Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Wat is Tofu, en is het goed voor u?

1778 Views

Wat is Tofu, en is het goed voor u?

Tofu is één van die voedingsmiddelen waar veel over wordt gepraat.

Sommige zijn erg enthousiast en praten over haar veelzijdigheid en gezondheidsvoordelen.

Anderen denken dat het een genetisch gemodificeerde vergif is en ten koste van alles moet worden vermeden.

Nu kan jij je afvragen of tofu een onderdeel van uw voeding moet zijn of niet.

Dit artikel geeft een gedetailleerde kijk op tofu en de gevolgen voor de gezondheid, zowel goed als slecht.

Wat is Tofu?

Tofu is een voedingsmiddel gemaakt van gecondenseerde sojamelk die in een vaste witte vormen worden geperst. Het is ontstaan ​​in China, en het proces is zeer vergelijkbaar met hoe kaas wordt gemaakt. In Indonesië heet het voedingsmiddel tahoe.

Het gerucht gaat dat een Chinese kok genaamd tofu ontdekte meer dan 2000 jaar geleden door per ongeluk een partij verse sojamelk te mengen met nigari.

Nigari is wat overblijft als zout wordt gewonnen uit zeewater. Het is een mineraalrijke coagulant gebruikt om tofu te laten stollen.

De meeste sojabonen in de wereld worden momenteel gekweekt in de VS en een zeer groot deel is genetisch gemodificeerd.

Hoewel het genetisch gemodificeerde levensmiddelen zijn, heeft het onderzoek tot nu toe niets gevonden dat ze schadelijk zijn voor de gezondheid van de mens(1).

Echter, als u zich zorgen maakt, kies dan voor niet-GGO, maar biologische tofu merken.

Kortom: Tofu wordt gemaakt van gecondenseerde sojamelk, in een proces vergelijkbaar met hoe kaas wordt gemaakt. Of uit GGO sojabonen of niet, tofu wordt in het algemeen beschouwd als veilig voor menselijke consumptie.

Tofu bevat veel voedingsstoffen

Tofu is rijk aan eiwitten en bevat alle essentiële aminozuren die uw lichaam nodig heeft. Het bevat ook vetten, koolhydraten en een breed scala aan vitaminen en mineralen.

Een 100 gram portie tofu bevat:

  • Eiwit: 8 gram.
  • Koolhydraten: 2 gram.
  • Fiber: 1 gram.
  • Vet: 4 gram.
  • Mangaan: 31% van de ADH.
  • Calcium: 20% van de ADH.
  • Selenium: 14% van de ADH.
  • Fosfor: 12% van de ADH.
  • Koper: 11% van de ADH.
  • Magnesium: 9% van de ADH.
  • IJzer: 9% van de ADH.
  • Zink: 6% van de ADH.

Dit komt in totaal met slechts 70 aan calorieën, waardoor tofu een zeer voedingsrijk voedingsmiddel is.

Echter kan de inhoud van de micronutriënten van tofu variëren, afhankelijk van het stremmingsmiddel wat wordt gebruikt. Nigari voegt meer magnesium toe, terwijl het neergeslagen calcium het calciumgehalte verhoogt.

Kortom: Tofu is laag in calorieën, maar rijk aan eiwit en vet. Het bevat ook veel belangrijke vitaminen en mineralen.

Tofu bevat ook antinutriënten

Gekookte Tofu Kubussen

Net als de meeste plantaardige voedingsmiddelen, tofu bevat verschillende antinutriënten.

Deze omvatten:

  • Trypsineremmers: Deze verbinding blokkert trypsine , een enzym dat nodig is om eiwit goed te verteren.
  • Fytaten: Fytaten kan de absorptie van mineralen zoals calcium, zink en ijzer beperken.
  • Lectine: Lectine zijn eiwitten die tot misselijkheid kan leiden en een opgeblazen gevoel wanneer ongekookt, onjuist gekookt of gegeten in overmaat.

Echter, het weken of koken van sojabonen kan een aantal van deze antinutriënten inactiveren of elimineren.

Antinutriënten kunnen ook worden verminderd door fermentatie. Om deze reden zorgt het ervoor dat gefermenteerde probiotische soya aan uw voeding toevoegt, zoals miso, tamari en tempeh en natto.

Kortom: Tofu bevat antinutriënten zoals trypsineremmers, fytaten en lectines. Het is mogelijk deze antinutriënten te degraderen, waardoor de voedingswaarde voor tofu toeneemt.

Tofu bevat heilzame isoflavonen

Sojabonen bevatten natuurlijke plantaardige verbindingen genaamd isoflavonen.

Deze isoflavonen fungeren als fyto-oestrogenen, wat betekent dat ze kunnen hechten aan en activeren van de oestrogeen receptoren in het lichaam.

Dit levert vergelijkbare effecten als het hormoon oestrogeen, hoewel zwakker.

De twee belangrijkste isoflavonen in soja zijn genisteïne en daidzeïne en tofu bevat 20,2-24,7 mg isoflavonen per 100 gram portie(3).

Veel van de gezondheidsvoordelen van tofu worden toegeschreven aan het hoge isoflavonen gehalte.

Kortom: Alle sojaproducten bevatten isoflavonen, waarvan wordt aangenomen dat het verschillende voordelen voor de gezondheid bevat.

Tofu kan het risico op hart-en vaatziekten verminderen

Hart en Bloeddruk meten

Slechts een paar studies keken specifiek naar de effecten van tofu op de gezondheid van het hart.

Onderzoek heeft echter aangetoond dat een hoge inname van peulvruchten  zoals soja, gekoppeld is aan een lagere risico op hart-en vaatziekten(4).

We weten ook dat soja-isoflavonen ontstekingen van de bloedvaten kan verminderen en verbeteren hun elasticiteit (5).

In een studie bleek dat met 80 mg isoflavonen per dag gedurende 12 weken doorbloeding verbeterden bij 68% van de patiënten die een verhoogd risico op beroerte hadden(6).

Inname van 50 gram soja-eiwit per dag wordt ook in verband gebracht met een verbeterde bloedvetten en naar schatting 10% lager risico op hart-en vaatziekten(7).

Wat meer, bij post-menopauzale vrouwen werd een hoge soja-isoflavonen inname gekoppeld aan een aantal hart beschermende factoren. Deze omvatten verbeteringen van body mass index, taille omtrek, nuchtere insuline en HDL-cholesterol(8).

Tot slot bevat tofu ook saponine, verbindingen die beschermende effecten voor de gezondheid van het hart bevatten(9).

Dierproeven hebben aangetoond dat saponine verbeterde het cholesterolgehalte in het bloed en verhoogde de verwijdering van galzuren, die beide kunnen helpen bij het verlagen van het risico op hart-en vaatziekten(10).

Kortom: Soja voedingsmiddelen, zoals tofu kunnen meerdere gezondheidsvoordelen van het hart verbeteren. Dit kan leiden tot een verminderd risico op hart-en vaatziekten.

Tofu is gekoppeld aan een verminderd risico op sommige kankers

Tofu in een Kom

Studies hebben gekeken naar de effecten van tofu op de borst, prostaat en spijsvertering kankers.

Tofu en borstkanker

Onderzoek toont aan dat vrouwen die minstens één keer per week sojaproducten aten hadden 48-56% lager risico op borstkanker(11, 12).

Dit beschermend effect wordt veroorzaakt door isoflavonen, die hebben ook aangetoond dat het positief de menstruele cyclus en de bloedspiegels van oestrogeen beïnvloed(13, 14).

Het lijkt erop dat blootstelling aan soja tijdens de kindertijd en adolescentie het meest beschermend zijn, maar dat wil niet zeggen dat de inname later in het leven niet gunstig kan zijn(15).

In feite bleek uit onderzoek dat vrouwen die sojaproducten aten minstens één keer per week gedurende de adolescentie en volwassenheid hadden een 24% lager risico op het ontwikkelen van borstkanker vergeleken met degenen die alleen soja aten tijdens de adolescentie tijd alleen(16).

Een vaak gehoorde kritiek op tofu en andere sojaproducten, is dat ze het risico op borstkanker kan verhogen. Echter, een twee jaar durende studie waarin vrouwen na de menopauze twee porties soja per dag aten waren er geen verhoogde risico waargenomen(17).

Andere studies rapporteren soortgelijke bevindingen, met inbegrip van een herziening van 174 studies, die geen verband tussen soja-isoflavonen en een verhoogd risico op borstkanker vonden(18, 19, 20).

Tofu en kankers van het spijsverteringsstelsel

Een studie merkte op dat een hogere inname van tofu werd gekoppeld aan een 61% lager risico op maagkanker bij mannen(21).

Interessant is dat een tweede studie rapporteerde een 59% lager risico bij vrouwen(22).

Wat meer, een recent overzicht van 633.476 deelnemers koppelde hogere inname van soja tot  7% lager risico op kanker van het spijsverteringsstelsel(23).

Tofu en prostaatkanker

Een onderzoek bleek dat mannen die grotere hoeveelheden soja, vooral tofu consumeren, hadden een 32-51% lager risico op het ontwikkelen van prostaatkanker(24, 25).

Een onderzoekers was hiermee eens, maar voegt dat de gunstige effecten van isoflavonen kan afhangen van de concentratie en soort van darmbacteriën die aanwezig zijn(26).

Kortom: Uit onderzoek bleek dat soja heeft een beschermend effect tegen borst-, maag-en prostaatkanker.

Tofu kan het risico op diabetes verminderen

Bloedglucosemeter en Strips

De afgelopen 10 jaren hebben verschillende cel- en dierstudies aangetoond dat soja-isoflavonen kunnen voordelen voor de bloedsuikerspiegel hebben(27, 28).

In een studie bij gezonde postmenopauzale vrouwen, 100 mg isoflavonen per dag verlaagde de bloedsuikerspiegel met 15% en insuline niveaus met 23%(29).

Bij diabetische postmenopauzale vrouwen, 30 gram van geïsoleerde soja-eiwitten supplementen verlaagde nuchtere insuline niveaus met 8,1%, insulineresistentie met 6,5%, LDL-cholesterol met 7,1% en de totale cholesterol met 4,1% (30).

In een andere studie, waarbij isoflavonen elke dag werden ingenomen voor een jaar lang verbeterde insulinegevoeligheid en bloedvetten, terwijl het risico op hart-en vaatziekten verlaagde(31).

Echter, deze bevindingen zijn niet universeel. Een recent overzicht van 24 studies bij mensen constateerden dat soja-eiwit – in tegenstelling tot isoflavonen supplementen of eiwitextracten – meer kans om de bloedsuikerspiegel te verlagen(32, 33).

Kortom: Tofu kan een positief effect op de bloedsuikerspiegel hebben, maar meer studies zijn nodig om deze link te bevestigen.

Andere mogelijke gezondheidsvoordelen van tofu

Door het hoge gehalte aan isoflavonen, kan tofu ook voordelen bieden voor:

  • Gezondheid van de botten: Wetenschappelijke gegevens suggereren dat 80 mg soja-isoflavonen per dag botverlies kan verminderen, met name in het begin van de menopauze(34, 35).
  • Hersenfunctie: Soja-isoflavonen kan een positieve invloed op het geheugen en de hersenfunctie hebben, met name voor vrouwen ouder dan 65 jaar(36).
  • Symptomen van de menopauze: Soja-isoflavonen kan helpen verminderen van opvliegers. Niet alle studies zijn het er mee eens(37, 38, 39, 40, 41).
  • Huidelasticiteit: 40 mg isoflavonen per dag verminderd aanzienlijk rimpels en een verbeterde huidelasticiteit na 8-12 weken(42).
  • Gewichtsverlies: In een studie waarbij soja-isoflavonen gedurende 8-52 weken resulteerde in een gemiddeld gewichtsverlies van 4,5 kg dan bij de controlegroep(43).

Kortom: Door zijn hoge gehalte aan isoflavonen, kan tofu voordelen bieden voor een verscheidenheid van gezondheidsproblemen. Er is echter meer onderzoek nodig.

Tofu kan problemen veroorzaken voor sommige mensen

Eten van tofu en andere sojaproducten dagelijks wordt in het algemeen als veilig beschouwd.Dat gezegd zijnde, u moet uw inname matige als u:

  • Nier- of galblaasstenen: Tofu bevat een goede hoeveelheid oxalaten, die oxalaat-bevattende nier- of galblaas stenen kunnen verergeren.
  • Borsttumoren: Als gevolg van zwakke hormonale effecten van tofu, sommige artsen weten te vertellen dat vrouwen met oestrogeen-gevoelige borsttumoren hun soja-inname moeten beperken.
  • Schildklier problemen: Sommige adviseren ook personen met een slechte schildklierfunctie om tofu te vermijden dat als gevolg van de goitrogen inhoud.

Echter niet alle onderzoekers zijn het er mee eens. Sommigen zeggen zelfs dat de consumptie van soja voedingsmiddelen, zoals tofu mensen met nierstenen van kunnen profiteren(44).

Daarnaast is er een recent rapport van de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid(EFSA) heeft geconcludeerd dat soja en soja-isoflavonen vormen geen bezorgdheid voor borst- en baarmoederkanker of schildklierfunctie(45).

Niettemin algemeen mogen kinderen niet worden blootgesteld aan soja-isoflavonen, die de ontwikkeling van de voortplantingsorganen kan verstoren (26, 46).

Hoewel dit niet goed bij de mens is bestudeerd, suggereren sommige dierlijke studies dat de hoge hoeveelheid van soja de vruchtbaarheid kan interfereren(47, 48).

Tofu is gezond

Tofu is rijk aan eiwitten en veel gezonde voedingsstoffen.

Het eten van tofu kan beschermen tegen een verscheidenheid van gezondheidsproblemen, zoals hart-en vaatziekten, diabetes en zelfs bepaalde vormen van kanker.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text