img

Wat is Tapioca en waar is het goed voor?

2616 Views

Wat is Tapioca en waar is het goed voor?

Tapioca is een zetmeel van de cassave wortel.

Het bestaat uit bijna zuivere koolhydraten en bevat zeer weinig eiwitten, vezels en voedingsstoffen.

Tapioca is steeds populairder onlangs als een glutenvrij alternatief voor tarwe en andere granen.

Echter, de meningen zijn zeer verdeeld.

Sommigen beweren dat het een aantal voordelen voor de gezondheid heeft, terwijl anderen zeggen dat het schadelijk is.

Dit artikel is een gedetailleerd overzicht van tapioca.

Het bevat alles wat u moet weten.

Wat is Tapioca?

Tapioca is een zetmeel van de cassave wortel, een knol afkomstig uit Zuid-Amerika.

De cassave wortel is relatief eenvoudig te kweken en is een hoofdbestanddeel voor voedingen in verscheidene landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika.

Tapioca is bijna zuiver zetmeel en heeft zeer beperkte voedingswaarde(1, 2).

Echter het is van nature glutenvrij, zodat het kan dienen als een onderdeel bij het koken en bakken voor mensen die op een glutenvrij dieet zijn.

Tapioca is een gedroogd product en meestal verkocht als witte bloem, vlokken of parels.

Kortom: Tapioca is zetmeel van een knol genaamd cassave wortel. Het wordt meestal verkocht als meel, vlokken of parels.

Hoe wordt het gemaakt?

Bowl van glutenvrij meel

De productie varieert per locatie, maar gaat altijd gepaard met uitknijpen van zetmeelrijke vloeistof uit de cassave wortel.

Zodra de zetmeelrijke vloeistof eruit is, wordt het water verdampt. Wanneer al het water is verdampt blijft er een fijn tapioca poeder over.

Vervolgens wordt het poeder verwerkt tot de gewenste vorm, zoals vlokken of parels.

Parels zijn de meest voorkomende vorm. Ze worden vaak gebruikt in bubblethee, puddingen en desserts, en als een verdikkingsmiddel in de keuken.

Vanwege het droog proces, moeten de vlokken en parels worden geweekt of gekookt voor consumptie.

Zij kunnen verdubbelen in omvang en het wordt leerachtig, rond en doorschijnend.

Tapiocameel wordt vaak verward met cassave meel, dat is gemalen cassave wortel.Echter, tapioca is de zetmeelrijke vloeistof die wordt gewonnen uit de cassave wortel.

Kortom: Het Zetmeelrijke vloeistof wordt geperst uit de cassave wortel. Het water wordt verdampt, wat overblijft is tapioca poeder. Dit kan vervolgens worden verwerkt tot vlokken of parels.

Waar wordt het voor gebruikt?

Tapioca is een graan- en glutenvrij product dat vele toepassingen heeft:

  • Gluten en graanvrij brood: Tapiocameel kan gebruikt worden in brood recepten, hoewel het vaak gecombineerd wordt met andere meelsoorten.
  • Flatbread: Het wordt vaak gebruikt om flatbread van te maken, en veelvuldig gegeten in ontwikkelingslanden. Met verschillende toppings kan het worden gebruikt als ontbijt, diner of dessert.
  • Pudding en desserts: De parels worden gebruikt om puddingen, desserts, snacks of bubble thee van te maken.
  • Zetmeel kan worden gebruikt als een bindmiddel voor soepen, sauzen en jus.Het is goedkoop, heeft een neutrale smaak en een uitstekend verdikkingsmiddel.
  • Bindmiddel: Het is toegevoegd aan burgers, nuggets en deeg textuur om het vochtgehalte te verbeteren.

Naast het keuken gebruikt, worden de parels gebruikt als stijfsel voor kleding door het koken van de parels met de kleding.

Kortom: Tapioca kan gebruikt worden in plaats van meel bij het bakken en koken. Het wordt vaak gebruikt voor het maken van desserts, zoals pudding en bubblethee.

Voedingswaarde tapioca

Tapioca is bijna zuiver zetmeel, dus het is bijna volledig opgebouwd uit koolhydraten .

Het bevat slechts kleine hoeveelheden eiwitten , vetten en vezels .

Bovendien bevat het slechts kleine hoeveelheden voedingsstoffen. Meeste hoeveelheden minder dan 0,1% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in één portie(1, 3).

Een 28 g droge tapioca parels bevat 100 calorieën(3).

Als gevolg van het gebrek aan eiwitten en voedingsstoffen is tapioca qua voedingswaarde minder kwalitatief dan de meeste andere granen en meelsoorten (1).

In feite kan tapioca worden beschouwd als “lege” calorieën. Het geeft energie met bijna geen essentiële voedingsstoffen.

Kortom: Tapioca is bijna zuiver zetmeel en bevat slechts verwaarloosbare hoeveelheden eiwit en voedingsstoffen.

Gezondheidsvoordelen van de tapioca

Glutenvrij Stempel op een sneetje brood

Tapioca heeft niet veel voordelen voor de gezondheid, maar het is een graan- en glutenvrij product.

Het is geschikt voor diëten

Veel mensen die allergisch of intolerant zijn voor tarwe, graan en gluten(4, 5, 6, 7).

Om hun symptomen te onderdrukken moeten ze een dieet volgen.

Aangezien tapioca van nature vrij zijn van graan en gluten, kan het een geschikte vervanger zijn voor tarwe- of maïs gebaseerde producten.

Bijvoorbeeld kan het gebruikt worden als meel bij het bakken en koken of als verdikkingsmiddel in soepen en sauzen.

Echter, wilt u het misschien combineren met ander meel, zoals amandelmeel of kokosmeel, om de hoeveelheid voedingsstoffen te verhogen.

Ze kunnen resistent zetmeel bevatten

Tapioca is een natuurlijke bron van resistent zetmeel.

Zoals de naam al impliceert, is resistente zetmeel resistent tegen vertering en functies zoals vezels in het spijsverteringsstelsel.

Resistente zetmeel is gekoppeld aan een aantal voordelen voor de algehele gezondheid.

Voedt de vriendelijke bacteriën in de darm, waardoor ontstekingen en het aantal schadelijke bacteriën vermindert(8, 9, 10, 11).

Ook kan het de bloedsuikerspiegel niveaus verlagen na de maaltijd, het verbeteren van glucose en insuline metabolisme en volheid verhogen (12, 13, 14, 15, 16).

Dit zijn allemaal factoren die bijdragen aan een betere metabolische gezondheid.

Echter, gezien het lage gehalte aan voedingsstoffen, is het waarschijnlijk een beter idee om resistent zetmeel uit andere voedingsmiddelen te verkrijgen.Dit omvat gekookte en afgekoelde aardappelen of rijst, peulvruchten en groene bananen.

Kortom: Tapioca kan tarwe- of maïs-gebaseerde producten vervangen.Het bevat ook resistent zetmeel, dat gekoppeld is aan een aantal voordelen voor de gezondheid.

Negatieve effecten op de gezondheid

cassave Root

Bij een juiste verwerking, heeft tapioca niet veel negatieve effecten op de gezondheid.

De meeste negatieve gevolgen voor de gezondheid komen uit de consumptie van slecht bewerkte cassave wortels.

Bovendien is tapioca niet geschikt voor diabetici, omdat het bijna pure koolhydraten zijn.

Onjuist verwerkte cassave producten kunnen leiden tot vergiftiging

Cassave wortel bevat van nature een giftige stof genaamd linamarine . Dit wordt omgezet in waterstof cyanide in uw lichaam en kan cyanide vergiftiging veroorzaken.

Het eten van slecht verwerkt cassave is gekoppeld aan cyanide vergiftiging, een verlammende ziekte genaamd konzo en kan zelfs tot de dood lijden(1, 17, 18, 19, 20).

Vandaag de dag zijn er nog konzo epidemieën in Afrikaanse landen die zich baseren op een voeding van onvoldoende verwerkte bittere cassave, zoals tijdens oorlogen of droogte(21, 22).

Echter, er zijn een paar manieren om cyanide te verwijderen tijdens de verwerking en het koken.

Commercieel verkochten tapioca bevatten geen schadelijke niveaus van cyanide en is veilig om te consumeren.

Cassave allergie

Er zijn niet veel gedocumenteerde gevallen van allergische reactie op cassave of tapioca.

Echter, mensen die allergisch zijn voor latex ervaren allergische reacties als gevolg van cross-reactiviteit(23, 24).

Dat betekent dat uw lichaam fouten verbindingen in cassave voor allergenen in latex, waardoor een allergische reactie ontstaat.

Dit wordt ook wel de latex-fruit syndroom genoemd (25).

Kortom: Onjuist bewerkte cassave wortel kan lijden tot vergiftiging, maar commercieel verkocht producten zijn veilig. Allergische reacties op tapioca zijn zeldzaam.

Verrijking voor medische doeleinden

Correct verwerkt tapioca is veilig om te eten en het is goedkoop. In feite is het een levensreddende hoofdbestanddeel in verschillende ontwikkelingslanden.

Echter, mensen die een groot deel van hun voeding op cassave en tapioca-gebaseerde producten leven missen uiteindelijk eiwitten en voedingsstoffen(26).

Dit kan leiden tot tekorten aan voedingsstoffen, ondervoeding, rachitis en struma veroorzaken(26, 27).

Voor gezondheidsdoeleinden, hebben experts geëxperimenteerd met het versterken van tapiocameel met meer voedzame meel, zoals sojameel(1).

Kortom: Tapiocameel kan worden verrijkt met meer voedzamer meel in ontwikkelingslanden waar cassave en tapioca hoofdbestanddeel is .

Hoe te koken met tapioca

Tapioca kan worden gebruikt op verschillende manieren, zoals koken en bakken.Echter, de meeste recepten zijn voor suiker gezoete desserts.

Tapiocameel

Vanuit het oogpunt van koken is dit een prima ingrediënt. Het is een snelle verdikker, heeft een neutrale smaak en geeft sauzen en soepen een zijdeachtige uitstraling.

Sommigen beweren zelfs dat de gemaakte producten beter bevriest en ontdooit dan maïzena of bloem.Daarom kan het meer geschikt zijn voor gebakken goederen voor later gebruik.

Deze bloem wordt vaak vermengd met ander meel in recepten, zowel voor de voedingswaarde en om de textuur te verbeteren.

Tapioca parels

De parels moet worden gekookt voordat je ze eet. De verhouding is meestal 1 deel droge parels tot 8 delen water.

Breng het mengsel aan de kook op hoog vuur. Blijven roeren totdat de parels plakken aan de bodem van de pan.

Wanneer de parels beginnen te zweven, zet het vuur medium en laat het geheel sudderen voor 15-30 minuten, terwijl je af en toe blijft roeren.

Haal de pan van het vuur, dek het af en laat het staan voor nog eens 15-30 minuten.

Bubble thee

Gekookte tapioca parels worden vaak gebruikt om bubble thee van te maken, en voor koude en zoete dranken.

Bubble thee, ook wel bekend als Boba thee, bestaat meestal uit gebrouwen thee met tapioca parels, siroop, melk en ijsblokjes.

Bubble thee wordt vaak gemaakt met zwarte tapioca parels, die zijn net als de witte parels, behalve dat ze met bruine suiker zijn vermengd.

Houdt er rekening mee dat bubble thee meestal vol zit met toegevoegde suikers en mag alleen met mate worden geconsumeerd.

Conclusie: Tapioca kan worden gebruikt op verschillende manieren voor het koken of bakken, en het is ideaal voor het maken van desserts.

Tot slot

Tapioca is bijna pure zetmeel en bevat zeer weinig voedingsstoffen. Op zichzelf heeft het geen indrukwekkende voordelen voor de gezondheid of bijwerkingen.

Het kan echter soms nuttig zijn voor mensen die granen of gluten moeten vermijden.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

1 Comments

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text