Thee is een van de meest populaire dranken ter wereld en het drinken ervan wordt verondersteld verschillende gezondheidsvoordelen te bieden.

In Groot-Brittannië en sommige andere delen van de wereld wordt thee vaak met melk gedronken.

Het is echter onduidelijk of het toevoegen van melk aan thee extra voordelen biedt – of in plaats daarvan de activiteit van theesamenstellingen in uw lichaam verstoort.

Dit artikel geeft een overzicht van de effecten van het toevoegen van melk aan thee.

Aanbiedingen deze maand

UPGRADE jouw eigen SPOTIFY account

Netflixs accounts en Gift Cards

Videoland en Disney+ accounts

Nieuw: Sweat Fitness programma voor vrouwen

Fox Sports + Go accounts

Profiteer nu van deze aanbiedingen

Zowel thee als melk bieden voordelen

Hoewel verschillende soorten thee de gezondheid ten goede kunnen komen, zijn groene en zwarte thee het meest onderzocht.

Beide worden gemaakt van de bladeren van de Camellia sinensisplant, maar ondergaan verschillende verwerkingsmethoden(1).

Groene en zwarte theeën zijn rijk aan plantaardige stoffen die flavonoïden worden genoemd. Deze verbindingen fungeren als antioxidanten om te helpen bij de bestrijding van de onderliggende celschade die wordt veroorzaakt door reactieve moleculen die bekend staan als vrije radicalen. Hoge niveaus van vrije radicalen dragen bij aan hartziekten, kanker en andere problemen(12).

In het bijzonder zijn groene theeën rijk aan flavonoïden, catechines genaamd, terwijl zwarte theeën grote hoeveelheden theaflavines bevatten (3).

Door deze verbindingen is het drinken van groene en zwarte thee in verband gebracht met een lagere bloeddruk, anti-kanker effecten en een verlaagd cholesterolgehalte in zowel dierlijk als menselijk onderzoek.(4567).

Aan de andere kant is melk rijk aan voedingsstoffen, zoals eiwitten, calcium en kalium, die van vitaal belang zijn voor een optimale groei, lichaamssamenstelling en gezondheid van de botten( 8 ,9).

Kortom: Theeën, vooral groene en zwarte soorten, bevatten antioxidanten die de gezondheid van het hart kunnen bevorderen en een anti-kanker werking kunnen hebben. Tegelijkertijd is melk rijk aan gunstige voedingsstoffen die bijdragen aan de groei en de gezondheid van de botten.

Melkeiwitten kunnen de theesamenstellingen verstoren, maar onderzoek is verdeeld

Gezien het feit dat zowel thee als melk gezondheidsbevorderende verbindingen en voedingsstoffen bevatten, lijkt het nuttig om deze twee te combineren.

Uit een onderzoek bij meer dan 1.800 volwassenen in China bleek zelfs dat zowel thee- als melkconsumptie onafhankelijk waren gekoppeld aan een lager risico op mondkanker en dat ze een bijzonder gunstig effect kunnen hebben wanneer ze samen worden geconsumeerd (10).

Toch suggereren sommige onderzoeken dat de eiwitten in melk de absorptie en antioxiderende activiteit van de samenstellingen thee kunnen verstoren (11).

Een studie bij 16 volwassen vrouwen heeft vastgesteld dat het drinken van 2 kopjes (500 ml) gewone zwarte thee de bloedstroom aanzienlijk verhoogde, wat kan helpen de hartfunctie te verbeteren in vergelijking met drinkwater. Terwijl het drinken van zwarte thee met magere melk deze effecten niet had(11).

De onderzoekers concludeerden dat caseïne, een soort eiwit in melk, zich kan binden aan flavonoïden in thee en hun activiteit in het lichaam kan voorkomen(11).

Een andere kleine studie bij 9 volwassenen merkte echter op dat het consumeren van zwarte thee de bloedspiegels van antioxidant flavonoïden verhoogde en dat het toevoegen van melk aan de thee dit effect niet remt(12).

Interessant is dat de onderzoekers suggereerden dat langere bereidingstijden kunnen leiden tot een betere absorptie van de antioxidanten in thee, ongeacht de toevoeging van melk(12).

Op basis van de tegenstrijdige resultaten van deze studies kan melk de activiteit van antioxidanten in theeën tot op zekere hoogte verstoren, maar het heeft mogelijk niet hetzelfde effect bij theeën die met langere bereidingstijden.

Er is echter meer onderzoek nodig om de potentiële voordelen en nadelen van het toevoegen van melk aan thee beter te begrijpen.

Kortom: Beperkt onderzoek suggereert dat het toevoegen van melk aan thee kan interfereren met de activiteit en de absorptie van antioxidanten, terwijl andere studies het tegenovergestelde suggereren.

Het soort thee kan een verschil maken

Het effect van het toevoegen van melk aan thee kan ook afhangen van het soort thee, maar de weinige studies over dit onderwerp hebben zich vooral gericht op zwarte thee.

Aangezien groene theeën ook rijk zijn aan flavonoïden, kan melk theoretisch van invloed zijn op de verbindingen in groene thee, vergelijkbaar met hoe het de verbindingen in zwarte thee beïnvloedt.

Uit een onderzoek bij 18 volwassenen bleek zelfs dat het drinken van melk met groene thee capsules de toename van het aantal verbrande calorieën remde dat meestal het gevolg is van het nemen van alleen groene thee capsules (13).

Hoewel deze resultaten interessant zijn, is er meer onderzoek nodig om het effect van het combineren van melk met groene thee in plaats van groene thee capsules beter te begrijpen.

Bovendien heeft geen enkele studie de effecten van het toevoegen van melk aan theeën geanalyseerd, behalve die van zwarte en groene variëteiten.

Kortom: De effecten van melk op de voordelen van thee kunnen afhangen van het soort thee, maar de meeste studies hebben zich gericht op de effecten van het toevoegen van melk aan zwarte en groene thee.

Tot slot

Thee, vooral zwarte en groene soorten, zijn rijk aan verbindingen die als antioxidant werken en kunnen helpen bij het verlagen van de bloeddruk en het cholesterolgehalte, naast andere voordelen.

Sommige studies suggereren dat het toevoegen van melk aan thee de activiteit van deze verbindingen kan remmen, terwijl anderen het tegenovergestelde effect hebben waargenomen.

Bovendien bevatten de meeste onderzoeken naar de consumptie van melk en thee kleine aantallen groepen mensen en zijn er geen deelnemers opgenomen die regelmatig gedurende lange perioden thee met melk drinken.

Het is dus onduidelijk of het combineren van melk en thee gunstig is, hoewel het consumeren van thee in het algemeen duidelijker is gekoppeld aan mogelijke voordelen.