testosteron supplementen verhogen

De 8 beste supplementen om testosteron niveaus te verhogen

Testosteron is het belangrijkste mannelijke geslachtshormoon, maar is ook belangrijk voor vrouwen.

Het speelt een cruciale rol in de spiergroei, vetverlies, en een optimale gezondheid(1).

De testosteron niveaus bij mannen zijn nu echter lager dan ooit, deels veroorzaakt door de ongezonde hedendaagse levensstijl (23).

Testosteron boosters zijn natuurlijke supplementen die uw testosteron niveaus kunnen verhogen.

Ze werken door het direct verhogen van testosteron of gerelateerde hormonen, maar sommige werken door te voorkomen dat testosteron wordt omgezet in oestrogeen.

Veel van deze boosters zijn wetenschappelijk geverifieerd in menselijke studies.

Hier zijn de acht beste supplementen om uw testosteron niveau te verhogen.

1. D-Asparaginezuur

D-Asparaginezuur is een natuurlijk aminozuur dat lage testosteronspiegel kan verhogen.

Onderzoek suggereert dat de primaire manier waarop het werkt, is door het follikel stimulerend hormoon en het luteïniserend hormoon te verhogen (4).

Dit is belangrijk, omdat luteïniserend hormoon de Leydig-cellen in de teelballen meer testosteron produceert.

Uit eerste onderzoek bij dieren en mensen is gebleken dat slechts 12 dagen D-asparaginezuur het luteïniserend hormoon en testosteronproductie en transport rond het lichaam lijken te verhogen (4).

Het kan ook helpen bij de kwaliteit en productie van sperma. Een studie van 90 dagen gaf D-asparaginezuur aan mannen met verminderde spermaproductie. Het aantal zaadcellen is verdubbeld en is gestegen van 8,2 miljoen sperma per ml tot 16,5 miljoen sperma per ml (5).

In een andere studie volgde atletische mannen met gezonde testosteron niveaus een 28-daagse spierkracht oefeningen. De helft van hen kregen 3 g D-asparaginezuur per dag.

Beide groepen vertoonden significant verhoogde spiermassa. Er was echter geen toename van testosteron in de D-asparaginezuur groep(6).

Samenvattend suggereren deze bevindingen dat het nemen van D-asparaginezuur het meest voordelig is bij mensen met een laag testosteron of bij mensen met een verminderde seksuele functie, maar niet noodzakelijk bij personen met normale testosteronniveaus.

Kortom: D-Asparaginezuur werkt mogelijk door het stimuleren van enkele belangrijke hormonen die testosteron produceren. Doses van 2-3 gram lijken effectief te zijn voor mensen met een tekort aan testosteron.

2. Vitamine D

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine die in de huid wordt geproduceerd wanneer deze wordt blootgesteld aan zonlicht.

De actieve vorm ervan functioneert als een steroïde hormoon in het lichaam.

Tegenwoordig heeft een groot deel van de bevolking weinig blootstelling aan zonlicht, wat resulteert in een lage of een tekort aan vitamine D (7).

Het verhogen van uw vitamine D- niveaus kan testosteron stimuleren en het verbeteren van andere verwante gezondheid maatregelen, zoals de kwaliteit van het sperma(8).

In één studie bleek een nauw verband tussen vitamine D-tekort en laag testosteron. Wanneer deelnemers meer tijd doorbrachten in de zomerzon en hun niveaus van vitamine D verhoogde, was dat ook gunstig voor hun testosteron niveaus(8).

In een jaar durende studie werden 65 mannen in 2 groepen verdeeld. De helft van hen nam elke dag 3.300 IE vitamine D in. De vitamine D-waarden van de supplementgroep verdubbelden en hun testosteronniveaus stegen met ongeveer 20%, van 10,7 nmol / l tot 13,4 nmol / l (9).

Om meer vitamine D te krijgen, verhoogt u uw blootstelling aan de zon. U kunt ook elke dag ongeveer 3.000 IE vitamine D3 innemen en meer vitamine D-rijk voedsel te eten.

Kortom: Vitamine D is een belangrijke vitamine die de testosteronniveaus kan verhogen, vooral als uw vitamine D-waarden tekortschieten.

3. Tribulus Terrestris

Tribulus ( Tribulus terrestris ) is een kruid dat voor eeuwen werd gebruikt in de kruidengeneeskunde.

De meeste huidige onderzoek bestaat uit dierstudies die lieten zien dat het libido verbeterende en verhoogde de testosteronniveaus.

Uit een onderzoek van 90 dagen bij mannen met erectiestoornissen bleek dat het nemen van tribulus de zelfgerapporteerde beoordelingen van seksuele gezondheid en verhoogde testosteronniveaus met 16% verbeterde (10).

Het huidige onderzoek heeft echter geen voordeel laten zien van het gebruik van tribulus voor jonge topsporters en gezonde personen met normale testosteronspiegels (11).

Zoals met de meeste andere testosteronboosters, lijkt Tribulus voordelen te hebben bij mensen met een laag testosteron of een verminderde seksuele functie, maar lijkt het testosteron niet te verhogen bij personen met een normaal of gezond niveau.

Kortom: Tribulus kan helpen met de sex-drive en sperma gezondheid te verbeteren, evenals het testosteron verhogen bij mannen met een verminderde seksuele functie.

4. Fenegriek

Fenegriek is een andere populaire op kruiden gebaseerde testosteron booster.

Sommige onderzoeken suggereren dat het mogelijk werkt door de enzymen te verminderen die testosteron in oestrogeen veranderen.

Een van de meest uitgebreide studies testen twee groepen van 15 mannen over een periode van acht weken.

Alle 30 deelnemers voerde een krachttraining uit vier keer per week, maar alleen de deelnemers van één van deze groepen ontvingen 500 mg fenegriek per dag.

Zowel vrije als totale testosteron niveaus waren verhoogd in de groep van fenegriek, terwijl de groep die alleen krachttraining uitvoerde een lichte daling ervaarde. Degenen die fenegriek namen ervaren ook een grotere stijging van vetverbranding en kracht(12).

Een andere studie onderzocht hoe fenegriek het seksuele functioneren en de kwaliteit van leven beïnvloedt.

De onderzoekers verstrekten zes weken lang zes of zes weken lang 60 gezonde mannen tussen de 25 en 52 jaar met ofwel 600 mg fenegriek ofwel een lege placebopil (13).

De deelnemers meldde verbeteringen in sterkte na het nemen van de fenegriek supplementen. De onderzoekers vonden ook:

  • Verhoogd libido: 81% van de groep.
  • Verbeterde seksuele prestaties: 66% van de groep.
  • Grotere energie-niveaus: 81% van de groep.
  • Verbeterde welzijn: 55% van de groep.

Kortom: 500 mg fenegriek per dag lijkt effectief voor het stimuleren van testosteronniveaus en seksuele functie bij zowel mannen met een tekort als bij gezonde mannen.

5. Gember

Gember is een veelgebruikt huishoudremedie dat al eeuwenlang een rol speelt in de alternatieve geneeskunde.

Het heeft vele voordelen voor de gezondheid, een sterk onderzoek waaruit blijkt dat het ontstekingen kan verminderen en misschien zelfs de testosteronspiegel kan verhogen (14).

Verschillende studies bij ratten hebben aangetoond dat gember positieve effecten heeft op de testosteronniveaus en de seksuele functie. In een 30-daagse studie vonden onderzoekers gember verhoogd testosteron en luteïniserend hormoon bij diabetische ratten (15).

In een andere studie verdubbelden de testosteronniveaus van de ratten bijna. Een derde studie vond grotere toenamen van testosteron toen ze de hoeveelheid gember verdunnen die ze de ratten hadden gegeven (1617).

In een van de weinige studies bij de mens kregen 75 onvruchtbare mannen dagelijks een gember supplement. Na drie maanden hadden ze een stijging van 17% van de testosteronniveaus ervaren en hun niveaus van luteïniserend hormoon waren bijna verdubbeld (18).

Bij het meten van de gezondheid van sperma vonden de onderzoekers verschillende verbeteringen, waaronder een toename van het aantal zaadcellen met 16% (18).

Hoewel het nog vroeg in het onderzoek naar gember en testosteron is, is gember eten zeer veilig en biedt het verschillende andere gezondheidsvoordelen.

Kortom: Gember kan de testosteronniveaus en het aantal zaadcellen verhogen bij onvruchtbare mannen. Effecten op gezonde mensen moeten worden bestudeerd.

6. DHEA

Dehydroepiandrosteron (DHEA) is een van nature voorkomend hormoon in het lichaam.

Het speelt een rol bij het stimuleren van testosteron en het beheersen van oestrogeenspiegels. Op basis van zijn biologische effecten is DHEA een extreem populaire manier om testosteron te stimuleren.

Van alle testosteron verhogende supplementen heeft DHEA het beste en meest uitgebreide onderzoek.

Verschillende studies hebben aangetoond dat 50-100 mg DHEA per dag kan testosteronspiegel stimuleren met maximaal 20% in vergelijking met een placebo (192021).

Zoals bij de meeste supplementen, zijn de resultaten echter gemengd. Verschillende andere onderzoeken gebruikten vergelijkbare doseringsprotocollen en vonden geen effect (222324).

Om deze reden zijn de effecten van DHEA op de testosteronniveaus niet duidelijk. Desalniettemin is DHEA-gebruik verboden in professionele sporten en daarom niet geschikt voor wedstrijdsporters (25).

Zoals bij sommige van de andere supplementen, kan het gunstig zijn voor mensen met een laag DHEA- of testosterongehalte.

Kortom: Hoewel DHEA één van de populairste testosteronboosters op de markt is, is het onderzoek nog steeds wisselend. Ongeveer 100 mg lijkt een veilige en effectieve dagelijkse dosis te zijn.

7. Zink

Bekend als een afrodisiacum, is zink een essentieel mineraal dat betrokken is bij meer dan 100 chemische processen in het lichaam.

Net als bij vitamine D zijn de zinkgehaltes in het lichaam nauw verbonden met de testosteronniveaus (26).

In een studie bleek dat het beperken van de inname van zink uit voedingsmiddelen de testosteronniveaus bij gezonde mannen verlaagde. Zoals verwacht verhoogden zinksupplementen bij zinkarmoede mannen ook het testosteronniveau (26).

Een andere studie werd de effecten van zink gemeten bij onvruchtbare mannen met een lage of normale testosteronspiegel.

De onderzoekers vonden significante voordelen voor mensen met lage niveaus, waaronder een verhoogd testosteron- en aantal zaadcellen. Ze vonden echter geen extra voordeel voor mannen met normale niveaus (27).

In het licht van deze onderzoeken kan zink de testosteronniveaus helpen verhogen als u een laag testosteron heeft of een tekort aan zink hebt. Het nemen van zink lijkt ook nuttig als je moeite hebt om te herstellen van intensieve training (2930).

Kortom: Het nemen van zink kan effectief zijn bij mensen met een laag zink- of testosterongehalte, of bij personen die momenteel een stressvolle training volgen.

8. Ashwagandha

Ook bekend als Withania somnifera , ashwagandha is een kruid gebruikt in de oude Indiase geneeskunde(31).

Ashwagandha wordt voornamelijk gebruikt als een adaptogeen, wat betekent dat het je lichaam helpt omgaan met stress en angst (32).

Eén studie testte de voordelen ervan op de spermakwaliteit bij onvruchtbare mannen, die gedurende drie maanden 5 gram per dag kregen.

De mannen in deze studie hadden een stijging van 10-22% van de testosteronspiegel. Bovendien van de deelnemers werd 14 % van de partners zwanger(33).

Een andere studie suggereert dat ashwagandha verhoogt de sportprestaties, kracht en vetverlies, terwijl het ook aanzienlijk testosteron stimuleert(34).

Op dit moment lijkt het waarschijnlijk dat ashwagandha de testosteronniveaus bij gestresste personen kan helpen verhogen. Dit is waarschijnlijk mogelijk door het verminderen van het stresshormoon cortisol.

Kortom: Nieuw onderzoek toont aan dat ashwagandha kan helpen de testosteronniveaus te verhogen en tegelijkertijd de seksuele functie en lichaamssamenstelling verbetert.

Gezonde testosteronniveaus zijn cruciaal

Testosteron is absoluut cruciaal voor vele aspecten van gezondheid en lichaamssamenstelling.

Interessant is dat honderden supplementen die testosteron stimuleren nu beschikbaar zijn. Slechts enkelen hebben echter een belangrijk onderzoek achter de rug.

De meeste van deze supplementen zullen waarschijnlijk alleen merkbare voordelen hebben bij mensen met vruchtbaarheidskwesties of lage testosteronniveaus.

Sommige lijken ook te profiteren van de competitieve atleten of dieters, die vaak last hebben van significante dalingen in testosteron als gevolg van een restrictieve of stressvolle omgeving(35).

Velen van hen kunnen ook werken voor gezonde en actieve individuen, maar dit is niet goed onderzocht in de meeste gevallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.