Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Is taugé gezond?

2887 Views

Is taugé gezond?

Taugé is de ontkiemde mungboon, ook wel katjang idjo (“groene boon”) genoemd. Het wordt vaak gebruikt in de Chinese keuken onder andere in loempia’s. Taugé is rijk aan vitamine B, vitamine C en ijzer. De smaak van de witte, knapperige steeltjes doet denken aan die van Chinese kool. Behalve dat taugé erg lekker en gezond is, is het een heel decoratieve toevoeging aan diverse schotels, salades en soepen.

VOEDINGSWAARDE TAUGÉ

Taugé is een ware concentraat van energie en voedingswaarde. In tegenstelling tot rijpe groenten, waarvan de voedingswaarde geleidelijk afneemt nadat ze zijn geoogst, taugé behoud de nutritionele eigenschappen tot ze worden geconsumeerd.

Taugé de rijkste bron van aminozuren (voor eiwitten), vitaminen en mineralen en bevat ook een goede hoeveelheid vezels. Ze bevatten alle vitaminen (A, B, C, D, E en K), foliumzuur en zijn een uitstekende bron van ijzer, kalium, calcium, fosfor, magnesium en zink.

Andere voedingswaarde variëren afhankelijk van het type van de spruitgroente. Het is interessant om op te merken dat taugé oestrogeen-achtige fytochemicaliën bevatten, genaamd isoflavonen, die verantwoordelijk zijn voor enkele van de vele gezonde proporties van deze kiemen.

GEZONDHEIDSVOORDELEN VAN TAUGE

Spruiten Uit bonen en / of zaden bevatten veel goed verteerbare voedingsstoffen, vitaminen en mineralen die kunnen worden beschouwd als echt multi bestanddeel natuurlijke supplementen. Echter, hier zullen we ons richten op de gezondheidsvoordelen van taugé, die de meest geconsumeerde spruitgroenten zijn over de hele wereld en de meest bestudeerd door onderzoekers.

Anemie:  Mung taugé (alsook andere soorten taugé) zijn rijk aan ijzer, die een belangrijke rol bij de synthese van hemoglobine, het eiwit in rode bloedcellen spelen. Zij zijn ook bijzonder rijk aan vitamine C, waardoor de absorptie van ijzer uit de darm verhoogt, teneinde kan voorkomen of behandelen van anemie veroorzaakt door ijzertekort.

Cardiovasculaire gezondheid:  Wanneer gekoppeld aan een lage inname van verzadigde vetten (in vlees, gevogelte en melkproducten), kan de regelmatige consumptie van taugé helpen de bloedspiegels van LDL-cholesterol te verlagen vanwege de inhoud van vezels en lecithine. Dit effect is gunstig voor hart en bloedvaten, aangezien het helpt om de ontwikkeling van atherosclerose, de meest voorkomende oorzaak van hart- en vaatziekten te voorkomen.

Constipatie:  Vanwege hun hoge gehalte aan vezels, kan taugé helpen de darmmotiliteit te verbeteren en het verlichten van de symptomen van verstopping.

Haar en nagels kwetsbaarheid:  haar en nagel zijn vaak kwetsbaarheid door het gevolg van bepaalde voedingstekorten, vooral eiwitten, vitamines en zink.Taugé bevatten grote hoeveelheden van deze voedingsstoffen in een gemakkelijk toegankelijke vorm, en derhalve zijn ze bijzonder nuttig bij het voorkomen en behandelen van haar en nagels problemen.

Lever gezondheid:  Taugé is een uitstekende bron van lecithine die naast het verlagen van cholesterolgehalte in het bloed, vermindert het levervet, waardoor leververvetting, een gemeenschappelijke leverziekte die kunnen leiden tot leverstoornis voorkomen.

Menopauze:  Taugé is rijk aan fyto-oestrogenen, dit is een zwak oestrogeen-achtige activiteit. Dat is waarom ze kunnen helpen verlichten van vele symptomen die gepaard gaan met de menopauze (zoals opvliegers en hartkloppingen), die het gevolg zijn van een verminderde oestrogeen niveaus. Fyto-oestrogenen gevonden in taugé is ook effectief bij het tegengaan-menopauze osteoporose.

Huid antiverouderingseffect:  Aangetoond is dat fyto-oestrogenen in taugé handelen bepaalde oestrogeen-receptoren in de huid, het stimuleren van de synthese van hyaluronzuur, collageen en elastine, die essentiële componenten van de huidstructuur zijn. Daarom kan regelmatige consumptie van taugé kan potentieel veel leeftijdsgebonden huidveranderingen, zoals elasticiteit en vochtverlies voorkomen.

Stress en vermoeidheid:  Taugé is een bron van gemakkelijk beschikbare energie en andere voedingsstoffen die vooral nuttig in de strijd tegen de tekenen en symptomen van psychische en lichamelijke stress en vermoeidheid zijn.

VERBRUIK TIPS

De meeste kiemen kunnen rauw worden gegeten; bak ze zeer licht of gewoon even snel blancheren of eventjes stomen. Niet gaar. Hetzij rauw of gekookt, kan taugé worden gebruikt in een verscheidenheid aan gerechten, waaronder voorgerechten, salades, bijgerechten en snacks.

Ze kunnen geperst worden, maar ook gewoonlijk toegevoegd aan andere plantaardige sappen. Om te wennen aan de smaak, is het beter om te beginnen met een handvol taugé toevoegen aan andere groene sappen en vervolgens de hoeveelheid langzaam verhogen afhankelijk van uw smaak.

VOORZICHTIGHEID

Commercieel geproduceerd taugé is geassocieerd met voedsel gedragen ziekten als hoge vochtigheid en warmte die tijdens het kiemproces bevorderlijk voor de groei van bacteriën kan zijn.

Zorg er altijd voor dat de kiemen worden bewaard bij koelkasttemperatuur. Gooi taugé die ruikt, donker of slijmerige zijn weg. Spoel taugé grondig met water af voor consumptie.

Sommige mensen zijn allergisch voor de eiwitten gevonden in bepaalde peulvruchten of scheuten van peulvruchten, en daarom worden ze ook aangeraden niet te consumeren voor iedereen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 + een =

It is main inner container footer text