img

8 Tekenen en symptomen van vitamine D-tekort

2546 Views

8 Tekenen en symptomen van vitamine D-tekort

Vitamine D is een uiterst belangrijke vitamine die krachtige effecten heeft op verschillende systemen in het lichaam(1).

In tegenstelling tot de meeste vitamines werkt vitamine D eigenlijk als een hormoon en elke cel in je lichaam heeft daarvoor een receptor.

Je lichaam maakt het van cholesterol als je huid wordt blootgesteld aan zonlicht.

Het wordt ook aangetroffen in bepaalde voedingsmiddelen zoals vette vis en verrijkte zuivelproducten, hoewel het erg moeilijk is om genoeg te krijgen van de voeding alleen.

De aanbevolen dagelijkse inname ligt meestal rond de 400-800 IU, maar veel experts zeggen dat je nog meer dan dat moet krijgen.

Vitamine D-tekort is heel gebruikelijk. Naar schatting hebben ongeveer 1 miljard mensen wereldwijd een laag vitamine-gehalte in hun bloed.(2).

Volgens een onderzoek uit 2011 is 41,6% van de volwassenen in de VS heeft een tekort. Dit aantal stijgt tot 69,2% in Hispanics en 82,1% in Afro-Amerikanen(3).

Dit zijn de algemene risicofactoren voor vitamine D deficiëntie (tekort):

  • Het hebben van een donkere huid.
  • ouderen.
  • Overgewicht of obesitas hebben.
  • Het niet eten van veel vis of melk.
  • Wonen ver van de evenaar, waar weinig zon het hele jaar door schijnt.
  • Altijd gebruik van zonnebrandcrème.
  • Heel veel binnenshuis blijven.

Mensen die in de buurt van de evenaar wonen en frequent blootstelling aan de zon krijgen, zullen minder snel een tekort hebben, omdat hun huid voldoende vitamine D produceert om aan de behoeften van het lichaam te voldoen.

De meeste mensen realiseren zich niet dat ze een tekort hebben, omdat de symptomen over het algemeen subtiel zijn. Je merkt ze misschien niet snel op, ook al hebben ze een aanzienlijk negatief effect op je kwaliteit van leven.

Hier zijn 8 tekenen en symptomen van vitamine D-tekort.

1. Vaak ziek of geïnfecteerd worden

Een van de belangrijkste taken van vitamine D is om je immuunsysteem sterk te houden, zodat je de virussen en bacteriën die ziektes veroorzaken kunt bestrijden.

Het werkt direct samen met de cellen die verantwoordelijk zijn voor het bestrijden van infecties(4).

Als u vaak ziek wordt, vooral met verkoudheid of griep, kunnen lage vitamine D-spiegels een bijdragende factor zijn.

Verschillende grote observationele studies hebben een verband aangetoond tussen een tekort en luchtweginfecties zoals verkoudheid, bronchitis en longontsteking(5, 6).

Een aantal studies hebben aangetoond dat het nemen van vitamine D-supplementen in doseringen tot 4.000 IE dagelijks het risico op luchtweginfecties kan verminderen(7, 8, 9).

In een studie van mensen met chronische longziekte COPD , alleen degenen met een ernstig tekort aan vitamine D een significant voordeel na het nemen van een hoog gedoseerd supplement gedurende één jaar(10).

Kortom: Vitamine D speelt een belangrijke rol in de immuunfunctie. Een van de meest voorkomende symptomen van een tekort is een verhoogd risico op ziekte of infecties.

2. Vermoeidheid

Je moe voelen kan vele oorzaken hebben en een vitamine D-tekort kan daar een van zijn.

Helaas wordt het vaak over het hoofd gezien als een mogelijke oorzaak.

Een aantal studies hebben aangetoond dat zeer lage bloedspiegels vermoeidheid kunnen veroorzaken die een ernstig negatief effect heeft op de kwaliteit van leven (11, 12).

In één geval bleek een vrouw die klaagde over chronische vermoeidheid overdag en hoofdpijn, een bloedspiegel te hebben van slechts 5,9 ng / ml. Dit is extreem laag, omdat alles onder de 20 ng / ml als onvoldoende wordt beschouwd.

Toen de vrouw een vitamine D-supplement nam, nam haar niveau toe tot 39 ng / ml en haar symptomen verdwenen(12).

Zelfs bloedwaarden die niet extreem laag zijn, kunnen echter een negatief effect hebben op het energieniveau.

Een groot observationeel onderzoek keek naar de relatie tussen vitamine D en vermoeidheid bij jonge vrouwen.

Uit het onderzoek bleek dat vrouwen met een bloedspiegel van minder dan 20 ng / ml of 21-29 ng / ml eerder klagen over vermoeidheid dan mensen met bloedspiegels van meer dan 30 ng / ml(13).

Een andere observationele studie van vrouwelijke verpleegkundigen vond een sterk verband tussen lage vitamine D-spiegels en zelfgerapporteerde vermoeidheid.

Bovendien ontdekten de onderzoekers dat 89% van de verpleegkundigen een tekort had(14).

Kortom: Overmatige vermoeidheid kan een teken zijn van vitamine D-tekort. Het nemen van supplementen kan helpen het energieniveau te verbeteren.

3. Bot- en rugpijn

Fles van vitamine D Capsules

Vitamine D is betrokken bij het handhaven van de gezondheid van de botten door middel van een aantal mechanismen.

Ten eerste verbetert het de opname van calcium door uw lichaam.

Botpijn en lage rugpijn kunnen tekenen zijn van een tekort aan vitamine D in het bloed.

Grote observationele studies hebben een verband gevonden tussen een tekort en chronische lage rugpijn(15, 16, 17).

Eén studie onderzocht de associatie tussen vitamine D-spiegels en rugpijn bij meer dan 9.000 oudere vrouwen.

De onderzoekers ontdekten dat mensen met een tekort meer kans hadden op rugpijn, waaronder hevige rugpijn die hun dagelijkse activiteiten beperkte(17).

In één gecontroleerd onderzoek hadden mensen met een vitamine D-tekort bijna tweemaal zoveel kans om botpijn in hun benen, ribben of gewrichten te ervaren in vergelijking met patiënten met bloedspiegels in het normale bereik(18).

Kortom: Lage bloedspiegels van de vitamine kunnen een oorzaak of een bijdragende factor zijn voor botpijn en lage rugpijn.

4. Depressie

Een depressieve stemming kan ook een teken van tekortkoming zijn.

In overzichtsstudies hebben onderzoekers vitamine D-deficiëntie gekoppeld aan depressie, vooral bij oudere volwassenen (19, 20).

In één analyse vond 65% van de observationele studies een verband tussen lage bloedspiegels en depressie.

Aan de andere kant hebben de meeste gecontroleerde onderzoeken, die meer wetenschappelijk gewicht hebben dan observationele studies, geen verband aangetoond tussen beide(19).

De onderzoekers die de onderzoeken analyseerden, merkten echter op dat de doseringen van vitamine D in gecontroleerde studies vaak erg laag waren.

Bovendien merkten ze op dat sommige onderzoeken misschien niet lang genoeg hebben geduurd om het effect te zien van het nemen van supplementen op de stemming.

Sommige gecontroleerde studies hebben aangetoond dat het geven van vitamine D aan mensen met een tekort helpt om depressie te verbeteren, waaronder seizoensgebonden depressie die optreedt tijdens de koudere maanden(21, 22).

Kortom: Depressie wordt geassocieerd met lage vitamine D-spiegels en sommige onderzoeken hebben aangetoond dat suppletie de gemoedstoestand verbetert.

5. Verstoorde wondgenezing

Visolie capsules op een eetlepel

Langzame genezing van wonden na een operatie of letsel kan een teken zijn dat de vitamine D-niveaus te laag zijn.

Resultaten van een reageerbuisstudie suggereren dat de vitamine de productie van verbindingen verhoogt die cruciaal zijn voor de vorming van een nieuwe huid als onderdeel van het wondhelingsproces(23).

Eén onderzoek bij patiënten met een tandheelkundige ingreep ontdekte dat bepaalde aspecten van genezing werden aangetast door vitamine D-tekort(24).

Er is ook gesuggereerd dat de rol van vitamine D bij het beheersen van ontstekingen en het bestrijden van infecties belangrijk is voor een goede genezing.

Eén analyse keek naar patiënten met diabetische voetinfecties.

Het bleek dat mensen met ernstige vitamine D-tekort meer kans hadden op hogere niveaus van ontstekingsmarkers die genezing in gevaar kunnen brengen (25).

Helaas is er op dit moment weinig onderzoek naar de effecten van vitamine D-supplementen op wondgenezing bij mensen met een tekort.

Uit één studie bleek echter dat wanneer vitamine D-tekort patiënten met beenulcera werden behandeld met de vitamine, de zweergroottes gemiddeld met 28% waren afgenomen(26).

Kortom: Ontoereikende vitamine D-spiegels kunnen leiden tot slechte wondgenezing na een operatie, verwonding of infectie.

6. Botverlies

Vitamine D speelt een cruciale rol bij calciumabsorptie en botmetabolisme.

Veel oudere vrouwen die gediagnosticeerd zijn met botverlies, denken dat ze meer calcium nodig hebben. Ze kunnen echter ook een tekort aan vitamine D hebben.

Een lage botmineraaldichtheid is een aanwijzing dat calcium en andere mineralen verloren zijn gegaan uit het bot. Dit plaatst oudere mensen, vooral vrouwen, met een verhoogd risico op fracturen.

In een grote observationele studie van meer dan 1100 vrouwen van middelbare leeftijd in de menopauze of postmenopauze, vonden onderzoekers een sterk verband tussen lage vitamine D-spiegels en lage botmineraaldichtheid (27).

Een gecontroleerde studie toonde echter aan dat vrouwen die vitamine D-tekort hadden geen verbetering in de botmineraaldichtheid ervoeren toen ze hooggedoseerde supplementen innamen, zelfs als hun bloedspiegels verbeterden(28).

Ongeacht deze bevindingen, kan een adequate inname van vitamine D en het handhaven van de bloedspiegels binnen het optimale bereik een goede strategie zijn voor het beschermen van de botmassa en het verminderen van het fractuurrisico.

Kortom: Een diagnose van een lage botmineraaldichtheid kan een teken zijn van vitamine D-tekort. Het krijgen van voldoende van deze vitamine is belangrijk voor het behoud van de botmassa naarmate u ouder wordt.

7. Haaruitval

Haarverlies wordt vaak toegeschreven aan stress, wat zeker een veel voorkomende oorzaak is.

Wanneer haarverlies echter ernstig is, kan dit het gevolg zijn van een ziekte of een tekort aan voedingsstoffen .

Haarverlies bij vrouwen is in verband gebracht met lage vitamine D-spiegels, hoewel er tot dusverre nauwelijks onderzoek naar is gedaan(29).

Alopecia areata is een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door ernstig haarverlies van het hoofd en andere delen van het lichaam. Het is geassocieerd met rachitis, een aandoening die bij kinderen zachte botten veroorzaakt door vitamine D-tekort(30).

Lage vitamine D-spiegels zijn gekoppeld aan alopecia areata en kunnen een risicofactor zijn voor de ontwikkeling van de ziekte (31, 32, 33).

Een onderzoek bij mensen met alopecia areata toonde aan dat lagere bloedspiegels in de regel geassocieerd waren met een ernstiger haarverlies(33).

In een studie werd gevonden dat topische toepassing van een synthetische vorm van de vitamine haarverlies bij een jonge knaap met een defect in de vitamine D-receptor met succes kon behandelen.(34).

Kortom: Haarverlies kan een teken zijn van vitamine D-tekort of de auto-immune aandoening alopecia areata.

8. Spierpijn

De oorzaken van spierpijn zijn vaak moeilijk te bepalen.

Er zijn aanwijzingen dat vitamine D-tekort een mogelijke oorzaak kan zijn van spierpijn bij kinderen en volwassenen(35, 36, 37).

In een onderzoek bleek 71% van de mensen met chronische pijn een tekort te zijn(37).

De vitamine D-receptor is aanwezig in zenuwcellen, nociceptoren genaamd, die pijn voelen.

Eén onderzoek bij ratten toonde aan dat een tekort leidde tot pijn en gevoeligheid als gevolg van stimulatie van nociceptoren in spieren(38).

Enkele onderzoeken hebben aangetoond dat het nemen van hooggedoseerde vitamine D-supplementen verschillende soorten pijn kan verminderen bij mensen die een tekort hebben(39, 40).

Een studie bij 120 kinderen met vitamine D-tekort die groeipijn hadden, bleek dat een enkele dosis van de vitamine-verlaagde pijn met gemiddeld 57% scoort(40).

Kortom: Er is een verband tussen chronische pijn en lage bloedspiegels van de vitamine, mogelijk veroorzaakt door de interactie tussen de vitamine- en pijngevoelige zenuwcellen.

Het corrigeren van een vitamine D-tekort is eenvoudig

Vitamine D-tekort komt ongelooflijk vaak voor en de meeste mensen zijn zich er niet bewust van.

Dat komt omdat de symptomen vaak subtiel en niet-specifiek zijn, wat betekent dat het moeilijk is om te weten of ze worden veroorzaakt door een laag vitamine D-gehalte of iets anders.

Als u denkt dat u een tekort heeft, dan is het belangrijk dat u een afspraak maakt met uw arts om je bloed te laten onderzoeken.

Gelukkig is een vitamine D-tekort meestal gemakkelijk op te lossen. Je kunt je blootstelling aan de zon verhogen, meer vitamine D-rijk voedsel eten of gewoon een supplement nemen.

Het verhelpen van uw tekortkoming is eenvoudig, gemakkelijk en kan grote voordelen voor uw gezondheid hebben.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × een =

It is main inner container footer text