Ad Clicks :Ad Views :
img

10 Tekenen en symptomen van uitdroging

1990 Views

10 Tekenen en symptomen van uitdroging

Water is absoluut noodzakelijk om te overleven. Het maakt ongeveer 60% uit van het menselijk lichaam, waarbij elk systeem afhankelijk is van water om goed te kunnen functioneren.

Dus uitdroging – of een gebrek aan lichaamswater – kan ernstige gevolgen hebben.

Hoewel milde uitdroging gemakkelijk kan worden verholpen, is ernstige uitdroging een ernstige aandoening die kan leiden tot bewustzijnsverlies, orgaanfalen of zelfs de dood.

Dit artikel bespreekt de voorkomende tekenen en symptomen van uitdroging.

Wat is uitdroging?

Water verlaat constant je lichaam, meestal door zweet, urine en ontlasting. Er moet voldoende hoeveelheid water worden geconsumeerd om dit verlies te compenseren.

Uitdroging treedt op wanneer er meer water het lichaam verlaat dan dat het binnenkomt. Het kan worden veroorzaakt door een tekort aan vloeistofinname of overmatig vloeistofverlies.

Hier zijn enkele van de meest voorkomende oorzaken van uitdroging:

  • Intense krachtinspanning: Intense krachtinspanning leidt tot vochtverlies door zweet. Als vloeistoffen niet worden vervangen door drinkwater, kunt u uitgedroogd raken
  • Blootstelling aan hitte: Warmte kan ervoor zorgen dat u vocht verliest door zweet. U kunt uitgedroogd raken als u geen extra water drinkt als het buiten erg heet is.
  • Braken en diarree: Braken en diarree veroorzaken beide aanzienlijk vochtverlies dat kan leiden tot uitdroging.
  • Misselijkheid: Veel mensen hebben geen zin om te eten of te drinken als ze misselijk zijn. Het is belangrijk om door te gaan met het drinken van water, zodat je niet uitgedroogd raakt.
  • Brandwonden of huidinfecties: Water kan verloren gaan door ernstige brandwonden en huidinfecties.
  • Diabetes: Wanneer de bloedsuikerspiegels hoog zijn, verhoogt het lichaam de urineproductie om suiker uit het lichaam te verwijderen. Dit kan leiden tot uitdroging als dit verlies niet gepaard gaat met een toename van het waterverbruik.
  • Koorts: Koorts kan bijdragen aan vochtverlies door transpiratie.

Kortom: Uitdroging treedt op wanneer meer vocht het lichaam verlaat dan wordt geconsumeerd. Factoren die het vloeistofverbruik verlagen of vloeistofverliezen verhogen, kunnen bijdragen aan uitdroging.

1. Dorst

Fles waterDorst is een verlangen naar vocht dat dient als een automatische herinnering om water te drinken.

Het is vaak de eerste indicator van het lichaam dat er meer water nodig is.

Interessant is dat je lichaam is uitgerust met een complex systeem voor het reguleren van de vochtbalans. Zelfs een kleine verandering in vochtbalans kan een gevoel van dorst opwekken(1, 2, 3).

Voor de meeste mensen is drinken als ze dorst hebben een effectieve methode om gehydrateerd te blijven.

Er zijn echter situaties waarin de dorst mogelijk geen betrouwbare indicator is voor de hydratatiestatus.

Oudere mensen moeten bijvoorbeeld mogelijk hun vochtinname bewust beheren, omdat uw gevoel van dorst de neiging heeft met de leeftijd af te nemen(4).

Daarnaast moet je wellicht meer drinken dan alleen maar voldoen aan je dorst als je overvloedig zweeft. Door intensieve lichaamsbeweging en blootstelling aan hoge temperaturen kan je bijvoorbeeld veel zweet verliezen door zweet.

In deze situaties kan het nodig zijn om extra water te drinken om gehydrateerd te blijven.

Kortom: Dorst is de eerste indicator van uitdroging van het lichaam. Voor de meeste mensen voorkomt het reageren op dorst effectief uitdroging.

2.Veranderingen in de kleur of hoeveelheid van uw urine

Uw urine kan u veel vertellen over uw hydratatie-status, omdat deze verantwoordelijk is voor de meerderheid van de vloeistof die uw lichaam verlaat.

Het beheersen van de hoeveelheid en samenstelling van urine is dus een manier waarop het lichaam in staat is om de juiste vochtbalans te handhaven.

Urine, dat wordt geproduceerd door de nieren, bestaat uit zowel water als afvalproducten die door uw lichaam moeten worden verwijderd.

Als u bent uitgedroogd, wordt in de nieren water bespaart door het concentreren van urine. Hierdoor kan afval worden geëlimineerd terwijl water wordt vastgehouden voor belangrijke biologische functies(5).

Interessant is dat de concentratie van urine het uiterlijk beïnvloedt. Als u goed gehydrateerd bent, moet uw urine een heldere, lichtgele kleur hebben en bijna geurloos zijn (6, 7).

Aan de andere kant is troebele, donkergele urine een teken van uitdroging. Een honinggele kleur kan duiden op milde uitdroging, terwijl een diepe, ambergele kleur met een sterke geur ernstige uitdroging kan wijzen(8, 9).

Naast het controleren van de concentratie van urine, kunnen de nieren ook vocht besparen door de hoeveelheid geproduceerde urine te verminderen. Als het lichaam ernstig uitgedroogd raakt, kunnen de nieren zelfs helemaal stoppen met plassen.

De urineproductie varieert echter van persoon tot persoon, dus er is geen vaste hoeveelheid urine die u elke dag zou moeten aanmaken. Als u een significante afname van de urine opmerkt, kunt u uitgedroogd zijn(10).

Houd er rekening mee dat bepaalde voedingsmiddelen, medicijnen en medische aandoeningen ook de kleur en hoeveelheid urine kunnen beïnvloeden. Als uw urine consistent een andere kleur heeft dan bleekgeel, dient u uw arts te raadplegen.

Kortom: De kleur en hoeveelheid urine die uw lichaam produceert, zijn goede indicatoren voor uw hydratatie-status. Donker gele urine of een lage urineproductie zijn tekenen van uitdroging.

3. Vermoeidheid of slaperigheid

Moe jonge vrouw met een wekker

Vermoeidheid of slaperigheid kan veel verschillende oorzaken hebben, maar uitdroging kan daar een van zijn.

Veel onderzoeken hebben aangetoond dat uitdroging vermoeidheid veroorzaakt en het uithoudingsvermogen tijdens inspanning vermindert(11, 12, 13).

Om deze reden is het drinken van voldoende water erg belangrijk tijdens het sporten.

U hoeft echter niet te sporten om uitdroging gerelateerde vermoeidheid te ervaren.

Studies hebben aangetoond dat vochtverlies van 1-3% van uw lichaamsgewicht, dat als een lichte uitdroging wordt beschouwd, tijdens normale dagelijkse activiteiten gevoelens van vermoeidheid en slaperigheid kan veroorzaken.

In een onderzoek onder jonge, gezonde vrouwen veroorzaakte waterbeperking gedurende 24 uur slaperigheid, verwardheid, vermoeidheid en verminderde waakzaamheid.

Al deze symptomen verbeterden toen de vrouwen vrij water mochten drinken aan het einde van de periode van 24 uur (9).

Een andere studie bij mannen vond dat een vochtverlies van 1,6% van hun lichaamsgewicht de vermoeidheid aanzienlijk deed toenemen, zowel in rust als tijdens inspanning(14).

Deze hoeveelheid vochtverlies kan gemakkelijk optreden tijdens normale dagelijkse activiteiten als u de hele dag niet voldoende vloeistof drinkt.

Kortom:Vermoeidheid of slaperigheid kan een teken van uitdroging zijn.Drinkwater kan je energie een boost geven en je helpen je alerter te voelen.

4. Hoofdpijn

Uitdroging kan bij sommige mensen hoofdpijn of migraine veroorzaken(5, 15, 16).

Eén studie toonde aan dat een vochtverlies van 1,4% van het lichaamsgewicht bij gezonde vrouwen hoofdpijn en humeur veroorzaakte(17).

Een andere studie vond vergelijkbare resultaten bij mannen. Waterbeperking gedurende 37 uur, wat resulteerde in een vochtverlies van 2,7%, leidde tot hoofdpijn en concentratiestoornissen(18).

Gelukkig blijkt uit bewijs dat hoofdpijn veroorzaakt door uitdroging kan worden verlicht door drinkwater.

In één kleine studie vonden op één na 34 van de mensen die last van uitdroging hadden, verlichting na het drinken van water.

In feite zorgde het drinkwater voor hoofdpijn binnen 30 minuten voor 22 van de 34 mensen, terwijl 11 andere deelnemers binnen drie uur verlichting vonden(16).

Houd er rekening mee dat er veel verschillende soorten hoofdpijn zijn, en ze worden niet allemaal veroorzaakt door een gebrek aan hydratatie.

Toch kan hoofdpijn een teken zijn dat je lichaam meer water nodig heeft.

Kortom: Uitdroging kan hoofdpijn veroorzaken. In de meeste gevallen kan drinkwater een uitdrogingsgerelateerde hoofdpijn oplossen.

5. Veranderingen in huidelasticiteit

Uitdroging kan veranderingen in het uiterlijk en de textuur van uw huid veroorzaken.

Uw huid bestaat voor ongeveer 30% uit water, wat verantwoordelijk is voor de volheid en elasticiteit (5).

Een gezonde, goed gehydrateerde huid keert terug naar zijn normale vorm nadat hij is getrokken en uitgerekt. Deze elastische aard van de huid staat bekend als huidturgor.

Aan de andere kant, wanneer het lichaam uitgedroogd is, wordt vloeistof van de huid weggetrokken en naar belangrijke organen geleid om ze goed te laten functioneren. Deze verschuiving van vloeistof weg van de huid zorgt ervoor dat het zijn elasticiteit verliest.

Om de elasticiteit van uw huid te testen, knijp uw huid tussen uw duim en uw wijsvinger.

Als je goed bent gehydrateerd, moet uw huid direct terugschieten na het loslaten. Als het een halve seconde of meer duurt voordat uw huid terug keert naar zijn vorm, kunt u uitgedroogd zijn(5, 19, 20).

Bovendien kan een gebrek aan vocht in de huid uitdroging veroorzaken en de huid koel en klam aanvoelen.

Kortom: Verminderde huidturgor of elasticiteit is een teken van uitdroging. Huid die droog, koel en klam is, kan ook uitdroging aangeven.

6. Spierkrampen

Spierkrampen kunnen een teken van uitdroging zijn. Krampen komen vooral vaak voor wanneer uitdroging wordt veroorzaakt door overmatig zweten.

Interessant is dat zweten kan resulteren in een aanzienlijk verlies van zowel vocht als natrium, wat een elektrolyt is dat een rol speelt bij spiersamentrekkingen.

Dus wanneer vocht en natrium uitgeput raken, trekken spieren soms onvrijwillig samen. Dit staat bekend als spierkramp (21).

Om deze reden is voldoende hydratatie vooral belangrijk tijdens zware inspanning of lichaamsbeweging bij hoge temperaturen.

Kortom: Vocht- en natrium tekort kan leiden tot spierkrampen. Drinkwater is vooral belangrijk tijdens zware inspanningen.

7.Verlaging van de bloeddruk

Hart en Bloeddruk metenEen lage bloeddruk kan een symptoom zijn van uitdroging(22).

Uitdroging verlaagt het bloedvolume in het lichaam, waardoor de druk op de slagaderwanden vermindert(5, 23).

Interessant is dat een lage bloeddruk ervoor kan zorgen dat je je duizelig of duizelig voelt als je van liggend naar staand gaat (24).

Dat komt omdat je hart sneller en harder moet pompen om bloed naar de hersenen te krijgen wanneer er minder vocht in het lichaam is. Wanneer u opstaat, kan het enkele seconden duren voordat bloed vanuit de onderste ledematen in de hersenen komt.

Bovendien kan een lage bloeddruk ervoor zorgen dat u zich zwak en moe voelt.

Desalniettemin is een kleine bloeddrukdaling relatief ongevaarlijk en meestal verholpen door water te drinken(25).

Aan de andere kant kan ernstige uitdroging leiden tot een gevaarlijk lage bloeddruk. Symptomen zoals wazig zicht, misselijkheid en flauwvallen kunnen wijzen op een zeer lage bloeddruk waarvoor medische aandacht nodig is (24).

Kortom: Uitdroging kan een daling van de bloeddruk veroorzaken, waardoor u zich licht in het hoofd kunt voelen, zwak en moe bent. Ernstige uitdroging kan gevaarlijk lage bloeddruk veroorzaken waarvoor medische hulp vereist is.

8. Snelle hartslag of hartkloppingen

Uitdroging kan leiden tot een snelle hartslag of hartkloppingen. Hartkloppingen geven u het gevoel dat je hart erg bonst of een slag overslaat.

Interessant is dat deze afwijkingen het gevolg zijn van het feit dat het hart probeert te compenseren voor het gebrek aan vocht in het lichaam.

Wanneer er niet voldoende vocht in uw lichaam is, vermindert het het bloedvolume in uw bloedvaten. Je lichaam werkt dan hard om voldoende bloed aan je organen af ​​te leveren door de hartslag te verhogen en sneller bloed door je lichaam te pompen (5, 26).

Wanneer dit gebeurt, voel je je misschien je hart versnellen, hartkloppingen of extra hard kloppen.

Gelukkig compenseert deze toename van de hartfrequentie in de meeste gevallen van uitdroging effectief het lage bloedvolume. Zelfs met minder bloed dat door het lichaam stroomt, kunnen de organen en weefsels ontvangen wat ze nodig hebben.

Naarmate uitdroging echter ernstiger wordt, wordt het hart minder effectief in het compenseren van het gebrek aan vocht. Als het hart niet in staat is om bloed naar de organen te krijgen, zullen deze uiteindelijk worden afgesloten.

Houd in gedachten dat uitdroging niet de enige voorwaarde is die de hartslag beïnvloedt. Snelle hartslag of hartkloppingen kunnen ook wijzen op een ernstiger medische aandoening.

Dat gezegd hebbende, moet u een arts raadplegen als uw hartslag niet normaal is na het drinken van water.

Kortom: Een gebrek aan vocht in het lichaam vermindert het bloedvolume. Het hart compenseert het gebrek aan bloedvolume door harder en sneller te werken om het bloed door het lichaam te pompen.

9. Prikkelbaarheid of verwardheid

Prikkelbare verward meisje met handen op hoofdUitdroging kan een significant effect hebben op de hersenfunctie.

Studies hebben aangetoond dat zelfs milde uitdroging prikkelbaarheid en verminderde hersenfunctie kan veroorzaken (10, 27).

Enkele onderzoeken hebben aangetoond dat 1-2% verlies van lichaamsvloeistoffen symptomen veroorzaakt, zoals angst, humeurigheid, concentratiestoornissen en een afname van het kortetermijngeheugen(14, 28).

Bovendien kan de hersenfunctie aanzienlijk verslechteren als uitdroging ernstiger wordt. Ernstige uitdroging kan verwarring en incoherentie veroorzaken(29).

In feite zijn verwarring en zelfs delirium veelvoorkomende symptomen bij oudere volwassenen die uitgedroogd zijn. Oudere volwassenen zijn bijzonder gevoelig voor uitdroging vanwege hun gevoel van dorst achteruit met de leeftijd(30, 31, 32).

Omgekeerd heeft het drinken van veel water een positief effect op de mentale helderheid en de hersenfunctie. In feite zijn zowel bij kinderen als volwassenen beter gebleken in het uitvoeren van taken als ze goed gehydrateerd zijn(33, 34, 35).

In één onderzoek hadden kinderen die extra water te drinken kregen, het kortetermijngeheugen verbeterd en presteerden ze beter op school(33).

Over het algemeen lijkt het erop dat de hydratatiestatus van grote invloed kan zijn op de mentale prestaties.

Kortom: Uitdroging kan de hersenfunctie negatief beïnvloeden en symptomen veroorzaken zoals humeurigheid, angst, verminderde concentratie en verwarring.

10. Ernstige complicaties en orgaanfalen

Ernstige uitdroging kan tot zeer ernstige complicaties leiden.

Elk orgaan in het lichaam heeft vloeistof nodig om goed te kunnen functioneren. Als uitdroging kritiek wordt, zullen organen beginnen te stoppen.

Een ernstig verlies van lichaamsvloeistof kan zelfs tot shock leiden, wat een mogelijk fatale aandoening kan zijn(36).

Shocks doen zich voor wanneer het bloedvolume zo laag wordt dat de hersenen en andere organen niet in staat zijn de zuurstof te ontvangen die ze nodig hebben(37).

Bovendien kan shock complicaties veroorzaken zoals verlies van bewustzijn, hersenbeschadiging, nierfalen en een hartaanval. Als een shock niet onmiddellijk wordt behandeld, leidt dit tot de dood(38).

Dat gezegd zijnde, shock is een zeldzaam gevolg van uitdroging die alleen optreedt bij een extreem verlies van lichaamswater. De kans is groot dat vloeistof verloren gaat door trauma, ernstige brandwonden of langdurig braken en diarree.

Kortom: Extreme uitdroging kan shock en orgaanfalen veroorzaken. Dit niveau van uitdroging kan dodelijk zijn als het niet onmiddellijk wordt behandeld.

Hoe uitdroging te voorkomen

Kleine Glass of WaterDe sleutel tot het voorkomen van uitdroging is om gedurende de dag veel water te drinken, samen met andere dranken zoals ongezoete koffie en thee.

Interessant is dat waterrijke voedingsmiddelen zoals fruit en groenten ook bijdragen aan hydratatie.

Er is echter geen magische hoeveelheid vocht die u elke dag moet drinken om gehydrateerd te blijven(39).

De vloeistofbehoefte varieert van persoon tot persoon en wordt beïnvloed door activiteitenniveau, hoeveelheid zweet en klimaat (40).

Toch zijn hier enkele tips om gehydrateerd te blijven:

  • Drinken als je dorst hebt: Voor de meeste mensen is dorst een betrouwbare indicator dat je lichaam water nodig heeft. Als u dorstig bent, drink dan water (1).
  • Drink veel water voordat je gaat sporten: Het is belangrijk om goed gehydrateerd te zijn voordat u begint met sporten, vooral als je actief bent in de hitte.
  • Vervang vocht die door het zweet zijn verloren: Als u veel zweet, moet u extra water drinken om verloren gegane vloeistoffen te vervangen. In dit geval moet u mogelijk meer drinken dan uw dorst(12).
  • Houd de kleur van uw urine in de gaten:: De kleur van uw urine is een goede indicatie van uw hydratatie-status. Drink genoeg water zodat uw urine een lichtgele kleur behoudt.
  • Vervang vloeistoffen die verloren zijn gegaan door braken of diarree: Neem vloeistoffen of ijs als u last heeft van braken of diarree. Als u niet in staat bent om vloeistoffen vast te houden voor meer dan 24 uur, medische hulp inroepen.

Kortom: Om uitdroging te voorkomen, drink als je dorst hebt en vervang vloeistoffen die zijn verloren door zweet of ziekte.

Tot slot

Symptomen van uitdroging variëren van dorst, in het geval van milde uitdroging, tot orgaanfalen wanneer uitdroging ernstig is.

Hoewel de meeste gevallen van uitdroging gemakkelijk kunnen worden verholpen door water te drinken, zal meer ernstige uitdroging waarschijnlijk medische aandacht vereisen.

Het drinken van veel vocht kan uitdroging en de bijwerkingen voorkomen.

Bovendien kan het goed gehydrateerd blijven extra voordelen hebben , zoals het stimuleren van je humeur, het bestrijden van vermoeidheid en het verbeteren van geheugen en concentratie.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acht − 3 =

It is main inner container footer text