Tapioca

Wat is Tapioca en waar is het goed voor?

Tapioca is een zetmeel dat wordt gewonnen uit cassave.

Het bestaat uit bijna pure koolhydraten en bevat heel weinig eiwitten, vezels of voedingsstoffen.

Tapioca is onlangs populair geworden als een glutenvrij alternatief voor tarwe en andere granen.

Er is echter veel onenigheid over. Sommigen beweren dat het vele gezondheidsvoordelen heeft, terwijl anderen zeggen dat het schadelijk is.

Dit artikel is een gedetailleerd overzicht van tapioca.

Het bevat alles wat u moet weten.

Wat is Tapioca?

Tapioca is een zetmeel dat wordt gewonnen uit cassave, een knol die afkomstig is uit Zuid-Amerika.

De cassave wortel is relatief gemakkelijk te kweken en een hoofdbestanddeel in verschillende landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika.

Tapioca is bijna puur zetmeel en heeft een zeer beperkte voedingswaarde(1, 2).

Het is echter van nature glutenvrij, dus het kan dienen als een vervanging van tarwe bij het koken en bakken voor mensen die een glutenvrij dieet volgen .

Tapioca is een gedroogd product en meestal verkocht als witte bloem, vlokken of parels.

Kortom: Tapioca is zetmeel dat wordt geëxtraheerd uit een knol die cassavewortel wordt genoemd. Het wordt meestal verkocht als meel, vlokken of parels.

Hoe wordt het gemaakt?

De productie varieert per locatie, maar het gaat altijd om het persen van zetmeelrijke vloeistof uit de cassavewortel.

Als de zetmeelrijke vloeistof eenmaal eruit is, laat men het water verdampen. Wanneer al het water is verdampt blijft een fijn tapiocapoeder achter.

Vervolgens verwerkt men het poeder tot de voorkeursvorm, zoals vlokken of parels.

Parels zijn de meest voorkomende vorm. Vaak gebruikt in bubbelthee, puddingen en desserts, maar ook als verdikkingsmiddel bij het koken.

Vanwege het droogproces moeten de vlokken, stokken en parels geweekt of gekookt worden voor consumptie.

Ze kunnen in grootte verdubbelen en leerachtig, gezwollen en doorschijnend eruit zien.

Tapiocameel vaak verward met cassavemeel, dat is gemalen cassavewortel. Tapioca is echter de zetmeelrijke vloeistof die wordt gewonnen uit gemalen cassavewortels.

Kortom: Het zetmeelachtige vloeistof wordt uit de cassavewortel gemalen. Het water laten verdampen en laat het tapiocapoeder achter. Dit kan dan worden gemaakt in vlokken of parels.

Waar wordt het voor gebruikt?

Tapioca is een graan- en glutenvrij product dat vele toepassingen heeft:

  • Gluten en graanvrij brood: Tapiocameel kan je gebruiken in brood recepten, hoewel het vaak gecombineerd met andere meelsoorten.
  • Flatbread: Vaak gebruikt om flatbread te maken in ontwikkelingslanden. Met verschillende toppings, maar ook als ontbijt, diner of dessert.
  • Pudding en desserts: De parels worden gebruikt om puddingen, desserts, snacks of bubbelthee te maken.
  • Verdikkingsmiddel: Vaak gebruikt als verdikkingsmiddel voor soepen, sauzen en jus. Het is goedkoop, heeft een neutrale smaak en een grote verdikkende kracht.
  • Bindmiddel: Vaak toegevoegd aan hamburgers, nuggets en deeg om de textuur en het vochtgehalte te verbeteren, vocht vast te houden in een gel-achtige vorm en het voorkomen van kleuring.

Naast het keuken gebruikt, kan je de parels gebruiken als stijfsel voor kleding door het koken van de parels met de kleding.

Kortom: Tapioca kan je gebruiken in plaats van meel bij het bakken en koken. Ook vaak gebruikt voor het maken van desserts, zoals puddingen en bubbelthee.

Voedingswaarde tapioca

Tapioca is bijna puur zetmeel, dus het bestaat bijna geheel uit koolhydraten .

Het bevat slechts kleine hoeveelheden eiwitten , vetten en vezels .

Bovendien bevat het slechts kleine hoeveelheden voedingsstoffen. De meeste daarvan bedragen minder dan 0,1% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in één portie(1, 3).

Een 28 g droge tapioca parels bevat 100 calorieën(3).

Vanwege het gebrek aan eiwitten en voedingsstoffen is tapioca qua voedingswaarde kwalitatief aan de meeste granen en meel (1).

Je kan tapioca zelfs beschouwen als “lege” calorieën. Het levert energie met bijna geen essentiële voedingsstoffen.

Kortom: Tapioca is bijna puur zetmeel en bevat slechts verwaarloosbare hoeveelheden eiwitten en voedingsstoffen.

Gezondheidsvoordelen van de tapioca

Tapioca heeft niet veel voordelen voor de gezondheid, maar het is graan- en glutenvrij.

Het is geschikt voor beperkte diëten

Veel mensen zijn allergisch of intolerant voor tarwe, graan en gluten(4, 5, 6, 7).

Om hun symptomen te onderdrukken moeten ze een dieet volgen.

Omdat tapioca van nature vrij is van granen en gluten, kan het een geschikte vervanging zijn voor op tarwe of maïs gebaseerde producten.

Het kan bijvoorbeeld als meel dienen bij het bakken en koken of als verdikkingsmiddel in soepen of sauzen.

U kunt het echter combineren met andere meelsoorten, zoals amandelmeel of kokosmeel , om de hoeveelheid voedingsstoffen te verhogen.

Ze kunnen resistent zetmeel bevatten

Tapioca is een natuurlijke bron van resistent zetmeel.

Zoals de naam al aangeeft, is resistent zetmeel bestand tegen spijsvertering en functioneert het als vezels in het spijsverteringsstelsel.

Resistent zetmeel is in verband gebracht met een aantal voordelen voor de algehele gezondheid.

Het voedt de vriendelijke bacteriën in de darm, waardoor de ontsteking en het aantal schadelijke bacteriën worden verminderd (8, 9, 10, 11).

Het kan ook de bloedsuikerspiegel na de maaltijd verlagen, het glucose- en insuline metabolisme verbeteren en de volheid verhogen (12, 13, 14, 15, 16).

Dit zijn allemaal factoren die bijdragen aan een betere metabole gezondheid.

Gezien het lage gehalte aan voedingsstoffen is het echter waarschijnlijk een beter idee om resistent zetmeel uit andere voedingsmiddelen te krijgen. Dit omvat gekookte en gekoelde aardappelen of rijst, peulvruchten en groene bananen.

Kortom: Tapioca kan producten op basis van tarwe of maïs vervangen. Het bevat ook resistent zetmeel dat gekoppeld is aan een aantal gezondheidsvoordelen.

Negatieve gezondheidseffecten

Correct verwerkte tapioca lijkt niet veel negatieve gezondheidseffecten te hebben.

De meeste negatieve gevolgen voor de gezondheid komen van het nuttigen van slecht verwerkte cassavewortels.

Bovendien kan tapioca ongeschikt zijn voor diabetici omdat het bijna pure koolhydraten zijn.

Verkeerd verwerkte cassaveproducten kunnen vergiftiging veroorzaken

De cassavewortel bevat van nature een giftige stof genaamd linamarine. Dit wordt omgezet in waterstofcyanide in uw lichaam en kan cyanide vergiftiging veroorzaken.

Het innemen van slecht verwerkte cassavewortels is gekoppeld aan cyanide vergiftiging, een paralytische ziekte genaamd konzo en kan zelfs tot de dood lijden (1, 17, 18, 19, 20).

Er zijn zelfs konzo-epidemieën in Afrikaanse landen geweest die leunen op een voeding van onvoldoende verwerkte bittere cassave, zoals tijdens oorlogen of droogtes (21, 22).

Er zijn echter een paar manieren om linamarine te verwijderen tijdens de verwerking en het koken.

Commercieel geproduceerde tapioca bevat over het algemeen geen schadelijke niveaus van linamarine en is veilig om te consumeren.

Cassave allergie

Er zijn niet veel gedocumenteerde gevallen van allergische reactie op cassave of tapioca.

Mensen die allergisch zijn voor latex kunnen echter allergische reacties ervaren als gevolg van kruisreactiviteit(23, 24).

Dat betekent dat je lichaam verbindingen in cassave mist voor allergenen in latex, waardoor er een allergische reactie ontstaat.

Dit staat ook bekend als het latex-fruit-syndroom(25).

Kortom: Verkeerd verwerkte cassavewortels kunnen een vergiftiging veroorzaken, maar commercieel geproduceerde producten zijn veilig. Allergische reacties van tapioca zijn zeldzaam.

Verrijking voor medische doeleinden

Goed verwerkte tapioca is veilig om te eten en goedkoop om te kopen. Het is zelfs levensreddend in verschillende ontwikkelingslanden.

Mensen die een groot deel van hun voeding baseren op cassave- en tapioca-gebaseerde producten, kunnen uiteindelijk echter eiwitten en voedingsstoffen missen(26).

Dit kan tekorten aan voedingsstoffen, ondervoeding, rachitis en kropgezwel veroorzaken(26, 27).

Voor gezondheidsdoeleinden hebben experts geëxperimenteerd met het versterken van tapiocameel met meer voedzamere meel, zoals sojameel(1).

Kortom: Tapiocameel veelal verrijkt met meer voedzamer meel in ontwikkelingslanden waar cassave en tapioca hoofdbestanddeel is .

Hoe te koken met tapioca!

Tapioca kan je op verschillende manieren gebruiken, inclusief koken en bakken. De meeste recepten zijn echter voor met suiker gezoete desserts.

Tapiocameel

Vanuit het oogpunt van koken is dit een prima ingrediënt. Het is een snelle verdikker, heeft een neutrale smaak en geeft sauzen en soepen een zijdeachtige uitstraling.

Sommigen beweren zelfs dat de gemaakte producten beter bevriest en ontdooit dan maïzena of bloem. Daarom kan het meer geschikt zijn voor gebakken produkten voor later gebruik.

Dit meel vaak gemengd met andere melen in recepten, zowel om de voedingswaarde als de textuur te verbeteren.

Tapioca parels

De parels dien je eerst te koken voordat je ze opeet. De verhouding is meestal 1 deel droge parels tot 8 delen water.

Breng het mengsel op hoog vuur aan de kook. Roer constant om te voorkomen dat de parels aan de bodem van de pan blijven kleven.

Wanneer de parels beginnen te drijven, verlaag dan het vuur tot medium en laat het 15-30 minuten zachtjes koken terwijl je af en toe blijft roeren.

Haal de pan van het vuur, bedek hem en laat hem nog eens 15-30 minuten rusten.

Bubblethee

Gekookte tapioca parels vaak gebruikt in bubbelthee en in koude en zoete dranken.

Bubblethee, ook wel bekend als Boba thee, bestaat meestal uit gebrouwen thee met tapioca parels, siroop, melk en ijsblokjes.

Bubblethee vaak gemaakt met zwarte tapioca parels, die zijn net als de witte parels, behalve dat ze met bruine suiker zijn vermengd.

Houdt er rekening mee dat bubblethee meestal vol zit met toegevoegde suikers en mag alleen met mate worden geconsumeerd.

Kortom: Tapioca kan je op verschillende manieren gebruiken om te koken of bakken, en het is ideaal voor het maken van desserts.

Tot slot

Tapioca is bijna puur zetmeel en bevat heel weinig voedingsstoffen. Op zichzelf heeft het geen indrukwekkende gezondheidsvoordelen of nadelige effecten.

Het kan echter soms handig zijn voor mensen die granen of gluten moeten vermijden.

One Comment

  1. Pingback: Kwitieau Nua Sod – Tante Reentje's food blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.