img

10 Tekenen en symptomen van uitdroging

1840 Views

10 Tekenen en symptomen van uitdroging

Water is absoluut noodzakelijk om te overleven. Het bestaat uit ongeveer 60% van het menselijk lichaam, elk systeem is afhankelijk van water om het goed te laten functioneren.

Zo uitdroging – of een gebrek aan water in het lichaam – kan ernstige gevolgen hebben.

Terwijl milde uitdroging gemakkelijk verholpen kan worden, is ernstige uitdroging een ernstige aandoening die tot verlies van bewustzijn, orgaanfalen of zelfs de dood kan leiden.

Dit artikel bespreekt de voorkomende tekenen en symptomen van uitdroging.

Wat is uitdroging?

Water verlaat voortdurend uw lichaam, meestal door middel van zweet, urine en ontlasting. Een voldoende hoeveelheid water moet worden geconsumeerd om het verlies te compenseren.

Dehydratie wanneer meer water het lichaam verlaat dan er binnen komt. Het kan worden veroorzaakt door een gebrek aan vochtopname of overmatig vochtverlies.

Hier zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van uitdroging:

  • Intense krachtinspanning: Intense krachtinspanning leidt tot vochtverlies door zweet. Indien vloeistoffen niet worden vervangen door het drinken van water, kunt u uitdrogen.
  • Bij hitte: Warmte kan ertoe leiden dat u vocht verliest door te zweten. U kunt uitgedroogd raken als u geen extra water drinkt als het erg warm buiten is.
  • Braken en diarree: Braken en diarree veroorzaken beide significant vochtverlies die kan leiden tot uitdroging.
  • Misselijkheid: Veel mensen kunnen moeilijk eten of drinken als ze misselijk zijn. Het is belangrijk om te blijven drinken van water, zodat je niet uitgedroogd raakt.
  • Brandwonden of huidinfecties: Water kan worden verloren door ernstige brandwonden en huidinfecties.
  • Diabetes: Als de bloedsuikerspiegel te hoog is, het lichaam verhoogt de urineproductie om suiker te elimineren uit het lichaam. Dit kan leiden tot uitdroging als dit verlies niet gepaard gaat met een toename van het waterverbruik.
  • Koorts: Koorts kan bijdragen aan vochtverlies door transpiratie.

Samenvatting: Uitdroging treedt op wanneer meer vocht het lichaam verlaat dan wordt aangevuld. Factoren die vloeistof verbruik verlagen of verhogen van vocht verliezen kunnen bijdragen aan uitdroging.

1. Dorst

Fles waterDorst is een verlangen naar vloeistof die dient als een automatische herinnering om water te drinken.

Het is vaak de eerste indicator van het lichaam dat meer water vraagt.

Interessant is dat je lichaam uitgerust is met een complex systeem voor het reguleren van het vochtbalans. Zelfs een kleine verandering in vochtbalans kan een gevoel van dorst activeren(1, 2, 3).

Voor de meeste mensen, het drinken als we dorst hebben is een effectieve methode om gehydrateerd te blijven.

Er zijn echter een aantal situaties waarin dorst geen betrouwbare indicator van hydratatie-status zou kunnen zijn.

Bijvoorbeeld oudere mensen moeten bewust omgaan met hun behoefte aan vochtinname, het gevoel van dorst neigt te dalen met de leeftijd(4).

Bovendien kan het nodig zijn om te drinken dan alleen je dorst te voldoen als u overvloedig zweet. Bijvoorbeeld intense lichaamsbeweging en blootstelling aan hoge temperaturen kunnen leiden tot verlies van een grote hoeveelheid water door zweet.

In deze situaties kan het nodig zijn om extra water te drinken om gehydrateerd te blijven.

Samenvatting: Dorst is de eerste indicator van het lichaam.Voor de meeste mensen reageren op dorst voorkomt uitdroging.

2. Veranderingen in de kleur of de hoeveelheid urine

Uw urine kan veel over je vochtstatus vertellen, aangezien het grootste deel van de vloeistof is die je lichaam verlaat.

Controle van de hoeveelheid en de samenstelling van de urine is dus een manier waarop het lichaam de juiste vochtbalans kan handhaven.

Urine, die wordt geproduceerd door de nieren, bestaat uit zowel water als afval producten die uw lichaam nodig heeft om het te elimineren.

Als u bent uitgedroogd, wordt in de nieren water bespaart door het concentreren van urine. Hierdoor kunnen afvalstoffen worden geëlimineerd met behoud van water voor belangrijke biologische functies(5).

Interessant is dat de concentratie in urine van invloed is op haar uiterlijk. Als je goed gehydrateerd bent, moet uw urine een heldere, lichtgele kleur en nagenoeg reukloos zijn(6, 7).

Aan de andere kant, troebel, donker gele urine is een teken van uitdroging. Een honing-gele kleur kan lichte uitdroging duiden, terwijl een diep oranje-gele kleur met een sterke geur op ernstige uitdroging wijzen(8, 9).

Naast de controle op de concentratie van de urine, kunnen de nieren ook vloeistof besparen door afnemende hoeveelheid urine te produceren. In feite, als het lichaam ernstig gedehydreerd is, kunnen de nieren helemaal stoppen met het maken van urine.

Echter, de urineproductie verschilt van persoon tot persoon, dus er is geen vaste hoeveelheid urine dat je elke dag moet je produceren. Als u een significante daling in de urine ziet, kunt u uitgedroogd zijn(10).

Houd er rekening mee dat bepaalde voedingsmiddelen, medicijnen en medische aandoeningen kan ook invloed hebben op de kleur en de hoeveelheid urine. Als uw urine constant een andere kleur dan lichtgeel heeft, moet u uw arts raadplegen.

Samenvatting: De kleur en de hoeveelheid urine die uw lichaam produceert zijn goede indicatoren van uw hydratatie-status. Donkergele urine of een lage urineproductie zijn tekenen van uitdroging.

3. Vermoeidheid of slaperigheid

Moe jonge vrouw met een wekker

Vermoeidheid of slaperigheid kan veel verschillende oorzaken hebben, maar uitdroging kan één van hen zijn.

Vele studies hebben aangetoond dat uitdroging veroorzaakt vermoeidheid en vermindert uithoudingsvermogen tijdens inspanning(11, 12, 13).

Daarom drinken van voldoende hoeveelheid water is bijzonder belangrijk tijdens het sporten.

Echter, hoeft u niet te sporten tot uitdroging gerelateerde vermoeidheid te ervaren.

Studies hebben aangetoond dat vochtverlies van 1 tot 3% van uw lichaamsgewicht die wordt beschouwd als milde uitdroging, gevoelens van vermoeidheid en slaperigheid tijdens normale dagelijkse activiteiten kan veroorzaken.

In een studie bij jonge gezonde vrouwen, waterbeperking voor 24 uur veroorzaakt slaperigheid, verwarring, vermoeidheid en verminderde alertheid.

Al deze symptomen verbeterden wanneer de vrouwen water mochten drinken aan het einde van de periode van 24 uur (9).

Een andere studie bij mannen dat een vloeistofverlies van 1,6% van hun lichaamsgewicht significant vermoeidheid was toegenomen zowel in rust als tijdens sporten(14).

Deze hoeveelheid vochtverlies kan zich gemakkelijk voordoen tijdens de normale dagelijkse activiteiten als je niet een voldoende hoeveelheid vloeistof drinkt gedurende de dag.

Samenvatting: Vermoeidheid of slaperigheid kan een teken van uitdroging zijn. Het drinken van water kan uw energie stimuleren en helpen dat u zich meer alert voelt.

4. Hoofdpijn

Uitdroging kan hoofdpijn of migraine veroorzaken bij sommige mensen(5, 15, 16).

Een studie wees uit dat een vochtverlies van 1,4% van het lichaamsgewicht veroorzaakt hoofdpijn en humeurigheid bij gezonde vrouwen(17).

Een andere studie bleek vergelijkbare resultaten bij mannen te hebben. Waterbeperking gedurende 37 uur wat resulteerde in een 2,7% vochtverlies, leidde tot hoofdpijn en concentratiestoornissen(18).

Gelukkig bewijs toont aan dat hoofdpijn veroorzaakt door uitdroging kan worden verlicht door het drinken van water.

In een kleine studie, op één na alle 34 mensen die een dehydratie-gerelateerde hoofdpijn ervaren vonden verlichting na het drinken van water.

In feite, het voorzien van drinkwater verlicht de hoofdpijn binnen 30 minuten 22 van 34 mensen, terwijl 11 andere deelnemers verlichting binnen drie uur plaatsvond(16).

Houd in gedachten dat er veel verschillende vormen van hoofdpijn zijn, en worden niet allemaal veroorzaakt door een gebrek aan hydratatie.

Niettemin kan hoofdpijn een teken zijn dat uw lichaam meer water nodig heeft.

Samenvatting: Uitdroging kan hoofdpijn veroorzaken. In de meeste gevallen, het drinken van water kan een dehydratie-gerelateerde hoofdpijn oplossen.

5. Veranderingen in huidelasticiteit

Uitdroging kan veranderingen in het uiterlijk en de textuur van je huid veroorzaken.

Uw huid is opgebouwd uit ongeveer 30% water die verantwoordelijk is voor zijn volheid en elasticiteit(5).

Gezond, goed gehydrateerd huid keert terug naar haar normale vorm nadat eraan wordt getrokken of uitgerekt. Deze elastische aard van huid staat bekend als huid turgor.

Anderzijds, wanneer het lichaam uitgedroogd is, vloeistof wordt weggetrokken uit de huid en omgeleid naar de hoofdorganen om ze goed te laten functioneren. Deze verschuiving van de vloeistof weg van de huid veroorzaakt verlies van zijn elasticiteit.

Om de elasticiteit van de huid te testen, uw huid tussen uw duim en uw wijsvinger te knijpen.

Als je goed bent gehydrateerd, moet uw huid direct terugschieten na het loslaten. Als het een halve seconde of meer duurt voordat uw huid terug keert naar zijn vorm, kunt u uitgedroogd zijn(5, 19, 20).

Bovendien kan een tekort aan vocht in de huid droogheid veroorzaken en maakt huidgevoel koel en klam aanvoelt.

Samenvatting: Verminderde huid turgor, of elasticiteit, kan een teken zijn van uitdroging. Huid dat droog, koel en klam is kan ook wijzen op uitdroging.

6. Spierkrampen

Spierkrampen kan een teken van uitdroging zijn. Krampen komen vooral vaak voor wanneer uitdroging wordt veroorzaakt door overmatig zweten.

Interessant, zweten kan leiden tot een aanzienlijk verlies van zowel vocht als natrium oftewel een elektrolyt dat een rol bij spiercontracties speelt.

Dus, als vloeistof en natrium uitgeput raken, trekken spieren soms onwillekeurig samen. Dit staat bekend als spierkramp(21).

Om deze reden, een adequate hydratatie is vooral belangrijk tijdens zware lichamelijke inspanning of sporten bij hoge temperaturen.

Samenvatting: Vloeistof en natrium te kort kan leiden tot spierkrampen. Drinkwater is vooral belangrijk tijdens intensief sporten.

7. Daling van de bloeddruk

Hart en Bloeddruk metenLage bloeddruk kan een symptoom van uitdroging zijn(22).

Uitdroging verlaagt het volume van bloed in het lichaam, waardoor de druk op vaatwanden verlaagt(5, 23).

Interessant is dat een lage bloeddruk kan er voor zorgen dat u licht in het hoofd of duizelig voelt wanneer je van liggend naar staand gaat (24).

Dat komt omdat je hart sneller en harder moet pompen om het bloed naar de hersenen te krijgen, wanneer er minder vocht in het lichaam zit. Wanneer u opstaat, kan het een paar seconden duren voor het bloed naar de hersenen en de onderste ledematen gaat.

Wat meer, met een lage bloeddruk kan u zwak en moe voelen.

Niettemin een kleine daling van de bloeddruk is relatief onschuldig en meestal verholpen door water te drinken(25).

Aan de andere kant, kan ernstige uitdroging leiden tot gevaarlijk lage bloeddruk. Symptomen zoals wazig zien, misselijkheid en flauwvallen kunnen duiden op zeer lage bloeddruk waarvoor medische aandacht is vereist(24).

Samenvatting: Uitdroging kan leiden tot een daling van de bloeddruk, waardoor misschien wat licht in het hoofd voelt, zwak en moeheid veroorzaakt. Ernstige uitdroging kan gevaarlijk lage bloeddruk die medische aandacht vereist.

8. Snelle hartslag of hartkloppingen

Uitdroging kan leiden tot een snelle hartslag of hartkloppingen. Hartkloppingen geven u het gevoel dat je hart erg bonst of een slag overslaat.

Interessant is dat deze afwijkingen zijn het gevolg van dat het hart probeert te compenseren voor het ontbreken van vloeistof in het lichaam.

Als er niet genoeg vocht in je lichaam zit, het vermindert dan de volume van het bloed in de bloedvaten. Je lichaam werkt hard om genoeg bloed naar je organen te sturen door verhoging van de hartfrequentie, zodat je bloed sneller door uw hele lichaam gaat(5, 26).

Wanneer dit gebeurt, voel je je misschien je hart versnellen, hartkloppingen of extra hard kloppen.

Gelukkig, in de meeste gevallen van uitdroging, deze toename van de hartslag maakt het voor een lage bloed-volume effectief. Zelfs met minder bloed door het lichaam te pompen kunnen de organen en weefsels krijgen wat ze nodig hebben.

Wanneer uitdroging ernstiger wordt, het hart wordt minder effectief ter compensatie van het ontbreken van vloeistof. Als het hart niet in staat is om bloed naar de organen te brengen zal het uiteindelijk stoppen.

Houd in gedachten dat uitdroging is niet de enige voorwaarde dat de hartslag beïnvloedt. Snelle hartslag of hartkloppingen kan ook duiden op een meer ernstige medische aandoening.

Dat gezegd zijnde, als uw hartslag na het drinken van water niet terug gaat naar normaal, moet je een medische professional raadplegen.

Samenvatting: Een gebrek aan vocht in het lichaam vermindert bloedvolume. Het hart maakt het gebrek aan bloedvolume door harder en sneller te werken om bloed te pompen door het lichaam.

9. Prikkelbaarheid of verwardheid

Prikkelbare verward meisje met handen op hoofdUitdroging kan een significant effect op de hersenfunctie hebben.

Studies hebben aangetoond dat zelfs lichte uitdroging irritatie en verminderde hersenfunctie veroorzaken(10, 27).

Enkele studies blijkt dat een verlies van lichaamsvocht 1-2% veroorzaakt symptomen zoals angst, humeurigheid, concentratiestoornissen en een daling van het korte termijn geheugen(14, 28).

Bovendien kan de hersenfunctie aanzienlijk verslechteren als uitdroging ernstiger wordt. Ernstige uitdroging kan verwardheid veroorzaken(29).

In feite, verwardheid en zelfs delirium zijn veelvoorkomende symptomen bij oudere volwassenen die zijn uitgedroogd. Ouderen zijn bijzonder gevoelig voor uitdroging door dat hun gevoel van dorst afneemt met de leeftijd(30, 31, 32).

Omgekeerd, het drinken van veel water heeft een positief effect op de mentale helderheid en hersenfunctie. In feite zijn zowel kinderen als volwassenen beter gebleken in het uitvoeren van taken als ze goed gehydrateerd zijn(33, 34, 35).

In een studie, kinderen die extra water kregen te drinken hadden een verbeterd korte termijn geheugen en betere prestaties op school(33).

Algemeen blijkt dat hydratatiestatus een significant effect op mentale prestaties kunnen hebben.

Samenvatting: Uitdroging kan een negatieve invloed hebben op de hersenfunctie en leiden tot symptomen zoals humeurigheid, angst, verminderde concentratie en verwardheid.

10. Ernstige complicaties en orgaanfalen

Ernstige uitdroging kan leiden tot zeer ernstige complicaties.

Elk orgaan in het lichaam heeft vloeistof nodig om goed te functioneren. Als uitdroging kritisch is zullen de organen stoppen.

In feite, kan een ernstig verlies van lichaamsvloeistof leiden tot shock, dat een potentieel dodelijke aandoening is(36).

Shock treedt op wanneer het volume van bloed zo laag wordt dat de hersenen en andere organen niet in staat zijn om zuurstof te ontvangen die ze nodig heeft om te blijven functioneren(37).

Bovendien kan shock complicaties zoals verlies van bewustzijn, hersenbeschadiging, nierfalen en een hartaanval veroorzaken. Als shock niet onmiddellijk wordt behandeld zal het leiden tot de dood(38).

Dat gezegd zijnde, shock is een zeldzaam gevolg van uitdroging dat alleen optreedt door extreem verlies van lichaamsvocht. Het komt het meest waarschijnlijk tot uiting wanneer vloeistof verloren is gegaan door trauma, ernstige brandwonden of langdurig braken en diarree.

Samenvatting: Extreme uitdroging kan shock en orgaanfalen veroorzaken. Dit niveau van uitdroging kan dodelijk zijn als niet onmiddellijk wordt behandeld.

Hoe uitdroging te voorkomen

Kleine Glass of WaterDe sleutel tot het voorkomen van uitdroging is om veel water te drinken gedurende de dag, samen met andere dranken zoals ongezoete koffie en thee.

Interessant, waterrijke voedingsmiddelen, zoals groenten en fruit dragen ook bij aan hydratatie.

Echter, er is geen magische hoeveelheid vloeistof dat je elke dag moet drinken om gehydrateerd te blijven(39).

Vloeistofvereisten verschilt van persoon tot persoon en worden beïnvloed door activiteitenniveau, hoeveelheid zweet en klimaat(40).

Niettemin, hier zijn enkele tips om gehydrateerd te blijven:

  • Drinken als je dorst hebt: Voor de meeste mensen, dorst is een betrouwbare indicator dat je lichaam water nodig heeft. Als je dorst hebt drink water (1).
  • Drink veel water voor het sporten: Het is belangrijk om goed gehydrateerd te zijn voordat u begint met sporten, vooral als je actief bent in de hitte.
  • Vervang vocht verloren via zweet: Als je veel zweet, moet u extra water te drinken om verloren vocht te vervangen. In dit geval kan het nodig zijn om meer te drinken dan je dorst hebt(12).
  • De kleur van je urine in de gaten houden: De kleur van je urine is een goede indicator van uw hydratatie-status. Drink voldoende water, zodat uw urine een lichtgele kleur behoudt.
  • Vervang vloeistoffen verloren via braken of diarree: Neem vloeistoffen of ijs als u last heeft van braken of diarree. Als u niet in staat bent om vloeistoffen vast te houden voor meer dan 24 uur, medische hulp inroepen.

Samenvatting: Om uitdroging te voorkomen, drinken wanneer je dorst hebt en vervangen van vloeistoffen verloren via het zweet of ziekte.

Tot Slot

Uitdrogingsverschijnselen variëren van dorst bij lichte uitdroging tot orgaanfalen wanneer uitdroging ernstig is.

Terwijl de meeste gevallen van uitdroging gemakkelijk kan worden verholpen door het drinken van water, zal meer ernstige uitdroging waarschijnlijk medische zorg nodig hebben.

Het drinken van veel vocht kan uitdroging en de bijwerkingen voorkomen.

Bovendien goed gehydrateerd blijven kan extra voordelen hebben zoals het stimuleren van uw stemming, de bestrijding van vermoeidheid en het verbeteren van het geheugen en de concentratie.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text