img

Tilapia vis: Voordelen en gevaren

43 Views

Tilapia vis: Voordelen en gevaren

Tilapia is een bekende vissoort geworden tegenwoordig hier in Nederland en daarbuiten. Het is de vierde meest gebruikte vorm van seafood in de Verenigde Staten.

Veel mensen houden van tilapia, want het is relatief betaalbaar en smaakt erg lekker.

Maar wetenschappelijke studies hebben aangetoond enige bezorgdheid over tilapia’s vetgehalte Verschillende rapporten hebben ook vragen rond tilapia visteelt technieken.

Als gevolg daarvan, veel mensen beweren dat je deze vis helemaal moeten vermijden en dat het zelfs schadelijk kan zijn voor uw gezondheid.

In dit artikel wordt ingegaan op het bewijs en een overzicht van de voordelen en gevaren van het eten van tilapia.

Wat is Tilapia?

De naam tilapia verwijst eigenlijk naar verschillende soorten zoetwater vis die behoren tot de familie der cichliden.

Hoewel wilde tilapia afkomstig is uit Afrika, de vis wordt uitgezet over de hele wereld en wordt nu gekweekt in meer dan 135 landen ( 1 ).

Het is een ideale vis voor de visteelt, stelt weinig eisen aan de waterkwaliteit, groeit snel en verbruikt een goedkope vegetarisch voeding. Deze kwaliteiten vertalen naar een relatief goedkoop product in vergelijking met andere soorten vis.

De voordelen en gevaren van tilapia zijn grotendeels afhankelijk van de verschillen in de visteelt praktijken, die verschillen per locatie.

China is veruit ‘s werelds grootste producent van tilapia. Ze produceren meer dan 1,6 miljoen ton per jaar en zorgen voor het grootste deel van tilapia invoer in Nederland ( 2 ).

Kortom:Tilapia is de naam voor een aantal soorten zoetwatervissen. Hoewel gekweekt over de hele wereld, China is de grootste producent van deze vis.

Het is een uitstekende bron van eiwitten en voedingsstoffen

Tilapia is een behoorlijk indrukwekkend bron van eiwitten . Een 100 gram portie bevat 26 gram eiwitten en slechts 128 calorieën ( 3 ).

Nog indrukwekkender is de hoeveelheid vitaminen en mineralen in deze vis. Tilapia is rijk aan niacine, vitamine B12, fosfor, selenium en kalium.

Een 100 portie bevat de volgende ( 3 ):

  • Calorieën: 128
  • Koolhydraten: 0 gram
  • Eiwit: 26 gram
  • Vetten: 3 gram
  • Niacine: 24% van de ADH
  • Vitamine B12: 31% van de ADH
  • Fosfor: 20% van de ADH
  • Selenium: 78% van de ADH
  • Kalium: 20% van de ADH

Tilapia is een magere eiwitbron, met slechts 3 gram vet per portie.

Echter, het type vet in deze vis draagt ​​bij aan zijn slechte reputatie. De volgende sectie beschrijft verder het vet in tilapia.

Kortom:Tilapia is een magere bron van eiwit dat vol zit met verschillende vitaminen en mineralen.

De Omega-6 tot Omega-3 verhouding kan leiden tot ontstekingen

Vissen worden bijna beschouwd als één van de gezondste voedingsmiddelen op de planeet

Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat vis zoals zalm, forel, witte tonijn en sardines bevatten grote hoeveelheden van omega-3 vetzuren. In feite, het in wild gevangen zalm bevat 2500 mg omega-3 vetzuren per 100 gram portie ( 4 ).

Omega-3 vetzuren zijn gezonde vetten die ontstekingen en bloed triglyceriden kunnen verlagen. Ze zijn ook in verband gebracht met een verlaagd risico op hartziekten ( 5 , 6 , 7 ).

Het slechte nieuws over tilapia is dat deze slechts 240 mg omega-3-vetzuren per portie bevat – dat is tienmaal lager in omega-3 dan wilde zalm ( 3 ).

Alsof dat nog niet erg genoeg is, tilapia bevat meer omega-6 vetzuren dan omega-3.

Omega-6 vetzuren zijn zeer controversieel, maar over het algemeen beschouwd als minder gezond dan omega-3 vetzuren. Sommige mensen zijn zelfs van mening dat omega-6-vetzuren kan schadelijk zijn en ontstekingen kunnen toenemen als gegeten in overmaat ( 8 ).

De aanbevolen verhouding omega-6 tot omega-3 in de voeding is zo dicht mogelijk bij 1: 1. Het consumeren van vis rijk aan omega-3, zoals zalm zal gemakkelijker helpen te voldoen aan deze doelstelling, terwijl tilapia dat niet doet ( 9 ).

In feite, een aantal experts waarschuwen voor het consumeren van tilapia als je probeert om uw risico van inflammatoire ziekten zoals hart-en vaatziekten te verlagen (10 ).

Kortom:Tilapia bevat veel minder omega-3 dan andere vis zoals zalm. De omega-6 en omega-3-verhouding is hoger dan andere vis en kan bijdragen aan een ontsteking in het lichaam.

 Verslagen van de visteelt methoden onthuld

Aangezien de vraag van consumenten naar tilapia blijft groeien, tilapia visteelt biedt een kosteneffectieve methode van het produceren van een relatief goedkoop product voor de consument.

Er zijn echter verschillende rapporten over de afgelopen tien jaar een aantal met betrekking tot informatie over tilapia visteelt methoden onthuld, in het bijzonder van de kwekerijen gevestigd in China.

Tilapia worden vaak gevoed met dierlijke ontlasting

Een rapport van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) is gebleken dat het gebruikelijk is voor gekweekte vis in China dat deze worden gevoed met uitwerpselen van vee ( 11 ).

Hoewel deze praktijk leidt tot lagere productiekosten, bacteriën zoals salmonella worden gevonden in dierlijk afval en het water wordt vervuilt en verhoogd het risico van door voedsel overgedragen ziekten.

Het gebruik van dierlijke uitwerpselen als voeding werd niet direct geassocieerd met een specifieke vis in het rapport. Echter, ongeveer 73% van de naar de Nederland geïmporteerd tilapia is afkomstig uit China, waar deze praktijken vooral voorkomt( 12 ).

Tilapia kan met schadelijke chemische stoffen worden vervuild

Een ander artikel meldde dat de FDA meer dan 800 zendingen van seafood uit China van 2007  2012 had afgewezen, met inbegrip van 187 zendingen van tilapia.

Er wordt aangehaald wat de vis niet voldoen aan de veiligheidsnormen, zoals ze werden vervuild met potentieel schadelijke chemicaliën, waaronder “residuen van diergeneesmiddelen en onveilige additieven” ( 11 ).

Monterey Bay Aquarium’s Seafood meldde dat een aantal chemische stoffen waarvan bekend is dat ze kanker en andere toxische effecten kunnen veroorzaken nog steeds werden gebruikt in de Chinese tilapia kwekerijen, ondanks een aantal van hen al verboden waren voor meer dan tien jaar ( 13 ).

De veiligste manier om tilapia te eten en betere alternatieven

Vanwege de tilapia visteelt methoden in China, is het het beste om tilapia uit China te vermijden en op zoek te gaan naar tilapia uit andere delen van de wereld.

Als u opzoek bent naar gekweekte tilapia, de beste bronnen zijn vis uit de Verenigde Staten, Canada, Nederland, Ecuador en Peru ( 14 ).

In het idealiste geval wild gevangen tilapia zijn te verkiezen boven gekweekte vis Maar wilde tilapia is zeer moeilijk te vinden. De overgrote meerderheid van tilapia dat beschikbaar is voor de consument wordt gekweekt.

Als alternatief kunnen andere soorten vis gezonder en veiliger zijn om te consumeren. Vis zoals zalm , forel en haring hebben veel meer omega-3 vetzuren per portie dan tilapia.

Bovendien zijn deze vissen makkelijker om in het wild te vangen, die zal helpen voorkomen dat sommige van de verboden chemicaliën die worden gebruikt in sommige tilapia visteelt.

Kortom:Als u tilapia graag wilt eten, is het het beste om uw consumptie van vis gekweekt uit China te beperken. Echter, vis zoals zalm en forel zijn hoger in omega-3 vetzuren en kunnen een gezondere alternatieven zijn.

Tot slot

Tilapia is een goedkope, geconsumeerde vis die wordt gekweekt over de hele wereld.

Het is een magere eiwitbron maar ook hoog in verscheidene vitaminen en mineralen, zoals selenium, vitamine B12, niacine en kalium.

Echter, er zijn verschillende redenen waarom je tilapia zou willen vermijden of  beperken.

Tiapia bevat lage niveaus van omega-3 vetzuren en een relatief hoog gehalte aan omega-6 vetzuren deze kunnen bijdragen aan ontstekingen.

Plus, zijn er meldingen geweest van het gebruik van dierlijke uitwerpselen als voedsel en het voortdurend gebruik van verboden chemische stoffen bij de tilapia kwekerijen in China. Vanwege dit, als je ervoor kiest om tilapia te eten, is het het beste om vis uit China te vermijden.

Als alternatief kan de keuze van vis die rijk zijn aan omega-3 vetzuren zoals wilde zalm of forel een gezondere en veiligere keuze zijn.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text