Vitamine D is een uiterst belangrijke vitamine die krachtige effecten heeft op verschillende systemen in uw lichaam(1).

In tegenstelling tot andere vitamines werkt vitamine D als een hormoon en elke cel in je lichaam heeft daarvoor een receptor.

Je lichaam maakt het uit cholesterol als je huid wordt blootgesteld aan zonlicht.

Het wordt ook aangetroffen in bepaalde voedingsmiddelen zoals vette vis en verrijkte zuivelproducten, hoewel het erg moeilijk is om genoeg te krijgen van de voeding alleen.

Disney+ en Netflix abonnement

Onbeperkt Films kijken

Nu voor slechts vanaf €29,99 

NAAR DEAL >>>

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) ligt meestal rond de 400-800 IU, maar veel experts zeggen dat je nog meer dan dat moet krijgen.

Vitamine D tekort is heel gebruikelijk. Naar schatting hebben ongeveer 1 miljard mensen wereldwijd een te laag vitamine gehalte in hun bloed.(2).

Volgens een onderzoek uit 2011 is 41,6% van de volwassenen in de VS heeft een tekort. Dit aantal stijgt tot 69,2% in Hispanics en 82,1% in Afro-Amerikanen(3).

Dit zijn de algemene risicofactoren voor vitamine D deficiëntie (tekort):

  • Het hebben van een donkere huid.
  • Ouderen.
  • Overgewicht of obesitas hebben.
  • Niet veel  vis of zuivel eten.
  • Leven ver van de evenaar waar het hele jaar door weinig zon is.
  • Altijd gebruik van zonnebrandcrème.
  • Heel veel binnenshuis blijven.

Mensen die in de buurt van de evenaar wonen en frequent blootstelling aan de zon krijgen, zullen minder snel een tekort hebben, omdat hun huid voldoende vitamine D produceert om aan de behoeften van hun lichaam te voldoen.

De meeste mensen realiseren zich niet dat ze een tekort hebben, omdat de symptomen over het algemeen subtiel zijn. Je merkt ze misschien niet snel op, ook al hebben ze een negatief effect op je kwaliteit van leven.

Hier zijn 8 tekenen en symptomen van vitamine D tekort.

1. Vaak ziek of geïnfecteerd worden

Een van de belangrijkste taken van vitamine D is om je immuunsysteem sterk te houden, zodat je virussen en bacteriën die ziektes veroorzaken kunt bestrijden.

Het werkt direct samen met de cellen die verantwoordelijk zijn voor het bestrijden van infecties(4).

Als u vaak ziek wordt, vooral met verkoudheid of griep, kunnen lage vitamine D gehalte een bijdragende factor zijn.

Verschillende grote observationele studies hebben een verband aangetoond tussen een tekort en luchtweginfecties zoals verkoudheid, bronchitis en longontsteking(5, 6).

Een aantal studies hebben aangetoond dat het nemen van vitamine D supplementen in doseringen tot 4.000 IE dagelijks het risico op luchtweginfecties kan verminderen(7, 8, 9).

In één onderzoek bij mensen met chronische COPD aan de longaandoening ondervonden alleen degenen met een ernstig tekort aan vitamine D een significant voordeel na het nemen van een hoog gedoseerd supplement gedurende één jaar(10).

Kortom: Vitamine D speelt een belangrijke rol in de immuunfunctie. Eén van de meest voorkomende symptomen van een tekort is een verhoogd risico op ziekte of infecties.

2. Vermoeidheid

Je moe voelen kan vele oorzaken hebben en een vitamine D tekort kan daar één van zijn.

Helaas wordt het vaak over het hoofd gezien als een mogelijke oorzaak.

Een aantal studies hebben aangetoond dat zeer lage bloedwaarde vermoeidheid kan veroorzaken die een ernstig negatief effect heeft op de kwaliteit van leven (11, 12).

In één geval bleek een vrouw die klaagde over chronische vermoeidheid overdag en hoofdpijn. Ze had een bloedwaarde van slechts 5,9 ng / ml. Dit is extreem laag, omdat alles onder de 20 ng / ml als onvoldoende wordt beschouwd.

Toen de vrouw een vitamine D supplement nam, steeg haar waarde tot 39 ng / ml en haar symptomen verdwenen(12).

Zelfs bloedwaarden die niet extreem laag zijn, kunnen echter een negatief effect hebben op uw energieniveau.

Een groot observationeel onderzoek keek naar de relatie tussen vitamine D en vermoeidheid bij jonge vrouwen.

Uit het onderzoek bleek dat vrouwen met een bloedwaarde van minder dan 20 ng / ml of 21-29 ng / ml eerder klagen over vermoeidheid dan mensen met bloedwaarde van meer dan 30 ng / ml(13).

Een andere observationele studie bij vrouwelijke verpleegsters vond een sterk verband tussen lage vitamine D gehalte en zelfgerapporteerde vermoeidheid.

Bovendien ontdekten de onderzoekers dat 89% van de verpleegkundigen een tekort had(14).

Kortom: Overmatige vermoeidheid kan een teken zijn van vitamine D tekort. Het nemen van supplementen kan helpen het energieniveau te verbeteren.

3. Bot- en rugpijn

Vitamine D helpt op verschillende manieren de gezondheid van de botten te behouden.

Ten eerste verbetert het de opname van calcium door uw lichaam.

Botpijn en lage rugpijn kunnen tekenen zijn van een tekort aan vitamine D in het bloed.

Grote observationele studies hebben een verband gevonden tussen een tekort en chronische lage rugpijn(15, 16, 17).

Eén studie onderzocht de associatie tussen vitamine D gehalte en rugpijn bij meer dan 9.000 oudere vrouwen.

De onderzoekers ontdekten dat mensen met een tekort meer kans hadden op rugpijn, waaronder hevige rugpijn die hun dagelijkse activiteiten beperkte(17).

In één gecontroleerd onderzoek hadden mensen met een vitamine D-tekort bijna tweemaal zoveel kans om botpijn in hun benen, ribben of gewrichten te ervaren in vergelijking met patiënten met bloedwaarden in het normale bereik(18).

Kortom: Lage bloedwaarde van de vitamine kunnen een oorzaak of een bijdragende factor zijn voor botpijn en lage rugpijn.

4. Depressie

Een depressieve stemming kan ook een teken zijn van vitamine D tekort.

In overzichtsstudies hebben onderzoekers vitamine D tekort gekoppeld aan depressie, vooral bij oudere volwassenen (19, 20).

In één analyse bleek 65% van de observationele studies een verband tussen lage bloedwaarden en depressie.

Aan de andere kant toonden de meeste gecontroleerde onderzoeken, die meer wetenschappelijk gewicht dan observationele studies vertegenwoordigen, geen verband tussen beide(19).

De onderzoekers die de studies analyseerden merkten echter op dat de doseringen van vitamine D in gecontroleerde studies vaak erg laag waren.

Bovendien merkten zij op dat sommige van de onderzoeken mogelijk niet lang genoeg hebben geduurd om het effect te zien van het nemen van supplementen op de gemoedstoestand.

Sommige gecontroleerde studies hebben aangetoond dat het geven van vitamine D aan mensen met een tekort helpt om depressie te verbeteren, waaronder seizoensgebonden depressie die optreedt tijdens de koudere maanden(21, 22).

Kortom: Depressie is geassocieerd met lage vitamine D gehalte en sommige onderzoeken hebben aangetoond dat suppletie de stemming verbetert.

5. Verstoorde wondgenezing

Langzame genezing van wonden na een operatie of letsel kan een teken zijn dat het vitamine D waarden te laag is.

Resultaten van een reageerbuisstudie suggereren dat de vitamine de productie van verbindingen verhoogt die cruciaal zijn voor de vorming van een nieuwe huid als onderdeel van het wondgenezingsproces(23).

Een onderzoek bij mensen met een tandheelkundige ingreep wees uit dat bepaalde aspecten van genezing werden aangetast door vitamine D tekort(24).

Er is ook gesuggereerd dat de rol van vitamine D bij het beheersen van ontstekingen en het bestrijden van infecties belangrijk is voor een goede genezing.

Eén analyse keek naar patiënten met diabetische voetinfecties.

Het bleek dat mensen met ernstige vitamine D tekort meer kans hadden op hogere waardes van ontstekingsmarkers die de genezing in gevaar kunnen brengen (25).

Helaas is er op dit moment weinig onderzoek naar de effecten van vitamine D supplementen op wondgenezing bij mensen met een tekort.

Uit één studie bleek echter dat wanneer vitamine D tekort patiënten met beenulcera werden behandeld met de vitamine,de zweergrootte gemiddeld met gemiddeld 28% afnam(26).

Kortom: Ontoereikende vitamine D waarden kunnen leiden tot slechte wondgenezing na een operatie, verwonding of infectie.

6. Botverlies

Vitamine D speelt een cruciale rol bij calciumabsorptie en botmetabolisme.

Veel ouderen die de diagnose botverlies hebben, menen dat ze meer calcium nodig hebben.Ze kunnen echter ook een tekort aan vitamine D hebben.

Een lage botmineraaldichtheid is een indicatie dat uw botten calcium en andere mineralen hebben verloren. Dit plaatst oudere volwassenen, vooral vrouwen, met een verhoogd risico op botbreuken.

In een groot observationeel onderzoek bij meer dan 1100 vrouwen van middelbare leeftijd in de menopauze of postmenopauze, vonden onderzoekers een sterk verband tussen lage vitamine D waarden en lage botmineraaldichtheid(27).

Een gecontroleerde studie toonde echter aan dat vrouwen die vitamine D tekort hadden, geen verbetering in botmineraaldichtheid ervoeren toen ze hooggedoseerde supplementen innamen, zelfs als hun bloedwaarden verbeterden(28).

Ongeacht deze bevindingen, kan een adequate inname van vitamine D en het handhaven van de bloedwaarden binnen het optimale bereik een goede strategie zijn om de botmassa te beschermen en het risico op botbreuken te verlagen.

Kortom: Een diagnose van een lage botmineraaldichtheid kan een teken zijn van vitamine D tekort. Het krijgen van voldoende van deze vitamine is belangrijk voor het behoud van de botmassa naarmate u ouder wordt.

7. Haaruitval

Haarverlies wordt vaak toegeschreven aan stress, wat zeker een veel voorkomende oorzaak is.

Wanneer haarverlies echter ernstig is, kan dit het gevolg zijn van een ziekte of een tekort aan voedingsstoffen.

Haarverlies bij vrouwen is in verband gebracht met lage vitamine D waarde, hoewel er tot op heden weinig onderzoek naar is gedaan(29).

Alopecia areata is een auto-immuunziekte die wordt gekenmerkt door ernstig haarverlies van het hoofd en andere delen van het lichaam. Het is geassocieerd met rachitis, een ziekte die zachte botten veroorzaakt bij kinderen als gevolg van vitamine D tekort(30).

Lage vitamine D waarde zijn gekoppeld aan alopecia areata en kunnen een risicofactor zijn voor de ontwikkeling van de ziekte(31, 32, 33).

Eén studie bij mensen met alopecia areata toonde aan dat lagere vitamine D-bloedwaarde vaak geassocieerd waren met een ernstiger haarverlies(33).

Kortom: Haarverlies kan een teken zijn van vitamine D tekort of de auto-immuun aandoening alopecia areata.

8. Spierpijn

De oorzaken van spierpijn is vaak moeilijk te bepalen.

Er zijn aanwijzingen dat vitamine D tekort een mogelijke oorzaak kan zijn van spierpijn bij kinderen en volwassenen(35, 36, 37).

In een onderzoek bleek 71% van de mensen met chronische pijn een tekort te hebben(37).

De vitamine D-receptor is aanwezig in zenuwcellen die nociceptoren worden genoemd, die pijn voelen.

Eén onderzoek bij ratten toonde aan dat een tekort leidde tot pijn en gevoeligheid als gevolg van stimulatie van nociceptoren in spieren(38).

Enkele onderzoeken hebben aangetoond dat het nemen van hooggedoseerde vitamine D supplementen verschillende soorten pijn bij mensen met een tekort kan verminderen (39, 40).

Eén onderzoek bij 120 kinderen met vitamine D tekort met groeipijnen, vond dat een enkele dosis van de vitamine verlaagde pijn scoort met gemiddeld 57%(40).

Kortom: Er is een verband tussen chronische pijn en lage vitamine gehalte. En wordt mogelijk veroorzaakt door de interactie tussen de vitamine- en pijngevoelige zenuwcellen.

 

Tot slot

Vitamine D tekort komt ongelooflijk vaak voor en de meeste mensen zijn zich daar niet bewust van.

Dat komt omdat de symptomen vaak subtiel en niet-specifiek zijn, wat betekent dat het moeilijk is om te weten of ze worden veroorzaakt door een laag vitamine D gehalte of iets anders.

Als u denkt dat u een tekort heeft, is het belangrijk dat u met uw arts praat en uw bloedwaarde meet.

Gelukkig is een vitamine D tekort meestal gemakkelijk op te lossen.

Je kunt je blootstelling aan de zon verhogen, meer vitamine D-rijk voedsel eten , zoals vette vis of verrijkte zuivelproducten. Je kunt ook een verscheidenheid aan vitamine D supplementen vinden op  Holland & Barrett.

Het verhelpen van uw tekortkoming is eenvoudig, gemakkelijk en kan grote voordelen voor uw gezondheid hebben.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.