img

8 Tekenen en symptomen van vitamine D-tekort

2333 Views

8 Tekenen en symptomen van vitamine D-tekort

Vitamine D is een uiterst belangrijke vitamine die krachtige effecten op verscheidene systemen in het lichaam heeft(1).

In tegenstelling tot de meeste vitamines, wordt vitamine D eigenlijk beschouwd als een hormoon, en elke cel in uw lichaam heeft een receptor voor het.

Je lichaam maakt het uit cholesterol, wanneer uw huid wordt blootgesteld aan zonlicht.

Het wordt ook gevonden in bepaalde voedingsmiddelen zoals vette vis en verrijkte zuivelproducten, hoewel het erg moeilijk is om genoeg uit voeding alleen te halen.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is meestal rond de 400-800 IU, maar veel deskundigen zeggen dat je zelfs meer dan dat nodig hebt.

Vitamine D-tekort komt veel voor. Er wordt geschat dat ongeveer 1 miljard mensen wereldwijd hebben te lage niveaus van deze vitamine in hun bloed(2).

Volgens een studie 2011, 41,6% van de volwassenen in Europa hebben een tekort.Dit aantal stijgt tot 69,2% bij Iberiërs en 82,1% bij Afro-Amerikanen(3).

Dit zijn de algemene risicofactoren voor vitamine D deficiëntie (tekort):

  • Het hebben van een donkere huid.
  • ouderen.
  • Overgewicht of obesitas.
  • Het niet eten van veel vis of melk.
  • Wonen ver van de evenaar, waar weinig zon het hele jaar door schijnt.
  • Altijd gebruik van zonnebrandcrème.
  • Heel veel binnenshuis blijven.

Mensen die in de buurt van de evenaar wonen krijgen frequente blootstelling van de zon en hebben minder vaak een tekort, omdat hun huid voldoende vitamine D produceert die aan de behoeften van het lichaam voldoen.

De meeste mensen realiseren zich niet dat ze een tekort hebben, omdat de symptomen over het algemeen subtiel zijn. Je zal ze niet gemakkelijk opmerken, zelfs als ze een ongunstige invloed op de kwaliteit van uw leven heeft.

Hier zijn 8 tekenen en symptomen van vitamine D-tekort.

1. Ziek of vaak infecties

Eén van de belangrijkste rollen van vitamine D is het zorgen dat uw immuunsysteem sterk blijft zodat je in staat bent om te vechten tegen virussen en bacteriën die ziektes veroorzaken.

Het communiceert rechtstreeks met de cellen die verantwoordelijk zijn voor de bestrijding van infecties (4).

Als u vaak ziek bent, in het bijzonder een verkoudheid of griep, kan een lage vitamine D-niveaus een meewerkend factor zijn.

Verscheidene studies hebben aangetoond dat er een verband is tussen een tekort en infecties aan de luchtwegen, zoals verkoudheid, bronchitis en longontsteking(5, 6).

Een aantal studies hebben aangetoond dat vitamine D-supplementen in doseringen tot 4000 IE per dag het risico op infecties van de luchtwegen kan verminderen(7, 8, 9).

In een studie van mensen met chronische longziekte COPD , slechts zij die ernstig tekort aan vitamine D hadden was er een belangrijk effect na het nemen van een hoge dosis supplement voor één jaar(10).

Kortom: Vitamine D speelt een belangrijke rol in de immuunfunctie. Een van de meest voorkomende symptomen van een tekort is een verhoogd risico op ziekte of infecties.

2. Vermoeidheid

Vermoeid gevoel kan vele oorzaken hebben en vitamine D-tekort kan een van hen zijn.

Helaas, het wordt vaak over het hoofd gezien als een mogelijke oorzaak.

Een aantal studies hebben aangetoond dat zeer lage bloedspiegels kunnen leiden tot vermoeidheid die een ernstig negatief effect op de kwaliteit van het leven heeft(11, 12).

In één geval een vrouw die klaagde over chronische vermoeidheid overdag en hoofdpijn en had een bloedspiegel van slechts 5,9 ng/ml. Dit is uiterst laag, aangezien alles onder de 20 ng/ml wordt beschouwd als ontoereikend.

Toen de vrouw een vitamine D-supplement tot zich nam, haar niveau verhoogde tot 39 ng /ml en haar symptomen verdwenen(12).

Echter, zelfs een bloedspiegels die niet extreem laag is kan een negatieve impact hebben op energieniveaus.

Een andere studie keek naar de relatie tussen vitamine D en vermoeidheid bij jonge vrouwen.

De studie vond dat de vrouwen met bloed niveaus onder 20 ng/ml of 21 – 29 ng/ml klagen meer over vermoeidheid dan met een bloedspiegels van meer dan 30 ng/ml(13).

Een andere studie van vrouwelijke verpleegkundigen vonden een sterk verband tussen lage vitamine D-spiegel en zelf-gerapporteerde vermoeidheid.

Wat meer, onderzoekers vonden dat 89% van de verpleegkundigen hadden een gebrek aan vitamine D(14).

Kortom: Overmatige vermoeidheid kan een teken zijn van vitamine D-tekort. Het nemen van supplementen kan helpen bij het verbeteren van het energie-niveaus.

3. Botten en rugpijn

Fles van vitamine D Capsules

Vitamine D is betrokken bij het onderhouden van gezonde botten via een aantal mechanismen.

Het verbetert de absorptie van calcium voor uw lichaam.

Botpijn en pijn in de onderrug kunnen tekenen zijn van onvoldoende vitamine D in het bloed.

Studies hebben een verband gevonden tussen een tekort aan vitamine D en chronische lage rugpijn(15, 16, 17).

Een studie onderzocht het verband tussen vitamine D-niveaus en rugpijn bij meer dan 9.000 oudere vrouwen.

De onderzoekers vonden dat mensen met een tekort hadden meer kans op pijn in de rug, met inbegrip van ernstige rugpijn die hun dagelijkse activiteiten beperkten(17).

In een studie, mensen met een vitamine D-tekort hebben bijna twee keer zoveel kans op botpijn in hun benen, ribben of gewrichten in vergelijking met mensen met een bloedniveau in het normale bereik(18).

Kortom: Lage bloedspiegels van vitamine D is mogelijk, een oorzaak of een factor die bijdraagt tot botpijn en pijn in de onderrug.

4. Depressie

Een depressieve stemming kan ook een teken van een tekort zijn.

In een studies hebben onderzoekers vitamine D-tekort gekoppeld aan depressie, vooral bij oudere volwassenen(19, 20).

In een analyse, 65% van de studies vonden een relatie tussen lage bloedspiegels en depressie.

De onderzoekers die studies analyseerde merkte op dat de doseringen van vitamine D in het onderzoek waren vaak erg laag(19).

Bovendien zij merkte op dat sommige studies niet lang genoeg de effecten van het nemen van supplementen op stemming werden onderzocht.

Sommige studies bleken dat het geven van vitamine D aan mensen met een tekort de depressie verbeterde, waaronder seizoensgebonden depressie die optreedt tijdens de koudere maanden(21, 22).

Kortom: Depressie wordt geassocieerd met een lage vitamine D-spiegel en sommige studies hebben aangetoond dat een aanvulling verbetert de stemming.

5. Verminderde wondgenezing

Visolie capsules op een eetlepel

Trage genezing van wonden na een operatie of letsel kan een teken zijn dat vitamine D-niveaus te laag zijn.

Resultaten van een reageerbuisstudie suggereren dat vitamine verhoogt de productie van verbindingen die cruciaal zijn voor het vormen van nieuwe huid als onderdeel van wondgenezing (23).

Een studie bij patiënten die tandheelkundige behandeling ondergingen constateerden dat bepaalde aspecten van genezing waren aangetast door vitamine D-tekort(24).

Er is ook gesuggereerd dat vitamine D een rol speelt bij ontstekingen om infecties te bestrijden is belangrijk voor een goede genezing.

Een analyse keek naar patiënten met infecties van de diabetische voet.

Het bleek dat degenen met ernstige vitamine D-tekort meer kans hadden op hogere niveaus van ontsteking markers die de genezing in gevaar kunnen brengen(25).

Helaas, op dit moment is er weinig onderzoek naar de effecten van vitamine D supplementen op wondgenezing bij mensen met een tekort.

Echter vond één studie dat bij patiënten met been zweren die vitamine D-tekort hadden werden behandeld met de vitamine, verminderde de zweren met gemiddeld 28%(26).

Kortom: Onvoldoende vitamine D-niveaus kan leiden tot slechte wondgenezing na een operatie bij een verwonding of infectie.

6. Botverlies

Vitamine D speelt een cruciale rol in calciumabsorptie en bot metabolisme.

Veel oudere vrouwen die zijn gediagnosticeerd met botverlies geloven dat ze meer calcium nodig hebben. Zij kunnen echter ook een tekort aan vitamine D hebben.

Lage botdichtheid is een indicatie dat calcium en andere mineralen verloren zijn gegaan. Dit treft oudere mensen, vooral vrouwen met een verhoogd risico op fracturen.

In een studie van meer dan 1.100 vrouwen van middelbare leeftijd in de menopauze of postmenopauze vonden de onderzoekers een sterk verband tussen lage vitamine D-niveaus en lage botmineraaldichtheid(27).

Echter een andere studie bleek dat vrouwen die vitamine D-tekort hadden ervaren geen verbetering in de botmineraaldichtheid toen ze een hoge dosis supplementen inname zelfs als hun bloedwaarden verbeterde(28).

Ongeacht deze bevindingen kunnen voldoende vitamine D inname en behoud van bloedspiegels binnen het optimale bereik een goede strategie zijn voor de bescherming van bot fractuur en het verminderen van het risico daarop.

Kortom: Een diagnose van lage botmineraaldichtheid kan een teken zijn van vitamine D-tekort. Het krijgen van genoeg van deze vitamine is belangrijk voor het behoud van botmassa als je ouder wordt.

7. Haaruitval

Haarverlies wordt vaak toegeschreven aan stress, wat zeker een veel voorkomende oorzaak is.

Echter, wanneer haaruitval ernstig is kan het resultaat van een ziekte of een gebrek aan voedingsstoffen zijn.

Vrouwelijk haar verlies is gekoppeld aan een lage vitamine D-spiegel, hoewel er zeer weinig onderzoek naar dit tot nu toe is gedaan(29).

Alopecia areata is een auto-immuunziekte gekenmerkt door ernstige haarverlies op het hoofd en andere lichaamsdelen. Het is geassocieerd met rachitis, een ziekte die zachte botten bij kinderen veroorzaakt door vitamine D tekort(30).

Lage vitamine D niveaus zijn gekoppeld aan alopecia areata en kan een risicofactor zijn voor het ontwikkelen van deze ziekte(31, 32, 33).

Een studie bij patiënten met alopecia areata toonde aan dat lagere bloedspiegels doorgaans gepaard gaan met een meer ernstige haaruitval(33).

In een studie bleek actuele toepassing van een synthetische vorm van de vitamine met succes haarverlies behandelde bij een jonge jongen met een defect in het vitamine D-receptor(34).

kortom: Haarverlies kan een teken zijn van vitamine D-tekort bij vrouwen of de auto-immuun aandoening alopecia areata .

8. Spierpijn

De oorzaken van spierpijn zijn vaak moeilijk te lokaliseren.

Er zijn aanwijzingen dat vitamine D tekort een potentiële oorzaak van spierpijn bij kinderen en volwassenen kan zijn(35, 36, 37).

In één studie, 71% van de mensen met chronische pijn bleken een tekort te hebben(37).

De vitamine D-receptor is aanwezig in zenuwcellen nociceptors genaamd , die het gevoel van pijn geven.

Een studie bij ratten toonde aan dat een tekort tot pijn en gevoeligheid door stimulatie van nociceptoren in de spieren(38).

Een aantal studies hebben aangetoond dat het nemen van een hoge dosis vitamine D-supplementen verschillende soorten pijn bij mensen die een tekort hebben kunnen verminderen(39, 40).

Een studie bij 120 kinderen met vitamine D tekort die groeipijn hadden vonden dat een enkele dosis van het vitamine de pijnscores verlaagde met gemiddeld 57%(40).

Conclusie: Er is een verband tussen chronische pijn en lage bloedspiegels van deze vitamine, die veroorzaakt wordt door de interactie tussen de vitamine en pijn-waarneming zenuwcellen.

Het corrigeren van een vitamine D-tekort is eenvoudig

Vitamine D-tekort komt ongelooflijk vaak voor en de meeste mensen zijn zich er niet bewust van.

Dat komt omdat de symptomen vaak subtiel zijn en niet-specifiek, wat betekent dat het moeilijk is om te weten of ze worden veroorzaakt door een lage vitamine D-spiegel of door iets anders.

Als u denkt dat u een tekort heeft, dan is het belangrijk dat u een afspraak maakt met uw arts om je bloed te laten onderzoeken.

Gelukkig een vitamine D-tekort is meestal eenvoudig op te lossen. U kunt zich blootstelling aan de zon, of eet meer vitamine D-rijk voedsel of gewoon een supplement.

De vaststelling van uw tekort is eenvoudig, gemakkelijk en kan grote voordelen voor uw gezondheid hebben.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text