Mensen drinken al duizenden jaren thee om spijsverteringsproblemen en andere ziekten te helpen behandelen.

Er is aangetoond dat verschillende kruidentheeën helpen bij misselijkheid, constipatie, indigestie en meer. Gelukkig zijn de meeste ervan overal verkrijgbaar en gemakkelijk te maken.

Hier zijn 9 theesoorten die je spijsvertering kunnen verbeteren.

1. Pepermunt

Pepermunt, een groen kruid van de Mentha piperita plant, staat bekend om zijn verfrissende smaak en het vermogen om een maagklachten te verzachten.

Dier- en mensstudies hebben aangetoond dat menthol, een stof in pepermunt, spijsverteringsproblemen verbetert (1234).

Pepermuntolie wordt soms gebruikt om het prikkelbare darmsyndroom (PDS) te verbeteren, een ontstekingsaandoening die de dikke darm aantast en maagpijn, een opgeblazen gevoel, gas en andere onaangename symptomen kan veroorzaken.(5).

Een 4 weken durende studie bij 57 mensen met PDS vond dat 75% van degenen die twee keer per dag pepermuntolie capsules namen, verbeteringen van de symptomen meldden, vergeleken met 38% van degenen in de placebogroep(6).

Muntthee kan voordelen bieden die vergelijkbaar zijn met die van pepermuntolie, hoewel de effecten van de thee op de menselijke spijsvertering niet zijn bestudeerd(1).

Om muntthee te maken, week je 7-10 verse pepermuntblaadjes of 1 pepermunttheezakje in 1 kop (250 ml) gekookt water gedurende 10 minuten voordat je het eruit haalt en drinkt.

Kortom: Pepermunt kan helpen om de symptomen van PDS en andere spijsverteringsproblemen te verbeteren, maar studies over de effecten van muntthee op de spijsvertering ontbreken.

2. Gember

Gember, wetenschappelijk bekend als Zingiber officinale, is een bloeiende plant die oorspronkelijk uit Azië komt. De wortelstok (ondergronds deel van de stengel) wordt wereldwijd in de volksmond gebruikt als een specerij.

Verbindingen in gember, bekend als gingerolen en shogaols, kunnen helpen bij het stimuleren van maagweeën en het legen van de maag. Zo kan het kruid helpen bij misselijkheid, kramp, een opgeblazen gevoel, gas of spijsverteringsverschijnselen(789).

Een groot overzicht vond dat het nemen van 1,5 gram gember per dag minder misselijkheid en braken veroorzaakt door zwangerschap, chemotherapie en reisziekte vermindert().

Een ander onderzoek bij 11 patiënten met indigestie wees uit dat het nemen van supplementen met 1,2 gram gember de ledigingstijd van de maag aanzienlijk met bijna 4 minuten verkortte, vergeleken met een placebo (10).

Onderzoek waarin de effecten van gemberthee en gember supplementen worden vergeleken, is beperkt, maar de thee kan vergelijkbare voordelen bieden.

Om gemberthee te maken, kook 2 eetlepels (28 gram) gesneden gemberwortel in 2 kopjes (500 ml) gedurende 10-20 minuten voordat je het er uit haalt en drinkt. Je kunt een gembertheezakje ook een paar minuten in 250 ml gekookt water laten trekken.

Kortom: Van gember is aangetoond dat het misselijkheid en braken verbetert en kan helpen bij andere spijsverteringsproblemen. Gemberthee kan worden gemaakt van verse gemberwortel of een gedroogd theezakje.

3. Gentiaan wortel

Gentiaan wortel komt uit de Gentianaceae- familie van bloeiende planten, die wereldwijd groeit.

Verschillende soorten gentiaan wortel worden al eeuwenlang gebruikt om de eetlust te stimuleren en maagaandoeningen te behandelen(1112).

De effecten van gentiaan wortel worden toegeschreven aan de bittere bestanddelen, de zogenaamde iridoïden, die de productie van spijsverteringsenzymen en -zuren kunnen verhogen(13).

Bovendien ontdekte een onderzoek bij 38 gezonde volwassenen dat drinkwater gemengd met gentiaan wortel de bloedtoevoer naar het spijsverteringsstelsel verhoogde, wat kan helpen de spijsvertering te verbeteren(14).

Gedroogde gentiaan wortel kan worden gekocht in een natuurvoedingswinkel of online. Om gentiaan wortelthee te maken, gebruik je 1/2 theelepels (2 gram) gedroogde gentiaan wortel in 1 kopje (250 ml) gekookt water gedurende 5 minuten voor het uitlekken. Drink het voor de maaltijd om de spijsvertering te bevorderen.

Kortom: Gentiaan wortel bevat bittere bestanddelen die de spijsvertering kunnen stimuleren wanneer ze voor de maaltijd worden geconsumeerd.

4. Venkel

Venkel is een kruid dat afkomstig is van een bloeiende plant die wetenschappelijk bekend staat als Foeniculum vulgare. Het heeft een zoethoutachtige smaak en kan rauw of gekookt worden gegeten.

Dierstudies hebben aangetoond dat venkel helpt maagzweren te voorkomen. Dit vermogen is waarschijnlijk te wijten aan de antioxidanten van het kruid, die schade kunnen bestrijden die verband houdt met de ontwikkeling van zweren(1516).

Het kan ook helpen om constipatie te verlichten en de stoelgang te bevorderen. Echter, er wordt niet precies begrepen hoe en waarom venkel fungeert als een laxeermiddel(15).

Een studie bij 86 oudere volwassenen met constipatie wees uit dat degenen die gedurende 28 dagen elke dag venkel bevattende thee aanzienlijk meer dagelijkse stoelgang hadden dan degenen die een placebo kregen (17).

Je kunt venkelthee maken door 1 kop (250 ml) gekookt water over 1 theelepel (4 gram) venkelzaadjes te gieten. Laat het 5-10 minuten staan ​​voordat je het door een zeef giet en drinkt. Je kunt ook vers geraspte venkelwortel of venkeltheezakjes gebruiken.

Kortom: Er is aangetoond dat venkel maagzweren bij dieren helpt voorkomen. Het kan ook helpen de stoelgang te bevorderen en zo chronische constipatie te verbeteren.

5. Engelwortel

Engelwortel is een bloeiende plant die over de hele wereld groeit. Het heeft een aardse, licht selderijachtige smaak.

Hoewel alle delen van deze plant zijn gebruikt in de traditionele geneeskunde, kan de wortel van de engelwortel – in het bijzonder – de spijsvertering bevorderen.

Dierstudies hebben aangetoond dat een polysacharide in de wortel van de engelwortel bescherming kan bieden tegen maagschade door het aantal gezonde cellen en bloedvaten in het spijsverteringskanaal te vergroten(1819).

Om deze reden kan het ook helpen bij het bestrijden van darmschade veroorzaakt door oxidatieve stress bij mensen met colitis ulcerosa, een ontstekingsaandoening die zweren in de dikke darm veroorzaakt(20).

Wat meer is, een reageerbuisstudie op menselijke darmcellen bleek dat engelwortel de secretie van darmzuren stimuleerde. Daarom kan het constipatie helpen verlichten(21).

Deze resultaten suggereren dat het drinken van engelwortelthee een gezond spijsverteringskanaal kan bevorderen, maar geen enkel menselijk onderzoek heeft dit bevestigd.

Om engelwortelthee te maken, voeg 1 eetlepel (14 gram) verse of gedroogde engelwortel toe aan 1 kopje (250 ml) gekookt water. Laat het 5-10 minuten trekken alvorens het te zeven en te drinken.

Kortom: Dier- en reageerbuisstudies is gebleken dat de engelwortel beschermt tegen darmbeschadiging en het vrijkomen van spijsverteringszuren stimuleert.

6. Paardenbloem

Paardenbloemen zijn onkruid van de Taraxacum familie. Ze hebben gele bloemen en groeien wereldwijd, ook in de gazons van veel mensen.

Dierlijke studies hebben aangetoond dat paardenbloem extracten stoffen bevatten die de spijsvertering kunnen bevorderen door het stimuleren van spiersamentrekkingen en het bevorderen van de voedselstroom van de maag naar de dunne darm(2223).

Een onderzoek bij ratten wees uit dat paardenbloem extract ook hielp beschermen tegen zweren door ontstekingen te bestrijden en de productie van maagzuur te verminderen(24).

Daarom kan het drinken van paardenbloemthee een gezonde spijsvertering bevorderen. Onderzoek bij mensen is echter beperkt.

Om paardenbloementhee te maken, combineer je 2 kopjes paardenbloemen en 4 kopjes water in een pan. Breng het mengsel aan de kook, haal het dan van het vuur en laat het 5-10 minuten trekken. Giet het door een vergiet of zeef voor het drinken.

Kortom: In dierstudies is aangetoond dat paardenbloem extract de spijsvertering stimuleert en beschermt tegen zweren. Menselijke studies zijn nodig.

7. Senna

Senna is een kruid dat afkomstig is van bloeiende Cassia- planten.

Het bevat chemicaliën genaamd sennosiden, die in de dikke darm afbreken en inwerken op gladde spieren, waardoor samentrekkingen en darmbewegingen worden bevorderd(25).

Studies hebben aangetoond dat senna een zeer effectief laxeermiddel is bij zowel kinderen als volwassenen met constipatie door verschillende oorzaken(262728).

Een studie bij 60 mensen met kanker, van wie 80% opioïden gebruikte die constipatie kunnen veroorzaken, ontdekte dat meer dan 60% van degenen die 5-12 dagen lang sennosiden namen op meer dan de helft van die dagen een stoelgang had (28).

Zo kan sennathee een effectieve en gemakkelijke manier zijn om verlichting van constipatie te vinden. Het is echter het beste om het alleen af en toe te drinken, zodat je geen last hebt van diarree.

Je kunt sennathee maken door 1 theelepel (4 gram) gedroogde sennabladeren in een kop (250 ml) gekookt water te trekken gedurende 5-10 minuten voordat je ze uitperst. Senna theezakjes zijn ook verkrijgbaar bij de meeste natuurvoedingswinkels en online.

Kortom: Senna wordt vaak gebruikt als een laxeermiddel, omdat het sennosiden bevat die samentrekkingen van de dikke darm en regelmatige stoelgang helpen bevorderen.

8. Heemst wortel

Heemst wortel komt van de bloeiende Althaea officinalis- plant.

Polysachariden van heemst wortel, zoals slijm, kunnen helpen bij het stimuleren van de productie van slijm producerende cellen die uw spijsverteringskanaal in goede banen leiden( 29 ,3031).

Naast het verhogen van de slijmproductie en het bedekken van uw keel en maag, kan heemst wortel antioxiderende eigenschappen hebben die helpen bij het verlagen van histamine, een stof die vrijkomt tijdens een ontsteking. Als gevolg daarvan kan het beschermen tegen zweren.

Uit een dierstudie bleek zelfs dat heemst wortelextract zeer effectief was bij het voorkomen van maagzweren veroorzaakt door niet-steroïde ontstekingsremmers (NSAID’s) (32).

Hoewel deze resultaten op heemst wortelextract interessant zijn, is meer onderzoek nodig naar de effecten van heemst wortelthee.

Om heemst wortelthee te maken, combineert u 1 eetlepel (14 gram) gedroogde heemst wortel met 1 kop (250 ml) gekookt water. Laat het 5-10 minuten trekken voordat je het drinkt.

Kortom: Verbindingen in heemst wortel kunnen de slijmproductie stimuleren en uw spijsverteringskanaal helpen beschermen, waardoor verlichting wordt geboden bij maagzweren.

9. Zwarte thee

Zwarte thee is afkomstig van de Camellia sinensis- plant. Het wordt vaak gebruikt met andere planten in variëteiten zoals English Breakfast en Earl Gray.

Deze thee heeft verschillende gezonde stoffen. Deze omvatten thearubigines, die de spijsvertering kunnen verbeteren , en theaflavinen, die als antioxidanten werken en kunnen beschermen tegen maagzweren (333435).

Een studie bij muizen met maagzweren toonde aan dat 3 dagen behandeling met zwarte thee en theaflavinen 78-81% van de zweren genas door het onderdrukken van ontstekingsremmende stoffen(36).

Een ander onderzoek bij muizen wees uit dat zwarte thee extract vertraagde maaglediging en resulterende indigestie veroorzaakt door een medicijn verbeterde(34).

Daarom kan het drinken van zwarte thee de spijsvertering verbeteren en beschermen tegen zweren, maar er is meer onderzoek nodig.

Om zwarte thee te maken, laat je een zwart theezakje 5-10 minuten trekken in 1 kopje (250 ml) gekookt water voordat je het drinkt. Je kunt ook losse zwarte theebladeren gebruiken en de thee na het weken zeven.

Kortom: Het drinken van zwarte thee kan helpen beschermen tegen maagzweren en indigestie als gevolg van stoffen in de thee die fungeren als antioxidanten.

Veiligheidsmaatregelen

Hoewel kruidenthee over het algemeen veilig wordt geacht voor gezonde mensen, moet je voorzichtig zijn bij het toevoegen van een nieuw type thee aan je routine.

Momenteel is er beperkte kennis over de veiligheid van sommige theeën bij kinderen en zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven (3738).

Bovendien, sommige kruiden kunnen samen met medicijnen in wisselwerking staan, en de kruidenthee kan onplezierige bijwerkingen zoals diarree, misselijkheid of het braken veroorzaken als ze te veel worden geconsumeerd(39).

Als je een nieuwe kruidenthee wilt proberen om je spijsvertering te verbeteren, begin dan met een lage dosis en let op hoe je je je voelt. Ook, zorg ervoor dat je eerst uw arts raadplegen als je medicijnen neemt of een mindere gezondheid hebt.

Kortom: Hoewel de thee over het algemeen als veilig wordt beschouwd voor de meeste mensen, is het mogelijk dat sommige theeën niet geschikt zijn voor kinderen, zwangere vrouwen of mensen die bepaalde medicijnen gebruiken.

Tot slot

Kruidenthee kan een verscheidenheid aan spijsverteringsvoordelen bieden, waaronder verlichting van constipatie, zweren en indigestie.

Pepermunt, gember en heemst wortel zijn slechts enkele van de vele soorten thee die de spijsvertering kunnen verbeteren.

Als je wilt beginnen met het drinken van een bepaalde thee om je spijsvertering te bevorderen, zorg er dan voor dat je de juiste hoeveelheid brouwt en hoe vaak je deze wilt drinken.