Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

De 8 beste supplementen om testosteron niveaus te verhogen

1496 Views

De 8 beste supplementen om testosteron niveaus te verhogen

Testosteron is het belangrijkste mannelijke geslachtshormoon, maar is ook belangrijk voor vrouwen.

Het speelt een cruciale rol in de spiergroei, vetverlies, en een optimale gezondheid(1).

Echter, testosteron niveaus bij mannen is nu lager dan ooit, mede veroorzaakt door de ongezonde hedendaagse levensstijl(23).

Testosteron boosters zijn natuurlijke supplementen die uw testosterongehalte kunnen verhogen.

Ze werken door het testosteron of verwante hormonen direct te verhogen, maar sommige werken door het verhinderen dat testosteron omgezet wordt in oestrogeen.

Veel van deze boosters zijn wetenschappelijk geverifieerd in menselijke studies.

Hier zijn de acht beste supplementen om uw testosteron niveau te verhogen.

1. D-Asparaginezuur

D-Asparaginezuur is een natuurlijk aminozuur dat lage testosteronspiegel kan verhogen.

Onderzoek suggereert dat de primaire manier waarop die het werkt is door het verhogen van de follikel – stimulerend hormoon en luteïniserend hormoon (4).

Dit is belangrijk, omdat luteïniserend hormoon zorgt dat de Leydigcel in de teelballen meer testosteron produceren.

Het eerste onderzoek bij mens en dier heeft aangetoond dat slechts 12 dagen van D-asparaginezuur lijkt luteïniserend hormoon en testosteron productie en transport te verhogen van het lichaam (4).

Het kan ook helpen bij zaadkwaliteit en productie. Een onderzoek van 90 dagen gaf D-asparaginezuur aan mensen met een verminderde productie van zaadcellen. Het aantal zaadcellen verdubbelde, een stijging van 8,2 miljoen zaadcellen per ml tot 16,5 miljoen zaadcellen per ml(5).

In een andere studie volgde atletische mannen met gezonde testosteron niveaus een 28-daagse spierkracht oefeningen. De helft van hen kregen 3 g D-asparaginezuur per dag.

Beide groepen vertoonden significant verhoogde spiermassa. Er was echter geen toename van testosteron in de D-asparaginezuur groep(6).

Samengenomen suggereren deze bevindingen dat het nemen van D-asparaginezuur het gunstigst is bij mensen met lage testosteron of bij patiënten met een verminderde seksuele functie, maar niet noodzakelijkerwijs bij personen met een normale testosteronspiegels.

Kortom: D-Asparaginezuur werkt door het stimuleren van een aantal belangrijke testosteron producerende hormonen. Doses van 2-3 gram lijken effectief te zijn voor degenen die een tekort aan testosteron hebben.

2. Vitamine D

Fles van vitamine D Capsules

Vitamine D is een in vet oplosbaar vitamine, geproduceerd door de huid bij blootstelling aan zonlicht.

In zijn actieve vorm functioneert het als een steroïde hormoon in het lichaam.

Tegenwoordig een groot deel van de bevolking wordt zeer weinig blootstelling aan zonlicht, wat resulteert in lage of vitamine D tekort(7).

Het verhogen van uw vitamine D- niveaus kan testosteron stimuleren en het verbeteren van andere verwante gezondheid maatregelen, zoals de kwaliteit van het sperma(8).

In één studie bleek een nauw verband tussen vitamine D-tekort en laag testosteron. Wanneer deelnemers meer tijd doorbrachten in de zomerzon en hun niveaus van vitamine D verhoogde, was dat ook gunstig voor hun testosteron niveaus(8).

Een jaar lang onderzoek werden 65 mannen verdeeld in 2 groepen. De helft van hen nam 3.300 IE vitamine D per dag. Vitamine D-niveaus van de supplement groep verdubbelde en hun testosteronspiegel steeg met ongeveer 20%, van 10,7 nmol / l tot 13,4 nmol / l(9).

Om meer vitamine D te krijgen, het verhogen van uw blootstelling aan de zon. U kunt ook  3000 IE vitamine D3 supplementen per dag eten of meer vitamine-D-rijk voedsel.

Kortom: Vitamine D is een belangrijke vitamine die uw testosteron niveaus kunnen verhogen, vooral als je vitamine D-niveaus te laag is.

3. Tribulus Terrestris

Tribulus ( Tribulus terrestris ) is een kruid dat voor eeuwen werd gebruikt in de kruidengeneeskunde.

De meeste huidige onderzoek bestaat uit dierstudies die lieten zien dat het libido verbeterende en verhoogde de testosteronniveaus.

Een onderzoek van 90 dagen bij mannen met erectiestoornissen bleek dat het nemen van tribulus verbeterde zelf-gerapporteerde ratings van seksuele gezondheid en verhoogde testosteronspiegel met 16%(10).

Echter, het huidige onderzoek bleek dat er geen voordeel was bij het nemen van tribulus voor jonge topsporters en gezonde personen met een normale testosteron niveaus(11).

Zoals de meeste testosteron boosters blijkt Tribulus voordelen bij mensen met lage testosteron of verminderde seksuele functie te hebben, maar lijkt testosteron bij personen met een normale of gezonde niveaus niet te verhogen.

Kortom: Tribulus kan helpen met de sex-drive en sperma gezondheid te verbeteren, evenals testosteron bij mannen met verminderde seksuele functie te vergroten.

4. Fenegriek

Open Groene Fles Gevuld met Capsules

Fenegriek is een andere populair kruid-gebaseerde testosteron booster.

Sommig onderzoek suggereert dat het kan werken door het verminderen van de enzymen die testosteron omzetten in oestrogeen.

Een van de meest uitgebreide studies testen twee groepen van 15 mannen over een periode van acht weken.

Alle 30 deelnemers voerde een krachttraining uit vier keer per week, maar alleen de deelnemers van één van deze groepen ontvingen 500 mg fenegriek per dag.

Zowel vrije als totale testosteron niveaus waren verhoogd in de groep van fenegriek, terwijl de groep die alleen krachttraining uitvoerde een lichte daling ervaarde. Degenen die fenegriek namen ervaren ook een grotere stijging van vetverbranding en kracht(12).

Een andere studie onderzocht hoe fenegriek invloed heeft op de seksuele functie en kwaliteit van leven.

De onderzoekers onderzochten 60 gezonde mannen tussen 25 en 52 jaar oud met 600 mg fenegriek of een placebo pil per dag gedurende zes weken(13).

De deelnemers meldde verbeteringen in sterkte na het nemen van de fenegriek supplementen. De onderzoekers vonden ook:

  • Verhoogd libido: 81% van de groep.
  • Verbeterde seksuele prestaties: 66% van de groep.
  • Grotere energie-niveaus: 81% van de groep.
  • Verbeterde welzijn: 55% van de groep.

Kortom: 500 mg fenegriek per dag lijkt effectief te zijn voor het stimuleren van testosteron en seksuele functie bij zowel een tekort als bij gezonde mannen.

5. Gember

Gele pillen morsen van een Fles

Gember is een specerij die een rol heeft gespeeld in de alternatieve geneeskunde al voor eeuwen lang.

Het heeft vele voordelen voor de gezondheid, een sterk onderzoek waaruit blijkt dat het ontstekingen kan verminderen en misschien zelfs de testosteronspiegel kan verhogen (14).

Verschillende studies bij ratten met gember hebben positieve effecten op testosteron niveau en seksuele functie, In de 30-daagse studie vonden onderzoekers dat het testosteron en luteïniserend hormoon in diabetische ratten was toegenomen(15).

In een andere studie, de testosteronspiegel bij ratten verdubbelde bijna. In een derde bleek een grotere toename in testosteron als ze de ratten de hoeveelheid gember verdubbelde(1617).

In één van de weinige menselijke studies werden aan 75 onvruchtbare mannen dagelijks een gember supplement gegeven. Na drie maanden, hadden zij een stijging van 17% van de testosteronspiegel en hun niveaus van luteïniserend hormoon verdubbelde  bijna(18).

Bij het meten van de gezondheid van het sperma, vonden de onderzoekers een aantal verbeteringen, waaronder een stijging van 16% in het aantal zaadcellen(18).

Hoewel het nog te vroeg is in het onderzoek naar gember en testosteron, het eten van gember is zeer veilig en biedt tal van andere voordelen voor de gezondheid .

Kortom: Gember kan testosteron en zaadcellen  verhogen bij onvruchtbare mannen. Effecten op gezonde bij mensen moet verder worden bestudeerd.

6. DHEA

Twee Flessen van de pil

Dehydroepiandrosterone (DHEA) is een natuurlijk hormoon in het lichaam.

Het speelt een rol bij het stimuleren/beheersen van testosteron en oestrogeen niveaus. Op basis van haar biologische effecten, heeft DHEA een zeer populaire manier om testosteron te verhogen.

Van alle testosteron stimuleerde supplementen, DHEA heeft het beste en meest uitgebreide onderzoek achter de rug.

Verschillende studies hebben aangetoond dat 50-100 mg DHEA per dag kan testosteronspiegel stimuleren met maximaal 20% in vergelijking met een placebo (192021).

Zoals bij de meeste supplementen zijn de resultaten verdeeld. Verschillende andere onderzoeken gebruikten soortgelijke doseringsprotocollen maar vonden geen effect(222324).

Daarom is het effect van DHEA op testosteron niveaus niet geheel duidelijk. Toch wordt DHEA gebruik verboden bij professionele sporten en daarom niet geschikt voor professionele atleten(25).

Zoals met een aantal van andere supplementen, kan men ervan profiteren die met lage DHEA of testosteron niveaus.

Conclusie: Hoewel DHEA één van de meest populaire testosteron boosters op de markt, het onderzoek is verdeeld. Ongeveer 100 mg lijkt een veilige en effectieve dagelijkse dosis te zijn.

7. Zink

Bekend als afrodisiacum, zink is een essentieel mineraal betrokken bij meer dan 100 chemische processen in het lichaam.

Zoals met vitamine D, zink niveaus in het lichaam zijn nauw verbonden met testosteron niveaus(26).

In een studie bleek dat het beperken van de inname van zink uit de voeding verlaagd testosterongehalte bij gezonde mannen. Zoals verwacht, zinksupplementen bij mannen die een tekort aan hebben verhoogd het testosteron(26).

Een andere studie werd de effecten van zink gemeten bij onvruchtbare mannen met een lage of normale testosteronspiegel.

De onderzoekers vonden aanzienlijke voordelen bij mannen met lage niveaus, met inbegrip van meer testosteron en zaadcellen. Zij vonden echter geen extra voordeel voor mannen met normale waarden (27).

In het licht van deze studies kan zink helpen bij het stimuleren van de testosteronspiegel als je laag testosteron of een tekort aan zink hebt. Inname van zink blijkt ook handig te zijn als je moeite hebt om te herstellen bij een intensiteit training(2930).

Kortom: Het nemen van zink kan effectief zijn bij mannen met een laag zink of testosteronspiegel.

8. Ashwagandha

Fles Herb Capsules

Ook bekend als Withania somnifera , ashwagandha is een kruid gebruikt in de oude Indiase geneeskunde(31).

Ashwagandha wordt hoofdzakelijk gebruikt als een adaptogeen, wat betekent dat het helpt uw lichaam te verlichten van stress en angst(32).

Een studie testen de voordelen ervan op de kwaliteit van het sperma bij onvruchtbare mannen, die 5 gram per dag namen over een periode van drie maanden.

De mannen in deze studie hadden een stijging van 10-22% van de testosteronspiegel. Bovendien van de deelnemers werd 14 % van de partners zwanger(33).

Een andere studie suggereert dat ashwagandha verhoogt de sportprestaties, kracht en vetverlies, terwijl het ook aanzienlijk testosteron stimuleert(34).

Op dit moment lijkt het waarschijnlijk dat ashwagandha kan helpen de testosteronniveaus bij gestreste individuen te verhogen, mogelijk door het verminderen van het stresshormoon cortisol.

Kortom: Nieuw onderzoek toont aan ashwagandha kan helpen testosteron niveaus te verhogen.

Gezonde testosteron niveaus zijn cruciaal

Testosteron is van cruciaal belang voor veel aspecten van de gezondheid en lichaamssamenstelling.

Interessant honderden-testosteronverhogende supplementen zijn nu beschikbaar. Echter, slechts een paar zijn onderzocht.

De meeste van deze supplementen zal waarschijnlijk alleen leiden tot merkbare voordelen bij mensen met vruchtbaarheid problemen of lage testosteronspiegel.

Sommige lijken ook te profiteren van de competitieve atleten of dieters, die vaak last hebben van significante dalingen in testosteron als gevolg van een restrictieve of stressvolle omgeving(35).

Velen van hen kunnen ook werken voor gezonde en actieve individuen (zoals gewichtheffers), maar dit is niet goed onderzocht in de meeste gevallen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text