zorgt(8).

Na een snelle daling van watergewicht moet u consequent blijven aan het verliezen van lichaamsvet, zolang u aan het dieet houd en in een calorie-tekort blijft voorzien.

Kortom: Snel gewichtsverlies treedt vaak op wanneer u een ketogeen dieet begint en koolhydraten ernstig worden beperkt.

3. Verhoogde ketonen in het bloed

Avocado-olie

Een van de kenmerken van een ketogeen dieet is een verlaging van de bloedsuikerspiegel en een toename van ketonen.

Aangezien u verder vordert in een ketogeen dieet, zal je beginnen vet verbranden en ketonen als de belangrijkste energiebronnen.

De meest betrouwbare en nauwkeurige methode voor het meten van ketose in uw bloed is om ketonen niveaus te meten met behulp van een speciale meter.

Het meten van uw ketonen niveaus door het berekenen van de hoeveelheid beta-hydroxybutyraat (BHB) in uw bloed.

Dit zijn een van de belangrijkste ketonen in de bloedbaan.

Volgens sommige deskundigen op een ketogeen dieet, voeding van ketose is gedefinieerd als bloed ketonen variërend van 0,5 – 3,0 mmol/L.L

Om ketonen in het bloed te meten is de meest accurate manier van testen en wordt gebruikt in de meeste onderzoeken. Echter, het belangrijkste nadeel dat het om een kleine speldenprik gaat om bloed uit de vinger te halen(9).

Een testkit kost ook rond de €30- €40, en vervolgens een extra €5 per test. Daarom zullen de meeste mensen slechts één test per week of per twee weken uitvoeren.

Kortom: Het testen van het bloed ketonen niveaus met een monitor is de meest accurate manier om te meten of u in ketose bent of niet.

4. Verhoogde ketonen in adem of urine

Een andere manier om bloed ketonen te meten is met een ademanalysator.

Het controleert aceton, één van de drie ketonen aanwezig in het bloed tijdens ketose(4, 10).

Dit helpt u een idee te geven over uw lichaamseigen ketonen niveaus, omdat meer aceton het lichaam verlaat wanneer u in ketose bent(11).

Het gebruik van aceton adem analyzers heeft aangetoond vrij nauwkeurig te zijn maar minder nauwkeurig dan de bloedmethode.

Een andere goede techniek is om de aanwezigheid van ketonen in urine dagelijks te meten door een speciale indicator papiertje.

Deze kunnen de ketonen uitscheiding via de urine meten, een snelle en goedkope methode om uw ketonen niveaus dagelijks te beoordelen. Ze worden echter niet beschouwd als zeer betrouwbaar.

Kortom: U kunt uw ketonen niveaus meten met een ademanalysator of urine strips. Ze zijn echter niet zo nauwkeurig als een bloedtest.

5. Minder trek

Plaat Met een Kleine Broccoli Floret

Veel mensen melden een dalende honger tijdens het volgen van een ketogeen dieet.

De redenen waarom dit gebeurt wordt nog onderzocht.

Echter, er wordt gesuggereerd dat minder trek kan te wijten zijn aan een verhoogd eiwit en groente inname samen met wijzigingen in uw lichaam van het honger hormoon(12).

De ketonen zelf kunnen ook van invloed zijn op de hersenen zodat het de eetlust verminderd(13).

Kortom: Een ketogeen dieet kan trek behoorlijk verminderen. Als je een vol gevoel hebt hoef je niet zo vaak te eten als voorheen, dan kunt u in ketose zijn.

6. Toegenomen focus en energie

Mensen melden vaak hersenen mist, vermoeidheid en misselijkheid bij een zeer laag koolhydraatarm dieet als ze voor het eerst beginnen. Dit wordt aangeduid als de “koolhydraatarm griep” of “keto griep.”

Echter, op lange termijn ketogeen dieet veroorzaakt vaak een toegenomen focus en energie.

Wanneer u een koolhydraatarm dieet begint, zal je lichaam zich aanpassen aan het verbranden van meer vet voor brandstof in plaats van koolhydraten.

Wanneer je in ketose bent een groot deel van de hersenen begint ketonen te verbranden in plaats van glucose. Het kan een paar dagen of weken duren voordat dit na behoren gaat werken.

Ketonen zijn een uiterst krachtige brandstof voor de hersenen. Ze zijn ook getest in een medische omgeving op hersenziekten en aandoeningen zoals hersenschudding en geheugenverlies behandelingen(14, 15, 16).

Daarom is het geen verrassing dat op de lange termijn ketogeen diëters melden vaak een betere werking van de hersenen.

Het verbranden van koolhydraten kan ook helpen bij het stabiliseren van de bloedsuikerspiegel. Dit kan verdere focus verhogen en verbeteren van de hersenfunctie .

Kortom: Op lange termijn ketogeen diëters melden een verbeterde hersenfunctie en stabielere energie niveaus, waarschijnlijk te wijten aan de stijging van de ketonen en stabielere bloedsuikerspiegel.

7. Korte termijn vermoeidheid

De eerste overstap naar een ketogeen dieet kan één van de grootste problemen voor nieuwe diëters zijn. Haar bekende bijwerkingen kunnen zijn: zwakte en vermoeidheid.

Deze veroorzaken vaak dat mensen stoppen met het dieet voordat ze in volle ketose zijn en profiteren niet van de vele voordelen op lange termijn.

Deze bijwerkingen zijn natuurlijk. Na tientallen jaren runnen van een koolhydraat brandstofsysteem, wordt je lichaam gedwongen zich aan te passen aan een ander systeem.

Zoals je zou verwachten zal deze switch niet in 1 nacht plaatsvinden. Het vergt normaal 7-30 dagen voordat u in volle ketose bent.

Om vermoeidheid te verminderen tijdens deze switch, kunt u elektrolyt supplementen nemen.

Elektrolyten gaan vaak verloren als gevolg van snelle vermindering van het watergehalte van uw lichaam en de eliminatie van bewerkte levensmiddelen die toegevoegd zout kan bevatten.

Bij het toevoegen van deze supplementen, probeer 2.000-4.000 mg natrium, 1000 mg kalium en 300 mg magnesium per dag te krijgen.

Kortom: In eerste instantie kan u last hebben van vermoeidheid en gebrek aan energie. Dit zal overgaan zodra je lichaam zich heeft aangepast.

8.Korte termijn afname van sportprestaties

Kom van Gemengde Noten

Zoals hierboven besproken, kan het verwijderen van koolhydraten tot algemene vermoeidheid lijden. Dit omvat een aanvankelijke daling van de sportprestaties.

Het wordt voornamelijk veroorzaakt door de afname van je spieren genaamd glycogeen, die de belangrijkste en meest efficiënte brandstofbron voorzien is in alle vormen van hoge intensiteit training.

Na enkele weken verklaren vele ketogeen diëters dat hun prestaties weer terug keert naar normaal niveau.

Er zijn ook enkele andere voordelen, vooral een toegenomen vermogen om meer vet te verbranden tijdens de training(19).

Een onderzoek wees uit dat atleten die waren overgestapt op een ketogeen dieet verbrandde maar liefst 230% meer vet, in vergelijking met atleten die dat niet deden(20).

Kortom: Korte termijn afname van de prestaties kan optreden.Echter, ze hebben de neiging om weer te verbeteren nadat de eerste aanpassing fase voorbij is.

9. Spijsvertering problemen

Een ketogeen dieet houdt over het algemeen in een belangrijke verandering in de soorten levensmiddelen die u eet.

Spijsvertering problemen zoals obstipatie en diarree zijn een vrij vaak voorkomende bijwerkingen in het begin.

De meeste van deze kwesties moet verdwijnen na de overgangsperiode, maar wellicht belangrijk om rekening mee te houden zijn de verschillende voedingsmiddelen die mogelijk de oorzaak van spijsvertering problemen zijn.

Zorg er ook voor om veel  gezonde koolhydraatarm groenten te eten. Ze bevatten weinig koolhydraten maar nog steeds bevatten ze veel vezels.

Kortom: U zou spijsvertering problemen kunnen ervaren zoals obstipatie wanneer u voor het eerst overschakelt naar een ketogeen dieet.

10. Slapeloosheid

gesneden Varkensvlees

Een groot probleem voor veel ketogeen diëters is slapen, vooral wanneer ze voor het eerst hun dieet veranderen.

Veel mensen melden slapeloosheid of  ‘s nachts wakker worden wanneer ze voor het eerst hun koolhydraten drastisch verminderen.

Echter, dit verbetert gewoonlijk na enkele weken.

Veel lange termijn ketogeen diëters beweren dat ze beter slapen dan voorheen na aanpassing van hun dieet.

Kortom: Slecht slapen en slapeloosheid is een veel voorkomend symptoom tijdens de eerste stadia van ketose. Dit verbetert meestal na een paar weken.

Tot Slot

Enkele belangrijke tekenen en symptomen kan u helpen bepalen of u in ketose bent.

Uiteindelijk, als je de richtlijnen van een ketogeen dieet volgt en je het consequent blijft doen, dan moet je in een bepaalde vorm van in ketose zijn.

Als u een meer nauwkeurige evaluatie wilt, monitoren van ketonen in uw bloed, urine of adem op een wekelijkse basis.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text