tauge gezond

De gezondheidsvoordelen van taugé

Taugé is de ontkiemde mungboon, ook wel katjang idjo (“groene boon”) genoemd. Het wordt vaak gebruikt in de Chinese keuken onder andere in loempia’s.

Taugé is rijk aan vitamine B, vitamine C en ijzer. De smaak van de witte, knapperige steeltjes doet denken aan die van Chinese kool.

Behalve dat taugé erg lekker en gezond is, is het een heel decoratieve toevoeging aan diverse schotels, salades en soepen.

Voedingswaarde van taugé

Taugé is een ware concentraat van energie en voedingswaarde. In tegenstelling tot rijpe groenten, waarvan de voedingswaarde geleidelijk afneemt nadat ze zijn geoogst. Taugé behoud de voedingswaarde eigenschappen tot ze worden geconsumeerd.

Het is de rijkste bron van aminozuren (voor eiwitten), vitaminen en mineralen en bevat ook een goede hoeveelheid vezels. Ze bevatten alle vitaminen (A, B, C, D, E en K), foliumzuur en zijn een uitstekende bron van ijzer, kalium, calcium, fosfor, magnesium en zink.

Andere voedingswaarde variëren afhankelijk van het type van de spruitgroente. Het is interessant om op te merken dat taugé oestrogeen-achtige fytochemicaliën bevatten, genaamd isoflavonen. Deze zijn verantwoordelijk voor enkele van de vele gezonde eigenschappen van deze spruiten.

Gezondheidsvoordelen van taugé

Spruiten van alle bonen en / of zaden zijn zo rijk aan licht verteerbare voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Deze kunnen worden beschouwd als natuurlijke supplementen met meerdere ingrediënten.

Hier zullen we ons echter concentreren op de gezondheidsvoordelen van mung taugé, de meest geconsumeerde spruiten over de hele wereld en het meest bestudeerd door onderzoekers.

Bloedarmoede:

Mung taugé (evenals andere soorten taugé) zijn rijk aan ijzer, die een sleutelrol spelen bij de synthese van hemoglobine, het eiwit dat voorkomt in rode bloedcellen. Ze zijn ook bijzonder rijk aan vitamine C, die de opname van ijzer uit de darm verbetert, waardoor anemie door ijzertekort wordt voorkomen of behandeld.

Cardiovasculaire gezondheid:

Wanneer het geassocieerd is met een lage inname van verzadigde vetten (aangetroffen in vlees, gevogelte en zuivelproducten), kan een regelmatige consumptie van mung taugé helpen de bloedspiegels van LDL-cholesterol te verlagen vanwege het gehalte aan vezels en lecithine. Dit effect is gunstig voor het hart en de bloedvaten, omdat het de ontwikkeling van atherosclerose, de meest voorkomende oorzaak van hart- en vaatziekten, helpt voorkomen.

Constipatie:

Vanwege hun hoge gehalte aan vezels, kunnen spruiten van mung helpen de darmmotiliteit te verbeteren en de tekenen van constipatie te verlichten.

Haar en nagels:

Kwetsbaarheid van haar en nagels is vaak het gevolg van bepaalde voedingstekorten, vooral eiwitten, vitaminen en zink. Mung tauge bevat grote hoeveelheden van al deze voedingsstoffen in een gemakkelijk beschikbare vorm en daarom zijn ze bijzonder nuttig bij het voorkomen en behandelen van haar- en nagelproblemen

Levergezondheid:

Het is een uitstekende bron van lecithine, die naast het verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed, het levervet helpt verminderen en daardoor leververvetting voorkomt, een veelvoorkomende leveraandoening die kan leiden tot leverdisfunctie.

Menopauze:

Het is rijk aan fyto-oestrogenen, die een zwakke oestrogeenachtige activiteit hebben. Dat is de reden waarom ze kunnen helpen bij het verlichten van veel symptomen geassocieerd met de menopauze (zoals opvliegers en hartkloppingen), die het gevolg zijn van verlaagde oestrogeenniveaus. Fyto-oestrogenen die worden gevonden in mung taugé zijn ook effectief in het tegengaan van aan de menopauze gerelateerde osteoporose.

Anti-verouderingseffect van de huid:

Er is aangetoond dat fyto-oestrogenen die worden aangetroffen in mung-taugé, werken op bepaalde oestrogeen-receptoren. Deze worden in de huid aangetroffen die de synthese van hyaluronzuur, collageen en elastine stimuleren. Dat zijn vitale componenten voor de huidstructuur. Daarom kan de regelmatige consumptie van mung-taugé veel huidgerelateerde veranderingen in de leeftijd voorkomen, waaronder elasticiteit en vochtverlies.

Stress en vermoeidheid:

Het is een bron van direct beschikbare energie en andere voedingsstoffen. Deze zijn bijzonder nuttig zijn bij het bestrijden van de tekenen en symptomen van mentale en fysieke stress en vermoeidheid.

Tips hoe te gebruiken

De meeste kiemen kunnen rauw worden gegeten; bak ze zeer licht of gewoon even snel blancheren of eventjes stomen. Niet te gaar. Hetzij rauw of gekookt, taugé kan worden gebruikt in een verscheidenheid aan gerechten, waaronder hapjes, salades, bijgerechten en snacks.

Ze kunnen ook worden geperst, maar worden meestal toegevoegd aan andere groentesappen.Om te wennen aan hun smaak, is het beter om te beginnen met een handjevol spruiten toegevoegd aan andere groene sappen en vervolgens de hoeveelheid afhankelijk van je smaak te verhogen.

Voorzichtigheid

Commercieel geproduceerd taugé zijn geassocieerd met door voedsel overgedragen ziekten. Dit omdat vocht en warmte tijdens het kiemproces worden gegenereerd. Deze zijn mogelijk bevorderlijk voor de groei van bacteriën.

Zorg er altijd voor dat de spruiten op koelkasttemperatuur worden bewaard. Gooi spruiten weg die stinken, donker zijn geworden of slijmerig zijn. Spoel de kiemen grondig af met water voor consumptie.

Sommige mensen zijn allergisch voor de eiwitten gevonden in bepaalde peulvruchten of scheuten van peulvruchten. Om deze reden wordt er aanbevolen deze helemaal niet te consumeren.